Fruithapje.. 3 maanden te vroeg?

Hoi Bianca,
Weet je mijn dochtertje is ondertussen bijna 4 en snoept ook. Maar ik vond het niet nodig omdat al aan te bieden toen ze nog een baby was. Ze komen snel genoeg in aanraking met zoetigheid en meer dan mij lief is als ik bv zie wat er op haar psz uitgedeeld word bij een verjaardag schrik ik daar wel van, lolly's, chocolade, chips,taart echt van alles.

Als je je kind een liga geeft zal het daar idd niet slechter van worden qua gezondheid maar het is vaak zo dat het daar niet bij blijft snap je wat ik bedoel. Daarmee wil ik niet zeggen dat jij je kind volstopt met allerlei dingen die niet gezond zijn. Maar dat gaat tegenwoordig wel makkelijker dan dat dat vroeger ging denk ik (maar dat weet ik niet jij weet hoe het eet gedrag toen was met je kinderen) maar hoeveel kinderen of ouders houden het nu bij 1 liga op een dag.

Als ik kijk naa rmijn werk op een kdv babygroep is het soms schokkend dat kinderen nu al te zwaar zijn en dan niet alleen van fles of borstvoeding maar door alle pap met extra smaakjes en toevoegingen, alle toetjes waar suiker in zit, appelmoes bij het eten, een scheutje roosvicee door het fruit anders lust ie het niet. Brood met zoet   beleg soms al hagelslag of past voor dat ze een jaar zijn.

Dus het was idd geen aanval maar meer dat het tegenwoordig toch anders is dan vroeger denk ik qua aanbieding van voeding.

Trouwens leuk dat je reageert zonder een aanval te doen   zoals je soms ziet.
groetjes joyce
 
quote: joyce reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-10-2007 13:08:09'));

Hoi Bianca,
Weet je mijn dochtertje is ondertussen bijna 4 en snoept ook. Maar ik vond het niet nodig omdat al aan te bieden toen ze nog een baby was. Ze komen snel genoeg in aanraking met zoetigheid en meer dan mij lief is als ik bv zie wat er op haar psz uitgedeeld word bij een verjaardag schrik ik daar wel van, lolly's, chocolade, chips,taart echt van alles.

Als je je kind een liga geeft zal het daar idd niet slechter van worden qua gezondheid maar het is vaak zo dat het daar niet bij blijft snap je wat ik bedoel. Daarmee wil ik niet zeggen dat jij je kind volstopt met allerlei dingen die niet gezond zijn. Maar dat gaat tegenwoordig wel makkelijker dan dat dat vroeger ging denk ik (maar dat weet ik niet jij weet hoe het eet gedrag toen was met je kinderen) maar hoeveel kinderen of ouders houden het nu bij 1 liga op een dag.

Als ik kijk naa rmijn werk op een kdv babygroep is het soms schokkend dat kinderen nu al te zwaar zijn en dan niet alleen van fles of borstvoeding maar door alle pap met extra smaakjes en toevoegingen, alle toetjes waar suiker in zit, appelmoes bij het eten, een scheutje roosvicee door het fruit anders lust ie het niet. Brood met zoet   beleg soms al hagelslag of past voor dat ze een jaar zijn.

Dus het was idd geen aanval maar meer dat het tegenwoordig toch anders is dan vroeger denk ik qua aanbieding van voeding.

Trouwens leuk dat je reageert zonder een aanval te doen   zoals je soms ziet.
groetjes joyce



hoi joyce,

zoals ik net al schreef je hebt gelijk wat dat snoepen en al vroeg genoeg met suiker in aanraking komen , maar wat ik al zei van een liga dan bedoel ik ook niet het hele pakje gaat het echt niet mis.
mijn dochter van tien trakteert bv in plaats van snoep op een speeltje met wel een spekje of een lolly erbij en mijn zoon vind het allemaal onzin dat getrakteer maar goed we gaan helemaal van het onderwerp af want het ging natuurlijk om het fruithapje, in ieder geval gelukkig dat we allemaal onze eigen mening mogen hebben toch..

groetjes bianca
 
hoi.
ik heb mijn dochtertje ook met 3 mnd een fruithapje gedaan, en dat ging net als bij jou prima ze vond het meteen lekker en ze krijgt er nu ook liga door. (ze is nu 4 en een halve mnd) je moet gewoon doen wat jij het beste vind. en als ze er goed op reageert is het alleen maar beter dan leert ze ook smaken kennen. mijn dochter krijgt nu ook al 3 wk het groente hapje en dat gaat ook prima.

je moet niet zoveel op het cb uit doen die willen toch alleen maar dat we de kinderen volgens een boekje opvoeden. ieder kind is anders, en als er geen allergieen in de fam zitten zou ik gewoon doorgaan.
 
veel succes simone
 
hallo allemaal
ik ga ook pas bijvoeden als demi 6 maanden is. voor mijn gevoel is ze nu echt nog te jong om al zovel extra's te krijgen.
ik ben best verbaasd om te lezen wat die kleintjes allemaal al krijgen: danoontje, liga e.d. met 3-4 maanden??? ik snap niet waarom dat al moet! en ik kan me niet voorstellen dat het c.b. zegt dat dat oké is.
maar goed, ieder zijn eigen ding natuurlijk:)

groetjes martine
(demi is 4.5 maanden)
 
Hoi Martine,

ieder zijn eigen mening tuurlijk.
Maar wat het CB zegt zal me een zorg zijn!!
Als je kindje eraan toe is (en dat merk je echt wel hoor), dan vind ik dat je eraan kunt beginnen.
Kom ik weer met mijn verhaal:
Wij voedden Dylano op verzoek.
Toen hij 4 maanden was, kreeg hij regelmatig 3 flessen van 250ml.
Maar soms ook wel 4.
Volgens het CB was 3 of 4 flessen toch wel weinig voor en kindje van 4 maanden.
Volgens hun moesten we hem 5 flessen geven van 200ml
Nou we hebben het geweten hoor.
Het arme kind heeft ongeveer de hele dag liggen schreeuwen van de honger!!
Hij heeft blijkbaar gwn niet genoeg aan 200ml.
Dus je snap wel dat we dat maar een dagje vol hebben gehouden hé?
Je laat je kind geen honger lijden, dan zullen zij ook niet doen hoor!
Hij krijgt nu 4 flessen van 250ml, dan krijgt hij mooi 1ltr per dag binnen.
Hij doet het prima ermee!
En toen hij nog een stukje jonger was, was het echt een huilbaby, wij dachten wat is er nou aan de hand met hem??
Je moet je kindje toch leren kennen toch?
Het CB had gezegd dat hij maar zoveel ml per dag mocht hebben.
Toen zijn we op ons gevoel afgegaan, en hebben hem meer gegeven.
Sindsdien is het een modelbaby geworden (dat is hij nog!)
Dus heb het helemaal gehad met het CB!!
Ik ga er alleen maar naartoe als hij gewogen en gemeten en onderzocht moet worden, maar verder zien ze mij daar niet meer.
Ze hebben toch altijd wat te zeiken.
En ze bedoelen het mss wel goed, maar het ene kindje heeft meer voeding dat het andere kindje nodig.
Ze gaan er uit van richtlijnen, dus ja...

Maar ieder zijn mening tuurlijk.

Groetjes Debby.
 
Hoi,

Wat typisch dat veel mensen een slechte ervaring hebben met de adviezen van het cb.
Zijn ons zeiden ze de laatste keer (Tygo was toen 4 mnd en je komt weer met 6 mnd), tussen nu en de komende keer zullen jullie wel beginnen met een hapje proeven. Het is handig de flessen dan niet meteen af te bouwen, mar het hapje er gewoon naast te doen. Wanneer hij er aan toe is, merk je vanzelf. Hij gaat sabbelen, happen naar jullie eten etc. Als je het gevoel hebt dat hij er aan toe is, kun je voorzichtig beginnen met wat groente of fruit. Wel 4 dagen hetzelfde geven en geen gemegd hapje (dus niet appel-peer, maar bijvoorbeeld eerst alleen worteltjes,  want als hij dan allergisch reageert, weet je niet waarop).

Kortom, doe wat je gevoel je ingeeft en helemaal niet belerend ofzo. Ben als ik dit allemaal lees erg blij met ons cb! Overigens heeft Tygo nu alleen nog flessen (5x200), maar volgende week is hij 5 maanden en willen we hem voor het eerst een beetje groente geven volgens de Rapley-methode (zie het andere topic wat ik net geopend heb).
Het lijkt me ontzettend leuk en Tygo hapt en kwijlt ook als wij eten en toch hebben we gewacht tot vijf maanden. Waarom? Omdat we op ons gevoel af zijn gegaan en ik denk dat iedereen die dat doet (luisteren naar haar gevoel), het goed doet.

Groetjes!
 
Ze raden bij ons aan om eerst met groente te beginnen, omdat dat gekookt is, en dus milder voor de darmpjes.

Ze raden geloof ik overal aan om er pas met een maand of 5 á 6 mee te beginnen...
Ik snap zelf niet zo goed, waarom ouders er dan af vroeger mee te beginnen?
Iedereen heeft er natuurlijk een andere kijk op..

Ze vinden het vast wel lekker, Tom eet ook alles wat los en vast zit, maar als ouder wil je toch het beste voor je kindje en zijn / haar ontwikkeling.
 
Allereerst: Iedereen moet het zelf weten. Het ene consultatiebureau zegt dat het al met vier maanden 'moet', het andere consultatiebureau geeft aan vanaf zes maanden. De ene voedingssite geeft aan dat het allergieën kan veroorzaken, de ander weer niet.
Het heeft zeker te maken met de darmrijping. Bijvoeden eerder dan bij zes maanden geeft een hoger risco voor overgewicht, eczeem, luchtwegproblemen, ernstige verkoudheid en/of oor-en keelinfecties. 
Hier heb ik wat informatie vandaan gehaald:
https://www.groenevrouw.nl/blog/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding
Wij wachten nog even... En zullen dan lekker zelf gaan prakken en mixen. 
Nog steeds denk ik sta ieder het zelf moet beslissen, daar elk kindje anders is en er anders op zal reageren.
Succes en vooral veel plezier met de gezichten en reacties die de kleintjes zullen geven bij het eerste hapje. ?
 
 
Terug
Bovenaan