Bevallingsverhalen

Hallo,

Van mij krijg je een positief verhaal, omdat het voor mij gelukkig allemaal een makkie was.
Inmiddels is het weer 2 jaar geleden, het begon op een avond om een uurtje of 04:00 uur. Ik voelde dat er iets bubbelde in mijn buik, net alsof er een ballon met water langzaam leeg liep. Ik ging naar de wc en merkte dat er vruchtwater vrijkwam. Mijn vliezen waren nog niet helemaal gebroken alleen een beetje gescheurd. Ik wist dat de weeën zouden volgen, heb toen een kruik met warm water gevuld en op m'n buik gelegt. Omdat het nog vroeg was ben ik weer in bed gaan liggen en ontdanks dat er lichte weeën waren heb ik nog tot 09:00 uur geslapen. Ik werd wakker heel relaxed toen de weeën heviger werden en om de 5 minuten kwamen, na een half uur na 3 minuten en om 10:00 uur al veel sneller.De weeën kon ik heel goed wegpuffen, je moet wel even weten  hoe.   Ik liep wat door de kamer heen en mijn vriend belde de verloskundige. Eerst geloofde ze niet dat ik al moest bevallen omdat het mijn eerste kindje was, maar ik voelde gewoon dat het niet lang zou duren.. Ik liep alvast naar beneden met mijn tasje in de hoop dat de vk snel zou komen...maar nee na 45 min..was ze er nog niet, de weeën werden heviger en ik belde nogmaals en zei haar dat als  ze niet snel zou komen ik zelf naar het ziekenhuis zou gaan. Het duurde nog 15 min voor ze er was, ik moest  weer naar boven omdat ze mijn vliezen wilde breken. Op dat moment had ze er spijt van dat ze niet eerder was gekomen want ik had al 8 cm ontsluiting en wilde perse naar het ziekenhuis. De vk adviseerde mij om thuis te bevallen maar dat wilde ik niet, moest ze maar eerder komen en mij op mn woord geloven..wie weet het nou beter de vk of een aanstaande moeder die naar haar lichaam luisterd?? Snel naar het ziekenhuis. Stond net binnen of de persweeën begonnen al. Ik wilde ook niet in een rolstoel het zou te lang duren. Op de verloskamer aangekomen mocht ik meteen beginnen met persen (ik begon  in de omgekeerde houding waarbij je met de buik op een kussen leunt en op de knieeën zit, hierbij kan je baby makkelijker door het geboorte kanaal. Daarna moest ik weer gaan liggen)  en na 20 minuten was mijn dochtertje geboren. Toch nog allemaal goed gekomen.
Wel moet ik zeggen dat ik tijdens de bevalling wat ben ingescheurd en dit doet erg pijn als je moet plassen ik dacht na de bevalling, zo dat heb ik gehad tot ik naar de wc ging en echt niet verwachte dat ik pijn zou krijgen. De pijn was ondraaglijk en ik viel bijna flauw tijdens het plassen wat een ramp. Ik verwachtte dat het weg zou trekken maar nee na drie dagen nog steeds niet  en omdat ik angst had voor plassen wilde mn baarmoeder niet zakken. De tips die ze geven helpen ook niet zoals: ijsklontjes in een washandje, zoutbadje, vaseline..nee hoor echt niet. Ik herrinnerde me dat de vk een verdovingsspraytje had tijdens het hechten en vroeg haar hierom. Ze spoot wat op mn wond en toen deed het plassen geen pijn meer Wow wat een wonder! Helaas kon ze mij de spray niet geven maar in de apotheek is een soort zalfje verkrijgbaar die hetzelfde effect heeft, breng die aan voor het plassen, wacht een paar seconden en het probleem is opgelost!

Naar mijn ervaring waren de weeën makkelijk op te vangen waarschijnlijk komt dit doordat je lichaam een speciale stof aanmaakt waardoor het makkelijker gaat, als je je daarop concentreert gaat het beter. Ook had ik vele boeken gelezen en allemaal info op het internet gezocht over bevallen. Ik had geen angst en voelde me veilig. Ze zeggen ook wanneer je veel beweegt tijdens de zwangerschap dat het dan ook makkelijker gaat, dit is zeker waar. Ik heb nog tot de 8e maand aan  lichte sport  gedaan en het heeft heel goed geholpen. Inmiddels ben ik zwanger van de 2e en ik hoop dat ook dit weer een makkie gaat worden.

Succes met je zwangerschap!

Hoi,

Het was warm, die laatste weken van mijn zwangerschap, en van mij mocht de kleine wel komen. Ik had een flinke buik, de verloskundige dacht dat ukkepuk zeker wel 8 pond zou wegen, maar dat bleek achteraf toch wel iets meer te zijn...

Ik was 42 weken zwanger en nog steeds wilde de bevalling niet doorzetten. Ik had al wel het hele weekend 2cm ontsluiting maar dat bleef maar zo. Ik was 2x gestript zonder echt resultaat.
Als laatste kans boodt de verloskundige me aan om nog een keer te strippen, als dat dan wel resultaat zou hebben zou de vk mijn vliezen breken, in de hoop dat de bevalling dan op gang zou komen. Zo gezegd, zo gedaan...

Op maandagmiddag 14:30 werden mijn vliezen gebroken, en langzaam aan kwam de bevalling dan toch op gang... De uren gingen voorbij, 's nachts rond 4 uur werd het echt heftig (flinke rugweeen), de vk kwam en toen had ik (voor mijn gevoel nog maar) 6cm ontsluiting. Op aanraden van de vk nogmaals onder de douche gegaan en daarna even gaan liggen op bed, wat absoluut geen pretje was. Maar een uur later had ik ineens 8cm ontsluiting. De vk bleef toen en de kwaamverzorgster werd opgeroepen. Rond 7:00 kreeg ik lichte persweeen, maar ik mocht nog niets doen omdat ik nog geen volledige ontsluiting had. Wegzuchten dus, die weeen. En dat viel niet mee.
Ineens had ik rond 8:00 het idee dat ik naar de WC moest, en dus strompelde ik naar de WC. Maar ja, niets kwam er natuurlijk. De vk controleerde, en toen had ik volledige ontsluiting, ik mocht persen! Maar toen waren de persweeen verdwenen...
Op volle kracht moest ik dus persen, en uiteindelijk is op 8:50 Mirthe geboren.

Ze is, precies 2 weken over tijd, thuis geboren. En het was een flinke meid, 10 pond!
Oftewel 4960 gram. Een verrassing voor de verloskundige! Ze hebben haar lengte niet gemeten (dat doen de verloskundigen thuis niet altijd).
Gelukkig was alles goed gegaan, ik had een paar kleine hechtingen maar het viel mee. En met Mirthe ging ook alles goed. Wel moest ze om de 3 uur bijgevoed worden met flesvoeding (daarnaast kreeg ze borstvoeding) omdat ze zo groot was. Anders waren ze bang dat haar boedsuikers zouden zakken.
Maar ik was blij dat ik uiteindelijk toch nog thuis ben bevallen...

Nu is het nog steeds een lekkere meid, echt hollands welvaren.
Ze is nu ruim 9 maanden en weeg 9350 gram en is 73cm.

Nou, voor iedereen die de bevalling nog voor de boeg heeft: veel succes toegewenst! Het is best even flink hard werken, maar daarna krijg je er zoiets moois voor terug...
En voor diegenen die al bevallen zijn: geniet van de kleine!

Groetjes Lijdi en Mirthe (11-10-2005)

Op 17 februari nog de koopavond meegedraaid (wij hebben een eigen winkel) . Thuis stond ik op het punt gewoon naar bed te gaan toen ik ineens heftige bloedingen kreeg.
Mijn man wilde direct de VK bellen,maar ik dacht ach dat is zo wel over. Toen ik begon te trillen toch maar gebeld. Binnen 10 min. was ze er en direct de ambulance gebeld.
In het ziekenhuis is alles nagekeken en bleek dat het met zijn hoofdje op de placenta drukte en hierdoor een scheurtje was ontstaan. Kort erna begonnen de weeen. Die waren zeer heftig en duurde 14 uur. Door de bloedingen mocht ik die uren alleen maar op mijn linkerkant liggen en niet staan, zitten of wat dan ook. Je begrijp wel dat na die tijd mijn linkerkant helemaal beurs was. Toen ik mocht gaan persen bleek dat hij met zijn hoofdje niet de spildraai maakte. Ook was er al gebleken dat hij in het vruchtwater had gepoept. Toen moest ik naar de OK en kreeg binnen een kwartier een spoedkeizersnede. Op 18 februari om 14.29 is Jeffrey geboren. Gelukkig alles gezond en wel. Heb het een tijdje moeilijk gevonden deze bevalling een plekje te geven, maar het lukt me steeds beter. Van vele hoor je: Als je de kleine in je armen hebt ben je alles vergeten. Helaas ervaar ik het niet zo.
Nu 5,5 maand later hebben we en geweldige jongen en is alles goed.
Groetjes van Ingrid

Zelfs bij een 'normale' bevalling (ik heb het ervaren als een hel, maar medisch gezien ging het goed) is het normaal dat je het niet vergeet zodra je je kindje in je armen houdt.
Ik ben het na 2 jaar nóg niet vergeten, denk er nog wekelijks aan, maar niet met paniek, maar wel nog steeds dat ik wel errug veel pijn had en dat het zo lang duurde. Maar tevens denk ik dan: een tweede bevalling kán dan meevallen!
Toen mijn zoontje op mijn buik werd gelegd, had ik ook niet zoiets van: 'dat is mijn kind'.
Ik dacht juist: oh, ben jij mijn zoon???? zo voelde het totaal niet. Pas na 6 weken begon ik dat wel te voelen. Ben ook 6 weken down geweest, maar hier en daar wat gelukkige momenten.
Een roze wolk???? die bestaat niet!

Mooi verhaal hoor

geniet er maar van     is je man weer helemaal genezen nu?

quote: Jovi reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-07-2006 14:21:34'));

Hoi,

Dit had ik pas geleden op het juniforum geschreven over mijn bevalling.
Ik ben 22 juni bevallen van een dochter en ze heet Claire.

Hier dan mijn bevallingsverhaal.
Ik had donderdag 22 juni al wat op het forum geschreven dat ik het idee had dat er iets was begonnen. Ik had het ook goed want het is eigenlijk daarna heel snel en perfect gegaan.Ik had een snelle en hele fijne bevalling.
S'ochtend om 04.45 is mijn man naar Amsterdam gegaan voor werk. Zoals jullie misschien weten wonen wij helemaal in de Achterhoek. Had die ochtend totaal niet het gevoel dat er iets zou gaan gebeuren anders had ik hem niet die kant opgestuurd.
Nadat hij weg was heb ik een broodje gegeten en ben nog even op bed gaan liggen met wat tijdschriften ( kon niet slapen ). Iets voor 07.00 ben ik opgestaan omdat mijn zoon ( van 15 ) naar school moest. Hij heeft proefwerk week. Ik had toen het idee dat ik wat vruchtwater verloor maar was er niet zeker van. Ik dacht ik ga snel maar even de paarden eten geven dan is dat in ieder geval gedaan. Dus alle paarden eten gegeven en buiten gezet. Niks tegen mijn zoon gezegd anders zou hij zich ongerust maken en misschien was er wel niks aan de hand. Ben om 08.00 naar binnen gegaan en even rustig gaan zitten en toen voelde ik dat ik meer vruchtwater verloor en ook wat bloed. Ook voelde ik een hele lichte pijn onder in mijn buik. Toch maar man gebeld dat hij maar weer deze kant op moest komen. Hij was net 2 uurtjes in Amsterdam. Nog wat gedronken en is gaan kijken om hoeveel tijd die pijn kwam en dat was om de ruim 10 minuten. Toch ook de verloskundige gebeld om te zeggen dat ik wat voelde en dat het misschien wel kon beginnen. Okay geen probleem als mijn man thuis was zouden wij weer bellen. Maar na 10.00 begon ik toch wel meer weeen te krijgen en best wel vaak achter elkaar. Mijn man belde ook nog dat hij er bijna was maar ik kon niet meer praten aan de telefoon, zat op mijn knieen in de badkamer geleund op de badrand. Hij heeft toen gekeken hoe vaak de weeen kwamen en dat was toen al om de 3 minuten. Ik had zo'n pijn in mijn rug. Hij heeft de verloskundige uit de auto gebeld dat het wel hard en snel ging. Mijn man heeft het laatste stuk wel 160 gereden. Hij was hier iets over 10.30 en ik had zoveel pijn ( in mijn rug ) en de weeen kwamen zo snel. Verloskundige was er om 11.15 en had veel pijn in mijn rug. Ik kon niet liggen of zitten. Ik zat alleen maar op mijn knieen en handen en mijn man masseerde mijn rug. Kreeg persweeen en wilde graag op de baarkruk bevallen, ik erop gezeten maar ging niet vond het te laag. Liggen ging ook niet dus dan mar op het bed op mijn knieen en handen en zo onze kleine in 3 of 4 persweeen eruit geperst. Mijn man heeft het opgevangen zo onder mij. En Claire is om 12.08 geboren.
Ik ben niet ingescheurd en ook bijna niet beurs vanonder. Alleen wat spierpijn in mijn rug. Dit was eigenlijk een snelle en perfecte bevalling. Zelfs de verloskundige zei het.
Alles gaat nu ook goed met mij en Claire. Ze drinkt goed en is heel tevreden en slaapt goed. Wij zijn zo blij met haar en ook onze zoon van 15 - Roy is er helemaal gek mee. Toen hij die donderdag om 13.00 thuis kwam was hij helemaal verrast en onroerd door zijn klein zusje.
Nu lekker genieten van de kleine. En voor mij was dit de laaste keer dat ik zwanger zal zijn. Ben niet de jongste niet  meer ( 42 ) en  Claire is eigenlijk een wonder maar zeer welkom en geliefd. Wij zijn zo blij met haar.( na de ziekte van mijn man - kanker- was hij eigenlijk onvruchtbaar - dus niet bleek-  een verrassing maar met liefde gemaakt en gekomen ).

Dit gedichtje  staat in haar geboortekaartje:

een nieuw leven uit ons leven
enig en bijzonder
Wij hebben je een naam gegeven
maar eigenlijk heet je "Wonder"

Groetjes
Petra

Op 20 juni 2006 is onze dochter Sarah geboren na 41+1 weken zwangerschap. Ze is geboren om 06.32 uur en woog 3820 gram, en zo is het gegaan :)

Maandagochtend werd ik wakker met een natte onderbroek. Het was nog niet zo erg, dus ik dacht dat ik misschien een beetje urine was verloren. Ik ben naar de wc gegaan, schone onderbroek aan en weer naar bed.
Na een paar uur word ik weer wakker en ik schrik! Nu is weer mijn onderbroek nat, maar ook mijn pyamabroek en zelfs het bed! Ik draai me op mijn zij, en ga op het rand van het bed zitten en wil opstaan. Als ik sta loopt er nog veel meer uit en ga snel weer zitten. Ik pak een handdoek en loop naar de wc. Het ruikt wel wat zoetig... Zal het dan toch vruchtwater zijn?? Want ik begin nu ook wat krampjes te krijgen. 's Middags had ik een afspraak bij de verloskundige dus ik besluit niet te bellen maar te wachten op de afspraak.

Die middag ga ik op de fiets naar de verloskundige. Ik vertel dat ik veel vocht verlies, maar dat ik niet zeker weet of het vruchtwater is. Na de controles en het hartje te hebben gehoord moet ik op mijn hand blazen en ging zij kijken of er vruchtwater uit kwam. Maar nee, er komt niks. Ze zegt dat het ook overmatig veel slijmverlies kan zijn. Ik moest het in de gaten houden, en als ik het niet vertrouw mag ik weer bellen. Gelijk een afspraak gemaakt voor een ctg bij de gyneacoloog, omdat ik al meer dan 41 weken zwanger ben.

Als ik thuis kom beginnen de krampjes steeds ietsje erger te worden, maar nog niet zo erg dat ik ze weg moet puffen. Ik hoop dat mijn vriend Michael niet te laat thuis is, precies vandaag moest hij voor zijn werk naar Amsterdam (zo'n 2 uur rijden bij ons vandaan).

Om ongeveer 18.00uur beginnen de krampjes nog weer wat erger te worden, ik moet al een beetje meepuffen. Gelukkig is om 21.30 uur mijn vriend weer thuis, en vanaf die tijd gaat het steeds iets sneller. Ik lig op de bank en mijn vriend zit naast me. Bij elke wee begint hij mee te puffen, maar niet tegelijk met mij, nee.. hij wacht even en begint dan te puffen. Dus ik zeg gelijk dat hij daarmee op moet houden omdat het erg irritant is! "Jij hoeft niet te puffen, jij hebt nergens last van dus hou maar gewoon op!" Hij zegt dat hij me gewoon wilde helpen, om mij rustiger te maken. Daarom pufte hij steeds wat later. Ik zeg dat dat absoluut niet helpt en dat hij maar gewoon bij me moet blijven en niks moet doen.

Om 23.00uur gaan we toch maar naar bed, maar ik kan niet slapen. De weeën worden heftiger en ik moet nu echt meepuffen. Mijn vriend ligt al wel te slapen, dus ik besluit om even naar beneden te gaan. Ik probeer wat standjes om de weeën op te vangen uit, die we hadden geleerd op de zwangerschapscursus, maar nee, niks werkt!! Het begint nu toch echt pijn te doen.. Ik blijf contine pijn voelen en heb het zo warm!

Om 1.30 uur ging ik weer naar boven en zeg tegen Michael dat ik de verloskundige wil bellen omdat de pijn om de 5 minuten komt en al een uur lang. En omdat ik geen harde buiken heb bij elke wee, weet ik niet precies of dit nou al echte weeën zijn. Dus wij met z'n tweeën weer naar beneden en Michael belt de verloskundige. Ze vraagt hoe lang ik al weeën heb, hoe ze voelen enz. Dus ik zeg dat ik geen harde buiken heb en ik had gehoord dat dat er wel bij hoort. Dat een wee over de gehele buik tevoelen is. En ik heb al een paar dagen moeite met plassen, soms een beetje pijnlijk. Na een tijdje zegt ze dat het best weeën kunnen zijn maar dat het ook een blaasontsteking kan zijn. Hmmm... is dat zo? Fijn!! Ze besluit niet om langs te komen omdat het nog niet om de 3 minuten is. Verder geeft ze als tip dat we misschien toch even naar de huisartsenpost moeten gaan om urine te brengen, dan weten we tenminste waar we aan toe zijn.

Dus om 3.00uur stappen we in de auto met een potje urine. Oeh, het is niet fijn om in de auto te zitten!! Bij de huisartsenpost moeten we even wachten in de wachtkamer, daar zijn de weeën niet zo heftig meer. Als de dokter komt zegt hij dat het geen blaasontsteking is maar dat het toch echt weeën zijn, het is begonnen hoor. Ik moet toch nog wel even op de ligstoel liggen en bij een wee drukt hij op mijn buik. Nee, geen harde buik maar dat hoeft ook niet. Oww... weet ik dat ook weer. Eenmaal in de auto beginnen de weeën weer heftiger te worden en moet ze echt wegpuffen. Dit is niet leuk!!!

Om ongeveer 3.30 uur zijn we weer thuis en ik ga gelijk weer naar boven, naar bed. Op mijn zij kan ik de weeën aardig opvangen, maar het doet zo'n pijn!! Sommige weeën kan ik makkelijk wegpuffen, maar er zitten ook weeën tussen die niet makkelijk zijn weg te puffen! Michael ligt achter me en spreekt me lieve woordjes toe.

Om 05.30 uur hou ik het niet meer! Ik heb persdrang, want ik heb het gevoel alsof ik moet poepen! Ik zeg tegen Michael dat hij snel de verloskundige moet bellen want ik heb persdrang, tenminste dat denk ik! Ik wacht.. en wacht.. maar hoor Michael niet bellen, dus ik draai me om.
Ik zeg"Bel je nou al"?
"Nee, want ik weet niet wat ik moet zeggen..".
"Bel nu en zeg dat ik persdrang heb en dat ze snel moeten komen!"
(Michael was bang dat ze misschien voor niks zou komen en dat hij haar voor niks wakker ging bellen :p)

Om 05.45 uur ging de deurbel, yes, gelukkig!! Daar is ze eindelijk. Ze komt boven en vraagt hoe het gaat. Ik zeg dat ik het echt niet meer volhou, ik kan de weeën niet meer wegpuffen!
Na een tijdje zegt ze dat ze even naar haar auto moet om haar tas op te halen, en dan gaat ze kijken hoe ver ik ben. Eenmaal terug legt ze wat kraamzeiltjes onder me neer. Tussen de weeën door gaat ze voelen hoe ver ik ben. Ik heb al volledige ontsluiting!! Dus het zijn toch persweeën!!
Ik schrik ervan dat het al zo ver is, ik wilde namelijk in het ziekenhuis bevallen. Maar ik ga nu absoluut niet meer in de auto naar het ziekenhuis, ik blijf lekker thuis!
De verloskundige zegt dat ik al een beetje mee mag persen als ik een perswee heb, dat maakt het wat draaglijker. Ze gaat nog even het hartje beluisteren.. Nou, dat klinkt nog prima!! Daarna gaat zij het kraambed opmaken. Ineens voel ik iets.. het hoofdje?? Ik schrik en zeg tegen Michael dat ik iets voel en dat ze de verloskundige moet ophalen. Ze komt eraan en kijkt.. En ineens.. floep!! Daar gaat het vruchtwater. Tussen de weeën door moet ik naar de andere kamer, maar de weeën komen zo snel achter elkaar dat ik het liefst blijf liggen. Maar dat kan helaas niet. Ik probeer zo snel mogelijk naar de andere kamer te lopen en als ik eenmaal weer op bed lig kan ik de weeën weer wat makkelijker opvangen. En dan is het zover.

Om 6.00 uur mag ik echt gaan persen! De persweeën komen ook een paar keer achter elkaar en houden lang aan. Dan heb ik gelukkig even de tijd om op adem te komen. Maar dan komen de weeën weer. Om 06.15 uur gaat de deurbel, de kraamverzorgster is er. Ik pers en ik pers, de verloskundige zegt dat het hoofdje al staat en vraagt of Michael het wil zien. En dat wil hij wel, hij zegt dat hij al haartjes ziet!!
En dan komt er weer een perswee, ik pers met al mijn kracht!! "Ga door" zegt de verloskundige. "Goed zo!!" Het doet nu wel erg veel pijn van onder!!! Ik heb het gevoel alsof ik knap!! De verloskundige zegt dat, als ze zegt puffen, dat ik moet gaan puffen en als ze zegt persen dat ik zachtjes mee moet persen.
En daar komt weer een perswee, ik pers weer met al mijn kracht. En dan moet ik puffen van de verloskundige en voel ik iets. Een knip! Ik moet zachtjes persen en moet mijn ogen open doen. Ik doe mijn ogen open en daar is ze, onze Sarah!! Ze wordt op mijn buik gelegd en ik kan alleen maar naar haar kijken. Wat is ze mooi!! Ik moet huilen en kijk naar Michael. Ook hij heeft de tranen in zijn ogen. Dan kijken we weer samen naar ons kleine meisje. Het allermooiste wat ons ooit is overkomen...

De bevalling is dus erg snel gegaan, ik heb een half uur liggen persen.
Ik heb een aardig grote knip gehad, maar heb daar niet veel last van gehad. Waar ik wel veel last van heb, nu nog steeds, is mijn stuit. Ik heb namelijk veel van onder geperst. Ik hoop dat dat snel overgaat, want zitten en opstaan gaat nog niet heel makkelijk. Ook als ik een tijd heb gelopen krijg ik last van mijn stuit.
Sarah is een prachtig meisje en we genieten ontzettend van haar!!!

lang verhaal he :)

Liefs Monique
mama van Sarah (20-06-2006)

Hoi Monique,

Ik heb net het bevallingsverhaal van Sarah gelezen.
En ik wil even zeggen dat ik er ontroerd van raakte.

Liefs, Nadine.

PS Andere meiden: niet dat ik jullie verhalen niet mooi vind
hoor, maar die van Monique springt er op dit moment voor mij even uit.

Hoi Monique

Ik heb je verhaal gelzen als ik eerlijk moet zijn heb ik om sommige dingen echt wel moeten lachen hoor

ik hoop dat je je alweer wat beter voelt.

geniet van je mooie meisje

ik wens jullie veel geluk

Liefs Danielle

32wk en 5 dg (oktober2006 forum)

quote: AngelMoon reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-08-2006 16:42:06'));

Op 20 juni 2006 is onze dochter Sarah geboren na 41+1 weken zwangerschap. Ze is geboren om 06.32 uur en woog 3820 gram, en zo is het gegaan :)

Maandagochtend werd ik wakker met een natte onderbroek. Het was nog niet zo erg, dus ik dacht dat ik misschien een beetje urine was verloren. Ik ben naar de wc gegaan, schone onderbroek aan en weer naar bed.
Na een paar uur word ik weer wakker en ik schrik! Nu is weer mijn onderbroek nat, maar ook mijn pyamabroek en zelfs het bed! Ik draai me op mijn zij, en ga op het rand van het bed zitten en wil opstaan. Als ik sta loopt er nog veel meer uit en ga snel weer zitten. Ik pak een handdoek en loop naar de wc. Het ruikt wel wat zoetig... Zal het dan toch vruchtwater zijn?? Want ik begin nu ook wat krampjes te krijgen. 's Middags had ik een afspraak bij de verloskundige dus ik besluit niet te bellen maar te wachten op de afspraak.

Die middag ga ik op de fiets naar de verloskundige. Ik vertel dat ik veel vocht verlies, maar dat ik niet zeker weet of het vruchtwater is. Na de controles en het hartje te hebben gehoord moet ik op mijn hand blazen en ging zij kijken of er vruchtwater uit kwam. Maar nee, er komt niks. Ze zegt dat het ook overmatig veel slijmverlies kan zijn. Ik moest het in de gaten houden, en als ik het niet vertrouw mag ik weer bellen. Gelijk een afspraak gemaakt voor een ctg bij de gyneacoloog, omdat ik al meer dan 41 weken zwanger ben.

Als ik thuis kom beginnen de krampjes steeds ietsje erger te worden, maar nog niet zo erg dat ik ze weg moet puffen. Ik hoop dat mijn vriend Michael niet te laat thuis is, precies vandaag moest hij voor zijn werk naar Amsterdam (zo'n 2 uur rijden bij ons vandaan).

Om ongeveer 18.00uur beginnen de krampjes nog weer wat erger te worden, ik moet al een beetje meepuffen. Gelukkig is om 21.30 uur mijn vriend weer thuis, en vanaf die tijd gaat het steeds iets sneller. Ik lig op de bank en mijn vriend zit naast me. Bij elke wee begint hij mee te puffen, maar niet tegelijk met mij, nee.. hij wacht even en begint dan te puffen. Dus ik zeg gelijk dat hij daarmee op moet houden omdat het erg irritant is! "Jij hoeft niet te puffen, jij hebt nergens last van dus hou maar gewoon op!" Hij zegt dat hij me gewoon wilde helpen, om mij rustiger te maken. Daarom pufte hij steeds wat later. Ik zeg dat dat absoluut niet helpt en dat hij maar gewoon bij me moet blijven en niks moet doen.

Om 23.00uur gaan we toch maar naar bed, maar ik kan niet slapen. De weeën worden heftiger en ik moet nu echt meepuffen. Mijn vriend ligt al wel te slapen, dus ik besluit om even naar beneden te gaan. Ik probeer wat standjes om de weeën op te vangen uit, die we hadden geleerd op de zwangerschapscursus, maar nee, niks werkt!! Het begint nu toch echt pijn te doen.. Ik blijf contine pijn voelen en heb het zo warm!

Om 1.30 uur ging ik weer naar boven en zeg tegen Michael dat ik de verloskundige wil bellen omdat de pijn om de 5 minuten komt en al een uur lang. En omdat ik geen harde buiken heb bij elke wee, weet ik niet precies of dit nou al echte weeën zijn. Dus wij met z'n tweeën weer naar beneden en Michael belt de verloskundige. Ze vraagt hoe lang ik al weeën heb, hoe ze voelen enz. Dus ik zeg dat ik geen harde buiken heb en ik had gehoord dat dat er wel bij hoort. Dat een wee over de gehele buik tevoelen is. En ik heb al een paar dagen moeite met plassen, soms een beetje pijnlijk. Na een tijdje zegt ze dat het best weeën kunnen zijn maar dat het ook een blaasontsteking kan zijn. Hmmm... is dat zo? Fijn!! Ze besluit niet om langs te komen omdat het nog niet om de 3 minuten is. Verder geeft ze als tip dat we misschien toch even naar de huisartsenpost moeten gaan om urine te brengen, dan weten we tenminste waar we aan toe zijn.

Dus om 3.00uur stappen we in de auto met een potje urine. Oeh, het is niet fijn om in de auto te zitten!! Bij de huisartsenpost moeten we even wachten in de wachtkamer, daar zijn de weeën niet zo heftig meer. Als de dokter komt zegt hij dat het geen blaasontsteking is maar dat het toch echt weeën zijn, het is begonnen hoor. Ik moet toch nog wel even op de ligstoel liggen en bij een wee drukt hij op mijn buik. Nee, geen harde buik maar dat hoeft ook niet. Oww... weet ik dat ook weer. Eenmaal in de auto beginnen de weeën weer heftiger te worden en moet ze echt wegpuffen. Dit is niet leuk!!!

Om ongeveer 3.30 uur zijn we weer thuis en ik ga gelijk weer naar boven, naar bed. Op mijn zij kan ik de weeën aardig opvangen, maar het doet zo'n pijn!! Sommige weeën kan ik makkelijk wegpuffen, maar er zitten ook weeën tussen die niet makkelijk zijn weg te puffen! Michael ligt achter me en spreekt me lieve woordjes toe.

Om 05.30 uur hou ik het niet meer! Ik heb persdrang, want ik heb het gevoel alsof ik moet poepen! Ik zeg tegen Michael dat hij snel de verloskundige moet bellen want ik heb persdrang, tenminste dat denk ik! Ik wacht.. en wacht.. maar hoor Michael niet bellen, dus ik draai me om.
Ik zeg"Bel je nou al"?
"Nee, want ik weet niet wat ik moet zeggen..".
"Bel nu en zeg dat ik persdrang heb en dat ze snel moeten komen!"
(Michael was bang dat ze misschien voor niks zou komen en dat hij haar voor niks wakker ging bellen :p)

Om 05.45 uur ging de deurbel, yes, gelukkig!! Daar is ze eindelijk. Ze komt boven en vraagt hoe het gaat. Ik zeg dat ik het echt niet meer volhou, ik kan de weeën niet meer wegpuffen!
Na een tijdje zegt ze dat ze even naar haar auto moet om haar tas op te halen, en dan gaat ze kijken hoe ver ik ben. Eenmaal terug legt ze wat kraamzeiltjes onder me neer. Tussen de weeën door gaat ze voelen hoe ver ik ben. Ik heb al volledige ontsluiting!! Dus het zijn toch persweeën!!
Ik schrik ervan dat het al zo ver is, ik wilde namelijk in het ziekenhuis bevallen. Maar ik ga nu absoluut niet meer in de auto naar het ziekenhuis, ik blijf lekker thuis!
De verloskundige zegt dat ik al een beetje mee mag persen als ik een perswee heb, dat maakt het wat draaglijker. Ze gaat nog even het hartje beluisteren.. Nou, dat klinkt nog prima!! Daarna gaat zij het kraambed opmaken. Ineens voel ik iets.. het hoofdje?? Ik schrik en zeg tegen Michael dat ik iets voel en dat ze de verloskundige moet ophalen. Ze komt eraan en kijkt.. En ineens.. floep!! Daar gaat het vruchtwater. Tussen de weeën door moet ik naar de andere kamer, maar de weeën komen zo snel achter elkaar dat ik het liefst blijf liggen. Maar dat kan helaas niet. Ik probeer zo snel mogelijk naar de andere kamer te lopen en als ik eenmaal weer op bed lig kan ik de weeën weer wat makkelijker opvangen. En dan is het zover.

Om 6.00 uur mag ik echt gaan persen! De persweeën komen ook een paar keer achter elkaar en houden lang aan. Dan heb ik gelukkig even de tijd om op adem te komen. Maar dan komen de weeën weer. Om 06.15 uur gaat de deurbel, de kraamverzorgster is er. Ik pers en ik pers, de verloskundige zegt dat het hoofdje al staat en vraagt of Michael het wil zien. En dat wil hij wel, hij zegt dat hij al haartjes ziet!!
En dan komt er weer een perswee, ik pers met al mijn kracht!! "Ga door" zegt de verloskundige. "Goed zo!!" Het doet nu wel erg veel pijn van onder!!! Ik heb het gevoel alsof ik knap!! De verloskundige zegt dat, als ze zegt puffen, dat ik moet gaan puffen en als ze zegt persen dat ik zachtjes mee moet persen.
En daar komt weer een perswee, ik pers weer met al mijn kracht. En dan moet ik puffen van de verloskundige en voel ik iets. Een knip! Ik moet zachtjes persen en moet mijn ogen open doen. Ik doe mijn ogen open en daar is ze, onze Sarah!! Ze wordt op mijn buik gelegd en ik kan alleen maar naar haar kijken. Wat is ze mooi!! Ik moet huilen en kijk naar Michael. Ook hij heeft de tranen in zijn ogen. Dan kijken we weer samen naar ons kleine meisje. Het allermooiste wat ons ooit is overkomen...

De bevalling is dus erg snel gegaan, ik heb een half uur liggen persen.
Ik heb een aardig grote knip gehad, maar heb daar niet veel last van gehad. Waar ik wel veel last van heb, nu nog steeds, is mijn stuit. Ik heb namelijk veel van onder geperst. Ik hoop dat dat snel overgaat, want zitten en opstaan gaat nog niet heel makkelijk. Ook als ik een tijd heb gelopen krijg ik last van mijn stuit.
Sarah is een prachtig meisje en we genieten ontzettend van haar!!!

lang verhaal he :)

Liefs Monique
mama van Sarah (20-06-2006)

Terug
Bovenaan