Hi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb in januari 2013 een koperspiraal laten plaatsen. Het eerste jaar had ik elke dag bloed verlies.. Om gek van te worden. Na ongeveer een jaar was dat voorbij, en werd ik (bijna) niet meer ongesteld. Ik dacht: zo relaxt! Niet nadenkend dat dit helemaal geen goed teken is..
Met toeval ben ik vorige jaar bij de gynaecoloog terecht gekomen, omdat ik aanhoudende buikpijn had aan de rechterkant van mijn buik en nog steeds amper menstrueerde (5 of 6x per jaar). Toen bleek dat ik een flinke cyste had op mijn linker eierstok. Ik ben toen in het de medische molen terecht gekomen en sinds september 2015 weet ik dat ik PCOS heb. Wij hadden vorig jaar nog geen kinderwens (vanwege mijn studie), dus de gynaecoloog kon niet veel voor mij doen (behalve een pil geven om regelmatig te menstrueren). Als ik zwanger wilde worden, dan kon ik terug komen.
Ik kon mij niet indenken dat ik zelf helemaal niets kon doen om mijn cyclus op een natuurlijke manier te reguleren. Ik mij toen gaan verdiepen in PCOS en ben bij een diëtist terecht gekomen. Ik wilde voordat wij wél toe waren aan een kindje, proberen zelf iets te doen aan mijn cyclus. Ik ben in september 2015 gestart met een dieet zonder snelle koolhydraten en geraffineerde suikers, maar met veel gezonde vetten, eiwitten en vers gebroken lijnzaad. Daarbij multipil en ben ik toen ook begonnen met sporten: 4x in de week een kettlebell training en op de overige dagen flink doorwandelen/fietsen.
In oktober 2015 kwam mijn eerste menstruatie (ik dacht: toeval!), maar ook in november werd ik weer ongesteld ! En dat heeft zich doorgezet. Ik menstrueer sinds oktober 2015 elke maand keurig. Het is nog wel onregelmatig (laatste maanden: 35-34-27-29-40-46-33-21-30 dagen). Hiervoor menstrueerde ik zeer zelden: 5 of 6x per jaar.
Afgelopen woensdag zijn wij terug gekomen bij de gynaecoloog om een echo te maken en mijn spiraal te laten verwijderen, want wij zijn inmiddels klaar voor een kleintje! Op de echo was te zien dat mijn baarmoederslijmvlies mooi dun was (6 t/m 11 augustus mijn menstruatie gehad.), maar mijn eierstokken paste nog steeds in dat PCOS plaatje. Echter is mijn bloed normaal, ik heb geen acne en overgewicht. Alleen lichte overbeharing (heel vervelend), die wat onregelmatige cyclus en iets te veel blaasjes op mijn eierstokken.
Wij hebben besloten om het eerste half jaar zelf te proberen. Best wel spannend! Mocht dit niet lukken dan starten wij ook met clomid.
Misschien voor de mensen die het interessant vinden wat ik nou eet op een dag?
Ochtend: flinke bak magere kwark met een appel, kaneel en twee eetlepels zelf gemalen lijnzaad
Lunch: twee speltboterhammen met veel eiwitten (kipfilet, ei, vis)
Avond: één opscheplepel zilvervliesrijst/meergranen pasta met veel groenten en 150g kipfilet
Tussendoortjes: fruit (max. 2 stuks per dag), gekookt ei, 30 gram noten, groenten (mag onbeperkt)
Liefs,
Denise