borst of flesvoeding

Hoi allemaal
Wat een heftige discussie.
Ik heb twee kinderen.Waarvan de eerste maar vier weken borstvoedingheeft gehad.Toen zag ik het niet meer zitten vanwege de pijn.Bij de tweede gewoon weer opnieuw begonnen,maar ik kreeg al snel dezelfde klachten.Bij de eerste kreeg ik te horen dat het er een beetje bij hoorde(verloskundige).Bij de tweede ben ik naar de huisarts gegaan en deze zag een heel klein beetje spruw.Hier hebben zowel ik als de kleine wat voor gehad.Hiermee heb ik een goeie zes maanden zelf kunnen voeden.Wel heb ik nog een aantal keer een herhalingsrecept nodig gehad.Het enige wat ik heel jammer heb gevonden dat de klachten bij de eerste niet werden onderkent.En dat al tijdens de kraamperiode.

Bij de derde ga ik weer voor de borstvoeding,maar ik blijf bedacht op pijn,want dit is niet nodig.Daar ben ik van ovartuigd.

Iedereen succes met haar keuze.
Groetjes Jes

Hallo, ik ben ook van plan om weer bv te geven. Mijn 1e kwam 8 weken te vroeg en toen heb ik 16 weken bv gegeven. Mijn 1e werkdag stopte het acuut, dus van afbouwen was geen sprake. Mijn 2e heb ik zo'n 6 weken gevoed, zij bleek koemelkallergie te hebben en toen moest ik op een dieet en dat was me teveel gedoe op dat moment. Nummer 3 heeft 10 weken bv gehad en ook nu was de 1e werkdag funest. Ik stel me nu dus ook maar weer in op voeden tot de 1e werkdag, al zal het met 3 rondhuppelende kids wel wat lastiger worden!

Marjan

Hallo lieve dames,

Ik denk dat deze hele discussie een beetje uit de hand aan het lopen is. We hebben natuurlijk allemaal onze eigen ideeen over wat goed is en wat niet. Iedereeen probeert het goed te doen met de beste bedoelingen toch? Bovendien vind ik dit forum juist altijd zo leuk,omdat je lekker je verhaal kwijt kunt en steun aan elkaar hebt. Maar soms gaat het opeens helemaal de verkeerde kant op. Terwijl we juist zoveel aan elkaar kunnen hebben.
Ik merk ook dat het lastig is omdat geschreven teksten vaak anders overkomen dan ze zijn bedoeld. Als iemand daar dan weer gevoelig voor is gaat het al snel mis.

Iedereen succes met het maken van een keuze en een fijne zwangerschap.

Groetjes Juffie

Hmmm, we gaan weer lekker zo..?!

Lijkt me dat ieder gewoon elkaars keuze kan respecteren. Ik heb er zelf ook een enorme hekel aan als mensen mij in een bepaalde richting proberen te pushen.

Ik wil heel graag borstvoeding gaan geven,  het is een natuurlijk proces, daarom heb ik tenslotte  tieten!  Of het gaat lukken weet ik niet want ik ben zwanger van m'n eerste kindje. Het wordt wel lastig, 32 uur pw werken: kolfen,kolfen en nog es kolfen. Misschien heb ik er na een paar maanden wel helemaal genoeg van....we zullen zien.

Maar, als je dat niet wilt of gaat doen, dat is dan toch jouw keuze, je zult mij er niet over horen! Ieder zijn eigen wijsheid.

(ps. opmerkingen over dat borstvoeding in of uit is vind ik wel redelijk kortzichtig, daar gaat het nou dus echt helemaal niet om)

Hoi,

Ik moet altijd een beetje lachen als ik iemand hoor zeggen dat  ze "geen polonaise aan haar lijf wil" en daarom voor kunstvoeding kiest.
Negen maanden zwangerschap en dan de bevalling, nee geen polonaise aan mijn lijf
ahum, ik geloof dat ik dat niet zo goed begrijp. Niet beledigend bedoeld, puur mijn binnenpretje

Ik heb zelf mijn dochter 5 maanden bv gegeven, helaas moest ik toen stoppen omdat ik ziek werd en mijn lijf hield het voor gezien wat de bv betrof. Voordelen van de bv vond ik:

- Geen twijfels over temperatuur
- Geen klonten in de melk
- Dochterlief had nooit verstoppingen maar de perfect stoelgang
- Kon geven wanneer ik wilde hoeveel ik wilde
- Sliep na 6 weken door van 23:00 - 6:00 uur

Nadeel:
- Lekkende borsten, ik had overproductie
- Het kolven op het werk (was wel trots op mijn productie )

Verder heb ik veel gehad aan het borstvoedingsforum.

Groeten, Cootje

Ja het is toch altijd weer een gevoelig onderwerp van zwangere vrouwen en mama's! Dat merk ik ook om mij heen. Ik ben zwanger van de tweede (kan ieder moment komen) en heb mijn dochtertje van nu bijna 2 dik 6 mnd volledig gevoed. Had me daar helemaal niet op voorbereid, en vond het de eerste 2 maanden behoorlijk heftig moet ik eerlijk zeggen. Heb ook heel wat afgebeld met vriendinnen, en ben er meer over gaan lezen. Ik had voldoende voeding, kindje groeide harstikke goed. Dus wat dat betreft geen zorgen, maar het was ook fysiek best zwaar. Ben blij dat ik heb doorgezet, ook door ondersteuning van mijn man overigens! Natuurlijk, soms riep ik ook wel eens boos, van jij hebt makkelijk praten, ik 'moet' steeds voeden. Maar we hebben een kolf gekocht zodat hij ook de nachtvoeding kon geven. En ook oma af en toe een flesje kon geven. Van mij dronk mijn dochtertje trouwens geen fles...en ze heeft ook een poosje bijna helemaal niet uit de fles willen drinken, vlak voordat ze naar de creche ging. Maar dat is toch goedgekomen.
Ik ben na 4 mnd een lang weekend met vriendinnen weggeweest, nou dat was een flinke voorraad aanleggen maar het is gelukt! En naarmate je kindje groter wordt, gaat het steeds makkelijker, hoeven ze minder vaak te drinken. Ik ben erg blij dat ik heb doorgezet en vond het fijn en inderdaad intiem en een lekker rustmoment. Heb ook nog op mijn werk gekolfd, dat ging gelukkig ook goed. Na dik 6 mnd wilde mijn dochtertje opeens niet meer drinken uit de borst, dat was toen we begonnen waren met rijstepap. En wilde ze dus bij mij  wel de fles. Toen ben ik ook gaan afbouwen en zijn we op de fles overgegaan. Met de tweede wil ik het weer gaan proberen in ieder geval.

Wat ik zelf ook wel belangrijk vind, is dat naast dat het goed is voor je kind, het ook goed is voor je eigen lichaam om te herstellen van de zwangerschap. Het schijnt ook te maken te hebben met hormonen die je na de zwangerschap in je lichaam hebt, die niet goed voor je zijn, en die door bv zouden worden afgebroken of i.d.? Enfin, baat het niet, dan schaadt het zeker niet!

Maar het blijft een persoonlijke keuze natuurlijk, al vind ik het wel goed dat je toch wordt aangeraden het in ieder geval te proberen en je bewust wordt gemaakt van de voordelen die het heeft.

Wat een berichten en ja wat een onderwerp! Hier is altijd veel over te zeggen. Mag ik ook nog even?

Toen ik zwanger was van de eerste vroeg een vriendin: ga je bv geven? Ik zei dat ik dat wel wilde proberen ja. En toen die zucht van verluchting bij haar!! Grrrr, die irriteerde mij dus enorm! Zij was dus ook erg voor bv.

Toen de 1e geboren werd heb ik 2 maanden lang enorme pijn gehad bij het voeden ivm een ingetrokken tepel. Was het voedingstijd dan zat ik al met tranen in mijn ogen. Aanleggen ging echt met veel pijn gepaard en stampvoeten, want o o wat een vreselijk gevoel! Maar ik heb doorgezet (zat ook te twijfelen om over te gaan, maar ik vond dat ik toch door moest gaan) en gelukkig maar! Na 2 maanden ging de pijn langzaam over en werd het borstvoeden een groot feest. Echt makkelijk en fijn. Heb het 10 maanden volgehouden en toen zijn we gestopt. Mijn dochter had er ook minder interesse in en kreeg meer interesse in ander eten.

Ik begrijp aan de ene kant dat vrouwen geirriteerd kunnen raken van de voor hun gevoel opdringerige boodschappen over borstvoeding. Zelf zou ik wel graag willen zeggen tegen iedereen die bv wil geven of erover twijfelt: het gaat niet altijd vanzelf. Het is niet altijd pijnloos. Je kindje kan ook niet altijd meteen goed aan de borst drinken. En je productie is ook niet meteen goed afgestemd (dus lekkende borsten of juist meer aanleggen). Het is goed dat er mensen zijn die hierover kunnen informeren en adviseren. Maak er gebruik van! Het beeld wat soms door anderen van bv wordt geschept is niet altijd even realistisch en dat is het enige wat ik wil meegeven. Je moet soms even door een zure appel heen. Uiteindelijk moet het natuurlijk wel vanzelf en pijnloos gaan. De eerste tijd kan (hoeft niet) even zoeken zijn naar de juiste manier.

Wat ik als erg  vervelend heb ervaren tijdens mijn bv-periode waren de verhalen of opmerkingen over voeden in het openbaar. Je kunt dat heel discreet doen en toch zijn er genoeg mensen die 'het niet vinden kunnen'. Ik heb me daar best druk om gemaakt. Ik had erg mijn best gedaan om het zover te laten komen en dan zou zo'n stelletje bepalen dat ik 10 maanden mijn huis niet meer uitkon??
Sorry, het is wel duidelijk dat ik dít echt even kwijt moet!

Verder hoop ik dat iedereen die bv wil gaan geven dit als erg plezierig gaat ervaren en hoop ik dat degene die fv gaan geven ditzelfde doen!!

Veel liefs, Mimi

Hallo allemaal,

ten eerste wil ik zeggen dat ik het superknap vind dat jullie bv willen en kunnen geven!!
Ik heb bij mijn eerste ook bewust voor fv gekozen, en doe dat nu weer.
Waar ik nu zo van baal is dat er heel veel mensen ( mede- zwangeren en "experts") mij nu vertellen hoe goed bv wel niet is.
Ik ben me er wel degelijk van bewust dat bv   misschien wel de beste voeding is, maar de fv van tegenwoordig doet er niet voor onder.

Ik vind dat het alletwee zijn voor en nadelen heeft en ik vind ook dat iedereen recht heeft om zijn eigen keuze te maken!!

Succes in ieder geval bij wat je ook kiest!!!

groetjes Valerie

Terug
Bovenaan