PCOS, Letrozol

@xBO: pff, lijkt me heel lastig als je zo lang ‘moet’ wachten met testen. Maarja..anders maak je jezelf blij met niets. Is het na die 12 dagen ook écht je lichaam uit?

Zojuist goede echo gehad :). 2 eiblaasjes en ze verwacht dat die morgen 16mm zijn. Ben echt heel erg blij dat deze dosering lijkt aan te slaan. Ben benieuwd wat de echo a.s maandag laat zien.
Kun je zelf nog invloed uitoefenen op de groei van eiblaasjes? Sporten? Of bepaald eten ?

Hee allemaal, ik ben weer terug van vakantie! Veel berichten hier in de tussentijd, hoop dat ik niemand vergeet: 
@Flipflap fijn dat je meteen door mocht naar de 5mg én dat dat wel meteen goed werkt! Nee je kunt het zelf echt niet beïnvloeden, al zijn er als je gaat zoeken natuurlijk allerlei dingen die volgens bepaalde onderzoeken zouden moeten helpen. Maar of het dat ook echt doet?
Ik moet zeggen dat ik het me ook wel blijf afvragen hoor. Ik kwam laatst echt puur toevallig, ik zocht iets heel anders, dit artikel tegen https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6036781/ het is niet echt een vooraanstaand tijdschrift en ook niet vaak geciteerd wat het wetenschappelijk minder betrouwbaar maakt, maar toch staat er dat bij de 130 vrouwen met PCOS in dit onderzoek die naast letrozol ook NAC nemen (gewoon een vrij verkrijgbaar voedingssupplement) de kans op zwangerschap 3.9x groter is dan bij letrozol zonder NAC. Als ik zoiets lees ga ik twijfelen om het toch te bestellen, maar volgens mij zijn er heel veel van ditsoort onderzoeken, met positieve verhalen over vitamine D, B12, DCI, omega 3 en ga zo maar door. Haha dan ben je snel blut. 
@xbo WAAAUW wat super dat jullie 2 goede kansen krijgen!! Hehe, na alle afgebroken rondes en gekke uitslagen is dat je zo gegund!
@SophieTH&Poffertje Ik geloof dat jullie eerste vragen al wel beantwoord zijn inmiddels, maar welkom! Succes maandag poffertje.
@Annekes jammer :( Toch weer succes met de volgende ronde 
@KaatjeM Dankjewel voor je berichtje. Ik heb eerst ook een tijdje meegelezen voor ik hier iets schreef (ik ben er ook niet van) en nam me toen hetzelfde voor!
@justme succes op het wachtbankje!

Ik heb dus lekker even vakantie gehad. Op CD12 heb ik een echo gehad en toen was het follikel 13,5mm, daarna geen echo’s meer gehad. Normaal voel ik heel duidelijk wanneer ik mijn eisprong heb gehad, deze ronde was dat onduidelijker. Ik verwacht tussen morgen en dinsdag ongesteld te worden. Ik kon het deze ronde goed van me af zetten, mede door de vakantie, maar ik voel nu mijn buik wel een beetje dus daardoor lukt dat nu wat minder goed. Ik denk dat ik gewoon ongesteld ga worden, want alles voelt precies hetzelfde als anders, maar goed het zou natuurlijk nog kunnen… duimen! Hopelijk is de teleurstelling deze ronde minder groot, vorige ronde had ik er echt last van… 
Het duurde deze ronde trouwens allemaal net iets langer dan de vorige ronde. Zou het kunnen dat de letrozol minder goed gaat werken of zit daar gewoon altijd variatie in? De volgende 2 rondes zijn helemaal zonder echo’s. 

@MilouP, welkom terug :) fijn dat je een goede vakantie hebt gehad! Hoe vond je de ronde met maar 1’echo? Hier hetzelfde verhaal, ben benieuwd naar jou ervaring. Wat betreft de letrozol en de werking, ik durf het niet te zeggen. Het is eigenlijk ook een vraag die ik zelf heb. Zat het me laatst af te vragen. Maar misschien kan je cyclus een keer een paar dagen verschillen?

@Flipflap, blij dat je een goede echo had! Fijn! Er zijn inderdaad heel veel onderzoeken naar supplementen en voeding. Zelf doe ik er wel iets mee, maar dit was ik al begonnen voor ik wist van mijn pcos. Ivm allergieën moest ik mijn voeding aanpassen. Daarnaast word ik behandeld door een mesoloog, en via haar krijg ik homeopathie en vitaminen en mineralen om mijn lijf weer aan te sterken na alle klachten en disbalansen van de allergieën. Heb mijn voeding en eetpatroon vrij drastisch omgegooid om die reden, maar grappig genoeg blijkt het helemaal op één lijn te liggen met de adviezen voor voeding en hormonen. Meer gebalanceerd eten, bewustere afwisseling en schema’s in voeding per week, minder suikers, eetmomenten verminderd, aanvullen van bepaalde vit&min, Of het helpt? Dat weet ik niet. Wel voel ik me stukken beter en energieker dan 3 maanden geleden, geen vage klachten meer, geen buikpijn en misselijkheid meer, geen vermoeidheid of inzakkers. Bewegen deed ik al, nu dus nog steeds. Het kan in elk geval geen kwaad!

Wat zouden jullie doen? Wij gaan woensdag op vakantie voor 13 dagen. We gaan rondreizen, dus verblijven elke 2 nachten ergens anders. Blijf ik temperaturen? Of zal ik het laten voor wat het is tot we weer terug zijn? Mijn menstruatie valt midden in de vakantie ? dus de letrozol gaat mee. Al hoop ik dat we die niet meer nodig hebben ?

@Flipflap ja, na 12 dagen kun je er wel op vertrouwen dat het je lichaam uit is gelukkig. Fijn dat jij een goede echo had! 2 mooie follikels, dat belooft veel goeds! Er zijn veel dingen die je mogelijk kunt doen om je vruchtbaarheid/kwaliteit van de eicellen te verbeteren, echter heb je geen specifieke invloed op de groei van een follikel en of het uitendelijk ook voor jou werkt. Op internet is er veel te vinden: weinig suiker, tarwe, lactose / bewerkte voeding. Niet te hard sporten, en bepaalde sporten alleen in een bepaald deel van je cyclus. Bepaalde supplementen die een goede invloed kunnen hebben. Echter is het echt voor jezelf afwegen wat je wilt laten. Ik ben bijvoorbeeld vanwege mijn PCOS wel voor bepaalde supplementen, maar hier hangt ook een prijskaartje aan van ongeveer 100 euro per maand. Daarnaast hou ik veel rekening met mijn voeding/sportritme. 
Succes maandag, ik duim voor je!
@MilouP welkom terug! Ik hoop zo dat je goed nieuws krijgt deze dagen. Hoe voel je je vandaag? Ik heb van andere dames wel begrepen dat het ineens kon zijn dat de Letrozol niet meer werkte, of inderdaad minder zijn werk begon te doen. Even goed in de gaten houden, maar hopelijk is een volgende ronde niet nodig. Fingers crossed!
@Just-me ik zou het temperaturen lekker loslaten. Hoe gaan jullie het doen met de inseminatie? Kun je dat meenemen? De afgelopen ronde hebben jullie ovulatietesten gebruikt die goed werkte toch? Eventueel dat je die mee kunt nemen en binnen een bepaalde periode waarin je je ovulatie verwacht gebruikt. In ieder geval lekker genieten!
Zo, ik zit op dag 5DPO. Deze ronde Pregnyl gebruikt ipv Otrivelle en dat voelt al veel beter. Minder last van de bijwerkingen. Ook merk ik nu ik een week gestopt ben met de Menopur dat mijn huid weer rustiger wordt, mijn gewicht weer is gedaald en de haaruitval is gestopt. Komt dus echt daarvan! Verder voel ik me wel oké. Nog iets gevoelige borsten en een wat drukkend gevoel rond mijn eierstokken, maar dit heb ik altijd na de eisprong. Nu alleen een stuk minder. Fingers crossed!

@justme Ik vond het deze ronde vooral heel fijn om maar 1 echo te hebben, omdat het echt lastig te combineren is met mijn werk. Ze doen de echo’s bij ons niet aan het begin of einde van de dag (dat is gereserveerd voor de ivf trajecten..) dus op z’n vroegst om 10 uur. ik werk zelf in een ander ziekenhuis dus daar moet ik dan nog heen, dus als ik dan ineens een afspraak had moesten mijn eigen patiënten van een heel dagdeel afgezegd worden… Vind ik steeds erg vervelend! Hoe ik het volgende ronde, helemaal zonder echo’s, vind weet ik nog niet. Ik vind het heerlijk om er minder mee bezig te zijn, ik doe verder geen ovulatietesten en meet ook geen temperatuur. Als mn eisprong geweest is voel ik dat toch wel. Maar ik vind het ook spannend of de letrozol nog werkt, omdat mn cyclus deze ronde dus iets langer was dan de vorige ronde. Voelde het de eerste ronde op CD14 en de tweede op CD17, dus misschien als ik op CD20 niks voel dat ik bel of ze toch een echo willen doen? 
Ik zou als ik jou was niet temperaturen, gewoon echt van je vakantie genieten en niet daar steeds mee bezig zijn. Effect op de uitkomst heeft het toch niet!
@xbo Dankjewel. Ik hoop het ook zo voor jou!! Wat fijn dat je minder bijwerkingen hebt! Ik voel nog steeds helemaal niks. Behalve dat de pijn in mn borsten weg is (is altijd behoorlijk heftig, begint ongeveer 1,5 week voor NOD en gaat een paar dagen voor NOD weg…). Daarom denk ik ook dat ik gewoon ongesteld ga worden, maar toch nog heel erg aan t duimen!

Nog in aanvulling op mn vorige berichtje: ik eet wel weinig suikers, beperk koolhydraten, eet weinig melkproducten (en als ik ze eet alleen biologisch, net als eieren) en ben vegetariër. Maar dit doe ik al jaren en niet vanwege de PCOS, gewoon omdat ik me er beter bij voel, dus daarom zie ik het niet echt als aanpassingen vanwege de PCOS. Ook had het nooit invloed op mijn te lange cyclus. Al helpt het misschien wel iets in dit traject, geen idee? Omdat ik vegetarisch eet, neem ik trouwens wel algenolie en vitamine B12. Ook raadde de gynaecoloog ‘vitals elke dag mama’ aan, dus die neem ik ook. Nemen jullie nog speciale supplementen? 

@Xbo, onze vakantie hebben we er precies tussen in gepland! Dus mijn menstruatie valt wel in de vakantie maar we zijn terug voor de volgende ronde ? De ovulatietest van vorige week was inderdaad ineens positief! Voor het eerst ooit! Dat is dus wel fijn om te weten voor een volgende ronde.

@MilouP, oh jeetje, dat snap ik wel. Lijkt me inderdaad heel lastig als het jou werk zo beïnvloedt.. Dan heb ik het wel getroffen met de tijden hier.. Ik herken wat je zegt, het er minder mee bezig zijn. Ik vond 1 echo ook heel relaxed. Net genoeg om de zekerheid te hebben dat er iets gebeurd, maar in zo’n mate dat het los te laten is tussen door. Als ik alle rondes zo mocht doen zou ik ervoor tekenen ? De aankomende rondes zullen vast wel wat extra spanning en onzekerheid met zich mee brengen, maar dat hoort er ook bij vrees ik ?

En jullie hebben gelijk, ik kan de uitkomst niet beïnvloeden dus ik laat het voor wat het is. Na de vakantie weer verder! Nu is het mijn beurt om echt even los te laten! Best moeilijk ?

Vanmorgen echo gehad om te kijken of de letrozol wat gedaan heeft, maar dit was helaas niet het geval. Nu weer een kuurtje provera en dan de letrozol ophogen naar 5mg. 

Terug
Bovenaan