PCOS, Letrozol

XBo, hmmm. Positieve dingen nadat ik gestopt ben met alles. Voor nu dat m'n gedachten weer wat meer van mezelf zijn. Niet dat ze hiervoor van een ander waren?. Maar ik ging van 0 naar 100 in een milliseconde. En merk ik dat ik weer wat rustiger ben. M'n huid wordt weer gladder. Ik had vaak het idee dat ik in m'n zoveelste pubertijd terecht kwam. En het doet me heel goed om geen afspraak te hebben staan in het ziekenhuis. Ook niet gepland nog. Het voelt 'vrij'. Ik wil niet eens tellen hoe vaak ik daar geweest ben de afgelopen 2 jaar. Maar ik ga zeker over de 120 bezoeken. Makkelijk. Ik ben nog wel snel moe. Vandaag een wat drukkere dag gehad. Moet nog douchen, maar ben even niet vooruit te branden. Morgen maar de 'balansdag' inlassen. Ik kan alles redelijk loslaten. Alleen heb ik wel steeds de terugkerende vraag in m'n hoofd, ga ik door, of gaan we stoppen. Maar ik probeer dat nog even wat los te laten, omdat ik eerst fysiek weer mezelf wil worden en mentaal natuurlijk. M'n huisarts was heel duidelijk 2 weken terug: geen beslissingen maken nu. Hoe is het met jou? Hoe gaat het spuiten? Nog een echo gehad deze week? Vast wel, maar positief?
Ik las bij iemand dat die het lastig vindt geduld te hebben... dat wordt wel lastig, want dit hele traject bestaat uit wachten. Voor jezelf zou het fijner zijn het wat los te laten, de tijd kun je niet versnellen. En het is, wat het is. Ik had 2 jaar geleden ook niet verwacht toen ik met Letrozol begon, ik nu al een ivf-behandeling erop zou hebben zitten.
Fijn weekend lieve meiden! Ik ga mezelf toch even onder de douche slepen?. En dan ga ik Netflix aanslingeren?

@AnnekES spannend zo op het wachtbankje, hou je het een beetje vol? Merk je iets anders aan je lichaam of alles nog zoals normaal? 
@MilouP zo rot is dat dan he, dat er dan zo met je gedachten wordt gespeeld. De hoop hebben dat het misschien wel is gelukt, maar het dan niet zo blijkt te zijn. Vind dat wel echt een nadeel van het traject. Je weet bijna tot op de dag nauwkeurig wanneer je eisprong is en je eventueel ongesteld zou kunnen worden. Wanneer het dan een cyclus even anders loopt wordt je zo op de proef gesteld. Heb je ondertussen je eisprong gehad? Geniet van je vakantie(s)!
@Flipflap hoe was je laatste echo? Haha, het geduld hebben is een ding. Helaas ook weinig tips voor. Proberen je zinnen te verzetten, maar uit ervaring weet ik dat het in je achterhoofd toch wel blijft zitten. Al zou het fijn zijn als we het wat meer los konden laten! Enerzijds wil je positief zijn en vol vertrouwen erin gaan, maar anderzijds is het ook goed om de verwachtingen los te laten. Maar dat is lastig.. 
@Just-me spannend dat je deze ronde al op jezelf gaat doen. Hopelijk heeft de vaccinatie geen effect erop en loopt je cyclus netjes door. Heb je het ziekenhuis nog gebeld?
@BloemetjeInKnopp nou dat is wel een positieve ervaring dan toch, dat je gedachten wat meer van jezelf zijn i.p.v. de hormonen! 2 jaar onnatuurlijk spul binnen krijgen wat zoveel invloed heeft kan ook eigenlijk niet echt goed zijn.. En ik snap je gevoel zooooo, omtrent alle ziekenhuisbezoekjes. Bizar he, hoeveel je daar dan al bent geweest. Ook voor hun ben je gewoon een bekende (ik hoef m'n naam ook niet meer te zeggen bijvoorbeeld want die noemen ze zelf al op ?). Bizar dat die vermoeidheid nog 'zolang' aan blijft houden, maar ergens ook wel logisch. Zoals de huisarts al zei denk ik dat ook nu gewoon je lichaam even denkt van héhé, eindelijk even rust. En dat alles van het standje overleven er nu uitkomt.
Ik had donderdag een echo, alles was nog kein en die gekke follikel was geslonken (zat er nog steeds, konden ze zien aan de vorm en plek) en was nog maar heel klein dus dat is fijn. Ben opgehoogd weer in dosering en moet morgen weer terug. Die overgang van 100-112,5EH is bij mij altijd een ding. Dan gaan we meestal van alleen kleine follikels naar meerdere boven de 10. Ben dus benieuwd wat de echo morgen laat zien en of de combinatie van de Menopur&Gonal-F het beter doet.
Merk helaas wel dat ik wat meer bijwerkingen heb van de Menopur. Onrustige huid, terwijl ik jaren een hele mooie huid had, enorme haaruitval en ben wat sneller geirriteerd/vermoeid. Daarnaast ben ik 1,5kg aangekomen, terwijl ik in voeding en beweging niets heb aangepast. Dit vind ik wel heel naar. Hopelijk blijft het daarbij.
Fijne avond allemaal ?

@xBo: vervelend dat je zo veel last heb van die bijwerkingen. En dat de dosering dan ook nog niets doet. Wat een troep ook hè.. Ik hoop dat de nieuwe dosering wel iets gaat doen. 
Ik hou het vol. Het helpt dat ik eigenlijk niets meer verwacht. En mijn vakantie komt eraan, daar wil ik alleen nog maar aan denken. En mijn lichaam voelt nog hetzelfde.

@AnnekES spannend hoor, ik duim voor je!
Ik had dinsdag een echo. Rechts 1 follikel van 10,5 en 1 van 11,3. Links alles onder de 10. BMS van 6.7, zo dik is het nog niet geweest. Menopur lijkt daar dus wel iets op te doen. Moest vandaag weer terug. Rechts 1 van 10,8 en 1 van 11,8. Links 2 van bijna 12.. BMS 7.3mm. Wordt dus weer spannend. Zaterdag weer een controle, zodat wanneer ik doorschiet ze eventueel in kunnen grijpen en ik mogelijk weer met die remmers moet starten denk ik. Wordt er ZO moe van. Echt.. Ondertussen alweer CD20, dus gaat weer lekker lang duren. Maar we gaan weer door…

@XBo, wat een uitvogelen kan het zijn.. Ik duim voor een goede ronde voor je, hopelijk zonder remmers! Fijn dat de menopur iets lijkt te doen ook! Wel naar dat je last hebt van de bijwerkingen.. kon het maar zonder al die bijwerkingen :(

@AnnekeEs, wanneer ging je ook alweer met vakantie? Lekker vooruitzicht! Dat helpt wel een beetje hè?

Hier gaan we goed. Ik heb overlegd met het ziekenhuis afgelopen maandag en mijn onzekerheid besproken, was geen enkel probleem, ze begreep het heel goed en het was ook snel. Dus we mochten vanmorgen komen. Links 1 keurige follikel 18 mm al, groter dan ik verwachtte voor de 4e dag na letrozol.
De vaccinatie lijkt mijn lijf deze ronde redelijk zijn gang te laten gaan gelukkig. Dus we gingen opgelucht naar huis met instructie: aan de slag weer ? Hoeven ook geen extra controle, ik ga echt volgens het boekje dus ik ben er heel blij mee! De bijwerkingen werden wel iets meer deze maand, vooral duizeligheid en droge huid en helemaal kapotte gescheurde lippen en mondhoeken. Maar als het daar bij blijft voor 5 dagen mag ik als ik het zo hoor nog in mijn handjes knijpen…

Hoi dames, volgens mij heb ik een heel actief topic gevonden. Fijn! Ik kom hier graag meelezen en wat meepraten.
Mijn partner en ik zijn nu zo'n jaar bezig met kinderwens, en bij mij is nu PCOS geconstateerd. Net gehoord dat ik ga beginnen met Letrozol. Heb nu mega veel vragen maar pas 31 augustus een afspraak op de poli, dus hoop dat jullie me alvast als ervaringsdeskundigen wat meer kunnen vertellen. 
- Ik lees van alles over echo's tijdens je cyclus: klopt het dat je sowieso in dit traject vaak naar de poli moet? Hoe gaat dat in zijn werk?
- Letrozol start je met slikken op 3e dag cyclus (als ik het goed begreep). Moet je dan elke maand zo'n progesteronkuur om cyclus op gang te brengen voordat je kan starten? Of wordt die cyclus ook beter door die Letrozol? 

haha sorry dit zijn vast voor jullie allemaal hele basic dingen, maar vind het moeilijk om online de antwoorden te vinden. Bedankt alvast. Vandaag een beetje een emo dag; dus hopelijk helpt dit een beetje. 

liefs!

Goedenavond allemaal! 
Wat leuk dat er een topic is over dit onderwerp. Bij mij is een aantal maanden terug PCOS geconstateerd. Ik heb een kuur Provera achter de rug en ben gister begonnen met iets wat lijkt op een menstruatie. Morgen begin ik met de letrozol. Ben erg benieuwd hoe het gaat! 

Welkom dames! Nu ben ik de minst ervaren dame in dit topic, ik weet zelf pas enkele weken van mijn pcos. @SophieTh, het is een heel verschillend proces per persoon en misschien ook wel per ziekenhuis. Wat geloof ik voor iedereen geldt is inderdaad letrozol vanaf 3 van je cyclus en dan 5 dagen lang. Als je niet van nature menstrueert kunnen ze die eerst opwekken voor je letrozol start. Als je wel zelf menstrueert wacht je tot die begint en start je dan letrozol. Ik ben zelf direct begonnen op letrozol 2,5 mg. Ik kreeg in die ronde meerdere echo’s en een progesteron prik om de eisprong te controleren. (Voor mij geldt overigens: onregelmatige cyclus met wel altijd een menstruatie) Ik blijk enorm goed te reageren op letrozol 2,5 mg en ga precies zoals ze gehoopt hadden. Dus eerste cyclus meteen eisprong met 1 mooi groeiend follikel. Ik mocht daarom de tweede ronde zonder ziekenhuis bezoeken doen. Vanwege onzekerheid aan mijn kant hebben ze toch een echo gedaan (per ziekenhuis kan dit verschillend zijn, maar bij mij zijn ze vrij flexibel), hierop was weer precies te zien wat ze zouden moeten zien. Omdat het er weer zo goed uitzag hebben we het bij 1 echo gelaten. Het is wel verschillend hoe je reageert natuurlijk, op welk middel en op welke dosis. Niet iedereen heeft het geluk in 1 keer goed te zitten. Dus je zult gaan uitproberen en het ziekenhuis begeleidt jullie daarin. Er kunnen dus meerdere controles zijn, voor mij gold elke 3 dagen, sommige dames hier hebben ze geloof ik vaker, afhankelijk van wat je nodig hebt. Bij ons zijn deze altijd s ochtends vroeg, en duren ongeveer 10 minuten in het totaal. Maar dat is dus erg persoonlijk! Veel succes met je traject op letrozol. Een beetje ongevraagd advies?: probeer deze begin fase per stap aan te gaan. Ik had zelf veel vragen, dus stel die inderdaad hier gerust! Maar ik sprak ook af met mezelf dat ik niet verder vooruit keek dan een of enkele dagen. Eerst de letrozol, en dan pas verder. Geef jezelf de tijd om dit te verwerken en beter te begrijpen. Ieder lichaam is anders en de reactie op de te gebruiken middelen ook. Ik duim voor jullie voor een goed resultaat! ?

@Poffertje, succes met je eerste kuur! Hopelijk niet veel last van bijwerkingen!

Terug
Bovenaan