Hee meiden,
Ben weer ongesteld geworden na 3 dgn overtijd.. op naar de volgende ronde..
Joepie: Ja wij zijn smaen een van de langste (die nog actie zijn dan,.. ) Hopelijk hebben wij ook snel geluk..
Natalie: Ik heb IBS.. Hieronder de uitleg.. Ook heb ik (zoals volgens mij al eerder verteld, een verlamd rechter onderbeen.. Gelukkig valt er met allebei goed te leven, wat aanpassingen en wat minderlange dagen, en het gaat weer wat beter..
De klachten van IBS verschillen van persoon tot persoon, en zelfs per persoon kunnen de klachten nog weer van dag tot dag verschillen. Soms hebben mensen maanden achtereen klachten, gevolgd door klachtenvrije perioden. En vervolgens treden de klachten weer op.
De meest kenmerkende symptomen van het IBS zijn zeurende, krampende of stekende pijn in de buik. Pijn kan op allerlei plekken in de buik worden gevoeld, en vermindert soms na de stoelgang, soms ook na de maaltijd. De pijn kan zeer hevig zijn, zodat normale bezigheden moeten worden onderbroken of volledig worden stopgezet.
IBS gaat gepaard met een afwijkend ontlastingpatroon. Sommige mensen hebben last van verstopping, anderen hebben vooral last van diarree, weer anderen hebben last van een plotselinge niet houdbare aandrang, met of zonder diarree. En weer anderen hebben een ontlastingpatroon, waarbij verstopping en diarree elkaar afwisselen. Ook kan het ontlastingpatroon zich gedurende de dag wijzigen. Opvallend is dat er mensen zijn die vooral ’s avonds en ‘s nachts nogal eens last hebben van pijn, al dan niet gepaard gaande met aandrang.
Hiernaast hebben mensen met IBS vaak ook andere maagdarmklachten. Veel voorkomend zijn zuurbranden, slikklachten, een brok in de keel, gasvorming, winderigheid, een opgeblazen gevoel en een opgezette buik.
Voorbeelden van klachten buiten het maagdarmkanaal zijn problemen met urinelozing, hoofdpijn, moeheid, onregelmatige menstruatie en pijn bij of na de seksuele gemeenschap. Er zijn nogal wat mensen met IBS die ook kampen met spierpijn en/of gewrichtsklachten.
Hopelijk is het nu duidelijk

hihi.. Nog vragen, stel ze gerust..
Ik ga slapen, weltruste meiden..
Xxx Mamoetje