Nog even ter aanvulling / geruststelling: ik was vorige week bij de osteopaat en vertelde dat ik de kleine op de buik laat slapen. Zij was daar erg blij mee. Officieel mag ze het niet aanraden, maar veel kindjes hebben er baat bij. Zij vertelde het volgende;
Eind jaren 80 is het advies gekomen om baby's op de rug te laten slapen. Het aantal wiegendood gevallen daalde daarna sterk. Wat men echter vergeet te vermelden is dat tot die tijd het normaal was om te roken op de babykamer en er veel te warme dekbedjes werden gebruikt. Ook was ventileren niet gebruikelijk. Sinds het advies rugslapen kwam zijn ook die andere zaken sterk veranderd. En die tellen zeker ook mee in het risico op wiegendood.
Ook is er een onderzoek geweest naar een groep baby's die overleden zijn aan wiegendood. Ongeveer de helft van die groep is onderzocht, de andere helft niet. Van alle onderzochte baby's had 100% onderliggende medische problemen.
Mijn osteopaat zei; zolang je kindje goed gezond is, in een goed geventileerde kamer ligt en eerder wakker zal worden omdat het te koud is dan te warm is het risico heel klein, ook bij buikslapen.
Het stelde mij in elk geval wel gerust ?