borst of flesvoeding

quote: jannetje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-11-2006 09:23:20'));

in iedergeval blijkt het veel gehoorde argument dat borstvoeding zou helpen tegen allergieen e.d. niet aan te tonen te zijn. Oftewel, het is maar zeer de vraag of borstvoeding nou zoveel gezonder  is dan flesvoeding.  
En  ik vind wetenschappelijk onderzoek objectiever en overtuigender dan de argumenten van borstvoedingsorganizaties die bij hoog en laag beweren dat er werkelijk niet tegen borstvoeding op kan al shet gaat om de gezondheid van je kind.

kijk maar:
borstvoeding universiteit groningen

Hoi Janneke,

Wat jammer dat je dit beeld hebt van de borstvoedingorganisaties; graag wil ik daar meer duidelijkheid over geven. De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk is een vrijwilligersorganisatie, die wetenschappelijk onderbouwde informatie geeft over borstvoeding. De VBN laat zich hiervoor bijstaan door een Medisch Advies College, dat o.a. bestaat uit een neonatoloog, een verloskundige, een kinderarts, een huisarts, een apotheker, een gynaecologe en een verpleegkundige; de informatie die wij geven wordt door hen getoetst.

Het artikel van de RUG komt uit handen van de heer Sauer, die als adviseur op de loonlijst van Numico (de producent van N*tr*cia) staat (bron: Tuchtcollege-Nevenfuncties). Het is dus te betwijfelen of het betreffende artikel wel zo objectief is als men denkt.

Ben je op zoek naar wetenschappelijk onderbouwde informatie over de verschillen tussen borstvoeding en kunstmatige zuigelingenvoeding, dan is dit artikel aan te raden: Bv.com-101 redenen  ; wetenschappelijk onderbouwd én met literatuurverwijzingen.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

hallo,

Ik wil even reageren op onderstaand stukje tekst, geschreven door Laura.

Er zijn hele generaties opgegroeid met flesvoeding en ik word een beetje moe van de borstvoedinggestapo die vrouwen een schuldgevoel proberen aan te praten.

Ik vind het een erg beledigende opmerking.
Kan er niet goed tegen om zoiets te lezen.
Dat je je aangevallen voelt, is jouw mening.
Maar gebruik dan alsjeblieft niet zulke termen.

Ik zou het fijn vinden als we elkaar met respect behandelen.

groetjes Linda

Beste Yvonnez en LaLinda

bedankt voor die informatie, ik zal het zeker bekijken. Ik vind dat ik altijd open moet staan voor argumenten en informatie.

Wat betreft die beledigende gestapo opmerking... Hij kwam wel  niet van mij, maar ik had zoiets kunnen schrijven, dus ik wil er wel op reageren.  Natuurlijk gaat de vergelijking met de gestapo (gelukkig) niet op en zou je overgeneraliseren door te zeggen dat iedereen van borstvoedingsorganisaties bijvoorbeeld over-fanatiek zijn.
Maar, ik zal vast niet de enige zijn die regelmatig, ongevraagd en ongewenst een folder of tijdschrift meegegeven wordt door goedbedoelende verloskundigen, artsen, moeders, cursusleidsters etc.  En daarnaast de gesprekken die deze mensen allemaal met je aan willen gaan over de voordelen van borstvoeding....

Al deze goedbedoelde acties bij elkaar, zijn te  veel en  kunnen  opdringerig en irritant over gaan komen. Ik vind het in ieder geval niet prettig en behoorlijk opdringerig.
Zozeer zelfs, dat ik soms recalcitrant van word en soms de neiging krijg om deze lieve betrokken mensen de 'borstvoedingsmaffia' te noemen.... En ik ben niet de enige. En dat is iets wat deze organisaties, medici e.d. zich wel mogen aantrekken vind ik. Ik vind het een prestatie op zich, dat je moeders die alles voor hun kind over hebben en alles willen weten, blijkbaar toch kan overladen met voedingsvoorlichting over hun baby, op zo'n manier dat het niet meer prettig is.  

groeten,
Janneke

hallo dames

ik wilde graag even reageren op de reacties van yvonne z .
ik ben deze topic gestart omdat ik zelf flesvoeding ga geven en omdat ik benieuwd was naar wat andere zwangere dames voor keuze zouden maken en hun motivatie daarachter .

Dit ten eerste,ten tweede sluit ik me volledig aan bij de dames die vinden dat organisaties zoals die van haar je vaak een schuldgevoel willen aanpraten over het geven van flesvoeding want het enige waar over gepraat wordt is hoe goed bv wel niet is maar als het niet kan dan of als je er niet achter staat dan ???? Moet je kind laten verhongeren omdat flesvoeding dan zo`n slechte vervanging is ??
Buiten dat of het nu wel of niet kan het is een keuze die iedere vrouw voor zich moet maken en niet eentje die je wordt opgedrongen omdat je in de ogen van zulk soort organisaties "de verkeerde keuze maakt ".
Ik wil deze organisaties ook niet helemaal afkraken want voor de dames onder ons die wel informatie over het geven van bv willen hebben zal zo`n organisatie een uitkomst zijn !!
Ik persoonlijk kan me best wel ergeren aan zulke goed bedoelde adviezen want zoals ik al zei het is een keus die je zelf maakt en waar jij je als moeder goed bij voelt en daar kan geen wetenschappelijk onderzoek denk ik tegenop !!

groetjes

Ben ik het helemaal mee eens! Ik ga zelf ook flesvoeding geven en betrap me er zelf op dat ik me af en toe "schaam" als ik dit tegen mensen vertel...terwijl het een hele bewuste keuze is! Ik voel gewoon helemaal niks bij borstvoeding, zie er eerlijk gezegt geen voordelen van, maar dat is helemaal mijn mening.
Mij lijkt fles voeding fijner omdat ik dan niet de enige ben die altijd en overal bij de baby moet zijn om te kunnen voeden, ik hoef niet op mijn eten te letten, en mijn vriend vind het nu al helemaal geweldig dat ook hij de baby kan gaan voeden!
Klinkt misschien een beetje egoistisch (daar ga ik mezelf alweer verdedigen terwijl ik dat nu eens 1 keer eigenlijk niet wou doen! hahaha) maar ik voel me daar echt fijn bij.
En of bv beter is?? Mijn broer en ik hebben flesvoeding gehad en allebei geen allergien en mijn broertje heeft bv gehad (omdat dat in die periode weer helemaal  "populair" was) en heeft vanaf de geboorte helemaal onder de eczeem gezeten en heeft er nu (op zijn 19 de!) nog steeds last van.... Ik wil hier ABSULUUT niet mee zeggen dat flesvoeding dan dus beter is maar volgens mij is het allebei even goed en is het maar net hoe een kind erop geageerd en hoe gevoelig een kind is...
Bovendien vind ik het 1 van de belangrijkste dingen dat de moeder zich lekker en ontspannen voelt bij hetgene waarvoor ze kiest, een baby heeft meer aan een moeder die zich fijn voelt dan aan een moeder die maar doet wat anderen zo goed vinden..

Wat mij opvalt is dat vrouwen die kiezen voor flessenvoeding zich vaak ongevraagd al gaan verdedigen zonder dat iemand iets gezegd heeft. Zie het vaak genoeg om me heen. Ik vraag me af in hoeverre die vrouwen daadwerkelijk achter hun keuze staan.

Als je vol overtuiging kiest voor het één dan wel het andere, dan hoef je je niet te verdedigen. Dan is dat je keuze en dus bij voorbaat goed.

En wat Yvonne betreft, ik heb nooit de indruk gekregen dat zij moeders een schuldgevoel wil aanpraten. Zij geeft informatie, reageert op uitlatingen die soms gewoon niet juist zijn, en die zij in een ander daglicht wil stellen. Dat mag, omdat iedereen een mening mag geven hier op dit forum.

En wat betreft het aanpraten van een schuldgevoel, de enige dit dat kan, dat ben je zelf. Je laat het zelf toe.

Miep

Hoi Linda,

Sorry dat mijn opmerking jou een naar gevoel heeft gegeven. Dat was niet mijn bedoeling.

Het was mijn manier om mijn irritatie te uiten over mensen die anderen vertellen wat 'goed' voor ze is. Ik trek me zelf nooit zoveel aan van dat soort adviezen maar zie vrouwen om mij heen die dat wel doen en daardoor kampen met  allerlei schuldgevoelens als ze toch een andere weg kiezen.  

Ik zal hier voortaan  wat zorgvuldiger zijn in mijn woordkeuze, want het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen of te beledigen.

Verder ben ik heel blij met dames als Yvonne, die gewoon heel veel informatie geeft waar je iets aan kunt hebben.

Groetjes,
Laura

quote: ueberhilde reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-11-2006 18:42:14'));

Oh ja, en mocht het niet lukken met de borstvoeding, dan kun je ook nog een zogenaamde "lactatiedeskundige" raadplegen. Die komt je dan bij je thuis helpen/adviseren.

~Hilde

~Hilde

ik zou er maar niet bij voorbaat van uitgaan dat ze bij je thuis komen, ik heb ze in ieder geval bij mijn jongste (april dit jaar) niet gezien. Ja ik heb iemand aan de telefoon gehad, maar verder helemaal niks noppes nada.

Miep

Terug
Bovenaan