Spoedcursusje vruchtbaarheidsproblemen en behandelingen en termen:
Pcos.- door extra vochtblaasjes krijgen eitjes (follikels) geen kans om door te groeien. Geen eisprong en menstruatie. Wordt vaak in verband gebracht met overgewicht.
Endomitriose- baarmoederslijmvlies dat buiten de baarmoeder woekert. Heftige pijn bij menstruatie en verklevingen.
Afgesloten, slecht doorgankelijke, verdraaide of verstopte eileiders
Vervormde baarmoeder.
Slechte kwaliteit van zaad.
Onderzoeken: HSG is een baarmoederfoto waarbij ze vloeistof in de baarmoeder en eileiders spuiten om te zien of alles toegankelijk is.
Leo. : bij PCOS prikken ze dan de vochtblaasjes door waardoor weer een spontane cyclus op gang kan komen.
Kijkoperatie, soms worden er biopten genomen en Endomitriose is dan wel te zien, wat vaak op een (inwendige) echo niet te zien is.
Behandeling:
Hormoonstimulatie met timing. Follikels worden tussentijds gemeten (FM's) om de juiste tijd te bepalen om sex te hebben. Sommige ziekenhuizen geven een injectie (pregnyl) waardoor je het exacte tijdstip weet wanneer je eisprong is. Hormonen die gegeven kunnen worden zijn:
Clomid, gonal f, menopur, purgeon. De eerste is in tabletvorm, de rest via injecties.
IUI. Hetzelfde als hormoonstimulatie maar dan wordt het zaad direct in de baarmoeder gespoten. Op het moment dat de eisprong plaats vindt.
IVF/ ICSI. Kunstmatige bevruchtingen waarbij de eitjes eerst geoogst worden en later terug geplaatst.
Daarnaast komt er een grote groep waarbij wel alles in orde is en het gewoon niet wil lukken. Sommige behandelingen vergroten de kans.
Mocht je meer termen tegen komen die je niet begrijpt, gewoon vragen. We zijn er voor elkaar.
Ik ben geen expert, dus misschien staan er dingen bij die niet helemaal kloppen. Ik heb 2 kindjes gekregen met clomid en pregnyl en timing.
Vorige zomer heb ik een kijkoperatie, Leo en HSG in 1 keer gehad.