PCOS, Letrozol

@Lara, ja "verplicht" gemeenschap hebben valt niet mee inderdaad...Wel fijn dat je het nu een beetje los kunt laten.
Ik had gisteren weer een echo, mijn follikel van 18 mm die vrijdag werd gezien is nu verdwenen, dus op echo lijkt het dat ik een eisprong heb gehad, ik moet daarvoor maandag bloed laten prikken op progesteron. Goed nieuws van de eisprong natuurlijk, eindelijk een eerste kans, maar anderzijds is mijn bms dus maar 3,4 dus heel dun.... verwacht daarom niet echt dat er iets gaat gebeuren, maargoed voor t eerst ook op t wachtbankje!

@xxlara ja blijft toch altijd wel een teleurstelling maar we gaan weer door ? ben iig erg dankbaar dat ik met letrozol weer een ronde mag proberen ? maar ik snap dat je ff stil was.. Snap het gevoel dat je dan mogelijk te weinig Seks heb gehad dus kans maar die verplichte nummertjes geeft ook veel druk.. Ik merkte het laatst bij mijn partner ook dat hij niet zo leuk vind... We hadden afgesproken toen we klaar voor waren om aan kinderen te beginnen dat we rlxt mee om zouden gaan alleen toen wisten we niet dat het allemaal niet zo makkelijk zou gaan en als je hormonen slik of spuit en intensief naar ziekenhuis moet je die kans echt niet wil vergooien dus wordt het al snel een moetje enz...  Lastig he!!
Maar hopelijk was deze 1x gewoon genoeg ??? 

@bloem hopelijk heb je Mooie eisprong gehad ? had je gevraagd of de bms te dun was of dat voldoende was? Als je eitje is gesprongen en je progesteron aanmaak dan dikt hij ook nog wat meer aan volgens mij!! Succes met je wachtweken
Liefs lau 

Had wel gevraagd hoe het zat met de dikte inderdaad, en ze zei dat ze het vaak wel dikker zien maar dat er ook wel eens iemand zwanger is geworden met een bms van 2, dus tis niet gezegd dat het niet zou kunnen, maar de met letrozol 5 mg is hij wel een keer 6 geweest (alleen toen zette de follikel weer niet door haha). Ik vroeg of het nog dikker kon worden, toen gaf ze aan dat het vnl net na ovulatie is, dus dat ze niet verwachtte dat het nu nog veel dikker gaat worden. Dus meer dan wachten kunnen we niet doen, had wel gehoopt op een dikker bms dus dat was toch een beetje een tegenvaller. We gaan het zien!

Hoi allemaal,
Even weer een reactie van mij. Het is weer een tijdje terug, maar ik lees nog steeds mee.
Wilde even algemeen reageren omdat ik meerdere stukjes las over afscheiding en temperaturen. Nu heb ik vanaf zeker een halfjaar voordat ik zwanger werd alles wat betreft afscheiding en temperatuur heel nauwkeurig de gaten gehouden. Ik hoop daarom dat ik jullie een klein beetje kan helpen met wat ik weet.
Ik gebruikte iig een app om mijn temperaturen en afscheiding in bij te houden. De app maakte er dan een grafiek van. Dat was wel zo makkelijk. 
Verder raad ik aan om je temp echt je hele cyclus bij te houden en niet pas vanaf dat je klaar bent met de Letrozol. Dan zie je nl. goed de verschillen in de reeks lage temperaturen van voor de eisprong en de reeks hoge temperaturen na de eisprong. Het is ook echt de bedoeling dat je je temperatuur meet vlak nadat je s ochtends wakker wordt en nog voordat je uit bed bent gegaan om bijv. naar de wc te gaan. En het liefst moet je ook nog elke ochtend rond dezelfde tijd meten en minimaal 3 uur aaneengesloten geslapen hebben voordat je meet. Daarbij kan bijv. alcohol de avond van te voren effect hebben op je temp de volgende ochtend, die temp telt dan ook eigenlijk niet mee. Voor zover ik weet maakt oraal, rectaal of vaginaal meten niet echt uit. Het is niet om koorts te meten natuurlijk, maar om een stijging in je temp waar te nemen. Ik deed altijd een gewone digitale thermometer onder mijn tong en dat werkte prima. Oh en miss ook interessant: je kunt met temperaturen je menstruatie ook aan zien komen. De ochtend voordat je menstruatie begint gaat je temp nl. weer sterk omlaag. Als je temp. echter zo'n 18 dagen na je eisprong nog steeds hoog is ben je hoogstwaarschijnlijk zwanger. 
Het is alleen inderdaad wel zo dat je temp. pas de dag na je eisprong omhoog schiet. Dus om je eisprong op tijd aan te zien komen is het ook handig om ovulatietesten te gebruiken en/of je afscheiding (cervixslijm) in de gaten te houden. Ik deed dat vaak zo'n drie keer per dag. Vanaf je menstruatie gaat je afscheiding van een beetje droog en korrelig, naar een beetje yoghurt-/crème-achtig, naar echt slijmerig en doorzichtig (lijkt dan echt op rauw eiwit). De meest slijmerige soort afscheiding begint ong. 4 dagen voor je eisprong. Je kunt als je een beetje tussen duim en wijsvinger houdt er vaak draadjes van trekken en bij het afvegen glijdt een wc papiertje echt zonder weerstand langs je vagina. Bij de andere soorten afscheiding gaat een wc papiertje stroever. Het is volgens de boekjes zo dat praktisch meteen na je eisprong je afscheiding weer helemaal opdroogt, maar ik had meestal de dag van de temperatuurstijging juist waterige afscheiding ipv slijmerig en dan in de dagen daarna werd dat steeds minder tot bijna droog en dan een dag tot een paar dagen voor m'n menstruatie werd het weer waterig. Oh en nog een wijze tip: het heeft geen zin om je afscheiding te checken als je opgewonden bent of het net gezellig hebt gemaakt.
Nou! Dat was het. Een beetje veel info en ik snap volledig dat lang niet iedereen er zin in heeft om het zo te doen. Het is natuurlijk ook niet bepaald een vereiste, maar het gaf mij iets meer gevoel van controle. 
Ik gebruikte trouwens de app: Ovagraph (die hoort bij een boek). Er is nog een andere app: Kindara. Die vond ik ook heel goed. Allebei de apps zijn wel in het Engels.
Veel succes verder dames! Ik hoop dat het allemaal snel mag gebeuren voor jullie. 

@spannend bloem!! Eerste keer en hopelijk laatste keer op het wachtbankje! 
@Lilo, bedankt voor je duidelijke reactie!! 
Drinken jullie zelf trouwens volledig geen alcohol meer of wat is jullie mening hierover? Ik vind het vrij lastig om het ergens in los te laten, maar anderzijds wil je alle kansen zo goed mogelijk hebben.. 
Fijne avond dames! 

@Ireneee, ik ben zoizo geen alchol mens. Heb al heel lang geen alcohol meer gedronken. Ik let zelf wel op nu ik op het wachtbankje zit met wat ik eet. Eet nu ook geen carpartio en filet enzo meer.
duurt nog lang tot volgende week vrijdag.?

@Lara: ik snap dat je ff baalt :( En herken het helemaal. Het is lastig om wat romantisch van die verplichte nummertjes te maken. Ik ben al meer dan 10 jaar samen met mijn vriend en hoe leuk we elkaar nog steeds vinden, de vonken spatten er niet meer vanaf. Dus ook hier moeten we soms echt zin maken. We proberen er dan wat van te maken met kaarsjes, massage, etc. Maar de ene keer gaat het makkelijker dan de andere keer. 
Hoop voor jou dat die ene keer genoeg was! En misschien gaat het volgende maand ook weer wat makkelijker na een relatief 'rustige' maand :) 

En voor de rest mijn ervaringen met temperaturen: ik gebruik de app Fertility Friend (ook in het Engels en deze maakt ook grafieken). Ik heb een aantal cyclussen iedere ochtend (oraal) mijn temperatuur gemeten. Meteen zodra de wekker ging de thermometer onder mijn tong gedaan. En dan herken patronen. Ik weet nu dat mijn temperatuur voor de eisprong altijd onder de 36.30 ligt. En na de eisprong zit hij hier altijd boven (uiteindelijk rond de 36.60). Wat Lilo zegt: je kunt het niet gebruiken om een eisprong te voorspellen. Maar het bevestigt wel dat je een eisprong hebt gehad. Overigens gaat mijn temperatuur pas later in mijn cyclus omlaag. Dus ik zie mijn menstruatie niet aankomen als ik alleen hiernaar kijk. 
Ik weet nu wat mijn patroon is qua temperatuur, dus vanaf deze maand hou ik het iets minder goed bij. Ik ben op cyclusdag 9 begonnen met temperaturen en ga door tot 3 dagen na de eisprong. Anders maak ik mezelf gek.
Wat betreft het vruchtbare slijm. Dat vind ik nog wel een dingetje. Ik had vorige ruim voor mijn eisprong vruchtbaar slijm. Dus echt glibberig en rekbaar. Maar dit was op de dag van mijn positieve ovulatietest alweer verdwenen. En deze maand had ik zelfs al op dag 9 wat rekbaar slijm terwijl ik weet dat mijn eisprong de vorige keren pas veel later kwam (cd 17, 20, 18). Dus ik vind dit wel een beetje verwarrend. Vandaar dat ik wel gewoon ovulatietesten blijf gebruiken voor de zekerheid. 
O en die alcohol... In het begin was ik hier wel streng in. Ik dronk geen alcohol. Hooguit 1 glas op de dag dat mijn menstruatie was begonnen. Maar nu het langer duurt wil ik wat minder streng zijn voor mezelf. Dus ik mag nu tot de eisprong wel 1 of 2 glazen drinken in het weekend. Daarna drink ik weer even niet. 
Ik zit nu zelf op cyclusdag 12. Nog geen knipperende smiley. Die verwacht ik morgen. Maar tot nu toe is alles redelijk onvoorspelbaar bij mij, dus het kan ook nog alle kanten op ;-) 

Hoi Allemaal,
Ik ben nieuw hier, in december 2019 gestopt met de pil. Geen menstruatie gehad. In mei 2020 bleek ik zwanger. Helaas is onze dochter 25 augustus geboren nadat ze is overleden met bijna 20 weken zwangerschap. Na de bevalling geen menstruatie meer gehad. Vorige week is er pcos vastgesteld en ben ik begonnen met provera. Komende zaterdag mag ik beginnen met letrozol. Vind het enorm spannend. Liefs Babette 

Terug
Bovenaan