onverklaarbaar onvruchtbaar...

Hoi Susie,

Wat gaan ze dan precies doen met een kijkoperatie? Ik heb een transvaginale endoscopie gehad. Dat is eigenlijk een soort kijkoperatie, maar dan ga je niet onder narcose. Wel krijg je dan een plaatselijke verdoving.  Ze gaan dan met een klein cameraatje je buikholte in en dan kunnen ze je eileiders, de eierstokken en de achterkant van je baarmoeder bekijken. Ook wordt er dan gekeken of de eileiders goed doorgankelijk zijn d.m.v. blauwe vloeistof. Bij mij zag alles er echt helemaal goed uit. Alleen het onderzoek was niet echt prettig!
Ik was wel blij dat er geen gekke dingen aan de hand waren, maar ik ga me nu wel afvragen waarom het allemaal zo lang moet duren. Het is idd heel erg dubbel allemaal.
Hoe oud zijn jullie? Ik zelf ben 28 en m'n vriend is 31.
Toen wij gisteren weer naar huis werden gestuurd, was ik echt zo teleurgesteld! Terwijl ik van te voren al had gezegd, 'ik laat me niet zomaar naar huis sturen!'

Het is idd fijn om er met elkaar over te praten. Wij  hebben het 2 jaar voor onszelf gehouden. Alleen mijn ouders wisten ervan. Nu hebben we het ook tegen een aantal mensen gezegd en dat lucht ook wel op.  En hier kan je altijd je hart luchten! Ik ben namelijk niet zo'n makkelijke prater!!!!
We moeten allemaal proberen om er wel positief over te blijven!

X Bibi...

Hoi Bibi,

Ik heb wel meerdere echo's gehad en ook een HSG d.m.v doorlichten met contractvloeistof kunnen ze dan je eileiders doorlichten om te kijken of ze goed doorgankelijk zijn.Lees dat jij dat tegelijkertijd met dat andere onderzoek hebt gehad.
Bij mij leek toen 1 eileider wel iets verstopt dus die werd doorgespoten.Verder met alle onderzoeken zag alles er goed uit.

Bij de kijkoperatie kunnen ze aan de buitenkant van je eileiders,eierstokken kijken dus eromheen.Ze kunnen dan kijken of er geen verklevingen zitten of endometriose dit laatste kunnen ze volgens mij alleen maar d.m.v de kijkoperatie zien.
Ze maken 2 0f 3 kleine gaatjes in je buik en dan gaat er ook een camera naarbinnen.Je krijgt algehele narcose en het is een dagopname.
Pfff wordt al zenuwachtig als ik erover schrijf.Ben nog nooit onder narcose geweest dus vind het allemaal maar eng.

Mischien dat jij de kijkoperatie ook op ten duur krijgt.Al hoop ik natuurlijk dat het niet nodig is voor jullie.
Maar het zit vaak wel in de procedure van de onderzoeken.Na de KO gaan we starten met IUI is de planning.Denk dat wij hierna ook weer voor half jaar naar huis worden gestuurd,want vaak zeggen ze na KO dat je ook weer meer kans hebt,omdat dan ook alles weer wordt doorgespoten.Nou dat laat ik toch niet gebeuren hoor weer half jaar wachten.Ben het wachten nu wel echt zat.

Jullie zijn dus ook nog beide jong.Wij zijn beide nu nog 26 over maandje 27.

x susie

liv jammer dat er idd geen 2 eitjes gerijpt waren maar ja er hoeft er tenslotte maar 1 bevrucht worden wat ik erg hoop!!!!
jaat wachten he! das een ramp...goed dat je leuke dingen heb gepland!

susie erg vervelend zeg van die wisselende gyns en raar dat dat niet anders kan!!

bibi welkom! herkenbaar allemaal he!!

Hoi Susie,

Misschien krijg ik idd nog een kijkoperatie, maar daar hebben ze van de week in het ziekenhuis niet over gesproken. Ze hebben alleen gezegd, als er binnen een half jaar nog niks gebeurd is, dan zouden ze waarschijnlijk met IUI gaan beginnen.
Wel spannend hoor zo'n kijkoperatie. Ik kan me goed voorstellen dat je het eng vindt allemaal. Zou ik ook vinden! Ben namelijk ook nog nooit onder narcose geweest. In ieder geval heelveel succes! Ben wel nieuwsgierig wat er uit komt. En ik ga voor je duimen dat alles goed is!
Zijn jullie in de 2 jaar dat jullie bezig zijn nog nooit zwanger geweest? Wij niet.
Wij zijn het wachten ook echt zat. Toen ze van de week in het ziekenhuis zeiden, kom over een half jaar maar terug, toen bartste ik in huilen uit.

@mier: Het is idd heel erg herkenbaar allemaal. En het is fijn dat je op deze manier je hart kan luchten! Dat ik dan nooit eerder bedacht heb!. Maar ik las in het schema, dat je zwanger bent! Wat leuk voor jullie! Gefeliciteerd!!! Ben je op de natuurlijke manier zwanger geworden of met behulp van de medische molen?

X Bibi...

Hoi Bibi,

Bij ons is de procedure eerst KO en dan starten met IUI.
Weet niet of dat in ieder zh hetzelfde is.Al denk ik wel dat de procedures vast staan.
Ze kunnen natuurlijk pas uitsluitsel geven met wat de oorzaak is als de KO heeft plaatsgevonden.Al lijkt dat onderzoek wat jij hebt gehad er ook wel enigszins op die echo,maar dat heb ik nooit gekregen. Dus weet het ook niet.
Ik ben waarschijnlijk wel 1x zwanger geweest.In maart heb ik namelijk,maar 1 dag een heftige bloeding gehad en verloor een stolsel was toen ook zo'n 2 wk overtijd.Had een heftig agressie incident meegemaakt op mijn werk (werk in de psychiatrie) ben toen dag later naar zh geweest,maar had plaatsvervangende gyn die zo onaardig was en geen enkele nacontrole wilde doen. Ze zeiden toen ook dat het waarschijnlijk vroegtijdige miskraam was,want ben vervolgens ook niet meer ongesteld geworden.Alleen is het nooit achterhaald. Week later pas de echo gehad en toen was lichaam goed hersteld gelukkig.
Ik ben er ieg overtuigd van,want had het nog nooit eerder gehad.

Ik ben ook erg benieuwd wat eruit komt uit de KO.

Vervelend is dat he als je weer voor half jaar naar huis gestuurd was.Wij hebben dat ook 2x gehad dus ben je zowiezo weer jaar verder.Nu eindelijk dit onderzoek en dan ben je al 2 jaar bezig zo vliegt de tijd.Moet zeggen dat ik het nu ook wel allemaal snel vind gaan die 2 jaar. Weet nog goed dat ik gestopt was met de pil.Merk dat ik er ook beter mee om kan gaan met de maandelijke teleurstelling.Nu ben ik 1 dag van slag als ik ongesteld wordt en eerst was dit wel een hele week dat ik zwaar depressief was.
Tuurlijk hoop ik wel snel zwanger te worden,maar heb wel zoiets van ik laat er niet meer mijn leven door beheersen dit deed ik eerst wel en dit is zonde en gaat ten koste van je relatie op ten duur en dat wil ik niet.Dat is mij veel meer waard.

x susie

Hoi Susie,

Jeetje zeg! Maar wat raar dat ze dan geen nacontrole doen! Maar je weet dus niet zeker of je zwanger geweest bent? Want als dat wel zo is, dan weet je in ieder geval dat je wel zwanger kan worden.

Bij mij is de teleurstelling ook erg groot elke maand. Er wordt ook gezegd dat ik er niet teveel mee bezig moet zijn, maar dat vind ik wel lastig. Ik loop nu sinds kort ook bij een psycholoog. Niet alleen voor het zwanger worden, maar dat speelt wel een grote rol. Dat helpt me wel. Eerst vond ik het raar om er naar toe te gaan, maar nu ben ik blij dat ik het gedaan heb. Je moet er mee leren omgaan! En zoals jij zegt, het moet niet je leven gaan beheersen. En dat deed het bij ook.
We zitten echt allemaal in hetzelfde schuitje! Weten bij jullie ook andere mensen uit  je omgeving  dat jullie bezig zijn om zwanger te worden?

X Bibi...

hey dames,

met het beleid van het zh ben ik het niet mee eens hoor!
ze sturen je dan naar huis,en tob nog maar een half jaar aan! en vooral omdat je dan nog jong bent!!! ja je heb toch niet voor niets de keuze gemaakt om op die leeftijd kmet de pil te stoppen!! slaat nergens op!

bibi ik was in ronde 12 zwanger maar dat is uitgelopen op een mk rond 8 weken,gelijk er na weer er voor gegaan en toen heeft het nog een jaar geduurd voordat ik weer zwanger was (ronde 15) dus totaal 27 rondes over gedaan (2 jaar) we zouden net met de behandelingen gaan beginnen (IUI MET HORMONEN) gelijk naar mijn cyclus,het was al een maand verzet omdat ik net die week op vakantie was en mijn eisprong had,dus kon toen niet gaan spuiten,en ja hoor op vakantie was het raak!!! toen we terug waren van vakantie en ik werd maar niet ongesteld,toen toch maar een test en ja hoor er stond ZWANGER!! pregnyl en de puregon lig nog steeds hier in de koelkast! echt ongelooflijk maar waar!!
morgen zit ik alweer op 21 weken en ben supertrots!!!

ik gun het jullie ook allemaal zo erg!
ik weet zelf wat jullie doormaken,iets wat je zo graag wilt en tot nu toe nog niet vervuld is!

xxx mier

Bibi@ Helemaal zeker weet ik het niet,maar doordat ik het nog nooit heb meegemaakt en het wel heel vreemd is als ik na anderhalf jaar ineens 1 keer een prop verlies en daarna niet meer ongesteld ben ga ik er bijna wel vanuit dat het zo is.Mijn eigen gyn dacht het ook en ik heb ook een klacht ingediend tegen vervangend gyn,omdat die mij zo onjuist/onrespectvol behandeld heeft.
Maar ja nu achteraf kan ik er niks mee.Had wel zoiets van dan heb ik liever dat het nu na 8wk misgaat dan als je straks veel verder bent en je er zo blij mee bent.

Bij mij in mijn omgevingen weten heel veel mensen dat wij bezig zijn.Op mijn werk heb ik het moeten vertellen aan het begin,omdat ik veel zh bezoeken moest ondergaan onder werktijd.En nu kwamen er ook vragen van collega's die het nog niet wisten,omdat ik vanaf de 23ste sta ziekgemeld voor 1 week.IJe krijgt dan toch vragen,maar ik maak er dan ook geen geheim van,maar hang het niet aan de grote molen.
als mensen vragen zijn jullie al bezig om zwanger te worden of willen jullie graag kinderen dan vertel ik het meestal wel.Je ziet dan mensen vaak wel heel verbaasd kijken en schikken.

Helaas is een vriendschap van 25 jaar verloren gegaan,omdat die vriendin zwanger werd en niet begreep van mijn kant dat er moeite mee had en op dat moment wat afstand nam,omdat ik het moeilijk vond.Zij vond dat ik mij niet zo moest aanstellen en ik blij voor haar moest zijn.Tuurlijk was ik blij voor haar,maar ik was ook verdrietig omdat het je met de neus op de feiten drukt.
Zij wilde continu over de zwangerschapskwaaltjes praten enzo en ik heb dat op een gegeven moment tegen haar gezegd.Toen is er grote ruzie uitgebroken en heb ik gezegd bekijk het maar.
Ik wil geen vriendin die mij niet begrijpt.Ze kan zich niet indenken hoeveel verdriet het mij deed wat ze allemaal zei.
Maar ja helaas zitten sommige mensen zo inelkaar.Die kunnen alleen met zichzelf bezig zijn.

Mier@ Wat je zegt ik begrijp ook niet dat je weer naar huis wordt gestuurd en ben het er ook absoluut niet mee eens.Inderdaad je begint niet voor niks vroeg/jonge leeftijd.Ik had graag op jonge leeftijd (voor mijn 30ste) een kindje willen krijgen.Hoop dat dat ook nog lukt.
Heb dan nog 4 jaar te gaan.

xsusie

Terug
Bovenaan