BAH Kraambezoek ... hoe regel ik dit zonder GE-STRESS en is het wel zo leuk??

hallo
Ik ben eens op een kraamfeest geweest.
Die mensen hadden op het kaartje erbij gezet een
datum waarop het feest gehouden werdt en dat dan
iedereen welkom was en dat ze verder van een rustige
kraamtijd wilden genieten.
Dit feest hielden ze pas toen het kindje 10 weken oud was
en op een zondagmiddag.
Volgens de moeder verliep alles zo veel rustiger en waren ze
minder vermoeid omdat ze de eerste weken de tijd aan hun zelf
hadden.
mss.een optie?

groetjes
Bianca mv Lorenzo

hoi dames,
ik laat inderdaad ook op het kaartje zetten van wanneer we rusten en hoelaat we savonds naar bed gaan (hoe bepaal je dat eigenlijk -2894). ook zei ik tegen mijn man dat ik hoop dat ons kindje savonds laat of snachts geboren wordt zodat we ven de tijd hebben om te genieten van onze eerste.
mijn man zei toen gelijk al van je hoeft toch niet gelijk te bellen zodra het kindje geboren is? Had hij ook weer een punt.
rustig afwachten.

xxx

Aafje
nu 35 weken zwanger

Ik weet ook niet hoe ik dit allemaal ga regelen. Ik heb bijna 100 kaartjes te versturen, maar geen zin in 100x bezoek. Ik denk wel dat ik mijn grenzen aan kan geven, behalve over het volgende. Ik ben nu overtijd, nog niet bevallen , en op 13 september komt mijn schoonmoeder over vanuit Amerika.... twee weken lang!! Hellup!

Ze mag bij mijn ouders thuis logeren, maar is nogal manipulatief, en laat eigenlijk nu al merken dat ze echt eigenlijk alleen maar bij ons en de baby wil zijn.

Enig idee hoe ik hierin een schappelijke deal kan maken zonder dat het uitloopt op enorme irritaties??

Ik hou van m'n schoonmoeder, ze is heel lief, maar uberhaupt 2 weken iemand over de vloer is zowieso te veel voor mij.

Ik kan wel wat tips gebruiken!

Groetjes, Katwoman

... Inmiddels ben ik er over uit dat ik het belangrijkste vind om EERST tijd met mijn man en kindje door te brengen. Dan heb ik het niet over een paar uur maar minstens een aantal dagen.

Ik vind dat als je ECHT NIET WILT dat mensen komen, of het nu ouders zijn, familie, whatever, zij jouw keus moeten respecteren. Kan het niet op een vriendelijke manier, dan maar met de botte bijl!  

Ik plan 2 middagen waarop mensen kunnen komen en dan bv van 1 tot 3. Daarna is het over en komen ze maar een andere keer op bezoek. Ik blijf niet aan de gang ...

Ik vind het gewoon nog steeds een heel gedoe en geregel  en wil rust ipv dat we heen en weer lopen met drankjes en beschuit, ...

Ik denk dat je hier heel duidelijk in moet zijn samen met je man zodat jullie beide weten hoe en wat. Dat het niet  maanden lange visites worden en het je neusgaten uitkomt.

Gr Esther    

Bij onze oudste ( nu 11) kregen wij ook de tip om rusttijden van zowel moeder en kind als vader op het kaartje te vermelden. Dus keurig van 12:00-15:00 en 's avonds na 21:00.
En uiteraard....bellen voor bezoek.
Nou, dat leverde radiostilte op en inderdaad weken erna nog visite.

Bij de 2e ( nu 9) alleen de rusttijden van moeder en kind en bellen voor bezoek, dit bracht meer mensen op de been.

Bij de 3e ( nu 19 maanden) hebben we alleen ons telefoonnumer op het kaartje gezet.
We hebben de eerste dag het huis vol visite gehad, maar wat hebben we ervan genoten.
En gedurende de kraamdagen liep het mooi door. Ideaal, omdat er dan ook een kraamverzorgende in huis is die met de visite redt. Dit scheelt je toch veel drukte.

Als mensen jou bellen voor een afspraak, zeg er dan bij dat het onder voorbehoud is. Bel gewoon af als je het even niet ziet zitten. Mensen die dat niet begrijpen hebben zelf een probleem, jij niet.
Hetzelfde met visite dat 's avonds komt. Spreek vantevoren af dat ze een bakje koffie kunnen komen halen, maar dat jullie vroeg naar bed gaan ivm de gebroken nachten.
Stuur mensen weg als ze blijven plakken, dat geeft niks. Vaak helpen subtiele hints niet, gewoon zeggen dat ze moeten gaan.

Staat er onverwacht visite voor de deur in de kraamdagen? Laat de kraamverzorgende de deur open doen en eventueel melden dat het nu niet past.

Wat andere kinderen betreft, het ene kind is het andere niet. Zorg eventueel voor een kindertractatie ( bijv spekmuizen of snoepspeentje ) omdat het geknoei met de beschuit met muisje ook niet alles is. Bovendien vindt niet iedereen ze lekker en dan kunnen ze daar over jengelen. En geef ook weer aan wanneer het je te druk word.

Je kraamdagen kun je niet overdoen. Je weet vantevoren niet hoe je je zult voelen wat je aan kunt. Bovendien zijn ze bedoelt om op krachten te komen. Maar bovenal zijn ze om te genieten.
Bij onze 2e had ik tijdens de zwangerschap een hernia. Moest de laatste weken plat en kon in de kraamdagen niks. Maar ik wel enorm genoten van alle visite.
Alle aandacht kan juist een hele positieve invloed hebben op je gestel hebben!!

Ik hoop dat iedereen enorm fijne kraamdagen zal hebben!

Ik wil absoluut geen stress van het kraambezoek, dat heb ik mij al voorgenomen. Maar ik wil ook geen kraamfeest.
Wat wij doen of in ieder geval willen doen, is de eerste uren na de geboorte zijn voor ons zelf, ook nog geen bezoek van ouders (grootouders) enz. Even een moment voor ons drietjes zonder dat er andere mensen bij zijn. Ook al begrijpen wij heel goed, dat de dan grootouders het ook zo snel mogelijk willen zien, hebben wij hun nu al verteld dat dat niet onze bedoeling is.
Kraambezoek alleen op afspraak en de eerste week alleen naaste familie en een hele goede vriendin. Mijn man is twee weken vrij als ons kindje geboren is, dus die is er dan ook bij en als ik merk dat ik daar trek in heb en zin in heb, dan kunnen de tweede week er ook wat andere mensen komen.
Niet elk dagdeel, maar 1x bezoek op een dag en dag van het weekend voor ons zelf houden.
En geen lange bezoekjes, dus als het tijd is om te rusten, ga ik ook echt rusten.

Dit is ons plan, nu nog maar even afwachten hoe het in de praktijk gaat, het is ons eerste, maar ik wil echt niet "overlopen" worden door bezoek in de eerste tijd en het gevoel hebben dat ik wordt geleefd door bezoek. Het is allemaal nieuw en wennen en daar wil ik de rust en tijd voor hebben en ook van kunnen genieten.

Misschien een beetje hard naar de mensen toe, die graag willen komen kijken, maar zo zien wij het.

Groetjes Alice
sept. 2008
37w2d

ik heb de kraamvisite helemaal niet als vervelend ervaren bij de geboorte van mijn zoontje. we hadden duidelijk op de kaarten staan wanneer we rusten en dat ze even moeten bellen als ze langs willen komen.
de eerste week was wel prettig met bezoek omdat de kraamhulp er nog was. zij zorgde voor beschuit en koffie.
verder moet je gewoon zeggen dat je moe bent en graag wil rusten dan gaat de visite wel weg. wees duidelijk, daar heeft iedereen wel begrip voor.

maak je niet te druk en geniet. ik moet nu nog 12 week maar ik weer nu al dat ik het net zo doe als bij de vorige keer.

succes

Tja, ik weet het nog niet hoor. Aan de ene kant wil ik de kleine denk graag een iedereen laten zien omdat je natuurlijk apetrots ben, maar aan de andere kant wil je natuurlijk wel zelf ook nog genieten.
Ik denk dat ik gewoon afwacht hoe het gaat lopen!!
Nu zijn er ook wel eens maten die zaterdags te lang blijven zitten, en ook nu al zeggen wij heel makkelijk waar de deur is omdat we een tukkie gaan doen, dus daar maak ik me niet druk om!!

Ik zie het allemaal wel

peet

Terug
Bovenaan