Hai moeders,
Iedereen heeft het recht om een eigen keuze te maken voor haar kind, ook op het vlak van de voeding. Laten we elkaar met respect benaderen, iedereen wil het beste voor haar kind! En iedere moeder heeft een eigen mening over wat het beste is in haar situatie.
Ik heb zelf bewust voor de borstvoeding gekozen, omdat ik dat graag wilde. Ik heb me pas bij mijn derde verdiept in de informatie die op internet te vinden is. Daarvoor deed ik het met de minieme informatie bij verloskundigen en CB's. Mijn ervaring is dat de informatie over kunstvoeding (en alle gratis probeerverpakkingen, cadeautjes en alle pr hebbedingetjes) talrijker zijn dan de beperkte foldertjes en informatie over borstvoeding.
Op internet is een heel fijn forum te vinden waar je heel veel informatie en hulp kunt vinden voor het geven van borstvoeding. Dit forum wil ik de moeders die borstvoeding willen gaan geven dus ook echt aanraden:http://www.borstvoedingsforum.nl Borstvoeding hoort namelijk geen pijn te doen en er zijn over de borstvoeding heel veel fabeltjes die de rondte doen... da's jammer, want daardoor kan je flink onzeker worden. Ja, er staan geen maatstreepjes op je borsten, maar je kunt zeker wel zien of je kindje genoeg krijgt!
Veelal komen we er via het forum samen wel uit, er zijn daar veel moeders met ervaring, de vrijwilligers van VBN en LLL beantwoorden ook veel vragen en het forum is veel laagdrempeliger dan dat je zelf actief contact moet zoeken met iemand. Je kan rustig meelezen, zelf je informatie opzoeken en je kan zelf vragen stellen.
Er zijn zeker ook moeders die het geven van borstvoeding combineren met flesvoeding, dus ook die informatie is daar voor handen.
Wil je met andere ouders praten over andere dingen die met borstvoeding te maken hebben, hoe pas je het in in je gezin, hoe ga je om met opmerkingen uit je omgeving, hoe doen andere moeders/vaders het allemaal, kortom gewoon onderling ervaringen delen, dan is er sinds een paar maandjes een nieuw forum: http://www.borstvoeden.net Hier kan je gezellig samen met andere ouders ervaringen uitwisselen over de kinderen. Je leert andere borstvoedende ouders wat beter kennen. In het ledengedeelte (voor gasten niet zichtbaar) is trouwens ook oa een stuk over allergieën en het volgen van een hypoallergeen dieet. Ik volg al weer 16 maanden zo'n dieet.
Nogmaals, dit is niet om mensen "over te halen" of te "pushen" om borstvoeding te geven, maar ik had zeker de eerste link graag bij mijn eerste zwangerschap al gehad, dit had mij veel onzekerheid en andere startproblemen kunnen besparen.
Het is jullie keuze, ik probeer alleen maar de moeders die borstvoeding willen gaan geven of nog twijfelen wat meer vrijblijvende informatie te geven. Het internet wordt nog niet veel gepromoot, er is zeker veel info te vinden, maar het is lastig om het kaf van het koren te scheiden. Van deze twee fora weet ik dat het goed zit, ik zit er zelf ook en de informatie en steun die je krijgt is goed.
Dames, succes met jullie keuze en nog een hele fijne zwangerschap gewenst!!!
Groetjes Nynke