is het nou echt zo slecht roken tijdens je zwangerschap

Hallo

Waar zijn we mee bezig??

Laat iedereen in zijn waarde alsjeblieft de stress die hier zo geuit wordt is ook niet goed voor onze kindjes denk ik.

Ieder zijn eigen zondes tijdens de zwangersschap denk ik, ik heb twee miskramen gehad niet gerookt niet gedronken enz was gewoon domme pech.

Laat ieder voor zichzelf beslissen wat ze doen het is hun lichaam hun kindje en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.

Groetjes

Tja wat denk je zelf!?!
Roken is slecht voor je dus automatisch ook slecht voor je ongeboren kindje.
Dus meid kom op die laatste paar sigaretjes ook lekker laten liggen beter voor jou, je kind en je omgeving.

Inderdaad, roken is slecht. Maar als je veel rookt, is het veel slechter voor de baby als je ineens helemaal stopt met roken. De stoffen die dan vrij komen in je lichaam zijn veel schadelijker! Daar komt nog bij dat als je veel stress hebt van het stoppen met roken, dit ook schadelijker is dan toch wat te blijven roken.

Ik heb zelf nooit gerookt en dan is het heel makkelijk praten om te zeggen: dan stop je toch gewoon. Mijn moeder heeft ook gerookt tijdens beide zwangerschappen, in die tijd was nog niet bekend dat het zo slecht zou zijn. Mijn broer en ik zijn allebei gewoon gezond en hebben er helemaal niets aan overgehouden, geen groeiachterstand, ook niet te licht geboren, geen allergiën, weinig ziek enz. enz.. Dus het kan wel degelijk ook gewoon goed gaan.
Mijn moeder is een jaar of 25 geleden gestopt met roken. Maar zegt nog steeds: Als ik 1 sigaret opsteek ben ik meteen weer verkocht! Geeft maar aan hoe verslavend het is en dat het dus heel moeilijk is om mee te stoppen.

Mijn advies: overleg met je vk of gynaecoloog de voor- en nadelen van wel of niet roken. En maak op basis hiervan het voor jou beste besluit om helemaal te stoppen, of om een paar sigaretten op een dag te roken.

En over de placenta die zwart was, ik heb ook genoeg gehoord dat bij vrouwen die niet roken de placenta er ook uitzag alsof ze zware rokers waren. En bij vrouwen die rookten dat er niets te zien was aan de placenta. Dus dat zegt ook niet altijd alles.

Groetjes,
Leeuwtje

Leeuwtje,

Bedankt voor je reactie, hier hebben de onzekere rokende zwangere aanstaande moeders tenminste wat aan. Bedankt voor je bijdrage.

Kijk dames, zo kan het ook, zeggen dat het slecht is zonder iemand maar gelijk helemaal de grond in te stampen.

X

Kort gezegd: roken tijdens de zwangerschap belemmert de groei van de baby en zal wellicht ook zijn intelligentie nadelig benvloeden. Bovendien verhoogt het de kans op een miskraam en kan ernstige complicaties gedurende de zwangerschap en bij de bevalling veroorzaken (zoals bijvoorbeeld het loskomen van de placenta, wat fataal kan zijn).

Roken verhoogt de kans op overlijden van de baby, kort voor of kort na de geboorte. Bij een van de meest uitgebreide en diepgaande onderzoeken - het US Collaborative Perinatal Project - werden meer dan 50.000 zwangerschappen onderzocht. Dit onderzoek strekte zich uit over 12 grote ziekenhuizen in de Verenigde Staten en leverde een lange lijst op van risico's die roken voor de foetus of pasgeborene met zich meebrengt.

Het roken van sigaretten houdt in dat het organisme van moeder en foetus herhaaldelijk wordt blootgesteld aan een mengsel van substanties die teratogeen - dus afwijkingen veroorzakend - kunnen zijn: nicotine, koolmonoxide, kankerverwekkende stoffen als diazobenzopyreen, een stof die mutaties kan veroorzaken.

Een zwangere vrouw die dagelijks vijf  sigaretten rookt zal dit mengsel gedurende haar negen maanden zwangerschap ongeveer 11.000 keer inademen.

Tja wat kan ik nog zeggen........

Hallo allemaal,

dan voeg ik nog 1 ding toe. (het is onderzocht)

Als dochter van een rokende moeder loop je meer risico op onvruchtbaarheid!

(ben zelf bijna 4 jaar bezig, dit gun je zeker je eigen kind niet!)

Groetjes Belle

't Feit dat je deze vraag stelt zegt eigenlijk al genoeg. Je weet zelf wel dat het slecht is. Moeten wij het voor je goedpraten? Zeggen dat 1 of 2 per dag  best mag? Het is al slecht voor jezelf (of denk je dat ze die waarschuwingen op de sigarettenpakjes erop zetten voor de lol), laat staat voor een kindje dat volop in ontwikkeling is. De basis van je kindje wordt nu gelegd en nu ben jij de enige die daar invloed op heeft.

Welke hoeveelheid schadelijk is of niet is gewoon onduidelijk, dat geldt voor roken, voor alcohol, voor medicijngebruik. Daarom dus gewoon niet doen. En iedereen kent wel verhalen van de kettingrokende opa die 100 werd en de gezondheidsfreak die met 40 aan een hartinfarct overlijdt. Net zo als met kinderen van rokende moeders (ben zelf zo'n gezond kind dat gewoon 7 pond was bij geboorte).

Maar jij kan nu de beslissing nemen voor jouw kindje, de risico's afwegen. Straks zal je meer moeten opofferen voor je baby. Kinderen krijgen is  nu eenmaal concessies doen. En ik begrijp dat roken een verslaving is en dat je die moet overwinnen. Ik heb zelf gelukkig nooit gerookt maar heb hetzelfde moeten doorstaan met pijnstillers toen ik zwanger werd. Ik heb twee zwangerschappen uitgedragen zonder ook zelfs maar 1 paracetamol te nemen terwijl ik chronische nek- en hoofdpijnen heb. En daar ben ik trots op! Zo kan je het natuurlijk ook bekijken! Dit heb jij je kindje vast meegegeven.

Ja het is slecht, ik snap niet dat meiden gewoon doorroken tijdens een zwangerschap, je kiest ervoor zwanger te worden, dus waarom niet gewoon die negen maandjes even zonder? Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, ikzelf rook niet maar ik zou alles op alles zetten om niet te roken als ik zwanger ben.

groetjes Muizeke
37 weken + 4 dagen

Terug
Bovenaan