Baby’s van maart/ april 2022

Is jouw kindje daarnaast ook huilerig? Wij zijn ook net het eerste sprongetje in gegaan. Onze kleine heeft twee dagen geleden bijna een hele werkdag (met pauzes gelukkig) gehuild en was heel hangerig.

Nog een vraagje: doordat onze kleine overdag vooralsnog alleen op ons slaapt ben ik bang dat ze onvoldoende echte rust krijgt. Als ik naar beneden ga kijk ik bijvoorbeeld even tv (als ze in de Draagzak zit), of hebben we kraamvisite en zit ze tussen kletsende mensen die helaas soms dingen laten vallen of hard met stoelen schuiven of andere luide dingen doen waar ze wakker van schrikt. Of neem ik haar mee in de wandelwagen om dat ik ook even een momentje buiten wil zijn. En zoals vandaag waren er vrienden heel lang op kraamvisite (terwijl ik had gevraagd kort te blijven) we gingen voor vertrek nog even kort wandelen (baby dus mee in Draagzak) en toen we langs een lege tent liepen vroegen ze of we daar nog wat wilden drinken. Dit soort dingen vind ik erg lastig… want doordat onze kleine zich absoluut niet weg laat leggen (is in zes weken op 1 a 2 handen te tellen), krijgt ze slapend in de draagzak denk ik teveel prikkels? Moet ik nu mijn eigen leven daar anders op inrichten? Maximaal 1 “ding” per dag? (Kraamvisite bijvoorbeeld en dan verder niet ook nog met wandelwagen naar buiten?). Aan wakkertijd hebben we op dit moment nog niet zoveel omdat ze neem ik aan door reflux erg overgeverig is. We zitten daardoor lang rechtop. En doe ik haar nadat ik heb geprobeerd haar kn haar wieg te leggen in de Draagzak of we gaan samen liggen in mijn bed. In de box of iets anders liggen of zetten probeer ik ook, maar dan komt er dus vrij snel spuug omdat ze daar niet wil zijn/vanwege reflux. En als ze in de Draagzak zit soest ze vrij snel in slaap. Dus ze slaapt daar wel veel in, zij het met een aantal wakkerschrikmomenten of veel achtergrondgeluid

Hij is wat meer ontevreden dan normaal. Verder heb ik een kind dat eigenlijk nooit huilt... dus ik kan daar niet zoveel van zeggen...

Wat betreft het slapen; op deze leeftijd is slapen belangrijker dan de plek waar geslapen wordt. In de draagzak of wandelwagen is dus prima. Daarnaast zou ik 1 ding per dag proberen te doen. Dus 1x visite of 1x naar de supermarkt oid. Zelf zie ik buiten wandelen niet als activiteit voor de kleine omdat hij daarbij ook wel uitrust of zelfs slaapt.
Ook probeer ik niet elke dag bezoek in te plannen, maar hooguit om de dag. Zo kan hij bijkomen van een wat drukkere dag.
Hier wordt trouwens overdag in de box geslapen. Ook daar staat vaak de tv bij aan, of mijn peuter loopt rond en speelt. Stil is het overdag nooit.

Sorry meiden, het blijft lastig met zo'n wakkere baby. ? Ik heb wel meegelezen hoor. 
Hoe gaat het buikslapen bibiwa? 
Mirtje, wanneer ben jij met buikslapen begonnen? Bij de oudtste durfde ik het pas na 6 weken maar die was prematuur. Ik heb deze gisteren eens op de buik gelegd. Ze werd er wel lekker kalm van, maar slapen ho maar. Wel lekker geoefend met hoofdje draaien. Ik lees dat jij een slaapzakje gebruikt? Onze meid is vastbesloten om de deken hoger dan haar middel meteen weer af te maaien. Dus ik heb haar vannacht ook al in een klein slaapzakje gelegd met een dekentje tot haar middel dus. En ze sliep echt wel lekkerder. Niet zulke koude armpjes ook. Ik heb haar minus broekje gewoon in haar dagkleding erin gedaan. Ben jij al bezig met pyjamaatje voor snachts? Voor het bedritueel zeg maar? Hoe laat gaat de jouwe savonds het bedje in? 
Bibiwa, ik heb een oudste rondlopen. Dus waar ik bij de eerste nog heel veel rekening kon houden, is dat nu minder. En daar voel ik me soms best schuldig over. Overdag laat onze baby zich ook amper wegleggen. Dus ze slaapt met herrie van een spelende peuter, van buiten als we even weg gaan met haar, van visite, van de tv. Maar slapen is een groot woord. Want dit is dus een heel erg wakkere baby overdag. Mijn oudste huilde uuuuuuren achter elkaar ivm een allergie. Dus toen deze dat niet zo veel deed, gewoon de normale hoeveelheid... Dacht ik, oh deze slaapt wel. Maar niets is minder waar! Ze is dan rustig zolang je haar vasthoudt of in de doek hebt, (tenzij krampjes die ook dag en nacht komen nu), maar ze is superwakker. En dat is toch ook veel werk. Ik heb het eerlijk gezegd een beetje opgegeven om te proberen. Bedje, box, babynestje, op ons, boven, beneden, stil, achtergrondgeluid, drukte, wakkertijd hanteren, witte ruis, wiegen tot ze slaapt en wegleggen, draagdoek, wandelen met de wagen... Ze slaapt NIET! Gisteren had ze tussen 9 in de ochtend en 22 in de avond 3 x een half uurtje geslapen. Dat was de wakkerste dag tot nu toe. Mijn oudtse kon dit niet zonder veel huilen hoor. Ik stond echt zo van: maar hoe dan???? Ga slapen! De enige optie die over was, was een mep met de koekenpan en dat gaat me te ver ? Dus tja... Ik doe mijn ding, moet wel met de oudste. En zij slaapt maar wanneer ze slaapt. In de doek, op de arm en soms de wandelwagen. Dus gisteren gewoon een uur in de drukke speeltuin geweest, bleef wakker. Maar hee, ik kan de oudste niet hele dagen binnen houden en zeggen dat ze stil moet zijn. 

En trouwens. Mijn oudste huilde dus hele dagen. En dat is uiteindelijk goed gekomen, heeft ze niks schadelijks aan overgehouden. Ze is nooit een goede slaper geweest tot ze 1,5 was. Maar vanaf 4 maanden hadden we wel ritme en voldoende slaap. Nou dan overleeft deze het ook wel. 
Prikkels probeer ik overigens wel te doseren. Heb wederom een alerte baby. Dus gezinsgeluiden en buiten oke. Maar visite, uitjes, speeltuin enzo zijn max eens per dag en daarna rust. Ook zoveel mogelijk in wakkertijd en kort. Dingen als visite of echte auto uitjes doen we ook niet dagelijks. Met de oudste ook nog steeds niet. 

@lewis al na 1 week hebben we hem op zijn buik laten slapen. Mijn oudste was een huilbaby vanwege onder andere reflux. Slapen was een ramp! Tot we hem met 8 maanden op zijn buik lieten slapen. We hebben er achteraf zo'n spijt van dat we dat niet eerder hebben gedaan. Ook nu kwam er weer veel onrust en reflux klachten. En zijn we er gewoon voor gegaan.
Wel had hij vanaf de geboorte hele sterke spieren en kon hij na een week zijn hoofd al zelf optillen en draaien.

Hij slaapt inderdaad in een slaapzakje, ook al vanaf de kraamweek. Bij de oudste hebben we een slaapcoach gehad. Die raadde een slaapzak aan en raadde lakentjes en dekentjes af. Dit schoppen ze namelijk weg en dan worden ze wakker. We hebben nu nog wel een lakentje strak tot zijn middel voor de geborgenheid, maar hier gaan we over een tijdje mee stoppen.

Wij gaan meestal rond 22 uur naar bed, dan is de laatste voeding van de dag. Ik geef mijn zoontje een pyjamapakje aan. Hij heeft 's nachts veel last van krampjes en dan vind ik een broekje niet altijd lekker om zijn buik zitten. En inderdaad, voor het slaapritueel is het ook wel fijn.

Boh, lastig hoor als ik dit zo allemaal lees.
Bibiwa, fijn om te lezen dat het op de buik slapen voor je dochtertje lijkt te werken! Bedankt ook voor de info, mirtje, over dat op de buik slapen. Misschien dat ik het hier ook maar eens ga proberen. Onze dochter is eigenlijk geen lastige, maar heeft wel veel last van krampjes en spugen. Op advies van CB ben ik JHBP gaam gebruiken tegen het spugen, dit lijkt iets te helpen, maar is nog steeds niet helemaal weg. Ik ben erover aan het denken om de dosis iets op te hogen, maar dat is echt strijd met de speen op de fles. Ik heb nu eindelijk een speen gevonden die werkt met deze hoeveelheid JBPM (ze drinkt de normale melk met de prematuur speen van dr browns en nu de melk met JBPM met de s speen van Difrax). Ook zijn we begonnen met Infacol tegen de kramljes, maar dit lijkt eigenlijk niet echt te helpen, dus is probeer nog een paar dagen en ga anders over op Sab Simplex. Maar die krampjes is echt wel heftig. Eigenlijk heeft ze ze wel na elke voeding. Overdag is het dan wel echt huilen om de krampjes en werkt vaak alleen oppakken en wiegen of bij je laten slapen, in de nacht wisselt het heel erg. Verder hebben wij wel echt geluk en is t een hele makkelijke baby.

Ik ben vorige week begonnen met Orthiflor, en gister, 3 dagen later, hadden we voor het eerst iets zachtere poep. Kwam er natuurlijk op het aankleedkussen uit. Dus meteen alles schoonmaken en baby omkleden ? vandaag begonnen met Sab Simplex tegen de krampjes. Ik laat je weten of we wat merken, Mylwen. 
Mirtje, wat kan je achteraf toch ineens zo'n eye opener hebben he? Ik herken het rot erover voelen wel. De oudste hebben we ondanks de klachten die eerste maanden in een strak boekjesritme proberen te stoppen. Dat was op aanraden van huisarts en cb. Want "alles was helemaal normaal". Na 3 maanden bevestigde de kinderarts de kma. En lekker van voeding tot voeding in een bedje slapen, of echt rekken tot iedere 3 uur voeden.... Het heeft de situatie niet geholpen. Voor mij niet en voor mijn dochter niet, die voelde zich al zo rot. Achteraf heb ik veel spijt dat ik mijn intuitie niet volgde en haar niet gevolgd heb. Deze baby volg ik dus volledig en de instanties krijgen een flinke korrel zout erbij. 
22 uur naar bed. Dat is hier ook. De oudste is 6 uur wakker. Dus dan pak je nog wat uurtjes. Ik kijk er wel naar uit dat ik deze baby ook wat eerder vast in bed kan leggen. Maar dat lukte met de oudste pas rond 3 maanden. En dan was het 20/20.30. 6 maanden was pas 19 uur slapen. Geduld geduld! Ik ga in elk geval verder met de slaapzak, want ze sliep echt beter. En ik ben aan het nadenken over welke dagslaapjes we vast in bed kunnen blijven aanbieden, met ritueel en de slaapzak. Een vast moment om met oudste de deur uit te gaan, en een vast moment voor bedslaapjes, waarbij ik tijd heb voor erbij blijven en evt troosten en wiegen. Beetje regelmaat. Misschien gaat dat dan eindelijk helpen. 
Vanmorgen, wauw! Soms gaat het ineens wel goed! Na de fles van half 6 sliep ze nog tot kwart voor 8. Dus lekker gedouched en ontbeten met de oudste. Nog even wasje gedraaid en opgeruimd. En toen de jongste een fles en badje, even in de box wakker gelaten terwijl ik nog wat rommelde. En toen ik oogjes klein zag worden (duurde 1,5 uur, misschien is dat haar wakkertijd dan?): hup gauw in de wagen en even naar de winkel! Ze slaapt nog steeds op de gang! Keurig 3 uur tussen de voedingen en ze sliep, ze slaapt ???? 
Wilde ik even van de daken schreeuwen hoor. 

Terug
Bovenaan