meistoppers deel 3 !!!

Hallo allemaal,

Hier weer eens een berichtje van mij!

Esther en Julia van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap, geniet ervan!

Esther: ik zat je verhaal te lezen, meid wat vervelend dat je je zo naar voelt, ik dacht alleen: het lijkt mijn verhaal wel! ik dacht ook een "buikgriepje" te hebben en paar dagen later test gedaan en positief! Nu heb jij negatief getest dus kan nog alle kanten op maar vind het wel grappig het je even te melden!

Nou ik ben vandaag precies 14 weken zwanger en alles gaat lekker! Mijn borsten zijn minder gevoelig en misselijk ben ik nog steeds in vlagen af en toe... Mijn buik begint langzaamaan steeds groter te worden, al kunnen mensen nu nog wel denken: is ze zwanger of gewoon dik?!

Vorige week bij de verloskundige op controle geweest en alles was goed! mijn vriend heeft met zijn telefoon een opname gemaakt van de doptone, we kunnen nu dus elke dag luisteren naar het hartje, al is het niet "live".
Ook was ik 2 kg aangekomen, volgens de verloskundige heel netjes! hopen dat ik heel netjes aankom de aankomende 26 weken!
Ja nog 26 weken! gaat snel hoor!

Nou meiden die zwanger zijn: geniet ervan! ik probeer het ook te doen!
Meiden die nog niet zwanger zijn: augustus bied goede kansen zegt mijn gevoel! ik zal duimen!

PS ik reageer gewoon af en toe eens, vind het vervelend iedereen te vervelen met mijn verhalen! wel lees ik dagelijks mee!

Liefs Vlinder

Augustus

leeftijd

ronde

kindje

nod datum

an1974

34

3

2

3

Joyce
25
3
1
6

knorretje
27
3
1
6

Bloemetje
22
4
1
9

j_m_v_20
22
3
2
19

Mama2006        
27
3
2
23

Leeuwtje
25
4
1
24

Joyce
24

3

1

26

Breezergirl
23
3
1
27

Blondje 83        
25
3
1
29

Snoopy
35
4
1
28

September

MissDreamer
34
2
2
volgt?

Wachtenden

T.C.
29
3
2
5-7

Daan        
26        
3        
1        
2-8

Wen
24
2
2
27-7

Zwanger !!!!!
leeftijd

welke ronde gelukt

hoeveelste kindje

uitgerekend

VK
Echo

Yasmine
24
1
2

Karin
29
1
2

9-2-2009
2/9

22/9 (20 wkn)

Vlinder
24
1
1

5-2-2009
2/7
1/7

Tijgetje        
35
2
1

2-3-2009
4/7
4/7

Mooie dromen        
31
1
1

5-3-2007
volgt
volgt

Rian
26
2
2

volgt
28/7
28/7

Schmetterling
 23
2
3

8.3.2009  
1/7
volgt

Jajo
29
1
2

10.3.2009
volgt
volgt

Willemijn
33        
1
2

volgt
volgt
volgt

21052005
25
2
2

20.3.2009
13/8
volgt

mama van marijn        
35
2
3

29.3.2009
8/8  
13/8

wens voor drie
30        
3
3

05.04.2009
(ongeveer)
8/9
8/9

Ester

27

3

1

13-04-2009

volgt

volgt

Julia
31
2
1

volgt
volgt        
volgt

Julia en Esther GEFELICITEERD!!!
Bloemetje, vol houden hoor! je krijgt er straks zo veel voor terug, dan ben je deze eerste tijd zo weer vergeten!

De rd's zijn er nog niet dus ik zet me zelf even op het wachtbankje.

groetjes knorretje

@mooie dromen: nou ja, het verhaal van een te traag werkende schildklier, klinkt wel een beetje hetzelfde hoor...

Verreweg de meest voorkomende oorzaak is ziekte van Hashimoto, ofwel chronische autoimmuun ontsteking van schildklier. Hierbij zijn antistoffen aantoonbaar. Van deze ziekte genees je in principe niet, het betekent in eigenlijk alle gevallen dat mensen levenslang schildklier hormoon moeten slikken. Maar omdat dit geen bijwerkingen heeft, is het voor de meeste mensen goed vol te houden. Bovendien kun je je steeds slechter gaan voelen als je ze langere tijd niet gebruikt...
Wat zwangerschap betreft, die antistoffen kunnen (net als alle andere) de placenta passeren en een nadelig effect op schildklier van baby hebben. Wat echter het meest schadelijke is: een tekort aan schildklierhormoon. De baby kan het zelf nog niet maken en is afhankelijk van schildklierhormoon van moeder. Als de moeder te weinig heeft (zoals hij een te traag werkende), dan heeft de baby ook te weinig en kunnen er problemen met zwangerschap en ontwikkeling van kind ontstaan (dat is wederom een heel rijtje, die ik verder maar niet bij naam zal noemen).
Door het slikken van voldoende schildklier hormoon gaat het bijna altijd goed. Wat voldoende is wordt aan de hand van bloeduitslagen bepaald. Tijdens zwangerschap vindt iedere 4 weken controle door internist plaats met eventueel aanpassing van dosering. Na de bevalling daalt de behoefte aan schildklierhormoon sterk en moet je rekening houden met dosisverlaging van 30-50%. Vaak krijg je al voor de bevalling te horen wat je dan moet gaan slikken. Ook dan blijven de controles om de 4 weken even bestaan, tot je in evenwicht bent. Dan worden de controles steeds minder vaak, vaak een keer in 3-6 maanden.
Wat betreft je kindje, die moet meteen na geboorte gecontroleerd worden op schildklierfunctie en zonodig ondersteund worden met medicatie. Als de waarden afwijkend zijn dan zal waarschijnlijk de kinderarts je kindje terug willen blijven zien, om ontwikkeling, medicatie e.d. in de gaten te houden.

Een andere oorzaak van te traag werkende schildklier is een pijnloze ontsteking (oorzaak onbekend), waarbij er geen antistoffen aanwezig zijn. Deze ontsteking geneest vaak wel weer, waardoor het mogelijk is om na 1-2 jaar schildklierhormoon af te bouwen cq. te stoppen. Ook weer opgeleide van bloedwaarden. Door afwezigheid van antistoffen kan er geen schade worden aangericht aan schildklier van baby en dus ook geen risico op problemen na de geboorte. Waarschijnlijk zul je dan bij VK kunnen blijven.

Wat belangrijk is bij een te traag werkende schildklier, is dat een eventuele volgende zwangerschap van te voren besproken wordt met de internist, zodat er ook afspraken gemaakt kunnen worden over medicatie (zodra test positief is, dosis verhogen).

Augustus
leeftijd

ronde

kindje

nod datum

an1974

34

3

2

3

Joyce
25
3
1
6

Bloemetje
22
4
1
9

j_m_v_20
22
3
2
19

Mama2006        
27
3
2
23

Leeuwtje
25
4
1
24

Joyce
24

3

1

26

Breezergirl
23
3
1
27

Blondje 83        
25
3
1
29

Snoopy
35
4
1
28

September

MissDreamer
34
2
2
volgt?

Wachtenden

T.C.
29
3
2
5-7

Daan        
26        
3        
1        
2-8

Wen
24
2
2
27-7

knorretje        
28
3
1

6-8

Zwanger !!!!!
leeftijd

welke ronde gelukt

hoeveelste kindje

uitgerekend

VK
Echo

Yasmine
24
1
2

Karin
29
1
2

9-2-2009
2/9

22/9 (20 wkn)

Vlinder
24
1
1

5-2-2009
2/7
1/7

Tijgetje        
35
2
1

2-3-2009
4/7
4/7

Mooie dromen        
31
1
1

5-3-2007
volgt
volgt

Rian
26
2
2

volgt
28/7
28/7

Schmetterling
 23
2
3

8.3.2009  
1/7
volgt

Jajo
29
1
2

10.3.2009
volgt
volgt

Willemijn
33        
1
2

volgt
volgt
volgt

21052005
25
2
2

20.3.2009
13/8
volgt

mama van marijn        
35
2
3

29.3.2009
8/8  
13/8

wens voor drie
30        
3
3

05.04.2009
(ongeveer)
8/9
8/9

Ester

27

3

1

13-04-2009

volgt

volgt

Julia
31
2
1

volgt
volgt        
volgt

knorretje,
spannend meis, we duimen voor je. dat de ongi wegblijft, kan je ester en julia opvolgen.
succes met wachten.
liefs

Ik voel me nog steeds goed, dus begin er nu echt in te geloven! Lang leve het 2e trimester!! Als ik heel moe ben, nog wel misselijk, maar dat was dus maar 1 avond de afgelopen week, jippie!

Verder bij VK geweest, alles was weer tiptop. Alleen mijn baarmoeder stond al behoorlijk hoog (hoger dan verwacht), vandaar waarschijnlijk ook mijn aanzienlijk buikje. Ik had zelf idd mijn baarmoeder ook al gevoeld. Alleen het hartje konden ze niet vinden met doptone! Gelukkig stond er 10 cm naast mij een echo apparaat en hebben we zo het wurmpje (nou ja, toch al 7,4 cm!) kunnen bekijken, met kloppend hartje en heerlijk springend en wriemelend. Hij/zij is dus gewoon een beetje eigenwijs, ha ha! Verder prima gegroeid, geen specifieke reden dat mijn baarmoeder zo hoog stond.

Mag 22 september alweer voor de 20 weken echo, dat voelt echt dichtbij! Ben benieuwd. Heb deze week een hele levendige droom gehad, dat ik een jongen kreeg, dus nu is mijn meisjes gevoel wel een beetje weg... Het voelde zo echt aan, dat ik ergens denk, het zal ook wel echt zo zijn. Er schijnen toch aardig wat vrouwen dergelijke voorgevoelens te krijgen... Spannend hoor!

@Julia: GEFELICITEERD!!! Wat ontzettend leuk. Zulk nieuws en dan geen internet hebben, wat vreselijk, ha ha! Ik hoop op een geweldige tijd voor je!

@Vlinder: fijn dat het bij jou ook lekker gaat! En wat gaat het snel, eigenlijk he?

@Bloemetje: wat vervelend dat je je zo ziek voelt! Ik kan me voorstellen dat en pup en zwanger wel voelt als erg veel bij elkaar. Als je het gevoel hebt even te moeten wachten, dan zou ik daar maar naar luisteren. Je hebt de tijd, toch? Ik hoop dat je je snel beter voelt.

@Daan, oh, ik hoop echt dat je mijn voorbeeld mag volgen!! Zo spannend! Voel je iets? Ik had al kwaaltjes en begreep eigenlijk niet waarom de test telkens negatief was, want ik voelde me zwanger, ha ha! Ik duim voor je!!!

Knorretje en ander wachtenden heel veel succes!

hoi karin,

wat fijn dat je je beter gaat voelen.

we hebben inderdaad de tijd, en hoop ook dat het deze ronde niet raak is, alleen met die misselijkheid ga ik daar wel wat aan twijfelen.

ook aan het hebben van onze pup twijfel ik, ik heb echt gevoel dat hij niet kan wennen hier, en wij moeilijk aan hem. en word daar ongelofelijk onzeker van, ook onze relatie lijdt er echt onder. hebben in week niet eens lief tegen elkaar aan gelegen, niet eens gezellig samen kunnen zitten.
Maar ja, je hebt hem nu, en wat doe je eraan?

sorry dames, dat ik zo onzeker ben en hier met mijn ego verhalen kom, moet ik misschien maar niet meer doen.

liefs

Terug
Bovenaan