M'n wereldje ingestort...Slechte uitslag nekplooimeting...

Hoi hoi,daar was ik weer....
Eerst effe een reactie voor Dotjuh, dan mijn verhaal over gister in het ziekenhuis...

@Do...Je hoeft helemaal niet je excuses aan te bieden hoor, ben je mal !!!!!!
Nee, weet je wat het is...Ik kan onze keuze om een kindje met Down niet te laten 'komen' slecht onderbouwen en uitleggen,  maar ik wil graag dat mensen niet denken dat wij onmensen zijn, of slappelingen, zo van, "wij willen alleen maar gezonde kindjes".
Het is een gevoel, dat is het.
Hier  voorbeeld, toen ik om me heen vertelde dat ik zwanger was van de 3e...vorig jaar hoorde ik veel reacties als  dat men niet de bijkomende concessies wilde nemen voor een 3e of 4e kindje.Dan hebben niet alle kindjes een eigen kamer, moet de auto de deur uit, kan je niet vaak genoeg meer op vakantie,  niet alleen  merkkleding meer...ik noem maar een paar voorbeelden die ik om me heen hoor...Daar stappen wij dus juist heel makkelijk over heen en beginnen aan een 4e kindje...
Hiermee wil ik zeggen...het is dus ook een kwestie van concessies maken, hoe ver ga je voor je kinderwens, wat heb je ervoor over...
En in deze situatie met de confrontatie Down, blijken wij het heel moeilijk te vinden dat wat wij saampjes hebben opgebouwd de afgelopen 12,5 jaar (o wat wordt ik toch walgelijk oud....) te moeten aanpassen, want dat gaat echt gebeuren, als we voor een kindje met Down kiezen...Dus dit is het eigenlijk en dat in combinatie met het feit dat ik mezelf niet sterk genoeg vind, emotioneel om het aan te kunnen....
Kortom, beter kan ik het niet uitleggen.Maar ga geen excuses aanbieden voor het uiten van je eigen mening hoor, maar in die eerste paar dagen na de uitslag was ik zo emotioneel (dag hormonen!!!) en was alleen maar verdrietig, kon alleen nog maar van het ergste scenario uitgaan....nu bijna een week verder en denk ik alweer veeeeel positiever!

Oke, nu over gister....
Wat een dag zeg!M'n mannetje kwam al om 12:00 uur uit Amsterdam, van z'n werk.
Met de kindjes geluncht, mijn moeder had speciaal voor ons een vergadering die ze moest leiden vervroegd en was lekker vroeg bij ons.
Wij naar 't UMC.Nou, ik zal  je zeggen...we hebben er van 14:00 uur tot 17:00 uur gezeten!!!!
Eerst een echo, toch wel weer heerlijk om dat kleintje te zien...8 cm nu schoon aan de haak ha ha!!!2 cm gegroeid in 1 week!Wat gaat het nu toch snel....
De nekplooi was nog steeds goed, 1.7 mm, wees totaal NIET op Down, maar ja, de echoscopiste mag dat officiel nog niet zeggen, dus zo zei ze het voorzichtig...
Enfin, verder ging ze ook nog naar wat andere dingetjes kijken, zoals een evt. navelbreuk, open ruggetje, niet goed aangelegde hersenhelftjes etc.Maar alles zag er goed uit.
Dus dat was een fijn geovel, wij weer met een paar mooie foto's de gang opgestuurd, in 't UMC moet je dan de gekleurde strepen op de vloer volgen naar de volgende afdeling...na een uur te hebben gewacht (alles liep blijkbaar uit) had ik alle roddelbladen uit, een flink stuk van Aladdin the Movie gezien op het kindertelevisie-tje waren wij aan de beurt.Het gesprek was met een genetisch consulent.Het ging me iets te lang over geneticia.Over het feit dat ik meerdere miskramen had gehad, net als mijn moeder en beide oma's.Ze wilde een chromosomenafwijkingsonderzoek bij mij en mijn partner laten doen, mocht de uitslag van de punctie dan Down zijn, gaf dat meer duidelijkheid...Na nog een uur heb ik gevraagd naar meer duidelijkheid omtrent de volgende stappen, blijkt dat met een simpel bloedprikken dit onderzoek kon worden gestart.Maar info over de punctie kregen we niet.
Mijn man zei naderhand, 'je zag echt dat ze over haar eigen vakgebied praatte, ze was niet meer te stoppen!'
Ze vond het raar waarom wij niet al veel eerder zo'n onderzoek hadden laten doen, nav die miskramen, maar ja, ik was altijd de maand erop weer zwanger, dan blijf je ook niet echt lang meer stil staan bij die ellende, en verders dachten wij ook...wij krijgen tot nu toe 3 gezonde kinderen, en die miskramen kwamen om en om, zou het allemaal achter elkaar komen hadden we misschien stappen ondernomen.
Nu dachten we telkens"Balen, jammer, maar volgende maand proberen we het weer."
(Of is dit een laxe houding?)
Wat ik apart vond was dat ik totaal geen uitleg kreeg over hoe een punctie werkt, wat ik kan verwachten, hoe ik de dagen erna moet doorkomen, waar ik rekening mee moet houden....Maar dat blijkt volgens mij wel vaker voor te komen in ziekenhuizen...2 Jaar geleden kreeg ik na een vervelend darmonderzoek de diagnose Colitus, zusje van Crohn, en letterlijk verder niets.Mijn internist zei gewoon niks meer....Mijn man ging toen thuis op internet kijken wat ik eigenlijk had....da's toch raar!!!!
Enfin, de genetisch consulent (en wij ook) wilde graag weten waarom de nekplooi zo goed was, maar mijn bloed iets anders aan gaf...moest ze naar het RIVM bellen om te vragen of mijn bloedgegevens konden worden gefaxt...maar ja, die zeiden dat ze dat niet meer na 15:00 uur 's middags doen...Enfin, na weer een uur te hebben gewacht alleen in dat kamertje (had de muur van geboortekaartjes al 10 keer helemaal doorgenomen) kregen we de uitslag...maar het zei ons nog niks...kregen 10.000 formulieren, de opdracht bloed te laten prikken en me maandag 20 april om 09:45 uur te melden voor een punctie...
Dus na nog een half uur wachten bij het bloedlab hebben we bloed afgegeven en zijn we naar huis gegaan...
Gelukkig heb ik van die moeder van een vriendinnetje van mijn dochter (die dezelfde slechte uitslag had gekregen laatst en ook een punctie had laten doen) helemaal uitgelegd gekregen hoe en wat ik kan verwachten omtrent een vruchtwaterpunctie, heeft mijn man al 3 dagen vrij genomen die week en heb ik alle oppas geregeld die dag om de 3 kids onder te brengen...
Dussssssssssss, dit is de stand van zaken.20 April de punctie,  3 weken wachten op de uitslag, die komt dus uiterlijk 12 mei.....
Je hoort, kan inmiddels er luchtiger over praten, we laten het gewoon op ons afkomen...Ben  positief gestemd en met alle steun die ik van jullie heb gekregen gaat het lukken!
Amen.
Groetjes Roos.  

Nou Roos het klinkt tot nu toe best positief! Kunnen jullie de 20 wkn echo niet afwachten dan kunnen jullie ook het hart enz beter bekijken of niet? Als er helemaal geen afwijkingen zijn dan is de kans heeeeel klein toch op het down syndroom??? Ik mocht ook na de 20 wkn echo evt nog een vrucht water punctie doen. Want toen kwamen ze achter die vocht bij haar longen.Misschien is het een idee?
Je bent zeker in het WKZ geweest, komt me bekend voor die gekleurde strepen.....

Toevallig heb ik vandaag een gesprek gehad bij een gezin waar ik hopenlijk mag gaan oppassen!!! 2 Kinderen waarvan 1 met het down syndroom en in zijn ontwikkeling is hij maar 2 jaar jonger en hij gaat naar de gewone school!!! Het zet me zo aan het denken, liep net in het bos te huilen om het idee dat jou kind misschien ook wel heel bij is ookal heeft het het down syndroom.... Ik snap je keuze als er heel veel afwijkingen zijn maar je ziet nog niks raars toch?? Ik hoop zo dat alles goed komt zeg, Ik ben er zo mee bezig, ook met het idee kon ik de baby maar overnemen. Sorry voor die rare gedachten maar vind het ook zo rot voor je baby, je hebt haar of hem voelen schoppen en de groei gaat super, ik hoop dat jullie het kunnen uitstellen tot de 20 wkn echo en dan meer kan zien! En dat alles oke blijft!!
Heel veel succes en sterkte! Liefs Kim

Hey lieve Roos,

Ben al een tijdje niet meer wezen buurten hier. Vandaag vond ik het dan toch weer eens tijd worden. Jou topic sprong gelijk naar voren. Een uur later!!  (tja om het van begin tot eind incl. reacties te lezen.....)   Mijn nekharen staan recht overeind en de tranen staan in mijn ogen. Gatverdekkie wat een k*t nieuws!! En wat heb je al een hoop ellende mee gemaakt! BAH!! Na je laatste reactie klink je gelukkig al wat positiever en het feit dat ze in het ziekenhuis nu nog niet echt iets duidelijks hebben gezien wat zou wijzen op Down, geeft toch wel hoop! Al met al zal je ondanks dat nog steeds in de stress zitten en pas weer echt lekker kunnen genieten als je echt uitsluitsel hebt.
Ik wens je daarom heel erg veel sterkte! Ik denk aan je.
Wat iedereen ook tegen je zegt, het maakt geen donder uit hoe ik of wie dan ook er over denkt. Het is de keuze van jou en je man. Zolang jullie er maar achter staan. Dat is het allerbelangrijkste!!

Heel veel liefs en een dikke kus Trudi

Hoi Roos,

Dat was een lange dag in het ziekenhuis! En dan volgt er nog meer. Fijn dat de eerste paniek gezakt is. Ik wil je nog als tip geven om alles stap voor stap te doen en nog niet te veel te denken aan als dit, dan dat. Stap voor stap de komende tijd door.
Veel sterkte!

hoi hoi...wat heftig allemaal.Je staat voor een moeilijke keuze,wat echt niet gemakkelijk voor jullie zal zijn.Ik weet inieder geval ,dat als ik hopelijk zwanger   zal raken van ons 2e wondertje dat ik niet voor de nekplooi meting zal gaan.ik wens jullie heel veel sterkte.groetjes,karin

Hoi Reisa,
Lief dat je naar me vraagt,
Moet als eerste zeggen, reageer nu iets minder op mijn eigen topic, had dit ook verteld op het forum wanneer ik ben uitgerekend, veel moeders reageerden net als jullie zoooo lief en geinteresseerd, maar kreeg ook een reactie dat  ik mijn kind zou  VERMOORDEN  als wij de zwangerschap zouden stoppen...Dat het Gods wil was dat wij dan klaarblijkelijk een kindje met Down zouden moeten krijgen....
Ben er flink van geschrokken maar heb  er wel op gereageerd.Volgens mij heeft de redactie dat topic afgesloten omdat het er niet gezelliger op werd, althans, je kan er niet meer op reageren, dus blijf maar een beetje oppervlakkig...
Heel jammer....Vind fijn dat ieder zijn eigen mening heeft maar daar werd erg hard met sommige meningen omgegaan...
Enfin,  hier veel prettiger....

Nu gaat het veel beter, ben wel blij als de punctie voorbij is, over 2 weken.
Morgen weer hartje luisteren bij de verloskundige, verheug me gewoon op dat soort momentjes...We zien wel...Gelukkig niet meer zo emotioneel, bah, wat word je daar week van, fijn die hormomen!
Hou je op de hoogte!
Groetjes Roos.

Terug
Bovenaan