keuze voor fv bij eerste kindje, waarom krijgt bv niet eens de kans? ben benieuwd

Daphne schreef:* Je moet altijd afkolven als je weggaat
* Als je kind de borst niet goed pakt of het doet zeer kan je ook kolven, maar dan ben je de gehele dag bezig met voeden en kolven.
* Je weet niet of de samenstelling goed is
* Je weet niet hoeveel je kind exact heeft binnengekregen
* Als je pittig/kool of iets dergelijks  hebt gegeten dan kan je kindje darmkrampen krijgen
* Je bent veel vaker bezig met voeden
* Als je gaat werken moet je daar kolven of elke keer naar huis om te voeden
* Je kan  last hebben van lekkende tepels/borsten
* Als je rookt gaat de rook/nicotine rechtstreeks naar je baby
* Je moet eigenlijk altijd beschikbaar zijn als moeder.
* Je man/vriend kan alleen knuffelen en de luier verschonen, de rest van de wakkere tijd ben je aan het voeden in het begin.
* Je weet niet of je kindje genoeg krijgt (poep- en plasluiers alleen zeggen niet alles).
* Je moet vitamines extra geven aan je kind
* Borstvoeding geven is zwaar in het begin, leren hoe het moet, het lukt niet altijd, schuldgevoelens bij mama
* Als de melk nog niet op gang is gekomen bij moeder moet je het kind met KV via een spuitje bijvoeden
* Je kan geen alcohol drinken, want dat is pas na 3 uur afgebroken in het lichaam dus gaat ook in moedermelk zitten.
* Heel veel medicijnen gaan over in de moedermelk
* Als je preuts bent, moet je thuisblijven om je kind te voeden, tenzij je het prettig vindt om live te voeden op een druk terrasje
* Je lichaam hersteld zich pas als je ophoudt met BV. Dan pas wordt je cyclus weer normaal en ga je ook weer normaal menstrueren.

Hoi,

Tjonge, deze discussie gaat maar door, ik wilde er eigenlijk niet meer in meegaan, maar doe het toch n deze "nadelen" volgens Daphne.
Ik vind het niet erg dat mijn kind afhankelijk van me is, of dat ik niet kan zien hoeveel het binnenkrijgt. Want de poep en plasluiers zeggen mij wel alles!!! En de groei natuurlijk. Er hoeft niks bijgevoed te worden als je nog geen voeding hebt, dan gaat het juist mis, je productie gaat omhoog van het vele aanleggen! Behalve bij zware kindjes ivm glucose, of hele lichte kindjes die niet teveel mogen afvallen.
Dat vaker voeden is zo, maar ik zie dat niet als een nadeel, ik kan mijn kind altijd wat geven als het daarom vraagt. Die lekkende borsten, ach ja, ik vind dat maar een kleine moeite hoor. Je hebt compressen en na een paar maanden hoef je ze niet meer te dragen. (en sommigen nog veel eerder niet)
Oke, een nadeel?? Die enorm lelijke bh's, tja ze hebben mooie, maar mijn boezem is iets te groot voor die dingen!!  
Dat kolven vind ik niet erg, dat hoort erbij vind ik, een kleine moeite om mijn kind te drinken te geven.
Ik geef ook geen extra vitamines (behalve K in het begin)
Mijn man vind het ook handig, hij mist het fles geven niet, en hij kan lekker doorslapen!!
Voor medicijnen is er bijna altijd wel iets te vinden wat je wel mag, je huisarts kan dat zo uitzoeken. Maar pijnstillers, paracetamol of ibuprofen mag je nemen.
En mijn cyclus is lang uitgebleven, een nadeel?? Vind ik juist niet, heerlijk!! Paar maanden geen tampons  gezien!!
En ik eet alles, er merk daar niks van bij Matthias.

Maar dat waren ook jou nadelen voor bv, maar ik wil toch zeggen dat dat niet voor mij geld. Ik vind het wel geweldig om te doen. Matthias geniet nu al bijna 10 maanden van bv en geniet er ook nog van.
En ja, die nachten die kunnen vervelend zijn. En ik zou liever hebben dat Matthias doorslaapt, maar ik heb het niet voor het kiezen. Ja ik zou kunnen stoppen, maar dat wil ik nog niet.

Als iedereen nu gewoon op een rustige manier vertelt waarom zij geen bv gegeven heeft, dan was deze hele discussie niet zo eindeloos geworden denk ik.
Iedereen springt bijna uit zijn vel en voelt zich aangevallen.
Ja, wij moeders zijn net van die pitbulls als het om onze kinderen gaaten dat is maar goed ook.

"flessemoeders'' jullie hebben je reden om de fles te geven, die wilde de vraagsteller graag weten!!
Nu word het zo'n welles nietes verhaal en daar komt waarschijnlijk geen einde aan.
Er word ook nergens beweert dat het fout is die keuze, maar er word naar de reden gevraagd. En ik geloof dat jullie je reden hebben gehad, sommigen hebben vreselijk de balen van bv. Maar ik merk dat als je een paar maanden bv geeft, dat ik de balen krijg van kv, snappen jullie? Dat is niet om kv af te kraken, maar ik moet me nu verdedigen omdat ik "nog steeds" bv geef. Eigenlijk dezelfde discussie die jullie de eerste weken/ maanden moeten voeren.

Maar gelukkig weten wij moeders het beste voor ons kind te kiezen en al krijg je vaak overal wel een op of aanmerking over, je wilt maar 1 ding....het beste voor je kind.

Dus bij deze: Een dikke pluim voor alle moeders!!

groetjes Gonda, trotse mama van Stefan (25-04-2000), Thijmen (13-07-2002), Sharon (18-04-2004) en Matthias (02-04-2006)

Hallo Gon

Ik kan me helammal vinden in jouw verhaal.Ook inderdaad als je langer als een paar maanden bv geeft dat ze gaan vragen geef je nu nog bv inderdaad dan moet je jezelf verdedigen net als de flesmoeders in het begin moeten doen.
en in de nacht doorslapen heeft helemaal niks te maken met bv of fles voeding (hoeft er niks mee te maken hebben)

daphne mag ik vragen waarom de bv niet lukte misschien heb je dat al ergens gesvhreven maar dan heb ik dat gemist.
En ben eens eerlijk hoeveel kinderen ken je die " ondervoed"zouden zijn en zeg eens wat is ondervoed dat ze iets lager in de groeicurve zitten of wat is dat want ik ken veel fles en bv baby's en ik heb nog nooit een ondervoedde baby gezien.
En als je ooit een tweede wil je kunt het nooit vergelijken met de eerste met niks niet maar misschien kom je daar ooit nog achter.En wat betekent in jouw ogen pervers want misschien moet je dat woord eens opzoeken in het woordenboek dat weet je dat je dat nooit in 1 zin met bv kunt noemen.

De BV lukte niet omdat ik bijna doodgebloed ben na de bevalling. 4 liter bloed verloren, waardoor mijn lichaam er eerst voor moest zorgen dat ik genoeg bloed aanmaakte waardoor de melk even achterbleef. Ik heb platte tepels, tepelhoedjes pakte Daan niet. En na 2 dagen kolven voor 3 druppels en elke keer aanleggen had Daan zo iets van: De groeten met je BV ik hap niet meer, want krijg toch niets van je. En toen de BV eenmaal op gang kwam wilde hij niet meer. Daarbij kwam dat ik allerlei medicijnen kreeg die ook in de melk kwamen. Zelfs de lactatiekundige die langskwam wist het niet meer en na 5 dagen horror en ellende heb ik huilend besloten om over te stappen op de fles. Halleluja zou ik bijna zeggen. Wat een verademing was dat.

Ik heb 2 collega's gehad die kinderen hebben gekregen die zo ondervoed waren dat ze heel ver onder de geboortegewicht kwam, dat de kinderarts het nodig vond om FV te gaan geven. (detail, mijn collega's zijn beide artsen, dus weten wel waar ze het over hebben) Is dat genoeg verantwoording die ik nu heb afgelegd???

Als ik een tweede kindje mag krijgen gaat deze gelijk aan de fles. Geen kind meer aan mijn borst. Geen ellende meer voor mijn kind, geen spuitjes meer voeden, geen gekrijs van de honger.

Ik vind het gewoon niet normaal als een kind van 21 maanden of zelfs 5 jaar zie ander topic nog BV krijgt en uit de borst drinkt voor troost of what ever. BAH BAH BAH

Verder zeg ik nogmaals dat het mijn keuze niet meer is om BV te geven en ik vind het vervelend dat ik me moet verantwoorden.

Dat iemand anders het heerlijk vind om BV te geven, ben ik hartstikke blij voor hen en idd vind ik dat men gewoon in het openbaar BV moet kunnen geven zonder commentaar van mensen. Ik zal ook niemand weerhouden om BV te proberen, maar zodra iemand mij in tranen opbelt na verschillende mensen om advies te hebben gevraagd zal ik tegen ze zeggen dat FV helemaal niet erg is en dat je kind daar heel goed groot mee wordt en dat je geen slechte moeder bent als het niet lukt.

quote: DaphneDaan reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-02-2007 00:22:12'));

Ik vind het gewoon niet normaal als een kind van 21 maanden of zelfs 5 jaar zie ander topic nog BV krijgt en uit de borst drinkt voor troost of what ever. BAH BAH BAH

Wat een bittere reactie die erg gemeen en kwetsend kan overkomen op bv moeders van oudere kindjes. Ik zie waar het vandaan komt en geloof dat je de mislukte ervaring en hel waar je doorheen bent gegaan nog niet echt verwerkt hebt.

Bied jij je kindje niets aan voor troost als het straks 21 maanden is? geen speentje, geen flesje melk of sap, nergens voor nodig, niet normaal BAH BAH BAH

Hallo,

Ik heb geen slechte ervaring met Borstvoeding vanuit mezelf maar ik vind het ook niet normaal als een kind van bijna 2 of ouder nog bij zijn/haar moeder aan de borst hangt!
Sorry maar dat vind ik ook pervers.

Op zo'n leeftijd hoef je je kind toch niet meer te troosten met voeding?
Dan kan toch een fijne knuffel, een liedje zingen (whatever) volstaan!

Marieke

hoi daphne

jij schrijft ik heb geen zin meer om me te verantwoorden.waarom doe je dan mee met deze discussie.Iedereen zegt hier haar mening dat is toch geen verantwoorden zoals jij zegt.trouwens actie geeft reactie dan moet je hier niet mee doen.
Allereerst jouw bevalling je zult het niet geloven maar ik heb hetzelfde meegemaakt als jij.Toen bij mij de placenta kwam kreeg ik een bloeding zo hevig dat ik 5 min.bewusteloos ben geweest.Ik heb 1,5 liter bloed bijgekregen en daarna ik weet niet hoe lang staal tabletten.Ik heb de eerste 24 uur ook geen bv mogen geven door de med.
Maar later mocht het wel.Platte tepels is inderdaad vervelend.wat ik eigenlijk van jou niet snap je hebt het wel geprobeerd de bv in eerste instantie dus je moet er toch ergens voordelen in hebben gezien en zeg nu niet van dat je dat deed omdat andere dat van je verwachte.

En wat is het verschil in troosten met een snoepje een beker drinken of de borst.Ik neem aan dat als je kind valt midden op straat dat je dan niet gelijk je trui omhoog doet zo van drink maar maar thuis is dat toch een heel ander verhaal.als het niet normaal was dan zou je lichaam vanzelf ophouden met melk geven na een paar maanden.

Terug
Bovenaan