keuze voor fv bij eerste kindje, waarom krijgt bv niet eens de kans? ben benieuwd

Hoi,
Ik wilde toch nog even reageren op een opmerking van Yvonne Z. dat bv stressverlagend zou werken voor moeder en kind. Kom op nou, dat bedoel ik dus!!!!!!!!!!
Tuurlijk zal het een heerlijk rustgevend gevoel zijn en stressverlagend, maar ALLEEN in geval van een goedlopende bv. Borstontstekingen, gutsende borsten, baby's die elk uur komen, kapotte tepels, spruw etc. werken echt NIET stressverlagend.
Dat bedoel ik dus een beetje met wat me tegen staat bij bv-organisaties, die zouden dus moeten zeggen: in het geval de bv goed verloopt, werkt deze stressverlagend voor moeder en kind. De stelligheid waarmee beweerd wordt dat het zo en zo stressverlagend is, vind ik heel vervelend!
Ivy

Ps: ik heb er niks op tegen dat kids van twee nog bv krijgen, wat maakt dat nou uit, als zowel moeder en kind er happy mee zijn, prima toch

wat geweldig dat je op zo'n oproep zoooo veel reacties krijgt.
Natuurlijk zitten er een heleboel negatieve bij, waarschijnlijk van vrouwen die geen borstvoeding geven, maar gelukkig ook een heleboel negatieve.
Ik ben het met ieder woord die je schrijft volledig eens.
Ook ik heb me vaak afgevraagd waarom vrouwen het niet eens proberen of zo snel opgeven.
De vrouwen die zeggen dat de baby niet wilde drinken, ik denk dat dat zo is, maar wel eens afgevraagd hoe dat komt? Ik denk dat het te wijten is aan ons drukke bestaan, we zijn gehaast en gestressd, het bezoek staat beneden te wachten en de borstvoeding moet even snel tussen door.
Sommige vrouwen beginnen er niet aan omdat ze dan te veel gebonden zijn aan hun baby (dat is nou net de reden dat IK er WEL aan begin) ze kunnen dan niet meer een avondje lekker doorzakken en het is lastig omdat ze weer moeten werken.
Heel veel redenen voor de MOEDER om te kiezen voor flesvoeding, maar noem een EEN  negatief puntje  van borstvoeding voor de baby.......
ja kom maar op die is er nl niet.
Ik vind het in ieder geval heerlijk om borstvoeding te geven. Ik wil niemand aanvallen hoor iedereen moet het voor zich zelf weten, maar ik ben er blijk mee dat ik het mijn kind kan geven.
Mijn zoontje doet het er al bijna 9 maanden mee (krijgt nu nog 3 soms 4 voedingen), mijn dochtertje heeft er ook 12,5 maand van genoten en mama geniet er dus ook al lang van en ik ga er voorlopig nog wel mee door.
goed dat je dit berichtje schreef je ziet dat je er veel mee los maakt.
ga zo door met borstvoeden groetjes Martine

Hoi Martine1404,

Niet een minpuntje voor het kind???????
Als ik  BV zou hebben gegeven, zou dat ten koste zijn gegaan van mijn gezondheid, is het kind geholpen met een moeder die ze niet zelf kan verzorgen????
NEE DUS !!!!!!!

dat was voor mij het grootste minpunt voor mijn kind aan BV.

Zie je? Er zijn voor sommige kinderen dus wel degelijk minpunten aan BV.

quote: Ivy reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-01-2007 16:11:20'));

Hoi,
Ik wilde toch nog even reageren op een opmerking van Yvonne Z. dat bv stressverlagend zou werken voor moeder en kind. Kom op nou, dat bedoel ik dus!!!!!!!!!!
Tuurlijk zal het een heerlijk rustgevend gevoel zijn en stressverlagend, maar ALLEEN in geval van een goedlopende bv. Borstontstekingen, gutsende borsten, baby's die elk uur komen, kapotte tepels, spruw etc. werken echt NIET stressverlagend.
Dat bedoel ik dus een beetje met wat me tegen staat bij bv-organisaties, die zouden dus moeten zeggen: in het geval de bv goed verloopt, werkt deze stressverlagend voor moeder en kind. De stelligheid waarmee beweerd wordt dat het zo en zo stressverlagend is, vind ik heel vervelend!
Ivy

Ps: ik heb er niks op tegen dat kids van twee nog bv krijgen, wat maakt dat nou uit, als zowel moeder en kind er happy mee zijn, prima toch

Ivy,

Ik denk dat je mijn antwoord nog even goed moet lezen. Er wordt niets met stelligheid beweerd:

1. Een gestresste moeder hoeft niet altijd te betekenen dat het kindje ook gestresst is.

2. Wanneer het niet zo loopt, zoals het eigenlijk zou moeten lopen kan dat inderdaad stress of spanning voor de moeder met zich meebrengen.

Nou, er zijn natuurlijk diverse vormen van gestresstheid, maar ik ben toch behoorlijk overtuigd dat een baby bijna alle vormen van stress feilloos aanvoelt.
Ik denk in 9 van de 10 gevallen dat een gestresste moeder wel degelijk een nadelig effect heeft op het kind en het kind zal daar ongetwijfeld onrustig van worden. Dat brengt met zich mee dat het minder goed eet, minder goed slaapt en zich dus minder goed ontwikkeld (op de langere termijn. Echt, je kunt mij NIET wijsmaken dat stress van de moeder niet overslaat op het kind. Onzin.
Ivy

Hallo allemaal, ik wilde heel graag. Heb het intensief 4 weken gedaan (wegen, voeden, nakolven bijvoeden), alleen mijn melkproductie kwam totaal niet op gang. Zelfs niet met het gebruik van oxytocine (via een neusspray). Ook niet toen men zei dat ik de bijvoeding weg moest laten, toen na 2 dagen huilen en honger heb ik de bijvoeding weer gestart. Er wordt te weining verteld vind ik (door anderen) dat borstvoeding helemaal niet altijd zo vanzelfsprekend is.

Ik wordt nog steeds erg verdrietig als ik reclames zie over borstvoeding, of als ik gevraagd wordt over zijn voedingspatroon etc....

Groetjes, Erica

Oooooohhhh ik word er toch zo geïrriteerd van dat BV en mensen die het promoten alleen maar de goede dingen weten op te noemen!!!! Er werd dan ook gevraagd wat de negatieve kanten zijn. Nou hier komen ze:

* Je moet altijd afkolven als je weggaat
* Als je kind de borst niet goed pakt of het doet zeer kan je ook kolven, maar dan ben je de gehele dag bezig met voeden en kolven.
* Je weet niet of de samenstelling goed is
* Je weet niet hoeveel je kind exact heeft binnengekregen
* Als je pittig/kool of iets dergelijks  hebt gegeten dan kan je kindje darmkrampen krijgen
* Je bent veel vaker bezig met voeden
* Als je gaat werken moet je daar kolven of elke keer naar huis om te voeden
* Je kan  last hebben van lekkende tepels/borsten
* Als je rookt gaat de rook/nicotine rechtstreeks naar je baby
* Je moet eigenlijk altijd beschikbaar zijn als moeder.
* Je man/vriend kan alleen knuffelen en de luier verschonen, de rest van de wakkere tijd ben je aan het voeden in het begin.
* Je weet niet of je kindje genoeg krijgt (poep- en plasluiers alleen zeggen niet alles).
* Je moet vitamines extra geven aan je kind
* Borstvoeding geven is zwaar in het begin, leren hoe het moet, het lukt niet altijd, schuldgevoelens bij mama
* Als de melk nog niet op gang is gekomen bij moeder moet je het kind met KV via een spuitje bijvoeden
* Je kan geen alcohol drinken, want dat is pas na 3 uur afgebroken in het lichaam dus gaat ook in moedermelk zitten.
* Heel veel medicijnen gaan over in de moedermelk
* Als je preuts bent, moet je thuisblijven om je kind te voeden, tenzij je het prettig vindt om live te voeden op een druk terrasje
* Je lichaam hersteld zich pas als je ophoudt met BV. Dan pas wordt je cyclus weer normaal en ga je ook weer normaal menstrueren.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. En beste pro-BV mensen. Dit zijn echt nadelen zoals ik die ervaar dus ga ajb niet zeggen dat dit niet waar is of niet klopt. IK VIND dat dit nadelen zijn en dit is dan ook MIJN MENING. Er zijn legio sites waarop alle voordelen staan vermeld en nergens, maar dan ook nergens de nadelen, want die worden vaak weggemoffeld. Dus om een goed en evenwichtig beeld te krijgen moeten de voordelen die jullie al lang en breed hebben benoemd, maar de nadelen worden benoemd. Dus hier staan ze op een rijtje.

Verder maakt het mij echt niets uit of iemand FV of BV geeft dat is ieder zijn keuze, maar ik vind wel dat dan alle info hier moet staan en niet alleen de voordelen.

Groetjes Daphne

hallo allemaal

het valt me op dat in de meeste gevallen de moeders die geen bv hebben gegeven er vaak ook geen positieve dingen over kunnen zeggen en andersom is dat wel.
Je leest bijv. wel flesvoeding is ook goed maar bv is beter.
Andersom niet.Is het dan echt zo erg om toe te geven dat als je fv geeft om wat voor reden dan ook dat bv toch eigenlijk een ietsie pietsie beter is maar dat je je kindje niks te kort doet als je fv geeft.Iedereen heeft zijn eigen menig maar wat wetenschappelijk is getest daar kun je niet onderuit.bv is gewoon beter dan fv.punt
En die nadelen van bv die op genoemd worden daar heeft bijna iedereen last van in het begin het is gewoon hoe je er mee omgaat.de een is een doorzetter en de ander iets minder.ik spreek uit ervaring mijn dochter is 11 maanden en krijgt nog steeds bv.Ik heb 4 keer een borstonsteking gehad en tepelkloven daar wodrt je bang van maar ik weet waar ik het voor doe en als je kiest voor fv ga er dan niet van uit dat je de eerste nachten door kunt slapen en nooit moe bent.maar moeders die geen bv hebben kunnen geven zet je er over heen maar kraak het niet af om jezelf beter te voelen.

Terug
Bovenaan