borstvoeding of flesvoeding

Sorry hoor....maar vind nu toch echt dat deze discussie wat te ver gaat.

Elisabeth, je doet net of flesvoeding vergif is ofzo! Maar dan een vraagje van mijn kant....meeste moeders stoppen met 6 maanden met de bv...wat geef je ze dan...toch ook opvolgmelk?
Nou...volgens mij moet je kind dan ook nog hard groeien, of niet soms? En dan is flesvoeding wel goed genoeg?

Ik krijg zo langzamerhand het idee dat de 'bvmaffia' bij wijze van spreken, bijna de kinderbescherming op ons als flesvoedende moeders afstuurt, want wij zouden niet goed voor ons kind zorgen.

Enne....over dat opvoeden...dat heeft dus totaal niks met bv te maken, dacht ik zo...sorry maar dat is wel een hele kromme vergelijking!
Ik heb een flesgevoed zoontje van 2 jaar, en dat is een heerlijk mannetje waarbij de opvoeding hartstikke goed gaat!
Sorry elisabeth, denk dat je met die opmerking niet veel vrienden hebt gemaakt.

Gun iedereen een goede zwangerschap, en een heerlijke tijd  met de kleine, of die nu fles of borst krijgt!

Groetjes Rianne
13w4d

Hoihoi,

Ik heb n borstvergroting gehad (zout water oplosing) dus mijn borsten zijn al een heel gevoelig onderwerp (en de littekens ook!) dus ik zie borstvoeding geven écht niet zitten, bovendien vind ik het een eng idee (stel je voor dat ze over 20 jaar weer ontdekken dat het toch niet zo'n gezonde oplossing voor de silliconen was!)
Zijn er  toch meiden/vrouwen die ook n borstvergroting hebben gehad maar wel borstvoeding hebben gegeven?

Groetjes Loesje (22 weken en 2 dagen) (ps...mijn vorige bericht over dat ik nog niks voelde telt nu écht niet meer: ik wordt vanbinnen helemaal lens geschopt! Supergevoel!!)

Even voor Linda. Nee Linda, jij behoord niet tot de bv-maffia. Jij hebt zelf borstvoeding gegeven en dat is goed bevallen, prima, niks mis mee. Onder de bv-maffia wordt verstaan moeders die fv-moeders veroordelen en van alles naar het hoofd slingeren. Moeders die voor andere moeders bepalen wat een gegronde reden is om van bv af te zien. Moeders die het zelfvertrouwen en intuitie van (vooral) jongbakken moeders ondermijnen. Dat is de bv-maffia. En daar behoor jij niet bij, want jij gaar respectvol om met de keuze van iemand anders.
Ivy
Ps: ik blijf het toch een interessante discussie vinden

ik geef flesvoeding me zoontjuh is nu 2 maanden en 4 dagen oud ne hij doet het goed   nooit probelemen met de fles geven hij vaslt naar de tijd ook lekker in slaap

tja ergens was het te verwachten om zon discussie te krijgen ik persoonlijk vindt dat ieder voor zich moet weten wat zij haar kindje geeft dikke punt...
ik zelf geen volledige borstvoeding en dat doe ik nu dik 4 maanden.
en nog vind ik het soms heel heel zwaar en verlang ik ernaar om het een keertje uit handen te kunnen geven (kolven lukt me niet)
en een nacht door te kunnen slapen het is heel mooi ja borstvoeding maar oh zo zwaar elke keers als ik gevoed heb moet ik helemaal op krachten komen ben inmiddels 7 kilo kwijt door de bv - de kilo van de zwangerschap totaal 30 kilo dus het vreet aan je althans bij mij nee borstvoeding is een vak apart dat is gewoon een feit en iemand die haar kindje flesvoeding geeft prima soms wou ik dat ik die keuze in het begin ook had gemaakt ja zul je zeggen doe je nu dat toch ja weet het maar dat vind ik dan weer moelijk mede door de omgeving...
ach we zullen zien nogmaals ik respecteer ieders keuze en soms ben ik best jaloers op flesvoedende moeders hihihihi...
liefs mij

quote: mamma rianne reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-12-2005 09:03:26'));

Sorry hoor....maar vind nu toch echt dat deze discussie wat te ver gaat.

Elisabeth, je doet net of flesvoeding vergif is ofzo! Maar dan een vraagje van mijn kant....meeste moeders stoppen met 6 maanden met de bv...wat geef je ze dan...toch ook opvolgmelk? Dan heb je iig al die eerste 6 maanden borstvoeding gegeven. En ik vind kunstvoeding geen vergif, kunstvoeding is een tweede optie voor als de borstvoeding niet lukt. Als je mijn verhaal goed gelezen had, had je kunnen weten dat ik er zo over denk.
Nou...volgens mij moet je kind dan ook nog hard groeien, of niet soms? En dan is flesvoeding wel goed genoeg?Zoals ik al zei, dan heb je iig de eerste tijd al borstvoeding gegeven.

Ik krijg zo langzamerhand het idee dat de 'bvmaffia' bij wijze van spreken, bijna de kinderbescherming op ons als flesvoedende moeders afstuurt, want wij zouden niet goed voor ons kind zorgen.Dat is jouw mening. Ik heb ook nooit gezegd dat een kunstvoedende moeder slecht is voor haar kinderen. Ik heb alleen gezegd dat als je het een te grote moeite vind om borstvoeding te geven je nog heel wat te wachten staat in de rest van de opvoeding.

Enne....over dat opvoeden...dat heeft dus totaal niks met bv te maken, dacht ik zo...sorry maar dat is wel een hele kromme vergelijking! Zie mijn tekst hierboven.
Ik heb een flesgevoed zoontje van 2 jaar, en dat is een heerlijk mannetje waarbij de opvoeding hartstikke goed gaat! Dat is heel fijn, maar ik weet niet waarom je geen borstvoeding hebt gegeven? Als dat is omdat je het teveel moeite vond zal je nu vast ook wel het een en ander teveel moeite vinden.
Sorry elisabeth, denk dat je met die opmerking niet veel vrienden hebt gemaakt. Dat maakt me niets uit, ik mag zeggen hoe ik over dit onderwerp denk.

Gun iedereen een goede zwangerschap, en een heerlijke tijd  met de kleine, of die nu fles of borst krijgt! Natuurlijk gun ik iedere moeder het allerbeste, maar ik gun de baby dat ook. En als je de mogelijkheid hebt om die fijne tijd gezonder te maken is dat harstikke goed!

Groetjes Rianne
13w4d

quote: Elisabeth40 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-12-2005 02:20:51'));

quote: Claudia77 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-11-2005 15:14:08'));

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum, maar vind het ontzettend leuk om mijn zwangerschap met jullie te delen. Ik ben 20 weken zwanger van mijn eerste kindje en zit dus vol met vragen.  Vanaf het begin van mijn zwangerschap heb ik gezegd dat ik geen borstvoeding wil geven. Dus ik stap gelijk over op de flesvoeding.
Kan iemand mij vertellen of je dan medicijnen krijgt om de melk in je borsten af te breken of gaat dit vanzelf?

Groetjes,
Claudia77
Het is een felle discussie, maar het gaat ook over iets héél belangrijks! De voeding van je kind! Daar moet je niet te simpel over denken.

Ik wil ook nog even reageren, al zullen sommige dingen al gezegd zijn, ik wil graag vertellen hoe ik erover denk.

Een vrouw heeft niet voor niets borsten gekregen en er komt ook niet voor niets melk uit als je een baby krijgt. Dus waarom zou je dat negeren? Ik vind het feit dat het zo goed regeld is door de natuur al een hele goede reden om bv te geven.

Borstvoeding is beter dan kunstvoeding, dat is gewoon een feit. Waarom zou je melk geven wat bij een koe vandaan komt als je zelf de voeding met de perfecte samenstelling voor je kindje bij je hebt? De borstvoeding is perfect samengesteld voor een baby, dat kun je van koemelk niet zeggen want die koe heeft helemaal niets met jouw baby te maken.

Dat borstvoeding gratis is ( dat word ook vaak als reden gegeven door moeders die borstvoeding geven ) maakt niet uit. Als ik zou moeten betalen voor mijn borstvoeding ( klinkt misschien een beetje vreemd ) en kunstvoeding zou gratis zijn zou ik nog ten alle tijden voor borstvoeding kiezen, omdat borstvoeding beter is.

De reden die sommige moeders geven omdat ze geen borstvoeding willen geven: " Ik wil het mijn man ook gunnen om zijn kind te voeden" is geen reden. Je kunt ook kolven en dan kan ook je man de beste voeding aan  zijn kind geven.

De reden die sommige moeders geven omdat ze geen borstvoeding willen geven: "ik vind het teveel moeite" is ook geen reden. Die moeder vond het niet teveel moeite om zwanger te zijn en te bevallen om vervolgens haar kind groot te brengen. De moeder die dit als reden geeft zal het nog zwaar te verduren krijgen met de opvoeding. Enig idee hoe zwaar opvoeden kan zijn? Hoeveel moeite opvoeden is? Vergelijk dat eens met de borstvoedingsperiode.

De reden "ik heb geen zin in tepelkloven" vind ik ook onzin. Een kind krijgen en opvoeden is doorbijten. Je moet niet te flauw met jezelf zijn. Ik heb ook tepelkloven gehad en borstontstekingen  maar ik wilde de beste voeding voor mijn kind. De beste voeding voor mijn kind en zijn gezondheid gaat vóór mijn pijntjes. De bevalling was ook geen pretje maar toen kon ik er ook niet zomaar mee stoppen, ik moest doorzetten. Zo is het ook met borstvoeding.

Ook een reden om kunstvoeding te geven die ik weleens heb gehoord: een moeder wil geen borstvoeding in het openbaar geven omdat ze dat niet passend vind. En omdat ze nog wel de deur uit wil geeft ze kunstvoeding. Nogmaals: je kunt ook kolven. En waarom zou je je schamen als je je kind voed? Je baby heeft het recht om gevoed te worden dus als iemand je aanspreekt in het openbaar  dat je je baby ergens anders moet gaan voeden omdat ze er niet tegen kunnen, kijken ze maar de andere kant op. Bovendien kun je heel goed voeden zonder dat iemand je tepel ziet. Misschien een kwestie van oefenen maar je hebt het snel genoeg onder de knie.
Je ontneemt je kind toch niet om die reden de allerbeste voeding? Alleen maar omdat je ook nog de deur uit wil? Je moet wél even overwegen wat belangrijker is!

Vaak word borsvoeding als lastig beschouwd. Dat zeggen meestal de vrouwen die het nog niet geprobeerd hebben. wat is een handigere manier dan je trui omhoog en je kind laten drinken ( ik heb het hier over baby's die geen problemen hebben met aanleggen ) ? Nee, midden in de nacht een flesje maken en opwarmen is zeker handig! Of als je ergens bent waar je onmogelijk even een flesje kan maken!    

Ook een rare reden om geen borstvoeding te geven: "Ik vind mijn borsten iets sexueels" Een kind maken niet dan? Hoe ben je zwanger geworden? Bovendien heb je borsten op  de eerste plaats voor je kind. Mannen hebben geen borsten omdat ze geen kinderen baren. Je word ook niet opgewonden als je baby aan je tepel zuigt.   Dat je tepels hard worden bij aanraking heeft niets met sex te maken, ze worden stijf zodat je baby makkelijker de tepels in de mond kan nemen. Heel mooi van de natuur!

Wat vaak word gezegt door moeders die beslist hebben om geen borstvoeding te geven zeggen vaak dat hun kind nooit ziek is, conclusie: kunstvoedingvoeding is net zo goed als borstvoeding. Dat is niet waar, het kind kan ook op latere leeftijd gezondheidsklachten krijgen.

En dan die belangrijke antistoffen die in borstvoeding zitten. Die zitten niet in kunstvoeding. Om die reden alleen al kun je beter voor borstvoeding kiezen.

Denk nou eens niet aan jezelf, het moederschap betekent ook wegcijferen van jezelf. Een vrouw is gemaakt om kinderen te krijgen en  te zogen. Als mannen kinderen hadden kunnen baren hadden zij ook borsten gehad. Klinkt misschien belachelijk voor sommigen maar het is nu eenmaal een feit!

Ik vind dat iedereen iig moet proberen om borstvoeding te geven. Lukt het niet kun je altijd nog overstappen op kunstvoeding. iedereen heeft een andere grens maar sommige moeders moeten die grenzen verleggen voor hun kind. Je hele leven verleg je grenzen dus ook met dit.

Ik heb alle respect voor moeders die hebben geprobeerd zelf te voeden maar waarbij het niet gelukt is. En ik heb ook alle respect voor moeders die om een of andere reden écht geen  mogelijkheid hebben om borstvoeding te geven. Proberen kan geen kwaad. Beslis hier dus niet te snel over want daar is de voeding voor je kind te belangrijk voor!

En mij kunnen jullie rekenen tot de 'Borstvoedingsmaffia'als jullie dat willen, ik noem mezelf gewoon een verstandige moeder die borstvoeding geeft!

Jee, wat fanatiek en overdreven, hi hi!
De vrouwen die een andere mening hebben 'moeten' wel veel volgens jou. Ze moeten zus, zo en niet anders, want het komt anders niet goed met hun kind.   En het is de grootste onzin om te zeggen dat fv-kinderen op latere leeftijd gezondheidsproblemen kunnen krijgen. Hoe kom je daar bij? Nou, ik maak me echt zorgen nu hoor over mijn zoontje!!!   Wat óverdreven zeg!
Ik ben ook voor borstvoeding, maar ook voor flesvoeding. Simpelweg wanneer het door omstandigheden gewoon niet meer gaat voor de vrouw. En dat jij je grens veel verder kan leggen en niet stopt bij tepelkloven en borstonstekingen: das gewoon goed van je.
Maar denk je dat iedere vrouw zo is als jij? Je spreekt jezelf tegen, want je zegt dat je het er mee eens bent ieder een andere grens trekt.   Je veroordeelt alleen maar.

Ik kon het toch niet laten om wéér te reageren

Hey allemaal..

Ik heb drie dochters en alle ervaringen gehad met borst en flesvoeding... Bij mijn eerste dochter heb ik vier maanden bv gegeven maar was blij dat ik over ging op de fles... ik had borstonstekingen waardoor de voeding telkens ineens weg was, schreeuwend kind van de honger enz.. Ik was toen 20 jaar en erg onzeker dus was het een goede oplossing om op de fles over te gaan. Toen mijn tweede dochter zich aankondigde wist ik gelijk dat ik flesvoeding ging geven.. ik zag het totaal niet zitten om bv te geven met een drukke peuter in de buurt dus werd het de fles.. Achteraf bekeken heb ik van die keus heel veel spijt gehad... Mijn dochtertje was nl heel allergisch voor koemelkeiwit, ei eiwit en pinda's en had constant last van bronchitis, zat geheel onder het eczeem en was zo erg aan de diarree dat ze bijna uitdroogde... ziekenhuis in, ziekenhuis uit en uiteindelijk op hypoallergene voeding gezet onder begeleiding van dietistes enz..
Toen ik zwanger was van mijn derde meisje werd mij aangeraden om minimaal zes maanden te proberen bv te geven en dit was ik ook zeer zeker van plan... Ik heb bij mijn tweede toch ook wel een stuk intimiteit gemist en wat mensen ook zeggen... daar zit toch een heel groot verschil in vergeleken met het geven van een fles...
De borstvoeding ging zo goed dat ik mijn dochter gevoed heb tot ze er zelf geen zin meer in had, en dat was toen ze bijna twee jaar was... Ze kreeg het alleen nog voor het slapen gaan maar gaf ineens duidelijk aan dat ze niet meer hoefde en ook zo lekker kon slapen.. Ik heb een heerlijke tijd ervaren met borstvoeding en mijn dochtertje heeft nooit wat gemankeerd...
Nu ik zwanger ben van mijn vierde kind weet ik al wat ik ga doen.. de borst!

Ik vind wel dat iedereen vrij is in het kiezen wat te geven aan hun kindje... Flesvoeding is een prima alternatief en bevat ook alles wat nodig is voor een gezond kind...
Laat een ieder genieten op zun eigen manier.. Kinderen hier komen echt niks te kort hoor, en borstvoeding moet je geven als je er echt 100 procent achter staat.. Mooi als het kan maar niks moet.. alles mag..

Veel plezier allemaal als jullie straks je kindjes gaan voeden, want wat je ook kiest.. het is allebei goed en wordt met liefde gegeven..

Liefs.. Bats

Terug
Bovenaan