Meistoppers 2008! Deel 2

@ Bloemetje: he meid, wat vervelend, ziek in de kraamweek... En dan ook kleine Jana. Bah, bah. Gelukkig gaat het al wat beter met jullie. Ik hoop dat jullie vandaag heerlijk van elkaar kunnen genieten.
Fijn ook dat je een fles hebt gevonden die goed 'werkt'! Weer een zorg minder.
Hoe gaat het met Jana en de hond samen? Valt het een beetje mee?

@ Mama v Marijn: bleh, klinkt als een heerlijke dag... NOT! Tja, dat zijn van die dagen dat je heel, heel blij bent dat het weer voorbij is. Ik hoop dat je mannetjes nu wat gezelliger zijn en je meisje uitgeregeld is!
Heb je nog lekker kunnen ontspannen (in bad, bed)?
(en ja, dat wipstoeltje echt een aanrader! Had ik ook niet zelf bedacht hoor, kreeg tip van iemand anders ;-))

@ Mooie dromen: gossie, wat een last van de prikjes, dat is niet fijn... Maar ja, kan er bij horen en je weet tenminste waar het van komt. Eveline heeft gelukkig (net als haar broertje) helemaal nergens last van gehad.

Hoi,

Mooie dromen,
Idd, wat een uitkomst die fles. Heerlijk. Wou vandaag eentje kopen, maar nergens hier in de buurt te vinden. Dus maar besteld bij babypark. Hoop hem morgen of zaterdag te hebben. Want we hebben nu een 60cc flesje, en ze mag 70. Dus is ff moeilijk doen met twee flessen om haar de voeding te geven die ze mag. Laat haar eerst ff drinken, en dan doe ik de rest erbij, die ik met andere fles heb gemaakt. Dan word ze zo boos omdat ze moet wachten. Ach, nog ff, we redden het wel :)

Karin,
Met jou alles goed? Hoe gaat het werken? Bevalt het goed?
En hier voelen we ons weer beter. Jana houdt alles weer lekker binnen. En vandaag heerlijke dag samen. :) Vanmiddag lekker uitgebreid gegeten samen, net kwam me man met lekkere fruitsalade aanzetten (geleerd van de kraamverzorgende ;-)
En Jana is rustig. Net wel ff gehuild, maar ze zit nu op minder voeding dan ze eigenlijk zou mogen krijgen voor dr leeftijd. Maar omdat ze ziek is geweest moeten we rustig gaan opbouwen. Zondag zit ze op de voeding die ze dan eigenlijk al paar dagen zou moeten hebben.

Ze heeft vannacht zelfs doorgeslapen :) Van half 1 tot kwart voor 6 en van kwart voor 7 tot 9. Echt heerlijk, papa en mama ook uitgerust :) Hopelijk vannacht weer zulke nacht. Alleen vanmorgen had ze eventjes erg last van darmkrampjes. Zo huilen, had ik dr nog niet zien doen. Na half uurtje en schone luier is ze weer lekker in slaap gevallen.

Dus hier gaat het goed. Wel nog beurs gevoel maar ja, zal denk ik nog wel logisch zijn na anderhalve week.
Begin wel steeds meer aan bevalling terug te denken, en dingen die ik toch anders had willen zien. Voel me ook niet helemaal begrepen. En baal er ook erg van dat ik eerste anderhalf uur van de bevalling in mn eentje heb gedaan. Omdat men me in het zh vind ik niet begrepen, niet geloofde(omdat er dag voordien niets aan de hand was). Laatste 3 kwartier waren man en vk van ziekenhuis erbij. Maar eerste stuk was ik alleen, en dat vind ik achteraf gezien erg moeilijk. Ook dat het allemaal zo snel ging, en ik eigenlijk bevallen was voor ik het wist. Mooi natuurlijk dat het zo snel gaat. Maar toch moeilijk omdat je het helemaal niet had verwacht en dan zo snel.
Zo, weer heel verhaal geworden, maar doet me wel ff goed om te schrijven.

x

Karin,
Hoe het met Jana en de hond samen gaat.
Super. Toen ik thuis kwam was de hond wel bang, ik rook anders. Had een kindje bij me. Hij liep steeds van me weg. Staart tussen de benen en oren achteruit. Eerste dag heb ik hem ook lekker rustig laten doen en mn man hem aandacht laten geven. Zodat ie niet gevoel had alleen te zijn.
Dag erna was het alweer heel anders. Toen durfde hij wel bij me te komen. En hebben we hen rustig kennis laten maken. Jana bij mij. Man met hond voor mij. En hond lekker laten snuffelen. Dat ging goed. Als ik nu fles geef komt ie lekker bij mn voeten liggen, of komt ie naast ons zitten. Of gaat ie lekker op zn plaats liggen.
Ook met visite is hij lekker rustig. Heerlijk. Het lijkt wel of de komst van Jana hem weer wat rustiger heeft gemaakt. Het gaat dus goed met hun samen.
:)

Nou, mijn werkweek zit er al weer op, ha ha. Ik werk van ma t/m woe, dus... Vandaag weer alleen met de kids. Christian is erg aanhankelijk en erg hongerig, dus wellicht ook weer groeistuipje ofzo? Hij zal ook nog wel een beetje moeten bijkomen van de 2 dagen op de peutergroep, het gaat wel goed, maar hij moet nog wel erg wennen aan de drukte en het hele groepsgebeuren.

Eveline heeft het op het KDV ook keurig gedaan, iedereen vindt haar nu al een ontzettend vrolijk en lief meisje, een 'lekker ding', ha ha! Dat is erg fijn om te horen, heb dus ook met plezier gewerkt! Het loopt gewoon lekker.

We zijn gisteren naar het ziekenhuis geweest met Eveline, omdat ze zo lang in stuit heeft gelegen heeft ze een verhoogd risico op heupafwijking (heupdysplasie) en dat kan met een echo gecontroleerd worden. Ik heb een kennis bij wie dit het geval was en dus heb ik zelf heel erg op die echo aangedrongen bij het CB. Die verwachtte daar helemaal niets van, maar wilde wel meewerken omdat ik hier zo stellig in was. En dat was dus maar goed ook, want... op de echo was het linkerheupje niet helemaal goed! We moesten meteen door om gewone rontgenfoto's te laten maken (een gedoe hoor bij zo'n kleintje! En ze heeft de hele tafel ondergeplast, ha ha). En dan zullen we waarschijnlijk naar de kinderorthopeed moeten op korte termijn, om te bepalen of het behandeling nodig heeft of spontaan nog hersteld. Poeh, spannend hoor. Ik zit wel een beetje met een kater, want wat nu als ik er niet zelf over begonnen was?? Dan hadden ze het gewoon gemist! Akelig idee hoor...

Eveline heeft trouwens een klein mijlpaaltje bereikt! Ik legde haar op de buik (moest goed oefenen van CB, want nekspieren waren nog wat slap), rolt ze zomaar zelf terug op de rug! En niet 1 keer, ze heeft het vandaag al 4 keer gedaan! Wauw! Ik denk dat het met de rug- en nekspieren wel goed zit, ha ha!
Ik heb eigenlijk geen idee wat hierin gemiddeld is, maar na even terugzoeken deed Christian dit met 18 weken (ipv 10), dus ze is (voorlopig) een stuk sneller dan haar broertje, ha ha!

Hoi Meiden

Even een vraagje.....
Ik ben gisteren naar de vk geweest en alles was goed!!
Maar nu moet ik over 3 week alweer heen en dat vind ik vreemd, want met de zwangerschap van mijn  dochter ging je pas met 29 á 30 week om de 3 week naar de vk.
Misschien nieuw beleid?? Weet iemand dit??

Ik vind het niet erg want een beetje meer controle is nooit weg, maar vraag het me toch af!!    

Groetjes Vera 23w

@ Mama2006: is volgens mij heel normaal hoor. Tot 24 weken om de 4 weken, met 24-32 weken om de 3 weken, 32-36 weken om de 2 en dan vanaf 36 weken iedere week. Afhankelijk van de planning kan het natuurlijk een beetje verschuiven, maar bij mij is het ook ongeveer zo geweest beide keren. Ik meen ooit tijdens mijn studie een richtlijn te hebben gezien waar dit zo in staat... (en zo leren we het onze geneeskunde studenten nu ;-))

@ Bloemetje: fijn dat het beter gaat en ook erg goed met Jana en Buddy samen zo te horen. Dat moet een heerlijk gevoel zijn, het is toch altijd maar afwachten, zeker omdat Buddy ook eigenlijk nog zo jong is. Ik zat net te denken, eigenlijk is het net hetzelfde als met een ouder kind, ha ha!
Wat de bevalling betreft, logisch hoor, dat je er nu zoveel aan moet denken. Nu de rust een beetje is wedergekeerd is er ruimte voor. Iedere bevalling, maar zeker de eerste, is toch een heel bijzondere, heftige ervaring. Ik kan me voorstellen dat je het erg vervelend hebt gevonden zo lang alleen 'bezig' te zijn geweest. En idd, dat ze je niet geloofden, dat is echt een naar gevoel. Ik had dat ook bij bevalling van Christian, ik weet dat ik wat paniekerig werd van de snelheid waarmee het voor mijn gevoel ging en het was zoveel heftiger (en pijnlijker) dan ik had verwacht. Ik weet dat ik riep, het gaat te snel! Ik hou dit niet vol! En die verpleegkundige van verloskamer, grrrr... "Ach, mevrouwtje, het is uw eerste kindje, die komen niet zo snel. U bent pas 2 uur bezig. En we kunnen altijd wat pijnstilling geven als u het niet meer volhoudt."
Jeetje, wat vond ik dat een k*t-opmerking! Zo betuttelend, ik voelde me helemaal niet serieus genomen! En 15 minuten later, bij het eerste inwendige onderzoek, bleek ik toch al 8 cm te hebben, dus mijn gevoel was gewoon helemaal juist.
Achteraf vond ik het helemaal nergens op slaan, want inmiddels heb ik zoveel verhalen gehoord van vrouwen die soms nog veel sneller van een eerste kindje bevielen, dat het dus echt nooit te zeggen is hoe snel het (opeens) kan gaan.
Om het allemaal een beetje te verwerken, helpt het om het op te schrijven en er veel over te praten. Dingen die je fijn vond, dingen die je helemaal niet fijn vond, gewoon te benoemen, zodat je het een plaats kunt geven. Ik weet dat ik de behoefte had om iedereen (arm kraambezoek :)) uitgebreid over de bevalling te vertellen, ha ha! Sterkte ermee. En als je er behoefte aan hebt, vertel het hier dan rustig nog een keer.

Hoi,

Mama 2006,
Ik geloof dat 3 weken wel normaal is nu hoor. En anders volgende keer even vragen?
Maar wel fijn dat je lekker veel controle krijgt, heerlijk, is vaker hartje horen, hihi.

Karin,
Dank je voor je lieve berichtje. :)
Ja, probeer er ook regelmatig over te praten, en als mensen naar mn bevalling vragen, dan vertel ik ook graag me verhaal. Hehe, ze vragen dr zelf om.
En idd, elke bevalling is uniek, en het is idd ook een heftig ervaring. Ik vond het achteraf gezien allemaal wel meevallen, had meer pijn verwacht, al was het eerste stuk toen ik persweeën had en niet mocht persen erg pijnlijk. Zelfs toen vroegen e nog, is het zo heftig. Euh ja, dat zie je toch haha.
Maar bevalling zelf viel me heel goed mee. Alleen de snelheid en het gebeuren eromheen vind ik moeilijk. Maar ach, daar komen we wel overheen.

Heb trouwens vraagje.
Hoe lang laten jullie jullie baby huilen? Ik vind het zo moeilijk als ze huilt. Dan springen te tranen bij mij ook in de ogen. Vind het echt moeilijk dr te laten huilen, maar ja, een baby huilt nou eenmaal. En dan huilt Jana eigenlijk ok niet zoveel. 2 a 3 uurtjes over 24u verspreid. Dat valt echt wel mee geloof ik hihi.

Maar toch als ze dan huilt, vooral uurtje voor de fles ofzo, wanneer ik merk dat ze honger heeft. Dan vind ik dat zo moeilijk. Maar ja, twee uur is dan weer te snel om alweer te gaan drinken, zeker met dr gevoelige maagje.
Hebben jullie beebs het ook dat ze soms met boeren kokhalzen? Onze kleine meid gaat eerst kokhalzen, dan denken we, wat word het, spugen of boeren.

Oh meiden, jullie zien het, ben toch beetje onzeker.
Doe ik het allemaal wel goed. Momenteel ben ik erg emotioneel de laatste dagen.

Sorry voor alle vragen.

Liefs

hi BLoemetje,

Heel herkenbaar hoor al je vragen en twijfels. Zelfs bij een derde kindje zijn die vragen er ... HAHAHAHA.
Over het huilen, ja ik laat Veerle hooguit een kwartiertje huilen voor het slapengaan. Ze huilt eigenlijk de hele dag niet, behalve als ze naar bed gaat, dus voor het slapengaan zeg maar. En dit huiltje is anders dan wanneer ze wakker wordt en honger heeft, dan slaan alle alarmbellen op tilt zo hard.... hahaha.
Na een kwartiertje ga ik naar haar toe en kijk ik even wat ze aan het doen is in bed. Als ze op zoek is naar haar handje om te zuigen, leg ik haar nog even aan de borst voor een slokje, vaak wordt ze dan rustig en leg ik haar terug. Als ze erg aan slikken is en wat onrustig is, zit er vaak nog een boer dwars of melk en draag ik haar even rond in haar kamertje. En na het spugen of boeren leg ik haar terug, vaak huilt ze dan nog wel even, maar heel kort, een paar minuutjes ofzo.
Maar ik hou zelf dus een kwartiertje aan, Maar iedere moeder doet dat natuurlijk anders, jij moet doen waar jij je goed bij voelt. Als bij jou de stoppen doorslaan ( figuurlijk gesproken HAHA) bij het harde huilen, dan pak je haar op of troost je haar in bed. Doe wat je intuitie je aangeeft.

Over dat uurtje voor de fles kan ik je niet zeggen wat je zou kunnen doen. Ik voed op verzoek, dus Veerle kan net zo vaak drinken als ze wilt. Maar ze is al aardig in een soort van ritme aan het komen. Maar de ene dag drinkt ze een keer vaker dan de andere dag. Dat maakt me ook niet uit. Zij geeft zelf aan wat ze nodig heeft en ik ga daar maar in mee. ' GO with the flow' .......

En verder zijn onzekerheden en twijfels heel normaal hoor. Ik zit nu in een hele moeilijke fase met Marijn. Hij wilt ineens niet meer plassen op de wc ( al een jaar zindelijk) en nu vindt hij het stom. Plast dus iedere keer in zijn broek.
Pffff, en een toestand iedere keer. Hij vindt mama stom en niet meer lief. En hij zoekt de hele dag ruzie met zijn broer. En dan kijken of ik het zie en hoe ik reageer.
Moeilijk hoor soms opvoeden..... ik probeer het allemaal goed te doen, maar soms denk ik wel eens: ' wat doe ik verkeerd hier?'

Dus adviezen over bovenstaand zijn welkom? Heeft iemand als kindjes van 4 of 5 jaar oud eigenlijk?

Dus iedere fase kent zo zijn vragen en twijfels. Ik ga er maar vanuit dat het allemaal korte fases zijn waar ze wel weer doorheen komen.
Morgen weer naar school, dat is wel fijn voor Marijn, zit hij weer in een vertrouwd ritme.

dus lucht je hart bloemetje, als we je kunnen helpen doen we het graag,

liefs mama van marijn

Terug
Bovenaan