borst of flesvoeding

mamatamara, eigenlijk vind ik het ook een beetje een opluchting om hier te lezen dat nog meervrouwen de fles kiezen. Ik zelf kies ook voor de fles, omdat het mij het meest aanspreekt en mijn vriend het ook het liefst wil. Mijn vriend komt uit een gezin van drie, ik ook en we zijn alle zes door onze moeders met de fles groot gebracht en ook alles zes goed gezond. En inderdaad: die band komt er toch wel, hoor!! Vaders hebben vaak toch net zo'n goede band methun kind als moeders?? Het gaat er niet om wat er in je tieten zit, maar om wat er in je hart zit als het om een band met je kind gaat. Ik heb geen zin in etterende tepels, onzekerheid of je kindje wel genoeg melk binnen krijgt, etc.
Zo, nu ik dit schrijf, is voor mij de keuze helemaal rond en ga ik ook niet meer twijfelen. Ben nu 30 weken en er helemaal uit dat het de fles wordt!!

Hoi meiden,

Nou ben ik niet van de "borstvoedingsmaffia" (leuk woord, haha!) maar mij lijken al die verhalen over "etterende tepels" ook weer een beetje overdreven. Vaak gaat de borstvoeding toch ook gewoon goed? Maar ik vind ook wel weer dat je je niet gek moet laten maken: als je het echt niet ziet zitten, of je hebt het geprobeerd en het lukt niet, dan moet je je daar ook echt niet druk om gaan maken.

Dat gezegd hebbende... Ik ga wel proberen borstvoeding te geven, en wel om twee redenen. Ten eerste hebben zowel mijn man als ik allergieen en astma, en uit onderzoek blijkt dat je dan het beste zes maanden lang exclusief borstvoeding kunt geven. (Het is dus NIET waar dat je kind na 3 maanden bijvoeding nodig heeft!) Ten tweede is flesvoeding gewoon een stuk duurder, en rijk zijn wij zeker niet! In ons geval zouden we dan ook nog hypoallergene voeding moeten kopen, en dat is helemaal schreeuwend duur.

Oh ja, en mocht het niet lukken met de borstvoeding, dan kun je ook nog een zogenaamde "lactatiedeskundige" raadplegen. Die komt je dan bij je thuis helpen/adviseren. Dus als het bij mij niet mocht lukken, ga ik dat zeker proberen. En als het dan toch niet lukt... dan zonder schuldgevoel aan de flesvoeding! Je moet je ook niet gek laten maken, toch? En ja, iedereen moet lekker z'n eigen keuzes maken, maar laat je dan wel eerst goed informeren.

~Hilde

Hoihoi,

Hier een dame die graag borstvoeding wil geven. Het lijkt mij geweldig om zelf mijn  kindje te kunnen voeden, niet alleen omdat 'men' zegt dat het de beste voeding is, maar het lijkt me gewoon heel mooi en intiem.  

Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat als het niet goed lukt of ik me er in de praktijk niet prettig bij voel, ik over ga op de flesvoeding. Er zijn hele generaties opgegroeid met flesvoeding en ik word een beetje moe van de borstvoedinggestapo die vrouwen een schuldgevoel proberen aan te praten.
(Net zoals dat ik moe word van mensen die zeggen dat je perse thuis moet bevallen of perse in het ziekenhuis of dat je geen pijnbestrijding moet nemen of juist wel.)

Het is zo persoonlijk allemaal, ik denk dat de moeder het beste kan beslissen wat goed is voor haar en haar kind.  

Groetjes,

Laura

quote: mamke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-11-2006 10:59:27'));

Hallo,
Ik ben er nog niet helemaal uit of het nu flessen of borstvoeding wordt. Ik vraag me af stel ik kies voor borstvoeding maar ga na 6 weken werken en  wil dan dus overstappen naar flessenvoeding kan dat ?

Groetjes Mamke

Hoi Mamke,

Ja, dat kan.  Het is dan wel belangrijk dat je het aantal borstvoedingen in een rustig tempo afbouwt. Je lichaam is tegen die tijd namelijk gewend om een bepaalde hoeveelheid melk aan te maken en wanneer je abrupt zou stoppen, heb je kans op een borstontsteking.
Verder is het goed om te beseffen, dat het gemakkelijker is om van borstvoeding over te stappen op kunstmatige zuigelingenvoeding dan andersom.

Je zou kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen, die de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland organiseert? Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere belangrijke aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen of twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt en schroom niet om te vragen naar de mogelijkheden die op jou van toepassing zouden kunnen zijn. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl .

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

quote: mamatamara reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-11-2006 14:11:07'));

Ook flesvoeding is tegenwoordig heel erg goed en na drie maanden moet je het toch gaan bijvoeden omdat borstvoeding niet meer voldoende stoffen bevat (dat heb ik tenminste gelezen)

Hoi,

Aan je beslissing wil ik niets afdoen, dat is helemaal aan jou. Wel zou ik graag willen reageren op wat je gelezen hebt, namelijk dat moedermelk na drie maanden niet meer voldoende stoffen zou bevatten. Moedermelk wordt gemaakt uit bloed; het bevat alles wat een baby nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. Moedermelk is een levend product met antistoffen, bouwstoffen en voedingsstoffen; de samenstelling past zich constant aan de behoeftes en de leeftijd van de baby aan. Dit gaat niet ineens na drie maanden verloren, de kwaliteit van moedermelk blijft gewoon goed. Het is niet voor niets, dat de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) en UNICEF aanraden om een baby tenminste twee jaar borstvoeding te geven, waarvan de eerste zes maanden exclusief. Een baby heeft de eerste zes maanden in principe dus niets anders nodig dan moedermelk. Dit is ook wat de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het Voedingscentrum als richtlijn aanhouden  in het IGZ-bulletin "Voeding voor zuigelingen en peuters", die is bedoeld voor  hulpverleners die te maken hebben met de voeding van  pasgeborenen, zuigelingen en peuters.  Bovendien komt de beschermende werking van moedermelk dan optimaal tot haar recht; (te) vroeg starten met bijvoeding (en bijvoeding is alles anders dan moedermelk) geeft een verhoogd risico op allergische reacties. Als een baby zes maanden oud is, zijn de darmpjes voldoende uitgerijpt om iets anders dan moedermelk te kunnen verdragen/verteren. Er kan dan worden gestart met het introduceren van vast voedsel. Maar ook dan blijft moedermelk nog een hele tijd de hoofdmaaltijd voor een baby, een volwaardige hoofdmaaltijd. Het introduceren van vast voedsel heeft dus geen haast, dat kan rustig worden opgebouwd.

quote: ueberhilde reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-11-2006 18:42:14'));

Nou ben ik niet van de "borstvoedingsmaffia" (leuk woord, haha!) maar mij lijken al die verhalen over "etterende tepels" ook weer een beetje overdreven. Vaak gaat de borstvoeding toch ook gewoon goed?

Oh ja, en mocht het niet lukken met de borstvoeding, dan kun je ook nog een zogenaamde "lactatiedeskundige" raadplegen. Die komt je dan bij je thuis helpen/adviseren. Dus als het bij mij niet mocht lukken, ga ik dat zeker proberen. En als het dan toch niet lukt... dan zonder schuldgevoel aan de flesvoeding! Je moet je ook niet gek laten maken, toch? En ja, iedereen moet lekker z'n eigen keuzes maken, maar laat je dan wel eerst goed informeren.

Hoi,

Dat klopt, het gaat ook heel vaak gewoon goed. Etterende tepels horen niet bij borstvoeding; veel problemen zijn simpelweg te voorkomen door een goed borstvoedingsbeleid te voeren, dus de baby goed en vaak genoeg aan te leggen. Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen; pijn is een signaal dat er iets niet goed zit en het is dan heel belangrijk om uit te zoeken wat er fout gaat, zodat je dit kunt verhelpen en weer met plezier kunt doorvoeden.

Inderdaad, er zitten geen maatstreepjes op je borsten. Maar je kunt wel op een andere manier zien of je kindje voldoende binnenkrijgt. Een baby krijgt voldoende binnen als hij in elk geval acht voedingen per etmaal krijgt (voor jonge baby's is dit echt het minimum en aan borstvoeding zit geen maximum verbonden), in elk geval 100-200 gram per week groeit, genoeg plasluiers maakt (in elk geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting produceert (tot ongeveer zes weken in elk geval vier keer per dag ter grootte van een flinke munt, daarna kan de frequentie verschillen) en tevreden en alert is.

Hilde geeft al ontzettend veel goede tips; je kunt inderdaad een lactatiekundige inschakelen en het is heel belangrijk om je van te voren goed te laten informeren (dat kan o.a. door  informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen). Je kunt ook altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk; de VBN is zowel overdag als 's avonds telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

in iedergeval blijkt het veel gehoorde argument dat borstvoeding zou helpen tegen allergieen e.d. niet aan te tonen te zijn. Oftewel, het is maar zeer de vraag of borstvoeding nou zoveel gezonder  is dan flesvoeding.  
En  ik vind wetenschappelijk onderzoek objectiever en overtuigender dan de argumenten van borstvoedingsorganizaties die bij hoog en laag beweren dat er werkelijk niet tegen borstvoeding op kan al shet gaat om de gezondheid van je kind.

kijk maar:
borstvoeding universiteit groningen

Er zijn natuurlijk ook nog andere redenen, naast gezondheid, om borstvoeding te geven. Maar het lijkt me dat je het vooral zelf moet willen, nu wordt het je toch wel opgedrongen en krijg je bijna schuldgevoelens als je het niet wil.

Ik ga het proberen omdat het me zo knus lijkt en als het niet wil of pijn gaat doen, dan leef ik goddank in een westerse maatschappij waar ik altijd nog kan terugvallen op flessenvoeding.

groetjes,
Janneke

Jannetje, ik sluit me helemaal bij jouw stukje aan. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om borstvoeding te kunnen geven of ze het nu wel of niet zouden willen.
Daarnaast is het zo dat er inderdaad nog lang niet voldoende wetenschappelijke bewijzen zijn dat bv zo ontzettend veel beter zou zijn dan flesvoeding.

Iedereen moet in de keuze wel of geen bv zijn eigen gevoel volgen. Je wilt het allerbeste voor je kindje, maar dat hangt niet alleen af van het geven van bv. Liefde, aandacht, ouders die goed in hun vel zitten en nog meer factoren horen hier ook bij.

Zelf kies ik voor flesvoeding (medisch gezien wordt mij dat zelfs aangeraden!) en ik ben de laatste die me daar schuldig over zou voelen.

Groeten, mam van Laura (19w1d)

Terug
Bovenaan