PCOS, Letrozol

@bloem van dat pompje heb ik ook nog nooit gehoord. Nu maar duimen dat het effect zal hebben ?? @irene ik voel ook iedere maand mijn eisprong. Ik heb er zelfs meer last van dan van mijn menstruatie ?. Wel fijn dat je dan zeker weet wanneer die eisprong geweest is. @lau pagina's op instagram over Pcos of fertiliteit volgde ik sowieso al niet en dat opzoeken van alle mogelijk informatie heb ik ondertussen ook al een tijdje opgegeven ?. Ik denk dat ik het vooral ook moeilijk heb met de hele onvoorspelbaarheid van zo'n traject. Ik weet graag waar ik aan toe ben. Vandaag weer een echo gehad. Er zit rechts een eitje klaar van 20mm ? (nu dag 14). We hebben het deze week al om de dag gezellig gemaakt dus dat houden we nog even vol ?. Dit weekend hebben we een nachtje in onze Waalse Ardennen geboekt in een B&B om wat te kunnen wandelen in de sneeuw. Lekker spontaan van ons ?. Doen we anders nooit, zo last minute. Ik had ook even gevraagd hoe lang we dit proberen voor er volgende onderzoeken ofzo aan te pas komen. Als het deze keer niet lukt, laat mijn man zich best ook al eens testen en doen ze bij mij een test om te zien of mijn eileiders vrij zijn. Na 6 cyclussen zou de gyn ons doorverwijzen naar een fertiliteitscentrum. We zitten nu aan cyclus 3. Ik ben wel blij dat ik nu wat beter weet wat er zowat zit aan te komen. Ik merk dat dit me ook wel rust heeft gegeven. Nu maar duimen dat het voor ons derde keer, goede keer is ??

Dag dames, ik lees al een paar weken stilletjes mee met jullie verhalen. Gefeliciteerd voor degene die het tot nu toe gelukt en heerlijk zwanger is ? zet m op voor de rest..
Ikzelf zit helaas in eenzelfde situatie.. Sinds bijna 1,5 jaar proberen wij zwanger te raken en tot nu toe zonder resultaat. Inmiddels zijn wij beide getest, mijn partner is alles bij in orde maar ik heb pcos.?
Sinds twee maanden zijn we aan de letrozol 2,5 mg en de daad op recept ? vandaag moest ik weer op controle bij de gynaecoloog (n.a.v. De folikelmeting afgelopen dinsdag) en kwam eruit dat ik vocht heb in mn baarmoeder en ze de vorm en het verloop ervan niet kan duiden. Nu moet ik over twee weken weer komen voor een 3d echo om verder te zoeken naar de oorzaak. Ook is het baarmoederslijmvlies niet dik genoeg terwijl er wel een eisprong heeft plaatsgevonden, Hmpf.. Gedoe..?
Herkent iemand dit? Ik merk dat ik er heel bang en onzeker van wordt.. Hoop van jullie te horen. Liefs ?

@doen-jah welkom in ons 'clubje' ?. Ik herken het zelf niet maar kan heel goed begrijpen dat je er onzeker van wordt. Hopelijk kan de volgende echo voor duidelijkheid zorgen!

Hoi allemaal,
Na een tijdje meegelezen te hebben, zou ik me ook graag bij jullie groepje willen voegen. Ik merk dat ik het prettig vind om erover te praten en hoe fijn is dat om dat te doen met lotgenoten. 

Ik ben Zoë, 24 jaar en sinds maart 2020 gestopt met de pil. Er is op 16jarige leeftijd al pcos ontdekt na het verwijderen van de mirenaspoiraal. Echter na een echo 1 jaar later te horen gekregen dat alles er "normaal" uit zag en er geen sprake meer was van pcos. Na de mirena spiraal de yasmin pil geslikt tot maart. In het begin 2 relatief nette cyclussen gehad, 28 en 32. Hierna begon de onregelmatigheid. 38,28,41,46 etc. Wegens diagnose pcos in het verleden en kans op vermindere vruchtbaarheid gezien erfelijkheid doorverwezen naar gynaecoloog. Mijn moeder heeft destijds 7 jaar in de MMM gezeten wegens endiometriose. Uiteindelijk ben ik via kunsmatige insemenatie (niet met donerzaad) verwekt. Uiteindelijk door echo en bloedonderzoek wederom pcos vastgesteld dus sprake van geen tot weinig eisprongen uit mezelf. 10-12 begonnen met eerste letrozol kuur 2,5 mg. Helaas vandaag ongesteld geworden. ( eisprong was op cd16, gecontroleerd dmv echo en bloedprikken) Zondag beginnen met het slikken van de nieuwe kuur, op naar ronde 2! ???

Sorry voor het lange verhaal, maar wilde de situatie zo goed als mogelijk toelichten. Hoe is het verder met iedereen? 

Hoi Zoë, fijn dat je toch besloten hebt om mee te schrijven!! En het lange verhaal is juist wel fijn, want dan weten we een beetje hoe het tot stand is gekomen dat je aan de medicatie bent gegaan. Wel erg lastig dat je zo’n verschillende cyclus had, dan krijg je toch vaak hoop. Goed dat je wel gelijk bent doorgestuurd zeker gezien je moeder ook. Hoe vind je vriend het dat jullie in het traject zitten nu 1 mnd? Ik ben nu halverwege mijn 3e ronde met letrozol 2,5 mg. Volgende week za of zo zou ik mijn NOD hebben denk ik. Ik heb nu maar 1 echo gehad dus niet een die erna of ik mijn eisprong heb gehad. Jij reageert dus ook goed op de letrozol denk ik he, aangezien je in de 2e ronde zit?
Hee Doen-jah, ook bij jou, goed dat je hebt besloten om mee te typen. Ik herken je verhaal helaas niet. Wat vervelend en onzeker. Goed dat je nu in het traject zit en dat ze proberen uit te zoeken hoe en wat. Gedoe idd, maar ze gaan er wel van alles aan doen om het te weten te komen!
@Mateke wat grappig dat jij het ook voelt! Maar je hebt er meer last van dan ongesteld, hoe lang voelde jij het dan rommelen in je buik? Ik had de vorige keer meeeega veel pijn met ongesteld zijn, echt te *)#$^(..
@Nientjee jeeetje alweer 13 weken!! Hebben je net pas gefeliciteerd, haha! Gaat toch zo snel! Inmiddels iedereen al op de hoogte gebracht?
@Lauwing maaar je bent écht zwanger!! ? ? Hahah middag dutje ‘mijlpaal’! Er gebeurd dus echt van alles, snap het wel hoor. Maar geniet ook zeker nu je geen last (nog) hebt! Hahaha
@Stephaniee wat een enorm leuke blog heb je! Veelzijdig wat je allemaal schrijft, tof! En goed dat je het onder de aandacht brengt. Ik heb het ook inmiddels aan mijn vrienden en onze beide gezinnen verteld. Ook mijn baas is inmiddels op de hoogte en vatte dit erg goed op, heel lief. Laatst vroeg ze er nog naar. Ik merk dat er wel echt waardering is voor als je het eenmaal verteld dat je ermee bezig bent op deze manier. Iedereen heeft bewondering voor je als je het eerlijk verteld.
Ik merk dat ik eigenlijk 3 weken van de 4 best wel erg positief ben.. Maar echt in tot in het gekke toe. Mn vriend heeft een nieuwe auto en ik zeg nu al 1 week; daar past zeker wel een tweeling in! En dat zeg ik puur omdat ik 2 eitjes had die goed aan het groeien waren.. Ik maak mezelf helemaal gek, en ook daar wordt ik dan weer gek van. Maar ik heb wel zoiets van ik ben liever té enthousiast en daarna even mega down maar tot nu toe lukt t aardig om te denken nieuwe ronde nieuwe kansen. Maar ik moet eerlijk zeggen; geen idee wanneer me dit zou opbreken. Ik zie dat nog wel gebeuren eerlijk gezegd.
Nou, dit is wel weer lang genoeg zo..
Is het al volgende week? #NOD.. Wachten wachten..☹

Hai, @Ireneee en @mateke bedankt voor jullie berichtje!
Ik herken wat Zoe zegt, dit delen had ik ook behoefte aan. Dus dit voelt goed ?
@Ireneee, ik herken de positiviteit heel erg! De vorige rondes zonder letrozol had ik dat ook! En Afgelopen twee rondes nog meer, omdat ik toen voor t eerst dingen kon volgen door de regelmatige cyclussen. Daarvoor waren mijn cyclussen verschillend van 36 tot bijna 60 dagen ? ook nu met het extra onderzoek probeer ik positief te blijven en hoop ik stiekem dat ze op de 21e gewoon een zwangerschap zien i.p.v. vocht omdat de 21e ook mijn NOD moet zijn. Gister zagen ze wel op de echo dat mijn ei is gesprongen dus dat is wel positief. 
Gisteravond heb ik veel gepraat met mijn vriend, dat doet goed. Hij is gelukkig altijd positief onder dit traject en geeft mij dus veel steun.
Nou fingers crossed op een positieve update na de 21e ?
?

@Ireneee, Dankjewel voor je reactie? Mijn vriend ervaart het traject als positief. Hij is niet zo'n doemdenker als ik, gelukkig tenminste 1 van ons die positief kan blijven! Hij geeft ook aan dat het natuurlijk ook mee speelt dat we nu op eigen houtje verder kunnen. Ik ben de 1e ronde gevolgd door echos en heb er 3 gehad, waarop heel duidelijk te zien was dat er 1 eitje aan het rijpen was. Op de laatste echo zag je alleen nog wat vocht op de plek waar het eitje heeft gezeten. De fertiliteitsarts gaf aan dat dit kwam door de eisprong. Een week later bloed geprikt op progestoron en die waarde was 62, dus een goede eisprong! Aangezien ze weten dat de medicatie goee zijn werkt doet heb ik nu letrozol voor 5 maanden mee naar huis gekregen. Ik ben gisteren dan ook prècies 2 weken na mijn eisprong ongesteld geworden. Dat was natuurlijk ontzettend balen, want denk dat iedereen wel herkent dat je stiekem hoop hebt. Echter moeten ik natuurlijk ook realistisch blijven en blij zijn dat de medicatie goed aan heeft geslagen.
Ik lees dat jij nu op het wachtbankje zit, spannend!!! Heb jij iedere ronde evengoed een controle dmv een echo? Kunnen ze dan geen bloedprikken op progesteron om te checken? Of doe je zelf ook nog iets van ovulatietesten? Ik ga in iedergeval voor je duimen dat 3x scheepsrecht is???✨

@Doen-jah zou bij jou dat vocht wat ze gezien hebben ook niet kunnen komen door de eisprong? Aangezien ze nu wel hebben gezien op de echo dat je ei gesprongen is. Wordt er bij jou ook nog bloed geprikt? Verder lees ik dat ook het aftellen voor jou is begonnen, spannend!!! Ook voor jou duim ik op eej goede afloop!??? Hoelang zijn je cyclussen nu door de letrozol? 

Dames hebben jullie ook ervaren dat de menstruatie heftiger is nu na het gebruik van letrozol? Ik kreeg gisterenavond zo'n ontzettende krampen... die ik me niet kan herinneren van mijn cyclussen zonder letrozol.
Wat beteft die positiviteit, ook die herken ik. Totdat ik gisteren mijn menstruatie heb gekregen dat was echt even een klote moment. Nu weer schouders eronder en positief door naar de volgende ronde. Ik denk ook echt dat een positiefe mind/instelling belangrijk is, gezien je lichaam natuurlijk reageert op hoe je je geestelijk voelt. Laten we  het er maar niet over hebben hoe killing stress is voor zowel geestelijk als lichamelijk. 

Heel fijn om met jullie in contact te komen en elkaars verhalen te kunnen delen! Ik merk dat dit voor mij heel positief werkt. ?
Fijn weekend allemaal!

Terug
Bovenaan