keuze voor fv bij eerste kindje, waarom krijgt bv niet eens de kans? ben benieuwd

Hallo, hier de topic starter maar weer eens. Ik zou op iedereen persoonlijk reactie willen geven, maar gezien de hoeveelheid; .....het duizelt mij een beetje.

Ik vond de samenvatting van wasabimammie erg treffend, goed geanalyseerd wat hier gebeurt. Ik ben ook blij dat er een aantal zijn onder jullie die onder de aandacht bleven brengen wat nu de eigenlijke vraag is.
Sommige mama's hebben idd nu een reactie gegeven op mijn werkelijke vraag, en daar ben ik hen erg dankbaar voor. Het ligt anders dan ik gedacht had, meer in het midden.
Ik ben niet op zoek naar mensen die zeggen, 'ik geef fv omdat ik een grote egoist ben'.

Ik zie nu dat er mensen zijn die echt anders over bv denken, en de kwaliteit ervan, dan ik. Dat had ik niet verwacht. Wat ik als feit zie, ziet een ander als 1 van de vele feiten. Dat is wel interessant. Het pcb (afvalstoffen) verhaal is ook wat minder eenduidig dan het lijkt. Ik denk zelf dat het in Nederland wwel meevalt; en in mijn geval nogmeer omdat ik biologisch eet, bijna geen vlees of vis, en als ik dat wel doe dan is het biologisch. Dus geen genetisch gemanpuleerd dier op mijn bord zullen we maar zeggen.

Maar in andere landen valt het niet mee; zoals laatst in een docu op canvas te zien was; in Groenland eten ze ijsbeer en zeehon, en vis; en in die dieren, die aan de top van de voedselketen staan, hopen zich de meeste afvalstoffen op en die staan juist veelvuldig op het menu in groenland; daar is het pcb gehalte schrikbarend hoog, en dat gaat idd via de moedermelk naar de baby. In dat geval raden deskundigen aan om ofwel het dieet te veranderen, ofwel fles te geven.

Tja, wat me verder opvalt in deze vijf pagína's discussie  is het verdriet wat het geeft als de borstvoeding mislukt. Dat vind ik erg om te lezen, en ook inderdaad de verbittering die het geeft. Dat is erg. Erg is het ook als er om verantwoording wordt gevraagd; aan een jonge moeder die fles geeft, en aan een jonge moeder die haar iets oudere baby nog steeds borstvoeding geeft. Verantwoording eisen is in de kern iets heel anders dan naar een motivatie, reden vragen, want dan vraag je naar het verhaal van de mama die het betreft; dan toon je belangstelling. Dat is misschien wel iets wat structureel moet veranderen, maar dat zit in mensen zelf. Mensen denken vaak niet na over wat zeg zeggen, bedoelen het misschien niet lomp, maar een opmerking kan harde aankomen dan ie ooit bedoeld was, we kunnen er allemaal over meepraten.

Ik ben alleen wel van mening dat als je nog een bitter gevoel hebt over het niet lukken, of mislukken van de borstvoeding of het gebrek aan steun toen je er mee bezig was...dat je daar misschien wel nog eens naar moet kijken. Misschien heeft het te maken dat je boos bent dat er niemand was die je hielp toen het zo'n hel was, pijnlijk en dat je niet wist hoe het beter moest; of misschien heb je een schuldgevoel of verdriet ervan dat het anders liep dan je misschien gewild had.

Dat is toch jammer, dat je dat dan nu nog moet voelen. Voor jezelf lijkt het me de moeite waard om er wat mee te doen, al is het alleen al beseffen dat je dergelijke gevoelens hebt.

Maar goed; iedereen die gereageerd heeft, hoe emotioneel ook (ik kan er ook wat van! ;-))       dank voor de reacties, ik vond het toch interessant om de dynamiek van zo'n draadje te lezen, en hoe de dingen vaak toch minder enkelvoudig zijn dan ze in eerste instantie lezen;

veel liefs en succes met jullie kindjes!

Kikkertoto

kikkertoto, ik vind dat je het heel mooi verwoord hebt.

en ik ga maar een nieuw topic openen over voeding als troost of troost zonder voeding. Ik vond het nl jammer dat men denkt dat de voeding van mijn 21 maanden dochter alleen troost is. Als troost zal zij van mij nooit eten krijgen ook geen snoepjes, koekjes of wat dan ook. Een knuffel, een kus, lieve woordjes dat is voor mij troosten. Ik wil nl niet dat mijn kind eten en troost gaat combineren, want dan kan het zijn dat ze dat misschien ook op latere leeftijd gaan doen met als gevolg eetproblemen: anorexia, boulimia, overgewicht...

Mijn 21 jarige dochter heeft oa een koemelkallergie en zal dus geen melk kunnen drinken toch wil ik haar heel graag wel de waardevollestoffen geven die in melk zitten en die kan ik haar bieden 3 keer per dag, ontbijt, lunch en voor het slapen en zeg nou zelf alle andere moeders geven ongeveer op die zelfde momenten hun kroost toch melk of een ander zuivelprodukt?

ok er zijn genoeg langvoedende moeders die het anders aanpakken die borstvoeding wel als troost gebruiken ( dan pakken de flessenmoeders misschien een flesje?) die te pas en te onpas de borst naar voren halen terwijl het kindje misschien alleen maar even wilde knuffelen of aan wilde geven ik heb honger want dat doe ik ook als ze komt en borst wil krijgt ze van mij een broodje of wat drinken en dat is precies wat zij op dat moment wil.

Hoe dan ook we willen allemaal het beste voor ons kind en we doen het allemaal op onze eigen manier wat voor de een een nadeel is is voor de ander een voordeel. gelukkig zijn we niet allemaal gelijk, wat zou dan de wereld saai zijn.

Gon ik vond die pluim voor alle moeders geweldig en ik sluit mij daar bij aan.

moeders we doen het allemaal goed allemaal op onze eigen manier en het zal niet altijd even makkelijk zijn. we zullen soms beslissingen moeten nemen die we liever niet wilden nemen waar we verdrietig van worden, hopelijk kunnen we er dan op dit forum gewoon over praten zonder elkaar aan te vallen.

Kikkertoto, heeeel goed verwoord en ik sluit me hier ook bij aan. Einde discussie zou ik zo zeggen.

Iedereen moet gewoon doen waar zij zich goed bij voelt!

Groetjes van Daphne

Hoi Joeki

Ik wil toch nog even reageren.Ik ben het met je eens dat je iedereen in zijn waarde moet laten maar waarom moet je er dan mee ophouden.Als je een discussie begint heeft dat toch niks te maken met iemand in zijn waarde laten je kunt toch heel goed van mening varschillen en elkaar evengoed respecteren.Soms lijkt het misschien dat dat niet gebeurd omdat de een wat feller reageerd als de ander(waar ik trouwens ook bijhoor)
Maar asl je er nooit over praat leer je ook niet van elkaars meningen.bijv. dat bv moederser niet altijd van uit moeten gaan dat flesmoeders daar bewust voor hebben gekozen en als dat wel doen dat ze daar dan een goede reden voor hebben.En andersom dat bv moeders niet altijd aangevallen moeten worden als je je oudere kind nog bv geeft of bv in het openbaar.Ik denk dat je er juist nooit over op moet houden want als iets vanzelfsprekend wordt is in mijn ogen niet goed
Maar dit is mijn mening
Groetjes Mandy
Ps: misschien leek het anders maar ik vind ook dat iedereen moet doen waar ze zichzelf het beste bij voelen.

Wat een gelul zeg....ooit wel eens over nagedacht dat sommige vrouwen gewoon geen voeding hebben?????
Wilde ook graag borstvoeding geven maar helaas er kwam niets......

Wat dom van je zeg!!!!

quote: Patty reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-02-2007 12:21:53'));

Wat een gelul zeg....ooit wel eens over nagedacht dat sommige vrouwen gewoon geen voeding hebben?????
Wilde ook graag borstvoeding geven maar helaas er kwam niets......

Wat dom van je zeg!!!!

Hoi Patty,

Het komt erg weinig voor dat vrouwen geen voeding hebben. Tijdens de zwangerschap bereidt je lichaam zich al voor op het geven van borstvoeding. De hormonen die voor het aanmaken van de melk nodig zijn (prolactine) worden echter ondrukt door de zwangerschapshormonen. Zodra de placenta is geboren, vallen de zwangerschapshormonen weg en zal het prolactinegehalte in het bloed van de moeder behoorlijk stijgen; de melkproductie wordt  op die manier automatisch in gang gezet. Vanaf dat punt is het borstvoedingsbeleid bepalend voor het op gang brengen en houden van de melkproductie. De eerste drie dagen maken je borsten colostrum aan, een soort biest. Alhoewel het om kleine hoeveelheden gaat (ongeveer 5 cc per voeding) is er dus wel degelijk voeding voor je baby aanwezig; de hoeveelheid is precies afgestemd op je baby, waarvan het maagje vlak na de geboorte nog maar zo klein is als een knikker. Colostrum bevat ontzettend veel antistoffen, het werkt laxerend en het is licht verteerbaar. Dat maakt, dat je baby  frequent van die kleine beetjes nodig heeft en daarom dus ook vaak moet worden aangelegd. Acht voedingen per etmaal is voor een pasgeborene een absoluut  minimum en bij borstvoeding is er geen maximum. Veel baby's vragen zo rond de 10 a 12 voedingen per etmaal. Rond de derde dag vindt er een verandering plaats. Er wordt extra lymfevocht en extra bloed naar je borsten gestuwd, wat bloedstuwing kan opleveren; je lichaam gaat rijpe moedermelk aanmaken, dat uit bloed wordt gemaakt. Bloedstuwing gaat geleidelijk aan over in melkstuwing. Om de borstvoeding optimaal op gang te brengen en te houden, is het dus belangrijk dat je kindje vaak wordt aangelegd (ook als je stuwing hebt), maar ook dat hij goed is aangelegd zodat hij de borst ook goed kan leegdrinken. En daar gaat het helaas vaak mis, bij het aanleggen. Met als gevolg dat een baby niet voldoende melk binnenkrijgt en de moeder misschien pijnlijke of kapotte tepels krijgt. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer er meer melk uit de borst wordt gehaald, wordt er ook weer meer aangemaakt. Maar andersom geldt ook: als er weinig melk uit de borst wordt gehaald (bijvoorbeeld door niet goed of niet vaak genoeg aanleggen), zal je melkproductie zich daarop gaan aanpassen en dus teruglopen.

Soms wordt er dan wel tegen de moeder gezegd: "Ga maar even kolven om te kijken hoeveel erin zit". Maar kolven is geen goede graadmeter om te kunnen bepalen of er voldoende melk is. Een baby die goed is aangelegd, kan de borst namelijk effectiever legen dan je met een kolf ooit kunt evenaren. Bovendien is kolven echt iets wat je moet leren. Een plastic apparaat aan je borst is heel iets anders dan een baby aan je borst; als je gaat kolven, moet je leren om zelf een toeschietreflex op te wekken zodat de melk gaat stromen. En als dat je niet lukt, zul je heel weinig melk afkolven. Je borsten moeten de melk echt loslaten, je gééft borstvoeding.

Op www.borstvoeding.com wordt veel aandacht besteed aan fabeltjes rondom borstvoeding. Niet genoeg of de eerste dagen geen melk hebben zijn maar enkele van die fabeltjes, kijk maar eens op Bv.com-uitleg te weinig of geen melk  en voor een goede uitleg over het belang van goed aanleggen: Bv.com-Het belang van goed aanleggen. Misschien herken je wel iets van je eigen situatie in deze artikelen?

Op de site van het Voedingscentrum is overigens een mooi animatiefilmpje te zien over hoe moedermelk wordt gemaakt. Misschien leuk om eens te bekijken? Dit is de link: Voedingscentrum-Zo wordt mm gemaakt.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi patty

Volgens mij ben jij ook een van die personen die een klein beetje gefustreerd is.Het is echt niet nodig om zo fel uit de hoek te komen.Ik sprak ook niet namens mij zelf en het was maar een voorbeeld.je kunt het misschien ook een beetje netjes schrijven we zijn tenslotte allemaal moeders en zitten op de meeste gebieden in hetzelfde schuitje.

Terug
Bovenaan