Hoi allemaal,
Even weer een reactie van mij. Het is weer een tijdje terug, maar ik lees nog steeds mee.
Wilde even algemeen reageren omdat ik meerdere stukjes las over afscheiding en temperaturen. Nu heb ik vanaf zeker een halfjaar voordat ik zwanger werd alles wat betreft afscheiding en temperatuur heel nauwkeurig de gaten gehouden. Ik hoop daarom dat ik jullie een klein beetje kan helpen met wat ik weet.
Ik gebruikte iig een app om mijn temperaturen en afscheiding in bij te houden. De app maakte er dan een grafiek van. Dat was wel zo makkelijk.
Verder raad ik aan om je temp echt je hele cyclus bij te houden en niet pas vanaf dat je klaar bent met de Letrozol. Dan zie je nl. goed de verschillen in de reeks lage temperaturen van voor de eisprong en de reeks hoge temperaturen na de eisprong. Het is ook echt de bedoeling dat je je temperatuur meet vlak nadat je s ochtends wakker wordt en nog voordat je uit bed bent gegaan om bijv. naar de wc te gaan. En het liefst moet je ook nog elke ochtend rond dezelfde tijd meten en minimaal 3 uur aaneengesloten geslapen hebben voordat je meet. Daarbij kan bijv. alcohol de avond van te voren effect hebben op je temp de volgende ochtend, die temp telt dan ook eigenlijk niet mee. Voor zover ik weet maakt oraal, rectaal of vaginaal meten niet echt uit. Het is niet om koorts te meten natuurlijk, maar om een stijging in je temp waar te nemen. Ik deed altijd een gewone digitale thermometer onder mijn tong en dat werkte prima. Oh en miss ook interessant: je kunt met temperaturen je menstruatie ook aan zien komen. De ochtend voordat je menstruatie begint gaat je temp nl. weer sterk omlaag. Als je temp. echter zo'n 18 dagen na je eisprong nog steeds hoog is ben je hoogstwaarschijnlijk zwanger.
Het is alleen inderdaad wel zo dat je temp. pas de dag na je eisprong omhoog schiet. Dus om je eisprong op tijd aan te zien komen is het ook handig om ovulatietesten te gebruiken en/of je afscheiding (cervixslijm) in de gaten te houden. Ik deed dat vaak zo'n drie keer per dag. Vanaf je menstruatie gaat je afscheiding van een beetje droog en korrelig, naar een beetje yoghurt-/crème-achtig, naar echt slijmerig en doorzichtig (lijkt dan echt op rauw eiwit). De meest slijmerige soort afscheiding begint ong. 4 dagen voor je eisprong. Je kunt als je een beetje tussen duim en wijsvinger houdt er vaak draadjes van trekken en bij het afvegen glijdt een wc papiertje echt zonder weerstand langs je vagina. Bij de andere soorten afscheiding gaat een wc papiertje stroever. Het is volgens de boekjes zo dat praktisch meteen na je eisprong je afscheiding weer helemaal opdroogt, maar ik had meestal de dag van de temperatuurstijging juist waterige afscheiding ipv slijmerig en dan in de dagen daarna werd dat steeds minder tot bijna droog en dan een dag tot een paar dagen voor m'n menstruatie werd het weer waterig. Oh en nog een wijze tip: het heeft geen zin om je afscheiding te checken als je opgewonden bent of het net gezellig hebt gemaakt.
Nou! Dat was het. Een beetje veel info en ik snap volledig dat lang niet iedereen er zin in heeft om het zo te doen. Het is natuurlijk ook niet bepaald een vereiste, maar het gaf mij iets meer gevoel van controle.
Ik gebruikte trouwens de app: Ovagraph (die hoort bij een boek). Er is nog een andere app: Kindara. Die vond ik ook heel goed. Allebei de apps zijn wel in het Engels.
Veel succes verder dames! Ik hoop dat het allemaal snel mag gebeuren voor jullie.