Januari 21 kindjes en mama's

Het tij is weer gekeerd! Diëtiste had gelukkig de ingeving dat het wel een beetje was begonnen rond de start van kunstvoeding. Omdat KMA was getest en uitgesloten had ik daar zelf niet meer aan gedacht. Maar ze adviseerde koemelkeiwitvrije dieetvoeding en daar zijn we dinsdagavond mee gestart. Ze is inmiddels weer rustig en ook weer een beetje bijgeslapen van de heftige dagen, nu wij nog.. het was maar een korte terugval maar het triggerde weer al het oud zeer moet ik zeggen en het was wederom een strijd om alle partijen duidelijk te maken dat het niet aan mijn stress of onze situatie lag, of een sprongetje/regeldag, of een fase, of tandjes etc.. pff reflux is wel een rot diagnose zeg, er wordt zo snel naar de moeder gewezen en deze mama is daar een beetje klaar mee ? Maarja ons meisje lacht en slaapt weer.. op naar de volgende fase dan maar weer haha!

Ik ben nog wel af en toe zoekende in een lekker eet en slaap ritme voor haar. Ik merk dat alle voorbeeld boeken altijd om 7u beginnen en dat dus niet zo handig is als je baby altijd tussen 5-6 wakker is (net als haar broer dus de dag begint hier standaard om 5u helaas, wel gezellig met z'n allen in bed boekjes voorlezen en papa en mama met koffie dus we maken er maar wat van). Het hele schema 2 uur vervroegen betekent dat ze om 16.30 al de nacht in zou gaan dus dat werkt niet. Hoe zien jullie ritmes er ongeveer uit? En met de hapjes? Hier nu groente, fruit en brood dus al 3 eet momentjes.

Jennifer wat fijn dat het wat beter gaat! En inderdaad altijd goed om zelf mee te denken.  

Sn, blij dat het tij is gekeerd, pff wat blijft het soms zoeken dan. Gelukkig was ditn "simpele" oplossing!  Wat je beschrijft herken ik, droomritme start om 7, hier ookn vroeg vogeltje.. nu laatste dagen troost ik rond 5 en slaapt ie wonderbaarlijk genoeg ook nog even tot half 7. Maar wat ik deed was dan 4 slaapjes, ipv 3;) en dan allerlaatste slaapje rond de 40 min tot max 17.10. Als hij dan niet wilde slapen liet ikm gewoon rustig liggen in bedje om toch soort van nog even op te laden.  En dan daarna ongeveer anderhalf uur a 2 uren daarna de nacht in, dan kom je rond 19 naar bed uit.   Wat je ook kumt proberen, althans dat doe il nu, om het laatste slaapje (3slaapjes opn dag) rond half 4 te doen dus dan een langere wakkertijd tussendoor doen tussen 2e en 3e slaapje. Adam pikt dat inmiddels..want hij komt dus ook anders niet goed uit....hij slaapt nm niet constant blokken van 2 uren maar sochtebds anderhalf, smiddags 1 uurtje en dan de laatste weer anderhalf en dat boek gaat uit van 2x 2 uren en 1x een uur oid... red hij nooit... ik heb daar nu wel een goed ritme in gevonden op deze manier maar dan moet je kindje dus wel iets over de wakkertijd heen kunnen. Bij 5 uur opstaan koos ik dus voor 4 slaapjes. En dan laatste tot max 17.10, 17.30 maaltijdhap en dan voor het slapen nog een goede voeding(melk) Misschien heb je dr wat aan... 

Hoeveel gram fruithap en savonds maaltijd geven jullie je kleintjes? 

Wij starten de dag meestal om 6.15/6.30 uur. Ik herken het wel dat je door vroeger wakker en kortere slaapjes niet uitkomt qua ritme.
Ik probeer dan wat Doutzen zegt. Een 4e slaapje is hier helaas zelden een succes.
Ik lees ook in Droomritme dat de wakkertijd tot bedtijd wel tot 3 uur kan zijn, dus dat houd ik dan maar een beetje aan.

Wij geven 's ochtends fruit en 's middags groente. (geen idee hoeveel gram eerlijk gezegd)
Soms pap, in de late fles, of vanochtend met een lepeltje. En ik heb vrijdag tussendoor een korst brood geïntroduceerd. Dat vindt hij reuze interessant en lekker!

Sanne is in tegenstelling tot haar zus een uitslaper. Op dagen dat ze niet naar de opvang hoeft wordt ze tussen half acht en half tien wakker. Ze krijgt dat bv (of een fles afgekolfde melk als ik ben werken). Overdag twee flessen en s avonds voor het slapen nog een keer bv. Tussendoor krijgt ze groente of fruit (twee keer een beetje of 1x wat meer). Grammen weet ik niet , ik maak veel zelf. Zo'n klein potje Olvarit krijgt ze ook wel eens en daar doet ze twee dagen van. Brood heb ik nog niet gegeven, eigenlijk omdat ze nog geen tandjes heeft. Lotte had die al met 5 maanden, maar dat kan misschien eigenlijk ook wel zonder tanden? Hoe doen jullie dat? Ik heb ook pap gekocht, maar nog niet gegeven. Krijgen ze dat bij jullie al?

Ah wat heerlijk een uitslaper! Die hebben wij niet Hahahah, maar dat is oké hoor!
Wij beginnen de dag meestal tussen 6 en 6.30 met een fles. Jens krijgt 's ochtends fruit, 's middags een halve boterham met margarine en einde van de middag groentehap. Ik weet ook niet hoeveel gram precies, ik maak het ook vaak zelf. Fruithapje zijn 2 grote ijsblokjes en groentehap 3 wat kleinere ijsblokjes haha. Ik vind het wel lastig om vlees aan te bieden. Hoeveel vlees doe je dan? En dan gewoon mee pureren bij de groentehap? En dan gehakt of kip ofzo, zonder kruiden? Heel lastig hahaha, hoe doen jullie dat?

Wij beginnen de dag 9/10 keer tussen 07.00 en 08.00 uur. Hij krijgt in de ochtend fruit en aan eind van de middag groente. Daarnaast vier flessen van 180+6.
Ik maak de hapjes bijna allemaal zelf en haal het in ijsblokjes uit de vriezer. Ik gok zo'n 100 gram per hapje. Max eet zijn fruit altijd binnen no-time op, maar van de groente laat hij nog wel eens wat staan. Vandaag ook een paar stukjes banaan uit de hand gegeven en dat ging erg goed! Hij vond het ook heel lekker.
Aangezien meneer a.s. zaterdag gecorrigeerd (vanaf uitgerekende datum) zes maanden is wil ik de hapjes gaan uitbreiden en ook proberen wat vaker een stukje brood aan te bieden. Vooralsnog heeft hij een aantal keer gekauwd op een korstje. Onze jgz vpk van het cb adviseerde laatst een laagje avocado op brood, dus dat zit momenteel in de vriezer. Pap e.d. krijgt hij hier niet. Ik heb ook niet het idee dat hij dit nodig heeft. 
@Anouk Je kan inderdaad bv. kipfilet (zonder kruiden vanwege de hoeveelheid zout) koken, klein snijden en daarna mee pureren met de groente. 
smikkels.nl is trouwens een leuke website met recepten!

He meiden! Lange tijd geleden dat ik heb gereageerd, het is hier enorm hectisch geweest met een flink zieke baby (RS virus) maar we zitten eindelijk weer in rustiger vaarwater.
Wij geven ongeveer 60/70 gram fruit in de ochtend en 100 gram avondeten. Hij eet met de pot mee of een potje. Vlees wordt gewoon mee gepureerd en wij eten sowieso zoutloos i.v.m. de oudste. Kruiden eet hij wel gewoon (uiteraard met mate). We zitten inmiddels op 3 flessen 210+7 (laatste fles pap) en in de ochtend krijgt hij borstvoeding + klein flesje. We hebben een hongerige baby die ook flink hard aan het groeien is. Hij wordt rond half 6 wakker voor borstvoeding en slaapt vervolgens tot half 8 verder en krijgt dan een klein flesje als wij ook ontbijten.
@Tulipaa: maakt niet uit als ze nog geen tanden hebben, onze oudste kreeg met 7 maanden zijn eerste tanden maar kreeg daarvoor al brood. Hij sabbelde/kauwde het gewoon weg. 

Terug
Bovenaan