keuze voor fv bij eerste kindje, waarom krijgt bv niet eens de kans? ben benieuwd

quote: DaphneDaan reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-01-2007 19:49:20'));

Oooooohhhh ik word er toch zo geïrriteerd van dat BV en mensen die het promoten alleen maar de goede dingen weten op te noemen!!!! Er werd dan ook gevraagd wat de negatieve kanten zijn. Nou hier komen ze:

* Je moet altijd afkolven als je weggaat
* Als je kind de borst niet goed pakt of het doet zeer kan je ook kolven, maar dan ben je de gehele dag bezig met voeden en kolven.
* Je weet niet of de samenstelling goed is
* Je weet niet hoeveel je kind exact heeft binnengekregen
* Als je pittig/kool of iets dergelijks  hebt gegeten dan kan je kindje darmkrampen krijgen
* Je bent veel vaker bezig met voeden
* Als je gaat werken moet je daar kolven of elke keer naar huis om te voeden
* Je kan  last hebben van lekkende tepels/borsten
* Als je rookt gaat de rook/nicotine rechtstreeks naar je baby
* Je moet eigenlijk altijd beschikbaar zijn als moeder.
* Je man/vriend kan alleen knuffelen en de luier verschonen, de rest van de wakkere tijd ben je aan het voeden in het begin.
* Je weet niet of je kindje genoeg krijgt (poep- en plasluiers alleen zeggen niet alles).
* Je moet vitamines extra geven aan je kind
* Borstvoeding geven is zwaar in het begin, leren hoe het moet, het lukt niet altijd, schuldgevoelens bij mama
* Als de melk nog niet op gang is gekomen bij moeder moet je het kind met KV via een spuitje bijvoeden
* Je kan geen alcohol drinken, want dat is pas na 3 uur afgebroken in het lichaam dus gaat ook in moedermelk zitten.
* Heel veel medicijnen gaan over in de moedermelk
* Als je preuts bent, moet je thuisblijven om je kind te voeden, tenzij je het prettig vindt om live te voeden op een druk terrasje
* Je lichaam hersteld zich pas als je ophoudt met BV. Dan pas wordt je cyclus weer normaal en ga je ook weer normaal menstrueren.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. En beste pro-BV mensen. Dit zijn echt nadelen zoals ik die ervaar dus ga ajb niet zeggen dat dit niet waar is of niet klopt. IK VIND dat dit nadelen zijn en dit is dan ook MIJN MENING. Er zijn legio sites waarop alle voordelen staan vermeld en nergens, maar dan ook nergens de nadelen, want die worden vaak weggemoffeld. Dus om een goed en evenwichtig beeld te krijgen moeten de voordelen die jullie al lang en breed hebben benoemd, maar de nadelen worden benoemd. Dus hier staan ze op een rijtje.

Verder maakt het mij echt niets uit of iemand FV of BV geeft dat is ieder zijn keuze, maar ik vind wel dat dan alle info hier moet staan en niet alleen de voordelen.

Groetjes Daphne

Hoi Daphne

nou jij hebt inderdaad genoeg redenen om besloten te hebben niet bv te geven. Fijn dat je je beslissing zo onderbouwd hebt.
Voor jou en veel anderen zijn al deze punten echte nadelen. Maar voor veel moeders zijn sommige dingen die jullie nadelig vinden, toch echt een voordeel.

Zoals dat je altijd beschikbaar moet zijn, sommige moeders vinden juist dat geweldig omdat het een fijn gevoel is als een kindje zo helemaal van jou alleen afhankelijk is. Die moeders hebben vooral in het begin niet de behoefte hun kind bij iemand anders te laten.

Ik menstrueer nog steeds niet na elf maanden en vind dit persoonlijk een heerlijke pauze. Mis het echt nog niet. Zo ook veel andere moeders. Ik vind dus dat dit ook een voordeel kan zijn.

De samenstelling van de melk is speciaal voor jouw kindje en is dus altijd goed. Kv bijgeven met een spuitje als de bv nog niet op gang is gekomen is onnodig en staat de productie in de weg. Heel vaak aanleggen is het enige dat werkt, en dat kunnen mensen dus wel weer zien als een nadeel. Ikzelf vond dit ook erg prettig.

Darmkrampjes krijg je ook met flessemelk. Niet alle baby's reagern op pittig eten, de meesten kunnen tegen al het etend at je ook in de zwangerschap hebt gegeten. Alcohol drinken kan ook prima als je kindje niet meer zo afhankelijk is van bv en al eten krijgt, want zoals je zegt duurt het maar drie uur voor het weer uit de melk is verdwenen. Drie uur niet voeden is na een paar maanden heel goed haalbaar.

Als je kindje hongerig lijkt (hapt in de lucht) heeft het dus nog niet genoeg gehad. Je weet dat het wel genoeg heeft gehad als het NAAST de poep en plasluiers ook 150 tot 200 gram gemiddeld per week aankomt. Een hele week wachten tot je weer moet wegen is wel frustrerend en dus een nadeel vooral als je je zorgen maakt. Vaker wegen is afgeraden omdat ze niet altijd precies evenveel aankomen (ene  dag meer, andere dag  wat minder) Je kunt dus wel zien per week of je kindje genoeg krijgt, maar helaas niet per voeding.

Steeds afkolven op je werk of anders naar huis om te voeden, is een nadeel als je je werk erg leuk vindt, maar een voordeel als je toch al zin in een extra pauze had.

Verder zijn alle nadelen die je noemt volgens mij voor iedereen nadelen, maar die nemen  borstvoedmoeders op de koop toe en flessemoeders niet, en dat moet iedereen zelf beslissen.

Ik respecteer jouw mening dat het allemaal nadelen zijn in je lijstje, maar hoop dat je mijn mening ook kunt respecteren dat ik de punten die ik heb besproken voordelen vind.

groetjes Danielle

Jammer jammer jammer dat er dan toch gezegd wordt dat moeders die voor FV hebben gekozen geen of minder doorzettingsvermogen hebben!!! Daarom reageren mss FVmoeders zo fel!!!!!!!!!

Ik denk dat we juist wel heeeeel veel doorzettingsvermogen hebben, want bij mensen die BV geven gaat het over het algemeen in een paar keer goed, maar ik heb echt een hele week lang ellende/pijn/emoties en een krijsend kind gehad. En dan nog blijven proberen tot lactatiekundige aan toe. Die zelfs zei dat het gewoonweg niet lukte omdat Daan gewoonweg niet hapte!!!

Maar ja, FVmoeders geven te snel op vind jij???

Dacht het niet!

Hoi Daniëlle,

Ik respecteer zeer zeker je mening en ik vind het ook heel mooi als BV lukt. Mijn zus heeft ook 7 maanden BV gegeven en mijn beste vriendin geeft nu al voor de 2e keer BV. Prachtig als het lukt. Maar als het niet lukt is het helemaal niet zo prachtig en dan is het een hel. Lichamelijk maar ook geestelijk.

En dat je met spuitjes moet bijvoeden is wel zeker heel belangrijk want je kind moet tenslotte wel voeding krijgen anders gaat het dood. Ik had de eerste 2 dagen geen melk omdat ik 4 liter bloed ben verloren tijdens mijn bevalling en bijna dood ben gegaan. Daarom moesten we bijvoeden met spuitjes en niet met de fles om tepel/speen verwarring te voorkomen.

In ieder geval heel fijn dat het bij jou wel heel goed lukt.

Groetjes van Daphne

Kan iemand eens een samenvatting schrijven want we zitten al op pagina 5  

Volgens mij zijn er 3 groepen dames hier hoor, en niet 2 zoals misschien lijkt

1 zijn de dames die met groot plezier bv geven
2 zijn de dames die het graag willen maar waarbij het niet lukt
3 zijn de dames die graag flesvoeding willen geven, omdat het ze beter lijkt voor hun kind of beter past in hun lifestyle

Laten we 2 en 3 vooral niet over 1 kam scheren. Het zijn flessenmoeders maar ze beweren niet beiden dat de fv het beste voor hun kind is.

Volgens mij was de 1e vraag van Kikkertoto vooral gericht op: waarom de 3e groep tot zijn keuze komt. Ik kan me voorstellen dat dames daar geen antwoord op willen geven, aangezien je als je in deze groep zit je vaak al bij voorbaat afgeschilderd wordt als een zelfzuchtige moeder. Als je drinkt, rookt, drugs of medicijnen gebruikt, je leven niet op de rit hebt, je kind niet altijd bij jou woont, je preuts bent, je borsten iets voor sex vindt, omdat je op je figuur gesteld bent, je hebt gezien dat het bij vriendinnen altijd een hel was, je moeder zegt dat dat het beste is, tja zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik blijf erbij dat de moeders die hier reageren allemaal vanuit hun ervaring reageren, ze hebben een subjectief beeld, dat wat zij hebben meegemaakt. Vooral de flesmoeders zijn de vraag een beetje moe geworden inmiddels omdat iedereen het al vraagt sinds de geboorte en daarom hierop  niet meer zo aardig reageren.
Als je deze vraag op het zwangerzijn forum zou plaatsen zouden er hele andere reacties op komen. Die vrouwen zijn nog aardig voor elkaar  want ze zijn samen zwanger en zitten vaak op 1 lijn, in ieder geval groep 1 en 2. En ik kan me dan nog voorstellen dat groep 3 zich voor een deel niet zal laten zien op zo'n topic omdat het vaak gewoon prive is  

Zo, nu kunnen de moeders die nu pas inschakelen meteen lezen waar het over gaat haha.

Groetjes
Wasabi!

Hoi Daphne,

de reden waarom de melkproductie niet op gang kwam kon ik niet uit je eerdere stukje opmaken. Ik dacht dat je bedoelde dat er eerst alleen wat colostrum is en pas de derde dag de melk 'binnenkomt', en sommige baby's die eerste twee dagen hongerig lijken omdat colostrum dus niet in grote hoeveelheden aanwezig is.
Wat erg dat het zo is gelopen bij je en dat terwijl je zo graag wilde. Dat van de tepel-speen verwarring wist ik uit ervaring van mijn eerste, het was een van de redenen waarom ik haar maar zes weken volledig gevoed heb en bij twaalf weken helemaal opgedroogd was (van het een kwam het ander, voor je het weet zitten ze aan vijf flesjes per dag en willen geen bv meer). Daarom heb ik kv als bijvoeding in het ziekenhuis voor mijn tweede geweigerd en in plaats daarvan om een afkolfkopje gevraagd waarmee ik het afgekolfde meteen zo aan haar kon geven met dat kopje, want ze was twee weken te vroeg en ik kon haar niet wakker genoeg krijgen om bij me te drinken. Gelukkig is het goedgekomen maar niet dankzij hulp in het ziekenhuis of thuis want dat was er nagenoeg niet.

groetjes Danielle

Hallo Wasabimama,

Ik vind dat je een goede samenvatting hebt gekregen,  je was me net een stap voor. Die drie groepen lijken me erg duidelijk.

Groetjes,
Lies (groep 2 )

Ik heb nooit gezegd dat fv moeders ggen doorzettingsvermogen hebben ik kan er alleen niet tegen dat sommigen en dan heb ik over niemand persoonlijk de bv altijd af lopen te zeiken omdat het bij hunzelf niet gelukt is en ik denk wel dat als je veel slechte ervaring hebt met bv en toch doorzet dat je inderdaad doorzettingsvermogen hebben maar dat betekent niet dat ik vind dat fv mooeders geen doorzettingsvermogen hebben.En ik heb net zoveel respect voor fv als bv moeders als je maar doet waar jij en je kind je goed bij voelen maar laat dan de bv moeders ooki in hun waarden ook als ze voeden in het openbaar ofzo.

Trudelientje,

Dat ben ik met je eens.
Ik heb al meer in   deze discussie gezegd, en soms (voor mijn doen dan) best fel, maar ik neem mijn petje af voor moeders die in 't openbaar hun kind voeden.
Daar heb ik nu echt respect voor, en dat moet ook gewoon kunnen.
Ik heb een hekel aan mensen die daarover gaan zitten te smoezen en afkeurende blikken erop werpen, want dan heb ik zoiets van: ga dan zelf ergens anders zitten, als je het niet aan kunt zien.
Ik heb al eerder gezegd, dat ik echt wel bewondering heb voor BV moeders, en ik meen het ook echt, maar ik was gewoon beter gebaat bij flesvoeding.

groetjes mamarovileur

Terug
Bovenaan