PCOS, Letrozol

Goedemorgen allemaal, 
Ik heb een vraagje, misschien een rare vraag. Afgelopen maandag voor de 3e keer begonnen met letrozol. Normaal gesproken moet je op dag 12 naar het ziekenhuis voot een echo om te kijken hoe groot je eitje is. Bij mij was dit de vorige keer 25 mm dus ze willen nu niet meer dat ik naar het zieke huis kom. Ook vertelde de gynaecoloog dat er uit studies is gebleken dat je door een inwendige echo op dag 12 de kans op zwangerschap ook verminderd word. Ik zit nu op dag 6, en ik wil het dus deze met ovulatietesten gaan proberen? Op welke dag beginnen jullie daarmee? En doen jullie dat savonds ej sochtends? En als je het sochtends doet en je ziet dat je een piek hebt kan je dan savojds ook nog gemeenschap hebben?
Alvast bedankt 

Hoi Allemaal! Sorry dat ik stil ben geweest. Was druk met werk en daarnaast moe en enorm chaotisch en vergeetachtig. Ik heb dus echt al flink last van zwangerschapsvergeetachtigheid ?. Verder gaat het heel goed. Ik zit nu op 16 weken. Het gaat zo snel ?! Had afgelopen maandag de eerste afspraak bij de verloskundige. Ik zou eerst bij de gyn blijven en toen toch weer niet. In het ziekenhuis is het ook nog flink chaotisch. De verloskundige kon met de doppler even de hartslag niet vinden, dus ik kreeg gewoon weer een echo. Er was niks aan de hand hoor. De baby werkte gewoon niet zo mee en de placenta zit aan de voorkant. Het was iig heel fijn om weer even te kijken. 
@Wilkindje, wat een geweldig nieuws ??!! Gefeliciteerd!! Hoe voel je je? Heb je kwaaltjes? Ik ben heel erg aan je aan het denken en hoop natuurlijk enorm dat het nu echt 3de keer scheepsrecht is. 
@Bloemetje, wat enorm fijn dat je eindelijk kon starten met je traject. Wel echt pittig hoor; 5 weken lang injecties. Jij zit nu natuurlijk ook echt op het wachtbankje weer. Ik hoop dat het te doen is en dat je een beetje kunt ontspannen nu je even niet hoeft te injecteren en niet naar het ziekenhuis moet. Ben heel benieuwd en ga heel hard voor je duimen.
@Margreet, ik hoop dat de verhoging in de dosis ook voor jou goed werkt. Vreemd hè dat voor de een 2,5 mg genoeg is en dat de ander zolang moet zoeken. Onderhand ben je alweer klaar met slikken natuurlijk. Had je nog last van bijwerkingen met de hogere dosis?
@JuliaTo, ik heb net gebeld met de echopraktijk en m'n zoontje mag mee ??. Ik heb het hem meteen verteld en uitgelegd wat een echo is. Hij heeft er heel veel zin in. De pretecho is op de 25e. Dus over een weekje. De 20 weken echo over 4 weken pas. Dus ben helemaal blij dat ik nu over week alweer mag kijken en dat we dan natuurlijk met z'n drietjes erachter gaan komen of er een broertje of zusje komt. Spannend! Hoe gaat het met jou? Morgen wordt je gebeld over de uitslag van het bloedtesten toch? Nog even wachten tot je NOD. Trek je het een beetje? Ik had ook meer en waterige afscheiding aan het begin van deze zwangerschap. Dus dat zou een teken kunnen zijn. Ik wil je alleen geen valse hoop geven natuurlijk. Het is eigenlijk al spannend genoeg. 
@DCPV, wat balen dat je toch ongesteld geworden bent. Zeker als je zo overtuigd was is dat echt een grote teleurstelling. Ik snap goed dat je zo verdrietig geweest bent. Die momenten zijn gewoon heel zwaar. Goed dat je jezelf herpakt hebt en ik duim dat deze ronde wel raak is ?. 
@Lau, wat fijn dat je vriend in ieder geval superzaad heeft ?. Dan heb je inderdaad wel betere kansen dan als je allebei problemen hebt qua vruchtbaarheid. Fijn dat je gyn zo doortastend is. Dat geeft toch het gevoel dat je serieus genomen wordt. Ook goed dat je van het weekend met Primolut gaat starten. Probeer verder je werk en wat zij ervan zouden vinden zoveel mogelijk los te laten. Stress is sowieso niet goed, maakt niet uit waardoor je stress hebt. Veel succes! Ik hoop dat je niet al teveel last hebt van bijwerkingen. 
@Lara, ik snap dat je nu minder te melden hebt. Dat eerste deel van je cyclus is er ook niet zoveel, maar aan de andere kant is dat wel ook het moment om even een beetje te ontspannen. Ik hoop dat deze ronde weer net zo verloopt als de vorige twee. Dus dat je iig duidelijkheid hebt over wanneer je eisprong is enzo. Natuurlijk duim ik heel hard voor je dat deze ronde sowieso een succes is ??.
@Danix, ik heb eigenlijk nooit gehoord dat inwendige echo's een negatief effect kunnen hebben op je kans om zwanger te worden. Mijn gyn was juist altijd heel enthousiast met de echo's. Het is alleen verder helemaal niet erg als ze geen echo's meer doen als alles verder in orde is. Dan kun je inderdaad gewoon ovulatietesten gaan proberen of evt. je cervixslijm+temperatuur gaat bijhouden. Het hangt er een beetje vanaf hoe lang je vorige cyclus was, maar meestal kun je ergens vanaf CD 10 - 12 beginnen met testen. Als je cyclus normaal wat langer is kun je ook wat later beginnen met testen. Ik deed de testen steeds wat later op de dag. Dus niet met ochtendurine. En maar 1 x per dag. Dus zo'n 3 dagen achter elkaar ergens laat in de ochtend of 's middags. Dan had ik op de 3e dag steeds wel een smiley op mijn CB testen. Als je je piek gevonden hebt is het verder slim om op die dag en de dagen erna gemeenschap te hebben, maar het maakt niet uit op welk tijdstip van de dag je dat dan doet. De piek is nl. 1 à 2 dagen voor je eisprong. Dus je bent dan hoe dan ook op tijd. Ik raad je aan om ook de dagen voor je je piek gevonden hebt iig om de dag gemeenschap te hebben. Dan ligt er alvast een voorraadje klaar voordat je eisprong is. Spermacellen kunnen nl. een 3 - 5 dagen in je lichaam overleven.

Heyhey!

Sorry voor de late reactie hoor dames, eerst een heel verhaal weggezet en dan vervolgens niet meer reageren.. dat was dus niet de bedoeling! maar ik heb het goed druk gehad afgelopen week met werk (alleen maar goed natuurlijk) en voel me gelukkig weer veel beter! En ik kon ook ineens niet meer inloggen.. emailadres niet bekend?!

Maar in ieder geval nog bedankt voor de lieve berichten/reacties van uit jullie!

@Lara, ja toevallig inderdaad ook bij Bravis. Maar ik had bij de eerste afspraken voornamelijk het gevoel niet echt vragen te mogen/kunnen stellen..alsof alles de normaalste zaak van de wereld was maar voor mij dus niet! Had er gewoon niet zo'n fijn gevoel bij. En wat me ook is op gevallen is dat ik verder helemaal geen controle heb, geen echo's etc. vergeleken met anderen. Maakte ik me vooral in het begin wel druk om.
De laatste keer dat ik een echo moest maken vroeg de dame zelfs: Waarvoor kom je eigenlijk? En toen ik het probeerde uit te leggen werd ik onderbroken om vervolgens plaats te mogen nemen.. tsja bijzonder.

@JuliaTo Dat was inderdaad een moeilijke periode. Heb het ervaren als een rollercoaster van emoties. Maar wel een plekje kunnen geven. Het heeft er wel voor gezorgd dat de wens nu alleen maar groter is. En ik het soms wel moeilijk vind om te zien dat iedereen om me heen zwanger wordt.. Maar goed, we blijven positief hoor:) 

Fijn om te weten dat ik niet de enige ben die zo'n last heeft van stemmingswisselingen en vermoeid etc. Ik dacht inderdaad dat de Letrozol minder bijwerkingen gaf dan Clomid en ik slik geen Primoluut dus het zal dan toch van deze kuur komen denk ik. 

Ik lees ook terug dat jullie bijna allemaal wel ovulatietesten gebruiken?! Ik ga het op m'n gemakje even terug lezen en toch overwegen dit ook te gaan proberen. Wilde het eerst bewust niet doen om er niet te veel mee bezig te zijn.
Al had ik op CD 10 in de ochtend echt enorme steken in m'n buik, deze was ook opgezet. Heeft een paar dagen geduurd en toen was het weg. Ik denk zelf dat dit ovulatiepijn is geweest omdat ik het herken uit andere cyclussen. Maar dit keer was het wel heel pijnlijk. twee dagen erna ook een grieperig gevoel gehad en meer afscheiding/slijm dan anders, vandaag zelfs roze slijm (ik probeer er maar niet te veel van te hopen oid). Maar herkennen jullie die pijn en symptomen rondom eisprong? 

Hoe gaat het verder met jullie? Als ik het goed heb gezien zitten veel van jullie nu ook aan het begin of middenin de cyclus?

@DCPV Wat balen zeg dat je toch ongesteld bent geworden, terwijl je dacht dat het deze keer gelukt was.. goed dat je er nu weer volle goede moed tegenaan gaat!! Ik ga hard voor je duimen!! 

@Lara Eigenlijk vind ik het best spannend om nu geen controles meer te hebben, omdat ik dan niet weet of het goed gaat, maar aan de andere kant geeft het natuurlijk ook wel weer meer rust, dus dat is wel heel fijn! Vanaf dag 11 ben ik volgens mij al gaan testen met ovulatietesten en afgelopen dagen eigenlijk niet meer.. zit nu op CD21 en was benieuwd of ik mijn eisprong al had gehad, aangezien afgelopen maandag follikel 18mm was. Nu net dacht ik, ik ga toch nog een ovulatietest, want had niet echt het gevoel dat mijn eisprong al was geweest. Heb er een van clearblue en sensitest gedaan en deze waren beide echt super positief dus mijn eisprong zit er wel aan te komen. Vraag me nu alleen af of dit niet te laat is aangezien ik nu al op CD21 zit? Of maakt dit niet zoveel uit, dit weet ik eigenlijk niet, omdat je cyslus niet langer dan 35 dagen moet duren? Weet iemand dit?

Volgens mij is een eisprong een eisprong. Dat maakt het ei niet beter of slechter als het een paar dagen later is. De reden dat ze de cyclus willen terug brengen naar 35 dagen of minder is vooral dat het op die manier regelmatiger wordt en je meer eisprongen in een jaar hebt, dus ook meer kansen om zwanger te worden.
De keer dat het bij mij uiteindelijk raak was kwam de eisprong ergens na 6 tot 8 weken als ik terug reken. Nu maar hopen dat het nog een keer raak mag zijn!

@lilo wat fijn om weer wat van je te horen! Fijn dat je zoontje in ieder geval mee mag naar de echo, spannend wat het word! 16 weken alweer...wat gaat dat dan toch eigenlijk snel zeg!!  Ik zit vandaag op CD12 en ben begonnen met ovulatietesten weer. 

@louisa inderdaad dat je geen controles krijg vond ik ook heel gek eigenlijk, wat ik ook vaak gehad heb is dat ik aan de telefoon afgekapt werd en dat er niet al te vriendelijk werd gedaan. En inderdaad misschien voor hun de normaalste zaak van de wereld maar op het moment dat je hoort dat je pcos hebt is dat echt wel even schokkend! De keer dat ik voor een echo kwam omdat ik een keer een follikelmetibg wou wist ze ook niet waarvoor ik kwam, dan denk ik hallo lees het dossier even door voor je iemand je behandelkamer in laat komen. Heel apart?‍♀️ Die pijn rond mijn ovulatie heb ik ook weleens gehad, maar ik voel dat niet elke maand hetzelfde. 

@sil het kan zijn dat je inderdaad een latere eisprong hebt, maar ze willen inderdaad niet dat je cyclus langer is dan 35. Als dit wel gebeurd zal je wel opgehoogd worden met medicatie. 

@juliato hoe gaat het met jou? Ben je nog steeds geduldig aan het wachten tot zondag of heb je inmiddels al een zwangerschapstest gedaan? Word nu wel heel spannend☘️ 

@Lilo wat leuk om weer wat van je te horen!! Heb je gemist hier maar heel begrijpelijk dat je niet constant met je hoofd hierbij zit hoor☺️
Fijn dat je zoontje mee mag!! Echt heel spannend hè, laat je ons wel even weten wat het wordt? de tijd vliegt echt, als hier de rondes nou ook zo snel zullen gaan?
dat lijkt namelijk voorbij te kruipen zie je al een beetje een buikje? En heb je het al op werk verteld? Had je trouwens nog veel ovulatie testen over? Anders wil ik ze wel alleen geen idee hoe we dat dan moeten doen want wil niet zomaar al me gegevens in het openbaar hebben?? 
@Louisaaaa ik heb rond me eisprong een beetje een gevoelige onderbuik en dan met name links of rechts, beetje kramp steek achtig maar geen roze bloed verlies ofzo. Dat zou je misschien eens moeten na vragen bij je gyn
@Sil wat lara al zei mag een cyclus niet langer dan 35 dagen duren dan wordt het indd waarschijnlijk opgehoogd, maar voor nu is een eisprong een eisprong dus maak het maar flink gezellig en wie weet is dit wel jou ronde?
@Lara hier gaat alles goed hoor, gister de gyn gesproken en ze zag indd dat ik een eisprong heb gehad en gaf ook aan dat ik een deze dagen of ongesteld moet worden of een positieve test in me handen heb. Ongeduldig dat ik was gister middag na het gesprek toch een vroege test gedaan van 10MIU/L omdat ik gewoon echt nergens last van heb maar was helaas negatief..
Nu net wakker en heb ineens heel erg het menstruatie gevoel dus het zit er vandaag en anders morgen echt wel aan te komen, dus dat is wel balen! Gister was het wel echt even een domper.. maar vandaag weer vol goede moed door naar de volgende ronde? het is iedergeval een mooie cyclus, vandaag CD32
Zit er ook over na te denken om acupunctuur te gaan doen, heb jij je er nog in verdiept? Welke CD zit jij nu?  @wilkindje hoe gaat het met jou??? Moet veel aan je denken, so far so good denk ik dan maar??

Hey meiden,
ik heb niet zoveel te melden ? ben vandaag 5+3 de tijd gaat erg langzaam, maar ik voel me goed, geen bloedverlies en deze keer ook gevoelige tepels dat ken ik niet van de vorige 2x ?‍♀️ We gaan het zien nog even geduld tot 02-07 ☺️

heb weer acupunctuur gehad afgelopen woensdag en nu even de echo afwachten, als dat beeld goed is dan gaan we wel door met de acupunctuur denk ik ? alles voor een gezond kindje te krijgen! 

Terug
Bovenaan