Baby’s van maart/ april 2022

@mamavanboaz wel letten juist heel erg op de wakkertijden en slaapsignalen. Bij onze oudste was slapen een drama en hebben we uiteindelijk hulp van een slaapcoach gehad. Wat we van haar geleerd hebben passen we nu op de jongste toe. Wat wij doen is;
Naar bed brengen met een vast slaapritueel. In ons geval is dat white noise aan, dan de dosis aan, gordijnen dicht, muziekdoosje aan, tijdens het muziekje knuffelen en dan in bed leggen. Hij doet nu over de dag meestal 3 korte slaapjes van 40 tot 60 minuten en 1 lange van zo'n 2,5 uur. Tussen de slaapjes in is het verschonen, voeden, spelen en knuffelen. Dit lukt natuurlijk alleen als we thuis zijn, hij slaapt heus ook wel eens in de kinderwagen of auto. Maar hier werkt het vast ritme en de voorspelbaarheid heel goed.

@mylwen wij merken in de loop van de nacht (na lang liggen) dat er veel onrust komt. Het is dan kreunen, kronkelen en huilen. Ook spuugt mijn zoontje dan kleine beetjes, die heel erg zuur zijn, en hij ruikt zuur uit zijn mond. Hij heeft dan ook veel de hij en slikt veel weg. Overdag vooral onrust meteen na de voeding. En we kunnen hem eigenlijk nooit op zijn rug wegleggen. Dan gaat hij al snel hikken en/of spugen.

We zijn net teruggebeld door de kinderarts. We kunnen vandaag nog omeprazol ophalen voor het zuur. En er komt een afspraak bij een fysiotherapeut en een psycholoog (?). Dat is een nieuwe aanpak die schijnbaar ook veel onrust weg kan nemen.

Grote opluchting om te melden dat de antibiotica goed aanslaat en dat ons meisje een heel eind opgeknapt is. We blijven nog minimaal tot en met dinsdag ivm de lengte van de kuur. Maar het enge gedeelte lijkt achter de rug! Het was een entero virus dat normaal alleen verkoudheid en buikklachten geeft, maar bij hele jonge babies ook over kan slaan op de hersenvliezen. En als je weerstand laag is dan groeien er makkelijker bacterieen bij, die dus voor een flinke luchtweginfectie gezorgd hebben. Ze is nu koortsvrij en ademt gelukkig weer goed. 
Ik heb zelf ook 2 dagen flinke koorts gehad. Nu nog wat keelpijn, maar het gaat gelukkig snel over. Sta je daar met je koortsige kop in je eentje snachts. Bah! 
Mirtje, fijn dat je zulke goede begeleiding krijgt bij de klachten van je kleintje. Wat gaan de fysio en psycholoog doen dan eigenlijk? Hopelijk slaat de omeprazol aan. 
Mylwen, mijn dochter geeft nu ook eigenlijk altijd wel iets op. En vaak doet ze haar best om het er niet uit te laten komen. Het gebeurt als ze plat ligt na een voeding het makkelijkste. Dan hoor je het echt omhoog komen, begint ze te huilen, hikken en piept het in haar keel. Soms komt het eruit en soms niet. Het ruikt wel iets zuur. Ik maak me nu geen zorgen om (verborgen) reflux, omdat ze alleen maar huilt als het gebeurt en direct daarna weer rustig is. Het gaat ook maar om normale kleine beetjes. Mijn oudste had reflux door een kma en die gooide projectielstijl halve flessen eruit en huilde heel erg veel. Je merkt aan je baby wel hoe heftig de impact is en of je er wat mee moet. Een beetje spugen doen ze allemaal wel. Alleen jij weet of ze erg echt last van heeft denk ik.
Mammavanboaz, herkenbaar hoor die onzekerheden. Zeker als dingen niet zo soepel lopen. Ik heb al de oudste rondlopen, maar dit is zo'n andere baby, dat ik nu toch weer onzekerheden heb. Ik herken je vraagstuk over slaap aanbieden heel erg. De oudste had veel problemen met een kma en huilen. Die was erg gebaat bij ritme en regelmaat zoals Mirtje beschrijft. Al had dat voor een maandol of 2/3 niet gelukt. Want toen was ze niet weg te leggen. Ze sliep, als ze al sliep, alleen op mij. Vanaf de aangepaste voeding kwam er iets rust in de tent, maar we hadden een oververmoeide baby. Ik heb toen de tips van Snuggles and Dreams toegepast. Dus inderdaad verschonen, voeden, spelen, knuffelen, en bij de eerste tekenen van vermoeidheid (wat in het begin 45 min later alweer was) op bed met een vast ritueel. Dat was bij ons kort: slaapzakje aan, donker maken, witte ruis aan en liedje zingen. Eenmaal op bed was het krijsen, en ik ben haar liggend gaan troosten. Dus alleen oppakken als ze echt stikte van het krijsen. In het begin lukte het slapen voor een minuut of 10. En dan kwam ik haar heel trots en blij ophalen. Na een week deed ze 45 min slaapjes in bed, maar alleen in de ochtend. Ik zorgde in de middag dan voor wandelingen (herkenbaar!). Maar na een week of vier sliep ze alle 4 a 5 x 45 min boven in bed. Ze kreeg daardoor ook wat fijnere langere wakkertijden waarin ze vrolijk was. Vlak daarna startte de opvang. Nog 3 weken later had ze een strak 3 slaapjes ritme op de klok. Rond 20 weken. 45 min in de ochtend, 1,5 uur in de middag en 45 min in de namiddag. 
Deze dame is nu 6 weken oud en ik ben nog steeds aan het emmeren. Ik pak het momenteel meer als Mylwen aan. Deze is meer een go with the flow typje. Ze huilt ook bijna niet en kan nu al erg lang tevreden wakker zijn. Soms is ze tussen 2 of 3 voedingen alleen maar wakker. Zelfs als ik haar lekker bij me hou of ga wandelen ofzo. En dan gaat ze clusteren. Ze raakt wat vermoeider, dus drinkt per fles minder, wil 'm vaker. En ik maar proberen om haar in slaap te krijgen. Op een gegeven moment lukt het slapen weer. En dan gaat ze inhalen. Slaapt ze zo van voeding tot voeding zonder wakkertijd. In de vroege avond is ze vaak ook onrustig en wakker van krampjes. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik hier het ritme van de oudste moet gaan toepassen. En ze is ook nog heel erg jong. Ze slaapt nog slecht in een bedje of in de box overdag, veel op ons en soms tijdens het wandelen. Dus ik heb het een beetje losgelaten. Ook hier in het ziekenhuis zeggen ze dat als ze tevreden is en het later weer inhaalt, het geen probleem is. Ritme komt nog wel. Zelf krijg ik er de zenuwen van dat ik gewoon niet weet wanneer ze slaapt en eet. Maar tegelijk geeft het me wel veel rust dat ik niet net als bij de oudste ml en flessen en slaapminuten aan het tellen ben. Daar sta ik nu wel relaxter in. Maar dat komt omdat dit geen huilbaby is. 
Wat drinkt jouw kindje al grote flessen zeg. 150 kon mijn oudste pas met 4 maanden op. En 180 dronk ze na 6/7 maanden alleen in de ochtend. Zij is een reus van een meid, altijd 2,5+ groeilijn. Ook deze baby drinkt nu met 6 weken nog steeds 90 elke 2/3 uur en is ook al boven de 5 kilo, wel kleiner dan mijn oudste toen. We hebben 120 geprobeerd. Maar ze gaat dan flink spugen, en ze laat niet langer tussen de flessen. Hier loopt het wat voedingen en spugen betreft gewoon het fijnste op 7 a 8 x 90+3. Het is gemiddeld elke 3 uur. Soms al na 2 uur. Soms 2 kleine flesjes elk uur. Soms een tijdje keurig elke 3 uur. Een enkele keer plotseling 4 uur. Geen echte pijl op te trekken. Echt newborn gedrag nog dus.
Over de hoeveelheden maak ik me nooit echt druk. Als ze flessen overslaat, drinkt ze later wel weer wat meer. Babies weten heel goed zelf hoeveel honger ze hebben en wat ze nodig hebben. Maar vanuit mijn eigen ervaring denk ik dus wel: wauw! 7 weken en 180 ml?? Maargoed dat zijn mijn kindjes. Je kan altijd het cb eens vragen?

Ik zit even mijn dagboekje terug te lezen, de oudste dronk rond 4 maanden pas alle flessen 120! En 6/7 maanden 150. En daarna pas 180 in de ochtend bij het waken. Zij dronk dus ook nog lang een late avondvoeding en 2 nachtvoedingen, tot de flessen groter konden. Ik hoop wel dat deze dame iets sneller op kan hogen ? maar we volgen haar.
Oh en ik wou nog zeggen: ik vind het loodzwaar ja... Al dat gehang met een baby op de arm. Zelfs zonder al dat huilen nu. Zeker als ze wel lang wakker blijft.

@Lewis goed om te lezen dat het wat beter gaat en dat je dochter weer opknapt!

@mamavanBoaz het verschilt per dag of ik wat tijd voor mijzelf kan nemen. Mijn man is nu nog een week thuis dus neemt hij de zorg af en toe even over en kan ik even wat voor mijzelf doen. Ik hou bijv. erg van koken en dit doe ik nu ook elke avond weer, even koptelefoon op en mijzelf afsluiten, al is het maar een half uurtje. Dat doet mij wel goed. Maar heel vaak is dit het enige moment op de dag dat dit lukt. Mijn dochter wil met hoge uitzondering in bed slapen maar meestal slaapt ze bij mij of mijn man in de draagdoek. Dan lukt het alsnog niet om de dingen te doen die ik graag wil. Dit blijf ik lastig vinden, ritme en routine heb ik heel veel baat bij maar dat zit er momenteel echt niet in. Ik ben benieuwd hoe het straks gaat als mijn man weer aan het werk is. Ik denk dat ik dan echt ga proberen om haar meer in haar bedje te laten slapen zodat ik wat vaker mijn handen vrij heb. Oh ja, en ik probeer elke dag even te gaan wandelen, ik geniet er dan enorm van om buiten te zijn in de natuur. Ik probeer het echt uit zulke momentjes te halen want ik herken heel goed de angst om weer terug te raken in de burnout.
Lukt het jou wat om kleine ontspan/geluksmomentjes in je dag te brengen?

Ik heb een aardige leesachterstand opgelopen zie ik haha. Wat schrikken Lewis met je dochter in het ziekenhuis, onwijs verdrietig lijkt me dat!
Bij ons is er iets wonderlijks gebeurd. Onze dochter laat zich al een paar dagen voor 1 slaapje wegleggen overdag in bed. Dit kost wel veel tijd en moeite. Ik blijf ook naast het bed zitten omdat ze regelmatig wakker wordt. Dan moet ik haar even aandacht schenken (aaien, speen erin, etc) om haar weer door te laten slapen. Dat lukt niet altijd helaas. Gisteren was ik van 16:00 tot 21.00 uur bezig om haar in haar bed te houden (met helaas maar weer een voeding tussendoor; ze bleef wel in het bedje liggen omdat ik haar daar perse wil houden en ze niet overstuur raakte met steeds even aaien etc). Uiteindelijk viel ze dus in slaap. Ik voel mijn leven wel ontzettend aan me voorbij glijden nu. Omdat ik 100% van de dag met haar bezig ben. Maar ik vind het echt belangrijk dat ze in haar bed leert slapen. Dat ook die plek veilig is en dat ik nog steeds dichtbij ben als ze me nodig heeft. Ik merk dat de huiluurtjes hierdoor ook makkelijker en veel korter zijn geworden. Ritme en wakkertijd is hierdoor nog steeds lastig. Qua flessen bieden we steeds 120 ml (120+4 scheppen) aan. Maar ze drinkt die meestal niet op. S nachts vaak 60 ml. En overdag tussen de 70 en 120 ml. Of ze de geadviseerde hoeveelheid binnenkrijgt vraag ik me af. Ik denk nét. (Maar ik let goed op de hongersignalen, test ook of ze honger heeft. Maar aandringen als ze stopt met drinken (ook niet na een pauze) heeft geen zin, dan geeft ze over). Daarnaast bied ik ook nog steeds de borst aan. Dat is meer een toetje en zoethoudertje geworden dan een volwaardige maaltijd.

Ohh bibiwa... Zo begon het in bed slapen bij mijn oudste! ? Wat doe je dat goed! Het is zwaar, maar zo gaat het beginnetje denk. Ze moeten het inderdaad leren en over de weken, maanden, zal het makkelijker gaan en steeds meer gaan worden. 
Ik herinner me nog goed die hele maand dat ik vanaf 20-8 in het donker naast haar in de cosleeper lag. Omdat savonds beneden niet meer werkte en ze alleen maar meer overprikkeld raakte. Ik kon niet op mn andere zij gaan liggen, geen licht of geluid maken, en zeker niet weglopen. Pfff wat was dat zwaar. Maar na die maand hadden we onze avond terug en sliep ze vanaf 20 uur in de cosleeper met de babyfoon erbij. Drie maanden was ze toen. Daarna kwamen er ook meer dagslaapjes in eigen bed bij. Eerder ging alleen een ochtend slaapje na lang sussen. Mijn oudste huilde dus ook veel en dat maakt het zo lastig. Knap dat je zo oefent hoor. Het voelt erg veilig voor ze als je dichtbij bent. En jij zelf moet ook groeien in vertrouwen.

Hebben jullie ook moeite met boeren snachts? Ze wordt snachts gelukkig van voeden weer lekker slaperig. Maar ik krijg er geen boer meer uit. En dan ligt ze eind van de nacht te kronkelen van de scheetjes.

Je bent goed bezig bibiwa! Je zal zien dat als je dit volhoudt dat ze binnen een paar dagen zelf slaapt in haar bedje en jij gein weg kunt gaan. Hou vol!

@lewis 's nachts boeren lukt hier ook niet altijd. Soms valt hij al drinkend in slaap en dan komt er echt geen boertje meer.

Wij doen nu alle slaapjes in het eigen bedje, tenzij we niet thuis zijn natuurlijk. Ik merk dat dit veel rust geeft. Vanochtend zijn we bijvoorbeeld naar een verjaardag geweest. Daar heeft meneertje bij mij op schoot geslapen. Hij slaapt dan veel minder diep en heeft nu duidelijk last van de prikkels waardoor het nu ook moeilijker gaat om in zijn bedje in slaap te vallen.

Terug
Bovenaan