KLUSBABES 25

april,

mijn bloedruk schommeld een beetje maar vond hem laats wel hoog. toen mete ze hem aan me andere arm en die was iets minder. dit is me lijstje

3-1 : 125/75
5-2:    120/75
11-3: 140/65
8-4 :   140/65
29-4: 130/65
20-5: 150/90 op andere arm 145/82

verder juist omdat ik af en toe licht in me hoofd voel en niet echt lekker ben, maar andere kant denk ik dan weer, ach ik verbeeld me dit. ik weet het niet. erg he

moet 10 juni pas weer. als jij ligt te bevallen hahah. nee geintje op je uitgerekende datum dan.

ja bh of corset. ik koos wel voor de bh, maar dat kwam omdat een corset niet mooi stond onder mijn jurk, die zag je te goed. ik koos dus voor de bh, heel de dag geen last gehad, maar toen ie uit ging, woh stond ie toch mooi in me lijf hahahah, maar goed was ook heel warm die dag. 1 sept. he

Hmm Bambi; dat is inderdaad niet echt laag lijkt me. Wat zei je VK dan over je urine? Moet je dat nog een keer laten controleren? En wanneer moet je weer terug naar de VK?

April

Bambi; Ja ik weet het ook niet, bij de meting van je andere arm was je bloeddruk lager zie ik......
Maar als je twijfelt en/of je zorgen maakt moet je echt gewoon bellen hoor, dat is toch niet raar.

April

ik vond het volgende over hoge bloedruk.

Men spreekt van hoge bloeddruk van de zwangerschap als de bloeddruk na de 20e week van de zwangerschap stijgt tot een bovendruk van meer dan 140 (mmHg) of tot een onderdruk van meer dan 90 (mmHg). Als de onderdruk niet boven de 90 komt maar wel met meer dan 15 stijgt ten opzichte van de bloeddrukwaarde aan het begin van de zwangerschap, spreekt men ook van zwangerschaps hoge bloeddruk. Hetzelfde geldt als de bovendruk niet boven de 140 komt maar wel met meer dan 30 stijgt ten opzichte van de waarde aan het begin van de zwangerschap.

Bijvoorbeeld: een vrouw heeft aan het begin van de zwangerschap een bloeddruk van 100 bovendruk en 60 onderdruk en krijgt tijdens de 25e week een onderdruk van 80. De onderdruk is dan niet boven de 90 gestegen maar wel met meer dan 15 toegenomen en is er dus toch sprake van zwangerschaps hoge bloeddruk.  
Zwangerschaps hoge bloeddruk kan met klachten gepaard gaan en kan ook gevolgen hebben voor de werking van de moederkoek. Over het algemeen zijn de gevolgen echter minder ernstig dan bij pre-eclampsie of HELLP syndroom

Het juiste medische woord voor zwangerschapsvergiftiging is pre-eclampsie. Een ander woord, waarmee meestal ook pre-eclampsie wordt bedoeld is toxicose.   Er is sprake van pre-eclampsie wanneer er naast (zwangerschaps) hoge bloeddruk, ook meer dan 300 milligram eiwit per 24 uur in de urine wordt uitgescheiden. Om dit laatste vast te stellen is dus onderzoek van de urine nodig.
Pre-eclampsie gaat vaak gepaard met klachten (vochtophoping (oedeem) in bijvoorbeeld enkels, handen en gezicht, hoofdpijn, tintelingen in de vingers, misselijkheid en wazig of vlekjes zien) en kan een verminderde werking van de moederkoek tot gevolg hebben.  
Hierdoor dreigt dan weer een tekort aan voedingsstoffen voor de baby wat leidt tot groeiachterstand. Tenslotte kan er een zuurstof tekort bij de baby ontstaan. met als mogelijk gevolg hersen beschadiging of overlijden.  
Pre-eclampsie lijdt ook tot verminderde werking van moederlijke organen zoals nieren, lever en bloedvaten.  
De gevolgen van pre-eclampsie zijn veelal ernstiger dan bij zwangerschaps hoge bloeddruk, maar vaak minder dan bij het HELLP syndroom. Pre-eclampsie begint, net als het HELLP syndroom, meestal pas na de 22-24ste week van de zwangerschap of later.
 maar goed, heb geen eiwit in me urine dus das goed. die vlekjes zien, ja dat wel, maar kan ook komen omdat ik teveel achter me pc zit. en heb ook geen hoofdpijn.
kijk het wel ff aan dan. voel me nu goed dus.

Bambi; Je moet gewoon je gevoel volgen denk ik. Vertrouw je het niet ga je bellen. En anders gewoon rustig aan doen, voetjes omhoog en gezond eten.....

April

Linda; Trek je het nog een beetje? Heb je al iets van de gyn gehoord?

Liefs April

Terug
Bovenaan