borstvoeding of flesvoeding

quote: LaLinda reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-11-2005 09:14:45'));

hallo,

Ik wil ook nog even reageren op het stukje van Titiana.
Jij hebt toch echt een hoop informatie gemist over de waardevolle voedingsstoffen
van moedermelk.
Je hebt het over felheid van mensen op het forum,
maar je praat zelf over zaken waar je mijns inziens niet veel vanaf weet.
Iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar het lijkt wel of er veel moeders
zijn die zichzelf willen goedpraten.
Zo komt het in ieder geval op mij over.

Verder wil ik iedereen een fijne zwangerschap en goede bevalling toewensen,
en hoop ik dat als je een beslissing hebt genomen dat dit op gegronde
redenen gebaseerd is.

groetjes Linda

Ik ben niet deskundig, dat is niemand hier (tenminste, dat denk ik)  Dus natuurlijk weet ik er ook niet veel vanaf.
Maar ik weet wel wat het CB gezegd heeft tegen mij, en dat is dus dat het verschil tussen fv en bv heel miniem is geworden. Ook dat het niet direct zo is dat bv kinderen nou gezonder zijn... Het  CB heeft  echt geen enkele keer mij over willen halen om door te gaan, waren het direct met mij eens. Ik heb dan ook een heel fijn CB! (ook eindelijk eens wat positiefs over CB)
En wie zegt dat 'wij' als fv-moeders ons goed willen praten, moet dat dan ofzo? Er valt toch niet iets goed te praten, want met fv doe je je kind toch niet iets ers aan? Zo komt het dan weer op mij over....
En het komt wel hard over hoor (dan heb ik het ook over mezelf persoonlijk) want ik heb er veel moeite mee gehad om die beslissing te nemen omdat ik het eigenlijk ook wel weer heel fijn en intiem vond. Maar als de negatieve kanten op een gegeven moment de overhand gaan nemen, dan moet je echt verder kijken.
Ik zou zo weer voor borstvoeding kiezen als ik een tweede kindje zou krijgen. Absoluut!
En dan ook weer echt minimaal 10 weken proberen, wie weet loopt het dan wel heel anders en blijf ik bv geven.
En ach, ik moet me ook niet zo verdedigen, maar ja, dat gaat zo automatisch als er zo hard en overdreven gereageerd wordt door sommige bv-moeders. Dan reageer je zelf ook zo. Het lijkt wel of die bv- moeders er zelf het meeste last van hebben. Maar je niet druk! BV of FV, allebei goed!
Even goeie vrienden: een fijne zwangerschap voor diegenen en sterkte en succes bij alles wat komen gaat!

Groeten Titiana

hoi,

Nog een allerlaatste reaktie, en dan houd ik het voor gezien met deze oneindige discussie haha...
Het is in ieder geval gebleken hoe gevoelig dit onderwerp ligt,
het is niet mijn bedoeling om wie dan ook te kwetsen.
Maar ja, de een reageert nou eenmaal wat feller dan de ander.
Laten we ons vooral lekker gaan richten op de tijd die komen gaat,
genieten van de zwangerschap want voordat je het weet moet je weer afscheid
nemen van je dikke buik.
Onze hormoontjes worden na de bevalling flink door elkaar gegooid,
en wie weet worden we nu ook wel meegesleept door allerlei stofjes die door
ons lichaam gieren...

Ik doe het op mijn manier, en daar ben ik gelukkig mee.
Ik hoop dat dat voor iedereen geldt.

groetjes Linda

Hoi titiana

Het klinkt mischien wel onaardig, maar dat ben ik niet hoor. Ik vind het gewoon ontzettend jammer dat er vrouwen zijn die zwanger zijn van hun eerste, die dus nog niet weten hoe de borstvoeding gaat, roepen dat ze zich prettiger voelen bij flesvoeding. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je dat belangrijker vind dan de voeding die je je kleine gaat geven. Klinkt al minder onaardig he, haha. Maar goed, dat is mijn mening.

Een goede reden voor het niet geven van borstvoeding heb ik echt geen problemen mee, maar de prettigheid, terwijl ze het niet eens weten vind ik nou eenmaal jammer.

Hoi allemaal,

Ik vind het echt vreselijk om te lezen hoe fel, en niet respecterend naar ander toe, sommige mensen kunnen zijn. Ik ben zelf voor het geven van borstvoeding, maar zie het gewoon als een individuele keuze van een vrouw. Ik heb mijn 4 kinderen allemaal een jaar bv gegeven, maar dat ging zonder problemen. ik heb helaas te vaak gezien dat het ook heel moeizaam kan gaan. Huilende vriendinnen met bloedende tepels, baby's die niet goed groeien. Laat ieder toch aub in zijn iegen waarde. De flesvoeding tegenwoordig is van erge goede samenstelling, je zou je soms kunnen afvragen of het in sommige gevallen niet beter is (bv luchtvervuiling in grote stad). Kinderen groeien van eten, maar ook van liefde, en de keus voor fv of bv zegt niets over de liefde voor je kind. Omdat ik geregeld pleegbaby's opvang heb ik ook heel veel ervaring met flesvoeding, en die kindjes zijn bij mij niet vaker ziek dan mijn eigen kids op bv.
Moraal van dit verhaal; Laten we elkaar als vrouwen en moeders gewoon eens steunen, ipv dat eeuwige gezeik op elkaar. Je kunt het zo nooit goed doen. Miep als jij je kinderen bv geeft, prima, maar jij wordt er toch niet slechter van als een ander dat niet doet? En de reden waarom niet, ook dat is een eigen keus. Als jij je sexleven erg belangrijk vind, en daarom geen bv wil geven, prima! Wees blij dat we te kiezen hebben, en laten we een beetje lief zijn voor elkaar!
liefs Jelte

Hallo allemaal,

(onderaan nog een echt antwoord op de vraag die gesteld werd over de stuwing, eerst nog even dit...)

Ik geef mijn zoontje nu 8 maanden borstvoeding. Hoor ik daamee tot de
borstvoedingsmaffia? Weet je, misschien wel. Maar toen ik zwanger was
ging ik naar een voorlichtingsavond van de thuiszorg en daar lieten ze
onder andere een kolf zien en horen wat een geluid dat ding maakte. Nou
mooi niet dat ik daarmee aan de gang ging!

Uiteindelijk bevallen in het ziekenhuis via een spoedkeizersnede. Ik
wou de bv wel proberen en gewoon kijken hoe het zou gaan. Met 3 maanden
zou half omschakelen op flesvoeding want kolven, dat wou ik niet. Na 3
dagen bv had ik ongelovelijk veel pijn aan mijn tepels, kloven tot
bloedens toe. Au! Toch doorgezet, vraag me niet waarom. Na 1 week al
het pak kv in huis gehaald, maar toch nog even doorgegaan. Met 2 weken
was de pijn zo goed als over en toen werd het langzaam leuk. De voeding
liep goed en stoppen, tja, toch zonde eigenlijk. Een goedkope kolf
gekocht en gewoon eens gedaan. In het begin wel een beetje giechelend.
Maar op een gegeven moment doe je het gewoon en het boeit je niet meer.
Alles voor je kindje! Ik kolf nu nog steeds regelmatig op kantoor.

Na 2 weken leerde ik ook het borstvoedingsforum kennen. Goh wat heb ik
me ge-ergerd in het begin aan al die fanatieke verhalen. Ik vond het
overtrokken en overdreven. Maar hoe langer ik voedde hoe meer ik
gecharmeerd er van werd en nu ben ik helemaal overtuigd. Het was bij
mij een geleidelijk proces en als iemand mij dit vorige jaar had
verteld toen ik zwanger was... ik had ze voor gek verklaard!

Dan, tot slot, ook al hoor ik tot wat sommige bv-maffia zouden willen
noemen nog een tip om de bv te remmen. Mocht je willen afbouwen,
stoppen of uberhaupt geen bv willen geven en je wilt snel van je
stuwing af. Drink saliethee en eet pepermunt. Helpt gegarandeerd. Er
zijn inderdaad ook medicijnen om de bv niet op gang te laten komen. Ik
zou je willen adviseren deze niet te nemen. Ze kunnen hele nare
bijwerkingen geven (o.a. waanideeen, depressies bah). Ik zou het bij
natuurlijke middelen houden, je lichaam is na een bevalling toch al een
grote emotionele rollercoaster.

Groetjes,

Linda mv Hugo

Hallo allemaal,

(onderaan nog een echt antwoord op de vraag die gesteld werd over de stuwing, eerst nog even dit...)

Ik geef mijn zoontje nu 8 maanden borstvoeding. Hoor ik daamee tot de
borstvoedingsmaffia? Weet je, misschien wel. Maar toen ik zwanger was
ging ik naar een voorlichtingsavond van de thuiszorg en daar lieten ze
onder andere een kolf zien en horen wat een geluid dat ding maakte. Nou
mooi niet dat ik daarmee aan de gang ging!

Uiteindelijk bevallen in het ziekenhuis via een spoedkeizersnede. Ik
wou de bv wel proberen en gewoon kijken hoe het zou gaan. Met 3 maanden
zou half omschakelen op flesvoeding want kolven, dat wou ik niet. Na 3
dagen bv had ik ongelovelijk veel pijn aan mijn tepels, kloven tot
bloedens toe. Au! Toch doorgezet, vraag me niet waarom. Na 1 week al
het pak kv in huis gehaald, maar toch nog even doorgegaan. Met 2 weken
was de pijn zo goed als over en toen werd het langzaam leuk. De voeding
liep goed en stoppen, tja, toch zonde eigenlijk. Een goedkope kolf
gekocht en gewoon eens gedaan. In het begin wel een beetje giechelend.
Maar op een gegeven moment doe je het gewoon en het boeit je niet meer.
Alles voor je kindje! Ik kolf nu nog steeds regelmatig op kantoor.

Na 2 weken leerde ik ook het borstvoedingsforum kennen. Goh wat heb ik
me ge-ergerd in het begin aan al die fanatieke verhalen. Ik vond het
overtrokken en overdreven. Maar hoe langer ik voedde hoe meer ik
gecharmeerd er van werd en nu ben ik helemaal overtuigd. Het was bij
mij een geleidelijk proces en als iemand mij dit vorige jaar had
verteld toen ik zwanger was... ik had ze voor gek verklaard!

Dan, tot slot, ook al hoor ik tot wat sommige bv-maffia zouden willen
noemen nog een tip om de bv te remmen. Mocht je willen afbouwen,
stoppen of uberhaupt geen bv willen geven en je wilt snel van je
stuwing af. Drink saliethee en eet pepermunt. Helpt gegarandeerd. Er
zijn inderdaad ook medicijnen om de bv niet op gang te laten komen. Ik
zou je willen adviseren deze niet te nemen. Ze kunnen hele nare
bijwerkingen geven (o.a. waanideeen, depressies bah). Ik zou het bij
natuurlijke middelen houden, je lichaam is na een bevalling toch al een
grote emotionele rollercoaster.

Groetjes,

Linda mv Hugo

quote: angel27 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-11-2005 11:19:12'));

Hoi titiana

Het klinkt mischien wel onaardig, maar dat ben ik niet hoor. Ik vind het gewoon ontzettend jammer dat er vrouwen zijn die zwanger zijn van hun eerste, die dus nog niet weten hoe de borstvoeding gaat, roepen dat ze zich prettiger voelen bij flesvoeding. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je dat belangrijker vind dan de voeding die je je kleine gaat geven. Klinkt al minder onaardig he, haha. Maar goed, dat is mijn mening.

Een goede reden voor het niet geven van borstvoeding heb ik echt geen problemen mee, maar de prettigheid, terwijl ze het niet eens weten vind ik nou eenmaal jammer.

Oke, ik heb het ook wat zwaar opgevat
Maar ben het wel eens met dat het jammer is dat er vrouwen zijn dit het niet proberen. Tenzij er natuurlijk een echte gegronde reden voor is. En wat vind je een gegronde reden?... das voor ieder persoon ook weer verschillend.

Maar een reden als: ik ben er het type niet voor, of: het lijkt me onhandig, dan vind ik het ook vreemd. Probeer het dan tenminste eerst.

Dat sommige vrouwen hun borsten als iets sexueels zien, tja, dan heb je inderdaad een probleem met borstvoeding. Hoewel ik denk dat als je kindje eenmaal geboren is je daar ineens heel anders tegenover kunt komen te staan.

Toch ben ik nog steeds van mening dat men het niet te zwaar moet maken dat borstvoeding het beste is enz. Het is nog steeds waar dat flesvoeding tegenwoordig van zo'n goede kwaliteit is, dat het goed genoeg is voor je kind. Ik hoor ook dat borstvoeding nét iets beter is, maar dat neemt iedereen maar zomaar aan. Misschien is het ook wel bewezen, maar het zegt mij niet zoveel. Ik vind borstvoeding vooral heel fijn en intiem, totdat het spanningen gaat opleveren wat betreft combineren werk of je privéleven. Want laten we nou wel zijn, niet iedere vrouw is hetzelfde. Dus de één kan het wel heel goed volhouden, en de ander wordt het gewoon te veel door wat voor omstandigheden dan ook. En dan kan men wel zeggen dat je dan geen doorzettingsvermogen hebt, maar iedereen heeft zijn eigen grens.

Poeh, wat een verhaal weer, nu vind ik er ook wel genoeg over gezegd, eigenlijk al weer teveel.

Hartelijke groeten van Titiana, mama van Maxel (14maanden)

quote: Claudia77 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-11-2005 15:14:08'));

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum, maar vind het ontzettend leuk om mijn zwangerschap met jullie te delen. Ik ben 20 weken zwanger van mijn eerste kindje en zit dus vol met vragen.  Vanaf het begin van mijn zwangerschap heb ik gezegd dat ik geen borstvoeding wil geven. Dus ik stap gelijk over op de flesvoeding.
Kan iemand mij vertellen of je dan medicijnen krijgt om de melk in je borsten af te breken of gaat dit vanzelf?

Groetjes,
Claudia77

Het is een felle discussie, maar het gaat ook over iets héél belangrijks! De voeding van je kind! Daar moet je niet te simpel over denken.

Ik wil ook nog even reageren, al zullen sommige dingen al gezegd zijn, ik wil graag vertellen hoe ik erover denk.

Een vrouw heeft niet voor niets borsten gekregen en er komt ook niet voor niets melk uit als je een baby krijgt. Dus waarom zou je dat negeren? Ik vind het feit dat het zo goed regeld is door de natuur al een hele goede reden om bv te geven.

Borstvoeding is beter dan kunstvoeding, dat is gewoon een feit. Waarom zou je melk geven wat bij een koe vandaan komt als je zelf de voeding met de perfecte samenstelling voor je kindje bij je hebt? De borstvoeding is perfect samengesteld voor een baby, dat kun je van koemelk niet zeggen want die koe heeft helemaal niets met jouw baby te maken.

Dat borstvoeding gratis is ( dat word ook vaak als reden gegeven door moeders die borstvoeding geven ) maakt niet uit. Als ik zou moeten betalen voor mijn borstvoeding ( klinkt misschien een beetje vreemd ) en kunstvoeding zou gratis zijn zou ik nog ten alle tijden voor borstvoeding kiezen, omdat borstvoeding beter is.

De reden die sommige moeders geven omdat ze geen borstvoeding willen geven: " Ik wil het mijn man ook gunnen om zijn kind te voeden" is geen reden. Je kunt ook kolven en dan kan ook je man de beste voeding aan  zijn kind geven.

De reden die sommige moeders geven omdat ze geen borstvoeding willen geven: "ik vind het teveel moeite" is ook geen reden. Die moeder vond het niet teveel moeite om zwanger te zijn en te bevallen om vervolgens haar kind groot te brengen. De moeder die dit als reden geeft zal het nog zwaar te verduren krijgen met de opvoeding. Enig idee hoe zwaar opvoeden kan zijn? Hoeveel moeite opvoeden is? Vergelijk dat eens met de borstvoedingsperiode.

De reden "ik heb geen zin in tepelkloven" vind ik ook onzin. Een kind krijgen en opvoeden is doorbijten. Je moet niet te flauw met jezelf zijn. Ik heb ook tepelkloven gehad en borstontstekingen  maar ik wilde de beste voeding voor mijn kind. De beste voeding voor mijn kind en zijn gezondheid gaat vóór mijn pijntjes. De bevalling was ook geen pretje maar toen kon ik er ook niet zomaar mee stoppen, ik moest doorzetten. Zo is het ook met borstvoeding.

Ook een reden om kunstvoeding te geven die ik weleens heb gehoord: een moeder wil geen borstvoeding in het openbaar geven omdat ze dat niet passend vind. En omdat ze nog wel de deur uit wil geeft ze kunstvoeding. Nogmaals: je kunt ook kolven. En waarom zou je je schamen als je je kind voed? Je baby heeft het recht om gevoed te worden dus als iemand je aanspreekt in het openbaar  dat je je baby ergens anders moet gaan voeden omdat ze er niet tegen kunnen, kijken ze maar de andere kant op. Bovendien kun je heel goed voeden zonder dat iemand je tepel ziet. Misschien een kwestie van oefenen maar je hebt het snel genoeg onder de knie.
Je ontneemt je kind toch niet om die reden de allerbeste voeding? Alleen maar omdat je ook nog de deur uit wil? Je moet wél even overwegen wat belangrijker is!

Vaak word borsvoeding als lastig beschouwd. Dat zeggen meestal de vrouwen die het nog niet geprobeerd hebben. wat is een handigere manier dan je trui omhoog en je kind laten drinken ( ik heb het hier over baby's die geen problemen hebben met aanleggen ) ? Nee, midden in de nacht een flesje maken en opwarmen is zeker handig! Of als je ergens bent waar je onmogelijk even een flesje kan maken!    

Ook een rare reden om geen borstvoeding te geven: "Ik vind mijn borsten iets sexueels" Een kind maken niet dan? Hoe ben je zwanger geworden? Bovendien heb je borsten op  de eerste plaats voor je kind. Mannen hebben geen borsten omdat ze geen kinderen baren. Je word ook niet opgewonden als je baby aan je tepel zuigt.   Dat je tepels hard worden bij aanraking heeft niets met sex te maken, ze worden stijf zodat je baby makkelijker de tepels in de mond kan nemen. Heel mooi van de natuur!

Wat vaak word gezegt door moeders die beslist hebben om geen borstvoeding te geven zeggen vaak dat hun kind nooit ziek is, conclusie: kunstvoedingvoeding is net zo goed als borstvoeding. Dat is niet waar, het kind kan ook op latere leeftijd gezondheidsklachten krijgen.

En dan die belangrijke antistoffen die in borstvoeding zitten. Die zitten niet in kunstvoeding. Om die reden alleen al kun je beter voor borstvoeding kiezen.

Denk nou eens niet aan jezelf, het moederschap betekent ook wegcijferen van jezelf. Een vrouw is gemaakt om kinderen te krijgen en  te zogen. Als mannen kinderen hadden kunnen baren hadden zij ook borsten gehad. Klinkt misschien belachelijk voor sommigen maar het is nu eenmaal een feit!

Ik vind dat iedereen iig moet proberen om borstvoeding te geven. Lukt het niet kun je altijd nog overstappen op kunstvoeding. iedereen heeft een andere grens maar sommige moeders moeten die grenzen verleggen voor hun kind. Je hele leven verleg je grenzen dus ook met dit.

Ik heb alle respect voor moeders die hebben geprobeerd zelf te voeden maar waarbij het niet gelukt is. En ik heb ook alle respect voor moeders die om een of andere reden écht geen  mogelijkheid hebben om borstvoeding te geven. Proberen kan geen kwaad. Beslis hier dus niet te snel over want daar is de voeding voor je kind te belangrijk voor!

En mij kunnen jullie rekenen tot de 'Borstvoedingsmaffia'als jullie dat willen, ik noem mezelf gewoon een verstandige moeder die borstvoeding geeft!

Terug
Bovenaan