quote: ueberhilde reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-11-2006 18:42:14&apos

);
Nou ben ik niet van de "borstvoedingsmaffia" (leuk woord, haha!) maar mij lijken al die verhalen over "etterende tepels" ook weer een beetje overdreven. Vaak gaat de borstvoeding toch ook gewoon goed?
Oh ja, en mocht het niet lukken met de borstvoeding, dan kun je ook nog een zogenaamde "lactatiedeskundige" raadplegen. Die komt je dan bij je thuis helpen/adviseren. Dus als het bij mij niet mocht lukken, ga ik dat zeker proberen. En als het dan toch niet lukt... dan zonder schuldgevoel aan de flesvoeding! Je moet je ook niet gek laten maken, toch? En ja, iedereen moet lekker z'n eigen keuzes maken, maar laat je dan wel eerst goed informeren.
Hoi,
Dat klopt, het gaat ook heel vaak gewoon goed. Etterende tepels horen niet bij borstvoeding; veel problemen zijn simpelweg te voorkomen door een goed borstvoedingsbeleid te voeren, dus de baby goed en vaak genoeg aan te leggen. Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen; pijn is een signaal dat er iets niet goed zit en het is dan heel belangrijk om uit te zoeken wat er fout gaat, zodat je dit kunt verhelpen en weer met plezier kunt doorvoeden.
Inderdaad, er zitten geen maatstreepjes op je borsten. Maar je kunt wel op een andere manier zien of je kindje voldoende binnenkrijgt. Een baby krijgt voldoende binnen als hij in elk geval acht voedingen per etmaal krijgt (voor jonge baby's is dit echt het minimum en aan borstvoeding zit geen maximum verbonden), in elk geval 100-200 gram per week groeit, genoeg plasluiers maakt (in elk geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting produceert (tot ongeveer zes weken in elk geval vier keer per dag ter grootte van een flinke munt, daarna kan de frequentie verschillen) en tevreden en alert is.
Hilde geeft al ontzettend veel goede tips; je kunt inderdaad een lactatiekundige inschakelen en het is heel belangrijk om je van te voren goed te laten informeren (dat kan o.a. door informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen). Je kunt ook altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk; de VBN is zowel overdag als 's avonds telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk