Baby’s van maart/ april 2022

@lewis wat fijn zeg dat je zo'n dag hebt ? dat geeft weer moed voor de komende tijd ?
Wij zitten midden in een sprongetje en hebben vandaag een regeldag. Topcombinatie. En dan ook nog een peuter die ziek aan het worden is. Nou ja, blijven lachen maar ?

We hebben heel veel eye openers van de oudste en van te voren al veel dingen benoemd die we nu anders gaan doen. Fuck de instanties inderdaad en volg het kind. Zo belangrijk!

Ik kom ook even inbreken, leuk dat jullie dit topic hebben gestart! Ik ben 3 week geleden bevallen van ons eerste kindje, een meisje. De afgelopen 3 week waren een rollercoaster van emoties en het moeder zijn is nog wel wennen vind ik. Er gebeurd zoveel en dat gecombineerd met het weinig slapen vind ik wel heftig.

Ik zie dat jullie kindjes ook moeite hebben met het slapen. Ons meisje wil overdag absoluut niet in haar bedje slapen, op ons of in de draagdoek slaapt ze gelukkig wel goed. Maar savonds is ze ook steeds erg onrustig, ze huilt dan uren lang en is alleen stil als we met haar in de draagdoek rondlopen. Ik weet niet goed of het clusteren is en ik haar het beste weer kan aanleggen of dat er iets anders is. Ik vraag me af of ze dan niet teveel voeding krijgt als ik haar weer aanleg. Al met al een hele zoektocht!

@mylwen, wij gebruiken nu sab simplex met omneo. We zijn tevreden: nog steeds zo nu en dan kraampjes maar veel minder vaak en veel minder heftig gelukkig.

@Lewis, wat heerlijk dat je zo’n goede start van de dag gehad hebt!! Komt jullie jongste dochter al echt op vaste momenten? Wij hebben nog niet een strak schema. We geven de hoeveelheid voeding waarbij ze om de vier uur moet komen. Soms eet ze dat op, soms maar voor de helft en komt ze dus ook veel eerder. Ik denk dat dat wel normaal is bij een baby van 6 a 7 weken toch?

@VeertjeM: onze dochter is in de avond ook heel onrustig. Vanaf onze etenstijd is het onrustig maar kan ik het met de speen in de Draagzak nog goed onder controle houden. Maar vanaf een uur of 7 a 8 wordt het echt onwijs hard huilen en gaat de speen er 399 keer in en probeer ik met man en macht haar te troosten, wiegen, soezen, kusjes geven. Meestal helpt uiteindelijk haar met haar hoofd bij m’n linker borst (bij m’n hart) dicht tegen me aan gedrukt, beetje horizontaal wiegen en kusjes geven op voorhoofd of neusje en wenkbrauwen onophoudelijk zachtjes met de vinger strelen. Soms is ze met 1 a 2 uurtjes klaar. Soms duurt dit 3 a 4 uur. En dit is iedere avond. In het begin wist ik niet wat het was en probeerde ik haar steeds melk te geven (doe ik nu ook wel in kleine beetje een beetje tussendoor als ze het hongersignaal geeft; en dat kan ik testen door even m’n tepel in de buurt van haar gezicht te houden of een lege fles; als ze hapt weet ik dat ik iets moet maken/aanbieden). Maar dit blijkt (in ons geval) gewoon huil”uurtje” te zijn. Google maar eens. Bij sommige baby’s duurt dit 10 minuten en bij andere baby’s uren.

Mirtje, hoe is het met de oudste? Heerlijk moment om ziek te worden zeg... ? Hoe ging vandaag met de baby?
Veertje, welkom! Bij de eerste was ik ook helemaal van de leg hoor. Tot op zekere hoogte is dat wel normaal denk ik. Maar het is inderdaad een enorme verandering in je leven. En dan het gebrek aan enig ritme. Je hebt geen idee wanneer de baby slaapt en eet en wanneer jij dan even tijd hebt voor wat anders. Ik vind nu met de tweede de eerste maandjes nog steeds maar zo zo. Herstellen van een bevalling is ook niet niks en dan de slapeloosheid erbij, gemis van ritme, het eeuwige hangen met een hoopje baby die dan wel heel lief is, maar eigenlijk ook nog best saai. Hormonaal raak ik ook nu weer een beetje labiel en gaan emoties ook nog eens alle kanten op. Lastig he? Met een kindje dat alleen maar op je wilt slapen. Zo jong is dat opzich niet gek. Maar het leven is daar niet meer op ingericht eigenlijk. Ik vind dat zelf ook niet altijd fijn, al dat geplak. Maar ik doe het toch wel. Zo jong wil ik niks van laten huilen of slaaptrainingen weten. Daar snapt ze nog niks van. Maar het kan best zwaar zijn. 
Bibiwa, mijn dochter is nu iets meer dan 4 weken. Dus ze drinkt nog 8 a 9 flessen per 24 uur. Mijn oudste deed dit nog heel lang eigenlijk. Ik probeer eens per 3 uur als richtlijn aan te houden. Maar deze heeft me toch een volume als ze honger heeft ? ze kauwt dertig seconden op haar vuistjes als ze wakker wordt en hoppa, de hele straat kan horen dat er gegeten moet worden. Eind van de dag komen de krampjes erg opzetten, lukt het slapen al helemaal niet meer, en dan stapelen de flessen wel een beetje op. Dan verzanden we in clusteren. Vanaf 21/22 uur stopt dat als ze diep in slaap raakt. En snachts is het meestal wel elke 3 uur. Vandaar dat we soms nog wel 9 flessen halen. Ze drinkt ook veel. Al ruim een week zo'n 800 ml. CB was al aan het klagen. Maar ze zal het wel nodig hebben.
Gisteren sliep ze ineens heel veel overdag (na zoveel wakker zijn ging het lampje uit ofzo??) En toen hadden we maar 4 dagflessen. Met als resultaat dat ze afgelopen nacht elke 2 uur voor een klein beetje kwam. Dus elke 4 uur voeden zit er nog niet in. Ritme ook niet, want de ochtendtijd is nog verschillend. Soms 6 uur, meestal rond half 8 a 8 uur, maar ook wel eens 9 uur pas. Ze doet ook niet iedere ronde een goede wakkertijd. Het is of uuuuuuuren wakker van voeding tot voeding, of direct weer verder slapen. En dat maakt sturen op een vaste ochtendtijd en vaste wakkertijden en dus vaste flestijden ook lastig. Ik weet dat dit over 1 a 2 maanden al heel anders gaat, dus ik maak me er nu tijdens mijn verlof niet veel zorgen over. Al ben ik wel op zoek naar hoe we meer ritme en betere dagslaap krijgen. Ik ben ook maar een mens dat graag weet hoe de dag gaat lopen haha!
Vanmorgen was mevrouwtje weer 4 uur aaneengesloten wakker. We zijn bij de CB arts geweest dus was wel prima. Ze was erg tevreden. En rond 12 uur had ik gewoon peuter en baby boven op bed voor 2,5 uur!? Wtf? Dat lukte dus gewoon ☺️? en net even gewandeld en ze slaapt nog in de wagen. Dus 2 wel goede dagen in de pocket. Afgelopen nacht vergeet ik maar even ? 
De sab simplex kan er iets mee te maken hebben. Al merk ik nog niet minder krampjes. Dus of we die blijven gebruiken weet ik niet. Dankzij de probiotica hebben we nu wel veel betere zachte poep, dus we blijven nog even bij de huidige voeding met probiotica tot het potje leeg is. De cb arts raadde ook eerder lactulose aan dan een andere voeding. Maar dat lijkt dus niet nodig. 

@lewis mijn peuter is vooral goed verkouden. Zijn neus zit helemaal vol en hij hoest en heeft keelpijn. Daardoor slaapt hij veel slechter. Maar verder zet het gelukkig niet echt door. Vandaag was ik heel de dag alleen met de twee Kids. Manlief moest werken en er was niemand die kon komen helpen. Om 6 uur waren ze allebei al wakker (normaal slaapt de peuter tot half 8 / 8 uur) dus het was een lange dag. Mijn peuter heeft op het moment ook flink last van verlatingsangst waardoor we bij hem moeten zitten als hij naar bed gaat. Gelukkig deed de baby op dat moment het enige lange slaapje van vandaag ? verder doet hij slaapjes van hooguit 20 minuten en is onrustig tussendoor. Kortom: niks anders kunnen doen vandaag dan de kinderen en ik ben gesloopt. Ff wennen nog ?

Wat fijn om te lezen Lewis dat het ritme bij jou ook zo gaat en dat het later dus blijkbaar gewoon komt. Hoe lang was je eerste aan het plakken? Ik maak me best ongerust hoe het straks gaat als ze naar de opvang gaat…

BibiWa en Lewis, het doet me goed om te lezen dat jullie het herkennen. Dat laat me wat minder alleen voelen, met een eerste en verder geen vrienden om mij heen met kinderen vind ik dat best lastig. Wat normaal is en wat niet, en hoe anderen ermee omgaan.

Mirtje, fijn om te lezen eerlijk gezegd. Dat je gesloopt was na een dag met 2 alleen. Niet voor jou natuurlijk, want het lijkt me heel pittig! Maar ik voel me nu iets minder een sukkel dat ik gewoon echt wel stress heb over als mijn man over een kleine 4 weken weer 4 dagen per week naar kantoor moet. Ik vraag me echt af hoe ik het ga doen met plakbaby en peuter in mn uppie. Het zal wel gaan, zal wel moeten. Je vindt wel manieren. Maar geen idee wat die gaan zijn nog. Brrrr! 
Is je oudste alweer opgeknapt?
Bibiwa, mijn eerste is het hele eerste jaar wel lastig geweest. Maar ritme met slaapjes en allemaal in bed was tussen 12-17 weken gegroeid. Ik kon haar overdag goed wegleggen voor 45 min slaapjes steeds. Na die 17 weken ging ze naar de opvang. En daar schoot ze ineens helemaal zelf in een 3 slaapjesritme op de klok. Het middelste slaapje werd zelfs 1,5 uur. In de avond bleef wel lastig. Na 3 maanden lukte het mij met wat huilen wel om haar rond 20 uur op bed te leggen en dan hadden we de avond weer terug. Maar mijn man lukte het pas na 1 jaar! Ze deed het alleen met mij en met wat moeite dus. Ook dronk ze nog tot 6 maanden een late avondvoeding en 2 nachtvoedingen. Na 8 maanden werd dat enkel 1 nachtvoeding tot anderhalf jaar. En die hele periode hebben we genoeg krijsnachten wegens tandjes, virusjes, verlatingsangst etc gehad. Soms wel uren lang. Sinds anderhalf jaar slaapt ze snachts ook goed. Maar flessen afbouwen, ritmes... Het beste werkte het eigenlijk om haar te volgen en dan een pietsie beetje te tweaken naar iets dat voor ons werkte. Want ze deed het allemaal prima zelf. Duurde alleen langer dan ik hoopte. 
Veertje, daarom vind ik dit topic fijn!
We hebben na 2 rampnachten met elke twee uur voeden en slecht slapen tussendoor, een hele goede nacht gehad. Maar het was wel zielig. Gisteren had ik de gangbare dosis sab simplex gegeven. Was gestart met 10 druppels, maar merkte niet veel. Gisteren 15 druppels per fles. Ze heeft van 15 tot 22 gegild van de pijn. En daarna een mega poepluier. Toen viel ze in een diepe slaap tot half 4! Voor ons wel lekker. Maar die sab simplex durf ik niet meer aan. 
Vandaag voelt ze zich gelukkig weer goed. En ik heb gewoon alweer beide kinderen tegelijk op bed en zit al 2 uur heerlijk te niksen nu. Bizarre ervaring haha! 
Volgende week is de oudste jarig en dan wil ik haar meenemen naar een kleine dierentuin hier in de buurt. Denk dat we wel als gezin kunnen gaan met deze baby. Het zal ivm middagslaapje van de oudste hooguit een uur of 3 zijn. Met de oudste had ik dit nooit overwogen. Maar deze baby, zelfs al slaapt ze niet, dan is ze wel tevreden en haalt ze later wel weer in. Dus ik overweeg het dus. Wil de oudste een leuke verjaardag gunnen. Visite krijgen we in het weekend pas. Zal ik dat doen? Is het niet teveel voor een 5 weken oude baby? Ik heb alleen ervaring met een huilbaby, geen idee hoe anderen dat doen met "normale" babies.

Terug
Bovenaan