Dames dames,

Hoi Anne,

ik ben het echt volkomen met je eens.  Roken tijdens de zwangerschap is iets waar ik me echt heel kwaad over kan maken.  En dan vooral de laksheid van:  ach, mijn kind is toch gezond geboren! Of van die vrouwen die zeggen dat hun moeder ook tijdens haar zwangerschappen heeft gerookt en ze er niets aan hebben overgehouden. En nu roken ze zelf ook tijdens de zwangerschap. Volgens mij heb je er dan toch iets aan overgehouden want anders denk je niet zo. Vroeger wisten de mensen niet zoveel over de risico's als nu. Er werd tot een jaar geleden ook gezegd dat een  glas alcohol  tijdens de zwangerschap geen kwaad kon,  maar uit onderzoek is gebleken dat het wel kwaad kan. Dan  ga je toch ook niet drinken???

Ik ben blij dat er meer mensen zijn met dezelfde mening als mij.

Veel liefs ...

Dikke pret hier! Ik zal niet meer zeggen wat iedereen al heeft gezegd. Ik hoop alleen niet dat de leidsters van het kdv waar kasper heen gaat zeggen dat ik een slechte moeder ben omdat hij (tijdelijk) 4dagen per week daar is.... Gr joeki

Ik wilde eigenlijk niet reageren, omdat ik het eens met met de persoon die 2 boven mij een stukje heeft geschreven.
Maar ik wil toch ook kwijt dat het zinloos is om over te hebben, je moet gewoon niet roken. Ik ben een jaar geleden gestopt met roken (niet eens met het doel zwanger te worden). Het is moeilijk maar het is te doen.
En kinderdagverblijven zijn niet mijn keuze, maar het is niet schadelijk voor je baby, dus die hele vergelijking is gewoon onnozel.

Groetjes Mariska

Hallo moeders!

ik heb in alle 2 mijn zw.schappen niet gerookt! Het feit dat ik dat nu wel weer doe,bewijst maar weer hoe zwaar de verslaving is. Zeker zonde! maar ja.... Ik rook niet waar m,n kinderen bij zijn en ga vaak ook buiten roken,afentoe binnen.Vanddag met de oudste naar het kindercarnaval geweest,daar hing zoveel rook dat mij nog de ogen gingen branden en dan vind ik het ook vies.Als ik op bezoek ga bij m,n moeder,die een kettingroker is,vind ik dat ook niet fijn en leg Devan nu ie nog zo klein is dan ook in een ruimte waar niet gerookt wordt. Maar helemaal tegenhouden kan je het toch niet.
Om andere onderwerpen erbij te halen wakker je de discussie wel meer op!
Bv het kdv. Het is jammer dat we tegenwoordig bijna niet meer kunnen kiezen om thuis te blijven bij onze kinderen.Ik heb dat tot nu toe wel gekund,en ik kan me vostellen dat je als moeder wel eens een  ander decoor wilt. Maar om dan te zeggen dat ze op een kdv meer met je kind doen  De aandacht is daar zeker niet individueel en waarom moeten onze kinderen vandaag de dag al zo jong hun sociale vaardigeheden ontwikkeld hebben...?....De maatschappij legt veel te veel druk op onze kindertjes en de lad wordt alsmaar hoger gelegd...waarom?
Sind wanneer heeft een kind niet meer genoeg aan z,n ouders. Is mama alleen niet meer voldoende  Dat vind ik triest! Gelukkig zijn er dan weer deskundige die zeggen dat het juist heel goed is dat een kind tot 18 mnd,induvidule aandacht krijgt en is mama goed genoeg!
Helaas,zoals ik al eerder zei,heb je het vandaag de dag niet altijd voor    het    kiezen,maar ik snap ouders niet die persee carriere en een kind willen.Ik zeg niet dat ze moeten stoppen met werken,maar toch zeker part time,zeker als je dan ook nog goed kunt rondkomen.

gr Donna

Tot slot nog ff ter informatie.

Voor wie het nog niet weet...?.... Het schadelijke van roken tijdens de zw.schap is dat je als roker een slechtere doorbloeding hebt,waardoor dus ook de bloedtoevoer naar de placenta minder kan zijn.  Het risico op een placentainfarct is dan ook groter.    Vaak zie je dan bij een roker vlekjes op de placenta,verkalking noemen ze dat. Nu had ik dat bij mijn 2e zwangerschap ook een beetje en dat terwijl ik niet rookte  Dat kan dus ook! Ik ken het verhaal van een meisje die rookter als een schoorsteen,maar toen ze in het zkh haar placenta nakeken zag die er zo goed uit,dat ze meende dat ze niet-roker was...
Verder zijn kindjes over het algemeen iets kleiner bij de geboorte,maar eventuele gevolgen voor later zijn niet bekend.Mijn schijnt wel te zeggen dat kindjes van moeders die niet roken,later beter precteren op school,maar dat hoeft dus ook niet zo te zijn.Kennissen van ons hebben en super hoogbegaafd kind en dat terwijl zijn moeder rookte toen ze zw was.
Het is en blijft een al omstreden onderwerp.
Ik heb er voorgekozen niet te roken toen ik zwanger was! Ik wilde eventule gevaren vermijden en dat motiveerde mij.
En dit is nu echt het laatste wat ik erover zeg!

gr Donna

quote: do25 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-02-2007 00:53:08'));

Om andere onderwerpen erbij te halen wakker je de discussie wel meer op!
Bv het kdv. Het is jammer dat we tegenwoordig bijna niet meer kunnen kiezen om thuis te blijven bij onze kinderen.Ik heb dat tot nu toe wel gekund,en ik kan me vostellen dat je als moeder wel eens een  ander decoor wilt. Maar om dan te zeggen dat ze op een kdv meer met je kind doen  De aandacht is daar zeker niet individueel en waarom moeten onze kinderen vandaag de dag al zo jong hun sociale vaardigeheden ontwikkeld hebben...?....De maatschappij legt veel te veel druk op onze kindertjes en de lad wordt alsmaar hoger gelegd...waarom?
Sind wanneer heeft een kind niet meer genoeg aan z,n ouders. Is mama alleen niet meer voldoende

Van oudsher is moeder alleen voor een kind niet genoeg. Vroeger was het normaal dat kinderen binnen de familie werden opgevoed. Opa en Oma woonden bij gezinnen in, ooms en tantes met neefjes en nichtjes om de hoek. Helaas is onze maatschappij zo geïndividualiseerd dat we al bang zijn om advies aan te nemen of te geven aan aan de omgeving. Kinderen groeide in grote gezinnen op, waarbijd e oudste meehielp bij de zorg voor de jonsgten en warabij kinderen leerde wat delen is en wat samen doen is.

Moeder alleen is dus nooit voldoende geweest. Om het kind heen was vaak een flinke sociale controle vanuit de naaste omgeving. Dat is er nu bij heel veel gezinnen niet meer.

Iedereen mag kiezen om thuis te blijven, net zo goed als dat er niets mis mee is om gebruikte maken van kinderopvang. Er worden daar dingen gedaan die ik niet dagelijks met mijn kind kan doen. Niet iedere moeder is knutselaar, zingt de hele dag liedjes etc. etc. etc. En dat maakt iemand niet direct tot een slechte moeder.

Ik denk maar zo kies voor wat jouw goed lijkt en sta achter je keuze.

Miep

Hoi Anne,

Helemaal met je eens. Roken IS gewoon slecht voor je kind, dat valt niet goed te praten.

Echter, ik heb zelf ook gerookt tijdens de zwangerschap van mijn eerste zoon en toen ik rookte dacht ik precies zo als de reacties van de rokers hier. Dus dat begrijp ik wel. Toen mijn zoon 7 weken was drong het ineens goed tot me door wat ik gedaan had en ben ik gestopt.

Nu kun je wel zeggen dat er dan lichamelijk ofzo niks aan de hand lijkt, maar de schade gaat vooral naar de hersenen van het kind en de luchtwegen natuurlijk en die zie je niet! Dat openbaart zich later pas. Nu heeft mijn zoon wel ADHD, een stoornis dus in de HERSENEN! Nu is het natuurlijk niet zo dat ieder meegerookt kind zoiets krijgt, maar het risico is wel vele malen groter. Hij heeft ook motorische troubles waardoor hij nu nog steeds zijn zwemdiploma kan halen terwijl hij al 3 jaar les krijgt. Daar heeft hij last van, van de rest haalt 't wel binnen 1,5 jaar ofzo.

Toen ik rookte had ik dat besef niet en ik vond mezelf (achteraf) dus wel egoistisch. Want als iemand me waarschuwde werd ik ook boos en had ik zoiets van; waar bemoeien ze zich mee! En kwam ik ook met allerlei excuses, want dat zijn het in feite wel...Ik voel me nu niet meer schuldig maar nog steeds is het wel mijn verantwoording, want IK ben degene die heeft gerookt en mijn kind heeft daar niet om gevraagd. En dan is het ook nog zo dat meeroken tijdens zwangerschap sowieso long BESCHADIGING geeft aan je kind wat 12 jaar duurt voordat dit weg is!!!! En als er nog gerookt wordt bij het kind zelf na de geboorte, verleng je dit dus.

En ja, ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen!! Maar het is wel het allerbeste wat ik ooit heb gedaan!!! De eerste avond stond ik jankend tegen mijn partner aan van het gebrek en verlangen naar die sigaret! Ik was het niet eens de baas....iets anders had controle over MIJ!

Bij mijn tweede zoon dus niet gerookt en nu bij mijn dochter ook niet. Ik ben blij dat ik die rotzooi bij hun er niet in stop en vind het nog steeds jammer dat mijn eerste zoon dit wel heeft meegekregen en ik toen niet WILDE luisteren...Ik denk dat het begint bij een keuze in de eerste plaats, dat staat dan even los van je gevoel.

Ik ben het er dan ook niet mee eens dat 'als je je er goed bij voelt je het maar moet doen'. Want als je lichaam en geest verslaafd zijn, voel je je goed bij een sigaret, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook goed IS. En als je gestopt bent, voel je je goed bij het feit dat je gestopt bent! Dus die peiler gaat niet op vind ik.

En wat ik i.d.d. ook krom vind is dat we allemaal zo'n beetje goed letten op vitamines, goede groenten, geen kattebak verschonen en alle andere dingen die schade kunnen toebrengen aan je kind en dan wel gewoon blijven roken...waarvan tenslotte gewoon al zo vaak BEWEZEN is dat het slecht is en sowieso schade toe brengt aan je kind! En ja, dit heeft weer te maken met het feit dat het een verslaving is. Je bent verslaafd met je lichaam en je geest vooral, je zit vast.

Maar...waar een wil is, is ECHT een weg!!!

Succes allemaal en geniet van jullie zwangerschap en lieve kindjes, zo mooi gemaakt!!!

Greets, Natasja.

Hai allemaal,
Ook ik kan het niet laten om mijn reactie te geven..
Mijn moeder heeft namelijk gerookt tijdens de zwangerschappen van zowel mijn broer als die van mij.. Bij mijn broer was er niks aan de hand.. Alles zag er heel mooi uit en de verpleegkundigen konden niet geloven dat mijn moeder tijdens deze zwangerschap gerookt had!! Bij mij was het een ander verhaal.. De placenta zag er niet mooi uit en ik heb de eerste maanden last gehad van mijn luchtwegen.. Dit neem ik mijn moeder nog altijd kwalijk.. helemaal nu ik oud genoeg ben om te begrijpen, wat de verantwoordelijkheid van een moeder inhoudt.. Ik neem aan dat jullie niet zouden willen dat jullie kindjes er straks zo op terug kijken toch?? Bij het ene kind kan alles dus goed gaan, maar dat zegt niks over je volgende kindje.. Daar komt nog bij dat ik mijn moeder al op jonge leeftijd (puberteit) verloren heb aan longkanker.. allemaal door die stomme sigaretten!! WILLEN is KUNNEN dames.. Als je echt wil dan kan je het ook.. Ik vind het nogal makkelijk om je achter een zogenaamde "verslaving" te verschuilen..

Terug
Bovenaan