Feyre, Dan moet je toch nog maar eens naar dit onderzoek kijken wat ik had gevonden.
In dit onderzoek hebben ze verschillende hormonen getest en ook de lichaamstemperatuur van vrouwen bijgehouden. Daarnaast hebben ze middels echo de eisprong vastgesteld. Dit noemen ze in het artikel de US-DO (Ultrasound Day of ovulation, denk ik).
Vervolgens hebben ze de US-DO vergeleken wanneer deze vrouwen hun LH piek hebben (wat je dus meet met een ovulatietest). Hieruit blijkt dat in 67,7% van de geval de LH-piek binnen een dag van de US-DO lag. Maar dit is dus 1 dag ervoor, dag van ovulatie, of 1 dag erNA! 9,6% had de piek meer dan 1 dag van tevoren. Maar 22,8% had de LH-piek meer dan 1 dag NA de met echo vastgestelde ovulatiedag!
Daarnaast hebben ze ook de US-DO vergeleken met wanneer je temperatuur omhoog gaat. Nu blijkt dat in slechts 13% van de vrouwen de temperatuur binnen een dag stijgt! In 87% van de gevallen stijgt de temperatuur dus pas twee of meer dagen na je ovulatie!
Kleine kanttekening. Met echo de eisprong vaststellen is ook niet 100% exact. Daarom hebben ze de temperatuurstijging ook vergeleken met de dag dat je volgens je LH-piek (en dus positieve ovulatietest) je eisprong moet hebben. Die dag ligt dus gemiddeld 0,46 dag later dan de ovulatiedag die met echo was vastgesteld. Vergeleken met de LH-piek ovulatiedag stijgt in 23% van de gevallen de temperatuur binnen 1 dag. Maar dus nog steeds 77% stijgt pas na 2 of meer dagen.
Voor iedereen die het artikel in detail wil bestuderen voeg ik hier de link toe:
https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1471-0528.2001.00194.x