Mirtje, nou wie weet dan toch het sprongetje. Jammer dat het op vakantie is zeg. Geen last meer van de kma symptomen door het terrasje laatst? Hoe gaat je vakantie? Hebben jullie het leuk?
Boysmom, nou inderdaad haha! Dat deed het bij mij ook wel even.
Jullie ook lang dus. Met zo'n grote baby is het inderdaad wel fijn dat het een keizersnede is geworden, dat je niet toch de vaginale bevalling hebt gepronbeerd zeg.
Het is trouwens heel herkenbaar hoor, dat geen balans voelen in aandacht naar ieder kind toe. Ik heb het nog steeds wel moeilijk met hoeveel de oudste in moet leveren. Nu ook weer dit peuterbed verhaal. Lag ze nog maar lekker in haar kamer, de babykamer. Zij ziet het zelf absoluut niet zo, maar voor mij voelt het wel alsof ze verbannen is. Ik deed altijd alles met haar, reageerde op elk ding, lekker naar buiten elke dag. En nu laat ik toch wel veel aan pappa over omdat de baby me nodig heeft. En dan mis ik haar best wel. Het combineren van de baby en met haar spelen vind ik nog lastig, omdat mn oudste nog niet lekker stil blijft zitten voor bijvoorbeeld even tekenen of een spelletje doen. Ik hoop dat de baby gauw wat meer toestaat om weggelegd te worden, even in de box spelen of slapen in haar eigen bedje. Dan zou er al meer ruimte komen. Mijn oudste is over het algemeen erg vrolijk over de baby en alle veranderingen. Maar inslapen savonds is een ramp en ze is ook wel erg snel van haar stuk overdag als dingen niet gaan zoals ze wil. Veel huilbuien. Die ik niet altijd direct met een goede knuffel kan troosten. Zielig vind ik dat. En ik vind het ook wel rot dat ik veel minder aan de baby kan bieden vwb ritme en regelmaat en oefenen in een bedje. Ik zie ook dat die last begint te krijgen van mn oudste nu.
Mn moeder zegt steeds dat het erbij hoort met een tweede en dat het echt allemaal goed komt. Ik en mn broer hebben een heerlijke jeugd samen gehad en slapen toch prima. Wat in die eerste maandjes samen ook heel anders was. Dus ik probeer haar te geloven.
Bibiwa, ik hou ongeveer 1 a 1,5 uur aan. Ze is niet altijd na dezelfde hoeveelheid wakkertijd weer moe. Ligt er ook aan hoe goed de slaapjes eerder gelukt zijn. Als die niet goed gegaan zijn is ze nog steeds wel eens direct na de fles alweer moe. Ik volg daarin wel wat meer haar, want ze slaapt soms al zo veel te weinig, en als ik dan het enige beetje slaap dat wel lukt ga verstoren omdat een boek dat zegt... Voelt niet goed. Maar waar het wel lukt dus die 1 a 1,5 uur wakkertijd. Dat is gebaseerd op vermoeidheidsignalen. In die tijd voed en verschoon ik ook en telt opnieuw in slaap krijgen ook mee.
Ik houd haar omhoog op mn buik. Dan kletsen we wat en boeren. Even rond lopen, in de spiegel kijken, even de geluiden en wind voelen in de tuin, dat soort dingen. Daarna, als ze in de stemming is, gaat ze even onder haar muziekmobiel of de babygym. Ik zet haar ook wel eens in een wippertje vlak bij me als ik even wat wil eten of doen. Ze is daar allemaal kort vermaakt nu. 10 min ofzo. De muziekmobiel en spiegels wordt ze erg vrolijk van als ze goed wakker is. Lukt dat allemaal niet, dan blijft ze op de arm en luistert ze gewoon mee naar wat er allemaal gebeurt. De oudste zorgt voor leven in huis. Als ik ga wandelen, probeer ik dat na een uur wakkertijd te doen. Dan valt ze vaak na een half uurtje in de wagen wel in slaap. Niet altijd.
Hier zijn de dagslaapjes erg vaak ook maar hazenslaapjes. Hier 10 min, daar een half uurtje, 5 min powernap. af en toe ineens 2 uur. Maar dat is niet vaak. Ik heb ook geen idee hoe ik dit ga veranderen. Kan haar moeilijk met de koekenpan meppen. Mijn oudste was een lastige slaper en huilbaby, maar als die sliep was het klokwerk. Altijd 45 min en soms een veelvoud daarvan. Dus dit is nieuw voor me.