@ Esther:
Sommigen vallen je wel erg hard aan. Ik werk zelf wel zoals je dat al hebt gelezen... maar ik ben het wel met je eens!
@ moeders die een werkweek van meer dan 50% hebben! En dit vrijwillig doen ipv moeten omdat ze alleenstaand zijn.
Ik generaliseer even flink (neem me niet kwalijk ) om het wat duidelijker te maken: Onze luxe-standaard is tegenwoordig zo hoog dat we denken dat we moeten werken. Doordat er meer in te komen is, gaan we ook duurder kopen, duurder leven... en we willen zelf graag werken om het allemaal toch betaalbaar te houden om niet elk dubbeltje om te hoeven draaien om ruim in de slappe was te zitten. Het is dus een soort van vicieuze cirkel waarin we zitten. En de kinderen hebben inderdaad te lijden als we teveel werken. Als je meer werkt in de week dan dat je bij je kind bent ligt je aandacht meer op je werk dan in je gezin. Zo bekijk ik dat! Dat is zo jammer. Want je kiest toch voor kinderen?? Dat is ook een baan! Als je aan kinderen begint moet je er tijd voor maken en dan moet je vaak jezelf wegcijferen. kinderen kosten tijd en geld. Dan schiet je er zelf wel eens bij in. Een kind groot brengen is een hele verantwoording en je moet je terdege goed ervan bewust zijn dat (als je veel werkt) je kind ook veel door anderen wordt groot gebracht. Zeker de eerste 4 jaar waarin een kind het meest gevormd wordt, zijn daarin heel heel belangrijk. Petje af Esther dat jij het kunt om alle dagen bij je kleintje te zijn.
Aan de andere kant is het voor je kind ook goed om te leren dat mama soms even weg is. Een dag of twee dagen naar een vaste oppas die je goed vertrouwd en jouw normen en waarden overneemt is daarom helemaal niet zo verkeerd. Ik ben zelf voor een gezin met kinderen! Omdat ik vind dat een gezinssituatie vertrouwder (tot 3 jaar) is dan een kdv, dat is toch schoolser. Maar dat kan per persoon verschillen. Even uit de vertrouwde omgeving kan ook goed zijn voor de ontwikkeling. Maar die oppas moet wel veilig en vertrouwt zijn... niet elk dagdeel of dag een ander. Die balans mag mijn inziens niet doorslaan. Als je kind meer bij de oppas is dan thuis dan is je oppas/kdv meer ouder dan jij... zij bepalen meer over je kind omdat ze het meer uren zien en meemaken... zij voedden je kind meer op omdat het overdag bij hen is en dat is naar mijn inziens echt niet de bedoeling als je ouder bent.
Sorry misschien ben ik ook zwart-wit... maar als we zien hoe Nederland achteruit gaat... criminaliteitcijfer stijgen elk jaar.. we zijn zo ik-gericht... geen respect meer voor opvoeders/overheid/politie (ik weet het uit ervaring)... mijns inziens is het DEELS te wijten aan te weinig sturing en vorming van de ouders. geen veiligheid en duidelijkheid, van oppas naar oppas... het maakt kinderen onrustig en heeft op lange termijn geen goed effect. Het is bewezen in onderzoeken dat kinderen regelmaat, rust en reinheid nodig hebben. Ik zie het in het onderwijs. Kinderen waarvan de ouders niet goed in beeld zijn of niet goed functioneren, die zijn uit balans... gedragsproblemen, angstig... noem maar op! Wij komen steeds meer tot de conclusie dat deze haastmaatschappij/ een 24-uur maatschappij meer onrust en geweld doet aan kinderen, dan dat het wat oplevert.
Mensen, opvoeden is 100% verantwoordelijkheid, je kan je kind maar 1 keer vormen, is het niet een gemiste kans als je dat het grootste gedeelte over laat aan anderen??? Als je zwanger bent draag je je kind altijd bij je (mooi symbool)... als het kindje er er is moet je je afvragen of het goed om het dan het grootste gedeelte van de week aan een ander toe te vertrouwen. Carriere en ouderschap gaan voor mij dan ook zeker niet samen. Ouderschap is een fulltime baan! Een baan die zo verantwoordelijk is dat je hem niet zomaar aan anderen moet toevertrouwen. Een kind tot een zelfstandig verantwoordelijk mens vormen, is geen taak voor kdv/gastouders/opa en oma/buitsch opvang, maar voor de ouders. Waar ben je anders ouder voor? Om ze 's avonds in bed te leggen of op zaterdag/zondag leuke dingen te doen? En dan is er naast het werk ook het huishouden.. dat kost ook weer tijd.. Hoeveel kostbare tijd blijft er nog over voor je kostbare kinderen? Als je kinderen wilt en er aan begint moet je het ook fijn vinden om het grootste gedeelte voor hen te zorgen, je neemt ook geen pup om hem voor het grootste gedeelte door een ander te laten verzorgen... waarom gaan we als moeder dan wel makkelijk om met onze kinderen?
Kinderen kosten tijd en geld... tijd moet je vrijmaken. Kinderen hebben de ouders nodig, hoe leuk ze het ook hebben op de opvang... het weegt niet op tegen mamatijd... echt waar... onze kinderen zijn de toekomst... laten we tijd nemen voor hen en hen veel mee geven wat ze nodig hebben.
Even ter schakering: als moeders de hele dag thuis zijn en geen tijd nemen voor de kinderen omdat het huishouden voorgaat dan ben ik daar net zo op tegen als op een flinke baan. Dan is er ook geen echte tijd! Dat deed mijn moeder dus. Huishouden, huishouden, huishouden... nooit eens samen spelen... boekje lezen... complimenten geven.. altijd druk druk... dat is mij niet ten goede gekomen.. ik heb er nog steeds verdriet van!