Grote opluchting om te melden dat de antibiotica goed aanslaat en dat ons meisje een heel eind opgeknapt is. We blijven nog minimaal tot en met dinsdag ivm de lengte van de kuur. Maar het enge gedeelte lijkt achter de rug! Het was een entero virus dat normaal alleen verkoudheid en buikklachten geeft, maar bij hele jonge babies ook over kan slaan op de hersenvliezen. En als je weerstand laag is dan groeien er makkelijker bacterieen bij, die dus voor een flinke luchtweginfectie gezorgd hebben. Ze is nu koortsvrij en ademt gelukkig weer goed.
Ik heb zelf ook 2 dagen flinke koorts gehad. Nu nog wat keelpijn, maar het gaat gelukkig snel over. Sta je daar met je koortsige kop in je eentje snachts. Bah!
Mirtje, fijn dat je zulke goede begeleiding krijgt bij de klachten van je kleintje. Wat gaan de fysio en psycholoog doen dan eigenlijk? Hopelijk slaat de omeprazol aan.
Mylwen, mijn dochter geeft nu ook eigenlijk altijd wel iets op. En vaak doet ze haar best om het er niet uit te laten komen. Het gebeurt als ze plat ligt na een voeding het makkelijkste. Dan hoor je het echt omhoog komen, begint ze te huilen, hikken en piept het in haar keel. Soms komt het eruit en soms niet. Het ruikt wel iets zuur. Ik maak me nu geen zorgen om (verborgen) reflux, omdat ze alleen maar huilt als het gebeurt en direct daarna weer rustig is. Het gaat ook maar om normale kleine beetjes. Mijn oudste had reflux door een kma en die gooide projectielstijl halve flessen eruit en huilde heel erg veel. Je merkt aan je baby wel hoe heftig de impact is en of je er wat mee moet. Een beetje spugen doen ze allemaal wel. Alleen jij weet of ze erg echt last van heeft denk ik.
Mammavanboaz, herkenbaar hoor die onzekerheden. Zeker als dingen niet zo soepel lopen. Ik heb al de oudste rondlopen, maar dit is zo'n andere baby, dat ik nu toch weer onzekerheden heb. Ik herken je vraagstuk over slaap aanbieden heel erg. De oudste had veel problemen met een kma en huilen. Die was erg gebaat bij ritme en regelmaat zoals Mirtje beschrijft. Al had dat voor een maandol of 2/3 niet gelukt. Want toen was ze niet weg te leggen. Ze sliep, als ze al sliep, alleen op mij. Vanaf de aangepaste voeding kwam er iets rust in de tent, maar we hadden een oververmoeide baby. Ik heb toen de tips van Snuggles and Dreams toegepast. Dus inderdaad verschonen, voeden, spelen, knuffelen, en bij de eerste tekenen van vermoeidheid (wat in het begin 45 min later alweer was) op bed met een vast ritueel. Dat was bij ons kort: slaapzakje aan, donker maken, witte ruis aan en liedje zingen. Eenmaal op bed was het krijsen, en ik ben haar liggend gaan troosten. Dus alleen oppakken als ze echt stikte van het krijsen. In het begin lukte het slapen voor een minuut of 10. En dan kwam ik haar heel trots en blij ophalen. Na een week deed ze 45 min slaapjes in bed, maar alleen in de ochtend. Ik zorgde in de middag dan voor wandelingen (herkenbaar!). Maar na een week of vier sliep ze alle 4 a 5 x 45 min boven in bed. Ze kreeg daardoor ook wat fijnere langere wakkertijden waarin ze vrolijk was. Vlak daarna startte de opvang. Nog 3 weken later had ze een strak 3 slaapjes ritme op de klok. Rond 20 weken. 45 min in de ochtend, 1,5 uur in de middag en 45 min in de namiddag.
Deze dame is nu 6 weken oud en ik ben nog steeds aan het emmeren. Ik pak het momenteel meer als Mylwen aan. Deze is meer een go with the flow typje. Ze huilt ook bijna niet en kan nu al erg lang tevreden wakker zijn. Soms is ze tussen 2 of 3 voedingen alleen maar wakker. Zelfs als ik haar lekker bij me hou of ga wandelen ofzo. En dan gaat ze clusteren. Ze raakt wat vermoeider, dus drinkt per fles minder, wil 'm vaker. En ik maar proberen om haar in slaap te krijgen. Op een gegeven moment lukt het slapen weer. En dan gaat ze inhalen. Slaapt ze zo van voeding tot voeding zonder wakkertijd. In de vroege avond is ze vaak ook onrustig en wakker van krampjes. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik hier het ritme van de oudste moet gaan toepassen. En ze is ook nog heel erg jong. Ze slaapt nog slecht in een bedje of in de box overdag, veel op ons en soms tijdens het wandelen. Dus ik heb het een beetje losgelaten. Ook hier in het ziekenhuis zeggen ze dat als ze tevreden is en het later weer inhaalt, het geen probleem is. Ritme komt nog wel. Zelf krijg ik er de zenuwen van dat ik gewoon niet weet wanneer ze slaapt en eet. Maar tegelijk geeft het me wel veel rust dat ik niet net als bij de oudste ml en flessen en slaapminuten aan het tellen ben. Daar sta ik nu wel relaxter in. Maar dat komt omdat dit geen huilbaby is.
Wat drinkt jouw kindje al grote flessen zeg. 150 kon mijn oudste pas met 4 maanden op. En 180 dronk ze na 6/7 maanden alleen in de ochtend. Zij is een reus van een meid, altijd 2,5+ groeilijn. Ook deze baby drinkt nu met 6 weken nog steeds 90 elke 2/3 uur en is ook al boven de 5 kilo, wel kleiner dan mijn oudste toen. We hebben 120 geprobeerd. Maar ze gaat dan flink spugen, en ze laat niet langer tussen de flessen. Hier loopt het wat voedingen en spugen betreft gewoon het fijnste op 7 a 8 x 90+3. Het is gemiddeld elke 3 uur. Soms al na 2 uur. Soms 2 kleine flesjes elk uur. Soms een tijdje keurig elke 3 uur. Een enkele keer plotseling 4 uur. Geen echte pijl op te trekken. Echt newborn gedrag nog dus.
Over de hoeveelheden maak ik me nooit echt druk. Als ze flessen overslaat, drinkt ze later wel weer wat meer. Babies weten heel goed zelf hoeveel honger ze hebben en wat ze nodig hebben. Maar vanuit mijn eigen ervaring denk ik dus wel: wauw! 7 weken en 180 ml?? Maargoed dat zijn mijn kindjes. Je kan altijd het cb eens vragen?