Dagritme baby 10 maanden

Hier ook een baby (nu 11 maanden) met een moeilijke start: reflux en ernstige koemelkallergie (nog altijd). Slapen is nooit soepel gegaan. Ik deed en las van alles: wakkertijden, structuur, slapen, voeden, spelen, etc. Maar ik heb dat leren loslaten, omdat het (iig bij mijn dochter) zo enorm wisselt en ligt aan hoe ze zich voelt.
Ze heeft dagen gehad dat ze niet (!!) sliep. Wat ik ook deed. Aan het begin veel in de draagzak. Nu overdag steeds beter, nachten nog áltijd een nachtvoeding + regelmatig onrust (niet zozeer wakker, maar huilen in haar slaap, heeft dan een aai of speentje nodig).
Ritme nu (ik probeer te werken volgens 2-3-4 schema, maar werkt soms niet en dan probeer ik dat ook wel los te laten..).
+- 7.00 wakker, 180cc Pepti en ergens daarna halve boterham
+- 9.00 slapen. Soms 30 min, soms een uur. Soms ook niet, zoals gisteren..
Daarna fruit + water
+- 12.00 boterham en flesje Pepti
+- 13.00 slapen. Soms 1 uur, soms 2 uur of 2.5 uur.. (uitzondering)
Snack (fruit, of maisvinger, of broodkorst) + water
+- 17.30 avondeten (gaat moeizaam)
+- 19.00 180cc Pepti (en reflux medicatie) en naar bed
En dan elke nacht een fles (ze vraagt er echt om, krijgt klein flesje) en soms daarnaast 0-5 (ligt aan de nacht) keer eruit. Kortom, een onrustig meisje qua slapen.
Op de opvang (2 dagen) is haar slaapritme elke keer weer anders, maar komt ze aardig aan haar uren. Gisteren kreeg ze prikjes en wilde ze erna niet slapen, dus sliep ze alleen van 13.00 - 14.30 helaas. Ook dat probeer ik dan maar los te laten. Ik kijk naar haar behoefte en doe mijn best.. :)

Prilgelukseptember stom hè dat dat dan ineens zo om kan slaan. Succes daar en zou inderdaad voorlopig een wakkertijd van 2u aanhouden. Liever 3 korte dutjes dan 2 lijkt me. 
hopelijk gaat het snel weer wat beter. 

Naar om te lezen dat er nog altijd niet echt een lekker ritme is. Hier ook altijd een slechte slaper overdag gehad tot we echt strict het 2-3-4/5 (kleine aanpassing) schema gingen toepassen. Maar dan nog zitten er dagen tussen dat hij echt alleen 2x 30 tot max 45 minuten slaapt. Hij heeft er echter niet veel last van, dat lijkt het grote verschil te zijn maar ik weet niet waar dat aan kan liggen. Op de opvang overigens standaard 2x per dag 25 minuten, geen minuut meer.
Ons schema is als volgt:
06:30-07:00 opstaan + papfles 210ml
07:30 halve boterham
09:00 naar bed, meestal 1,5 uur (dit alleen als hij thuis slaapt)
10:30 fruit
12:30 2 boterhammen
13:30 naar bed, meestal 45 minuten tot 1 uur
15:00 snack / stuk komkommer o.i.d.
17:15/30 avondeten 
18:00 kwark
19:00 papfles 210ml + direct daarna slapen
21:30 doen we nog een keertje verschonen maar daar slaapt hij doorheen
Ik weet precies wanneer hij eigenlijk niet genoeg heeft geslapen want dan wordt hij huilend/miepend wakker. Is hij uitgerust dan gaat hij kletsen tegen zijn knuffels. Als we een hele slechte slaapdag hebben gehad is de nacht ook een rommeltje maar die zijn er zeer sporadisch. Ik hoop heel erg dat jullie snel het ritme vinden dat voor jullie werkt. Wellicht een keer kijken qua voeding / suikers (in fruit) om daar wat in te wisselen. Sommige kinderen reageren hier meer op dan anderen. 

Wat pittig LisetteAugustus, zeker met KMA. Zo vaak eruit moeten snachts is slopend.
Grappig dat je dat zegt Marieke, over die suikers. Wij geven hem namelijk fruit ná zn ochtenddut, vanwege de fruitsuikers die hem naar mijn idee niet zullen helpen slapen. Op de opvang krijgt hij eerst fruit rond 09.15 en daarna naar bed. Het lukt hem pas tegen 10.00 u / 10.30 u om te gaan slapen, maar tukt daar rustig 1,5 tot 2 uur lang! Thuis red ik het niet te rekken tot 10.00. Hij is helemaal stuk dan, heeft de prikkels nodig. Maar ik kan wel eens proberen zn fruit vóór zn dutje te geven.

Prilgelukseptember.. Het huilend wakker worden is hier ook duidelijk een teken van niet uitgerust wakker worden. 

Ik heb afgelopen weekend en maandag alles uit de agenda geschrapt en even rustig aan gedaan met 'm. Zoveel mogelijk thuis en lekker wandelen om prikkels te vermijden. Gisteren moest hij naar het kdv want ik moest werken, maar vandaag weer even een rustdag. Geen idee of het helpt hoor, maar hij vind alles leuk en interessant en je ziet dat hij alles opzuigt. Misschien dat het even teveel voor hem werd. De afgelopen weken waren erg druk. Veel bezoek of bij mensen op bezoek. 

Eten is hier nooit een probleem geweest. Dat deed hij maar al te graag. De afgelopen dagen krijgen we er nauwelijks wat in. 
Hoe gaat dat bij jullie?
Ze zitten nu ook in een sprongetje. Misschien heeft dat er ook mee te maken? 

En zo zijn we steeds aan het bedenken waar het aan kan liggen... Dat zal bij jullie niet anders zijn verwacht ik ;)

Linnie ja wij zitten ook in een sprong inderdaad. Maar dit is niet zijn normale sprongetjesgedrag. Misschien is het hier ook teveel geweest de afgelopen tijd. Nu ik erover nadenk, hij sliep altijd slecht en ik hield het prikkelvrij. Toen we wat meer gingen ondernemen ging hij beter slapen. Misschien ben ik daarin doorgeslagen. Want na 1,5 week goede dutjes en nachten ging het slechter. Misschien teveel uitjes gehad en heeft hij ook even baat bij nog meer rust. 
Eten gaat hier ook altijd goed en dat gaat gelukkig nog steeds prima. Daar haal ik veel plezier uit gelukkig, die momentjes aan tafel.
Je blijft bedenken waar het aan kan liggen he. T is zo'n zoektocht. En zeker als je zit met een extreem slechte slaper en/of een kindje dat zichtbaar niet lekker in zn vel zit. Ik vind het eerste jaar echt niet leuk. Ik hou echt wel van mn zoontje hoor, aan liefde niets tekort. Maar ik vind het zo zwaar. De term huilbaby heeft nu een concreet beeld in mijn hoofd ingenomen en is niet langer een abstract woord. Daar zit denk ik wel een klein trauma. 
Maar we zijn bijna bij de 1 ?. We can do this. 

Ja bij ons hetzelfde inderdaad. Toen we meer gingen ondernemen sliep hij beter, maar ik denk ook dat het teveel is geweest. Even weer terug naar de 3 'Re'. 

Vanmorgen heeft ie zowaar 40 min geslapen (Yes!) en nu ligt hij er net in. Altijd weer spannend hoe de middagdut gaat zijn. 

Ik voel je helemaal. Van te voren kun je je niet bedenken dat je een huilbaby krijgt en als je er middenin zit dan is het een kwestie van overleven. 
Ik moet wel zeggen dat het huilen stukken minder is, maar het is wel een kindje wat veel aandacht nodig heeft en het is geen 'makkelijke'. Desondanks aan liefde geen gebrek, net zoals bij jullie. 
Het wordt echt makkelijker en het komt goed! Als ze 16 zijn lachen we er vast om?
Ga je ook wel eens met je vriendinnen/vrienden erop uit of met je partner? Dat houd mij namelijk op de been. 1x in de maand plan ik een dagje en probeer ik thuis en het mama zijn even los te laten. 

Het huilen is hier aanzienlijk minder geworden sinds hij kan kruipen en staan dus dat is zeker fijn. Overleven, ja zo voelde het af en toe wel.
Ik ben na mijn verlof de ziektewet ingegaan omdat het echt niet goed met mij ging door de situatie. Wel ben ik vrij snel gaan reïntegreren. Ik ben leerkracht. Het fijne aan deze 'constructie' was dat ik niet direct voor de klas hoefde en geen volle dagen hoefde te werken. Toch was ik er wel 2 dagen per week even uit. Op die manier kon ik naar mn werk gaan, koffie drinken, beetje kletsen en weer naar huis. Vanaf het moment dat ik wel weer voor de klas zou gaan kwam Corona en kwam ik weer thuis te zitten. Toen merkte ik inderdaad hoe belangrijk het is om ook nog iemand anders te zijn naar moeder. Respect voor alle 'thuismoeders', zeg je dat zo?
Mijn man en ik proberen nu ook eens per maand uit eten te gaan. Dat is inderdaad wel heel fijn.

Terug
Bovenaan