Januari 21 kindjes en mama's

Dankje voor de tip M Lies! Het is oa een boek zie ik, maar helaas uitverkocht. Maar ik kan idd wel wat hulp gebruiken idd! Maar binnen het ziekenhuis waar we lopen zit ook een allergie poli heb ik begrepen. Onze fijne (ahum) kinderarts neemt het allemaal nog steeds niet zo heel serieus geloof ik, dus ik ga hem maar eens rechtstreeks vragen of hij me daar naar door wil verwijzen.
Ik duim voor je dat het beter wordt met Olivier! Magali vindt haar handjes ook de bom, sowieso alles grijpen en niet meer loslaten haha zo schattig met zo'n fanatiek snoetje erbij. Hebben jullie ook al zoveel haar uitval? Hier is het echt begonnen, en Magali trekt de meeste eruit haha!
Midweekje Zeeland is hier erg goed begonnen, 8 uur geslapen en vanmiddag maar in de speeltuin met een ander stel dat we tegen kwamen er een biertje bij gepakt. Magali sliep in de wagen, de peuter speelde met hun zoontje in het zand en bij gebrek aan terras vonden we dat dat prima kon. Genieten dus hier. Nu weer klaar voor bed, hopelijk weer zo'n nacht ??

Hoe was je weekje weg SN? En hoe is het met de rest?
Wij hebben twee mijlpalen te vieren. Sanne draait op dr zij en (tromgeroffel) we hebben twee nachten door kunnen slapen. Gisteren van 21.45-6.45 en vandaag van 20.45-6.30. Eindelijk lijkt ze dus de slag te pakken te hebben. Misschien is het komende nacht weer heel anders, maar deze twee nachtjes zijn alvast in the pocket. Super fijn want ik ga dinsdag weer starten met werken!

Wat een goede timing, Tulipaa. Super fijn! En wat knap dat ze al rolt.

Olivier heeft vrijdag z’n eerste vaccinaties gehad. Daar heeft hij wel koorts van gehad, het arme ventje. Gelukkig voelde hij zich zaterdagmiddag alweer beter.
Afgelopen twee nachten ook vrij goed geslapen, maar 3-4 keer eruit voor z’n speen.
En hij heeft vandaag z’n eigen handjes ontdekt. Zó schattig om te zien.

Wat een mooie mijlpalen Tullipa en Mlies! Hier gaat het ook goed, al heeft elke dag wel weer een nieuwe uitdaging hahaha!
Jens rolt bijna op z'n zij, zijn billen en benen zijn zover maar zijn schouders nog niet, ook echt zo schattig! Van de week werden we gebeld door het kdv dat het niet meer ging, hij was alleen maar aan het overstrekken, huilen en spugen. Ik denk dat het nog wennen voor hem is, het was voor het eerst dat hij twee dagen achter elkaar ging en toen ik hem had opgehaald heeft hij de rest van de dag alleen maar gelachen en gebrabbeld en de rest van de week ook! Morgen weer een nieuwe poging, ben benieuwd...
Het slapen gaat redelijk, we geven hem nu elke keer rond 23 uur een 5e voeding terwijl hij nog slaapt en dan slaapt hij wel tot een uur of 6-7. Alleen nog wel vaak onrustig en zoekend naar zijn speen, dat hoort er denk ik een beetje bij? Nog tips eventueel? Overdag slapen vind ik nog steeds een crime, hij slaapt vrijwel altijd een half uurtje en dan krijgen we hem met geen mogelijkheid meer in slaap. Dan is het vaak een uurtje/anderhalf weer leuk en dan is hij echt weer moe. In de middag doet hij vaak nog een lang slaapje van 1-2 uur, maar daar heeft hij eigenlijk altijd wel hulp bij nodig door een wandeltocht in de wagen of een ritje in de auto. In zijn eigen bed wil hij echt maar een halfuurtje slapen en beneden helemaal niet (behalve dan na een wandeling als ik hem in de wagen laat). Ik merk dat me dit best onzeker maakt, hoop dat hij hier nog wel een beter ritme in vindt, maar ik heb geen idee hoe ik hem kan helpen of dat ik het juist op z'n beloop moet laten. Hij is verder wel heel vrolijk en gezellig, tot hij weer moe begint te worden!

Volgend weekend is Jens alweer 4 maanden, wat gaat het hard maar echt heerlijk om die ontwikkeling te zien! Ik kan niet wachten op de oefenhapjes, Jens kijkt elke hap uit m'n mond en ik merk dat hij er ook klaar voor is. Voor de mama's die al een kindje hebben, hebben jullie nog tips? Waarmee starten? En wanneer op de dag? En hoe vaak? Wat zijn jullie ervaringen met een papfles, en welke fles dan (die van 19 of die van 23?)? Hoeveel dagen hetzelfde hapje?

Nou zoals jullie zien, veel vragen vanuit mijn kant! Je bent er maar druk mee hè, met het moederschap?

Anouk, wat lastig hè dat slapen! Hier is het overdag nog zoeken hoor. Ze valt aan slaap in de borst of in de wagen / auto. Gisteren voor het eerst zelf in de box in slaap gesukkeld. Op het KDV lukt het wel en hoop dus maar dat dat zich uitbreidt.
Ik ben met Lotte ooit gestart met broccoli. Geen idee hoe ik dat ooit heb kunnen bedenken, het was dus ook geen succes. Ze vond het zo vies dat ze moest spugen. Worteltjes en bietjes vond ze wel lekker en fruit ging er altijd goed in. Bloemkool en courgette is makkelijk te combineren omdat het vrij vlak van smaak is. Lotte heeft die kokhalsreflex heel lang voor in de mond gehad. Daardoor moesten de hapjes echt helemaal glad gepureerd zijn. Dat was echt pas met een maand of 9/10 over en vanaf toen lukte het brood eten ook pas goed.

Wat een gedoe he met dat slapen. Ik dacht van tevoren dat dat wel vanzelf zou gaan, maar niks is minder waar.

Wij hebben besloten om komend weekend te stoppen met de speen. Zie er als een berg tegenop, maar ik denk dat dit voor iedereen het beste is. Olivier wordt 's avonds steeds eerder om het uur (ongeveer) wakker en overdag ook steeds vaker. Het zou voor hemzelf zo fijn zijn als hij beter zou slapen.

Ik loop overdag steeds te klooien met z'n dutjes en de voedingen. De ochtend gaat nog wel goed, maar na het middaguur gaat het bergafwaarts. Ben op zoek naar een ritme dat werkt en we dan consequent kunnen aanhouden, maar elke dag is weer anders.
Hij slaapt wel wat beter dan Jens. Steeds een half uurtje is wel heel kort, Anoek! Zelf heb ik al wel veel tips gehaald uit het boek Baby in een droomritme. En ik volg op Instagram een aantal slaapcoaches.

Qua oefenhapjes ga ik me binnenkort maar eens inlezen. Olivier is nu 15 weken, maar heb niet het idee dat hij daar al snel aan toe is. Maar het kan snel gaan natuurlijk.

Hoe was het deze week op het kdv gegaan, Anoek?
En inmiddels al meer moeders aan het werk?

Wij zijn met de hapjes ook ooit begonnen met broccoli maar dat was geen succes (ik had het iets te droog gemaakt). Daarna gaven we wortel, pompoen en pastinaak en dat was een hit. Vervolgens vrij snel begonnen met fruit. Onze oudste was wel super hongerig dus we zaten al snel op fruit in de ochtend en groente in de avond en daarbij ook nog een papfles in de avond. Bij de Blokker hadden ze destijds van die super handige ijsblokjesbakjes met alleen een flexibele onderkant. Dan kun je veel hapjes voorbereiden en je klikt ze er zo uit.

Vandaag gaat Hugo voor het eerst naar de opvang, tenminste als hij wakker wordt zonder koorts. Gister eerste vaccinaties gehad. Hij is ook enorm gegroeid. Zit nu op een paar gram na gewoon precies op de lijn van zijn broer. Hij is nu 6,6kg en 61cm. Gaat zo hard. We zijn wel doorverwezen naar de fysio ivm meer kracht rechts dan links in de schouders en nek. Dus er is weer werk aan de winkel.

Lees veel over niet goed slapende baby’s, hopelijk komt er snel verandering in! Hier een behoorlijke slaapkop. We zitten nu op zo’n 10,5-11 uur in de nacht en dan in de ochtend nog 1,5 uur. De overige dutjes zijn dan wel wat korter. Einde dag wordt er sowieso niet meer geslapen tot het bedtijd is dus dan is hij best lang wakker. Maar goed, als je zo’n lange nacht maakt is dat ook niet zo gek denk ik.

Ons midweekje Zeeland was heel fijn! Magali sliep een aantal keer goed, dat betekende dan van 20.00-3.30 en dan nog een stukje tussen 4.30-6.30. op een goede nacht doet ze dit nog steeds, maar soms komt ze eerder. Onhandige met de reflux is dat ze na de nacht voeding 30 min recht op moet, maar omdat ze dan slaapt gaat ze niet echt boeren ofzo en zit de voeding haar soms alsnog dwars, met als gevolg dat ze na de nachtvoeding niet meer echt slaapt en m'n dag om 3.30 eigenlijk begonnen is.. Wat knap dat Sanne al kan draaien Tulipaa! Magali doet wel pogingen al, nu alleen nog de beentjes, net als Jens. Wel het inbakeren aan het afbouwen met het oog op draaien, overdag betekent dat wel wat vaker lopen. Magali deed ook steeds hele korte slaapjes. Ik haalde haar dan ook wel eruit als ze wakker werd en een poging tot terug leggen niet meteen werkte. M'n man is nu met haar thuis (hij heeft vaderschapsverlof en ik ben nu weer gestart met 50% werken) en hij heeft wat meer geduld. We merken nu dat als we haar consequent troosten en terugleggen ze het eerste half uur/3 kwartier vaker komt en daarna soms pas echt in diepere langere slaap komt. Hier ook veel behoefte aan een ritme en structuur.. dat je er ook een beetje op kan plannen. We gaan dus vanaf morgen weer iets meer vaste tijden beginnen (tijden uit droomritme boek voor 16 weken).
Verder dus aan het werk, 50% nog wel deze en volgende week, maar wel dus kolven en de boel aan manlief overlaten. 1 mei gaat Magali wennen bij kdv. Dit weekend ook eerste oefen hapje. Grappig dat was bij m'n eerste ook broccoli! Ga ik Magali ook geven, zoetere dingen vindt ze toch wel lekker dus wil haar ook wat meer bittere smaken leren kennen. Maarja de medicatie die ze krijgt is echt mierzoet dus ik ben benieuwd of haar smaak niet al verpest is ? Anders idd ook maar wortel, pastinaak etc uit de kast halen. Heb wel als advies gekregen om de fruithapjes wat later te geven, bij reflux kan fruit zuur opwekken.
Die ijsblok bakjes zijn idd handig! Heb ze ook, van siliconen. Ook heb je bij IKEA een goedkope bakjes set met groene deksels, daar zitten een aantal mini bakjes bij, die ik vooral het eerste jaar heel handig vond om hapjes, brood, etc in mee te nemen.
Vanaf wanneer geven jullie pap? En met welke fles/speen? Is misschien nog wel een goed idee voor de avond qua vulling en hoop op doorslapen..

M Lies ik herken je frustratie van de speen wel een beetje, maar hier ontstaat dat pas na een uur of 3 in de nacht en overdag is het wel meer aan de hand. Snap in jouw geval heel goed dat je hem weg gaat nemen inderdaad! Veel succes daarmee!

Terug
Bovenaan