borst of flesvoeding

Hoi Miep,

Was dat toevallig een lactatiekundige van Icare?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi,

zoals ik al eerder aangaf, ga ik flesvoeding geven en ik voel me daar niet schuldig over. Maar ik heb inderdaad soms wel het idee dat je je moet verdedigen, maar dit komt door reacties van anderen.
Ik zie om mij heen alleen maar problemen met bv, kindjes die niet goed groeien, ontstekingen etc. dus misschien kan iemand die bv gaat geven een goed argument geven waarom ze borstvoeding gaat geven...?

Groetjes Mickey (32 wk)

Hai moeders,

Iedereen heeft het recht om een eigen keuze te maken voor haar kind, ook op het vlak van de voeding. Laten we elkaar met respect benaderen, iedereen wil het beste voor haar kind! En iedere moeder heeft een eigen mening over wat het beste is in haar situatie.

Ik heb zelf bewust voor de borstvoeding gekozen, omdat ik dat graag wilde. Ik heb me pas bij mijn derde verdiept in de informatie die op internet te vinden is. Daarvoor deed ik het met de minieme informatie bij verloskundigen en CB's. Mijn ervaring is dat de informatie over kunstvoeding (en alle gratis probeerverpakkingen, cadeautjes en alle pr hebbedingetjes) talrijker zijn dan de beperkte foldertjes en informatie over borstvoeding.

Op internet is een heel fijn forum te vinden waar je heel veel informatie en hulp kunt vinden voor het geven van borstvoeding. Dit forum wil ik de moeders die borstvoeding willen gaan geven dus ook echt aanraden:http://www.borstvoedingsforum.nl Borstvoeding hoort namelijk geen pijn te doen en er zijn over de borstvoeding heel veel fabeltjes die de rondte doen... da's jammer, want daardoor kan je flink onzeker worden. Ja, er staan geen maatstreepjes op je borsten, maar je kunt zeker wel zien of je kindje genoeg krijgt!

Veelal komen we er via het forum samen wel uit, er zijn daar veel moeders met ervaring, de vrijwilligers van VBN en LLL beantwoorden ook veel vragen en het forum is veel laagdrempeliger dan dat je zelf actief contact moet zoeken met iemand. Je kan rustig meelezen, zelf je informatie opzoeken en je kan zelf vragen stellen.

Er zijn zeker ook moeders die het geven van borstvoeding combineren met flesvoeding, dus ook die informatie is daar voor handen.

Wil je met andere ouders praten over andere dingen die met borstvoeding te maken hebben, hoe pas je het in in je gezin, hoe ga je om met opmerkingen uit je omgeving, hoe doen andere moeders/vaders het allemaal, kortom gewoon onderling ervaringen delen, dan is er sinds een paar maandjes een nieuw forum: http://www.borstvoeden.net Hier kan je gezellig samen met andere ouders ervaringen uitwisselen over de kinderen. Je leert andere borstvoedende ouders wat beter kennen. In het ledengedeelte (voor gasten niet zichtbaar) is trouwens ook oa een stuk over allergieën en het volgen van een hypoallergeen dieet. Ik volg al weer 16 maanden zo'n dieet.

Nogmaals, dit is niet om mensen "over te halen" of te "pushen" om borstvoeding te geven, maar ik had zeker de eerste link graag bij mijn eerste zwangerschap al gehad, dit had mij veel onzekerheid en andere startproblemen kunnen besparen.

Het is jullie keuze, ik probeer alleen maar de moeders die borstvoeding willen gaan geven of nog twijfelen wat meer vrijblijvende informatie te geven. Het internet wordt nog niet veel gepromoot, er is zeker veel info te vinden, maar het is lastig om het kaf van het koren te scheiden. Van deze twee fora weet ik dat het goed zit, ik zit er zelf ook en de informatie en steun die je krijgt is goed.

Dames, succes met jullie keuze en nog een hele fijne zwangerschap gewenst!!!

Groetjes Nynke

quote: mick02 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-11-2006 09:36:51'));

Hoi,

zoals ik al eerder aangaf, ga ik flesvoeding geven en ik voel me daar niet schuldig over. Maar ik heb inderdaad soms wel het idee dat je je moet verdedigen, maar dit komt door reacties van anderen.
Ik zie om mij heen alleen maar problemen met bv, kindjes die niet goed groeien, ontstekingen etc. dus misschien kan iemand die bv gaat geven een goed argument geven waarom ze borstvoeding gaat geven...?

Groetjes Mickey (32 wk)

Hoi Mickey,

Ik kan me voorstellen, dat de nare borstvoedingservaringen van andere moeders je kunnen afschrikken. De problemen die jij noemt, komen echter vaak voort uit onwetendheid; op dat moment is er niet de juiste informatie of een goede begeleiding gegeven en de moeder ziet dan geen mogelijkheden om die problemen op te lossen. Daarom is een goede voorbereiding juist zo belangrijk; weten hoe borstvoeding werkt, hoe je je baby moet aanleggen en hoe je problemen kunt voorkomen. Want ze zijn te voorkomen door een goed borstvoedingsbeleid te voeren. En als de moeder zelf weet wat een goed borstvoedingsbeleid inhoudt en hoe ze bepaalde dingen kan herkennen en oplossen, is ze al een heel eind op weg.

Je vraagt naar goede argumenten om borstvoeding te geven. Op www.borstvoeding.com is een ontzettend mooie motivatie te lezen, waaruit blijkt dat elke druppel mooi is meegenomen. Dit is de directe link naar de betreffende pagina: Bv.com-Wat als ik wil stoppen.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hallo Dames,

Ik heb nog eens onze reacties op dit item doorgelezen....
Het is toch eigenlijk ongelofelijk jammer  dat we ons moeten (denken te moeten) verantwoorden voor onze keuze, het is immers toch ons lichaam !!!!
25 jaar geleden heeft mijn moeder ook moeten praten als Brugman omdat ze geen borstvoeding meer wilde geven toen mijn zusje werd geboren.
Soms moeten we ons nog verantwoorden waarom we de kids op het KDV doen, maar dit llijkt meer accepteerd te worden nu nog de flessenvoeding...........

Het is gewoon ook heerlijk voor de papa's oma's en opa's om hun (klein)kind te voeden !!

Groetjes Mamke die er helemaal uit is dat ze flessenvoeding gaat geven

Iemand vroeg naar goede argumenten om borstvoeding te geven? Dit zijn mijn positieve ervaringen (ja er waren ook negatievere dingen zoals tepelkloven, lekkage, stuwing):

- je hebt het altijd bij de hand en op temperatuur
- ik was snel mijn zwangerschapskilootjes kwijt
- je hebt een excuus om je af te zonderen van minder leuke kraamvisite
- liggend borstvoeding geven is zooooo relaxt en maakt het 's nachts voeden een stuk prettiger
- je mag een kwart van je werktijd besteden aan kolven of borstvoeding geven
- het is gratis (kolf en zoogcompressen niet meegerekend dan)

Eigenlijk maak ik de keuze voor borstvoeding met name uit gemakzucht. Dat het misschien beter is dan flesvoeding, vind ik mooi meegenomen, maar ik heb ook genoeg vertrouwen in de flesvoeding die we hier hebben. Ik geloof ook niet dat het voor de band met je kind uitmaakt: ik heb ouders heel liefdevol een flesje zien geven, maar ook moeders totaal onverschillig met hun kind aan de borst zien zitten.

Hallo dames!

Dit is mijn eerste berichtje op het forum, spannend hoor! Ik ben 25 jaar, bijna 3 jaar getrouwd en  ik ben bijna 15 weken zwanger van ons tweede kindje. Ik las jullie stukjes over borstvoeding of flesvoeding en daar wilde ik toch even op reageren, dus  ben ik me ook maar gaan registeren. Wij hebben een dochtertje van bijna 1. Ik heb haar de eerste 6 maanden borstvoeding gegeven. Ik vond het heerlijk toen dat klaar was. Ik heb het ook echt wel als zwaar ervaren. Het heeft heel veel pijn gedaan, terwijl dat niet zou moeten..., maar ja.. Twee keer een borstontsteking, dus nee, het ging niet allemaal heel gemakkelijk. Mensen die tegen mij zeiden van oh wat is het toch mooi zo'n moment samen met je dochter, dat deelde ik helemaal niet. Maar ik heb doorgezet, omdat het het beste voor je kind is. Je geeft je kind een hele goede, natuurlijke start. En ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb. UIteindelijk heb ik ook nog een hele periode kunnen ervaren hoe mooi het kan zijn en heb ik er van kunnen genieten. Vandaar dat ik ook bij ons tweede kindje er weer helemaal voor zal gaan om borstvoeding te geven. Als het niet gaat of niet lukt, dan is flesvoeding een prima alternatief, natuurlijk. Maar ik zal proberen om ook dit kindje het beste mee te geven, want dat vind ik stiekem toch wel het belangrijkste! Succes met jullie keuze!

Groetjes van 2xmum

Hallo allemaal,

Dit is een heftige discussie aan het worden zeg! Ik wil me er natuurlijk ook nog wel even mee bemoeien. Uit eigen ervaring weet ik dat BV geven heel moeilijk kan zijn. Maar ondaks alle problemen heb ik toch doorgezet, met de hulp van een lactatiedeskundige.
Mijn dochtertje kreeg niet voldoende melk binnen omdat ik niet genoeg had. Ook vaak aanleggen heeft helaas niet geholpen en kolven wilde ook niet goed. Omdat ze niet voldoende groeide hebben we haar flesvoeding bijgegeven.
Het enige wat ik in de voorbereiding op BV geven heb gemist was het volgende:
het kan ook fifty fifty! Mijn man noemde het wel: de kwaliteit van jou en de kwantiteit van Friso...
We hebben 8 maanden genoten van het bv geven en ze heeft dankzij de fles ook niets tekort gehad. Mocht je als mama straks dus niet genoeg melk hebben, stop er niet meteen mee maar geef je kindje allebei! (natuurlijk alleen   als je de productie niet kan opvoeren door meer aanleggen en extra kolven)
Oja, als je je kindje de fles wil geven, bijv als je weer aan het werk wilt, wen hem/haar er dan aan na 4-6 weken anders loop je het risico dat ze/hij alleen maar uit de borst wil drinken, das nogal lastig als je wilt werken!

succes allemaal

groetjes
Klarie
mama van Hanneke
En bij de tweede ga ik zeker weer voor de bv, het is gewoon te leuk om te missen!!

Terug
Bovenaan