PCOS, Letrozol

Agh, MilouP, ik baal echt enorm voor je!! Ik gun het jullie zo! Wel geruststellend om te weten dat je zwanger kunt raken misschien, maar nu vooral hard duimen voor een plakkertje! Drie maal is scheepsrecht? Ik hoop dat je ook deze weer sterk te boven komt. Lijkt me heel naar om mee te maken… Sterkte!

@annekeEs, fijn dat het bij jou allemaal rustig is! Weet je al wanneer je voor een eerste echo mag? (Of heb ik iets gemist ?)

@Lisette, welkom! Ik ben ook zo ingestapt, eerst een tijdje meelezen ? Fijn dat de letrozol ook bij jou aanslaat, hopelijk snel een mooi resultaat! Bij mij werken de ovulatie testen goed sinds de tweede ronde letrozol. Echt heel duidelijk negatieve testen door de maand heen en gedurende Max 48 uur knal testen. Voorheen testte ik vrijwel altijd wel licht positief, nu gelukkig dus wel duidelijk!

Hier weet ik het niet zo goed. Ik ga er nog steeds niet van uit, maar kan het deze maand niet goed inschatten. Ik wist vorige maand vrij snel; dit is m niet. Maar dat voel ik nu niet. Voel ook niks anders specifieks hoor, dus ??‍♀️ Misschien ook door alle drukte en afleiding deze laatste drie weken. Ik voel wat kleine dingen, maar die kan ik allemaal makkelijk wijten aan iets anders. Voor nu ga ik ervan uit dat ik maandag mijn menstruatie kan verwachten. Maar wie weet Anneke, hebben wij ook mooi nieuws voor de 6 maanden!

@AnnekES oooh dat vaak plassen herken ik wel van die eerste weken haha. De klachten komen inderdaad in vlagen en kunnen per dag anders zijn, dus goed dat je daar niet teveel op focust.

@MilouP hoe gaat het ondertussen met je? Heb je het ZH nog gesproken, en is het bloedverlies nog verder doorgezet? Hoop dat je deze dagen een beetje doorkomt en jezelf kunt herpakken. Je bent een sterke meid.. En hopelijk is voor jou 3x dan echt scheepsrecht…  

@Just-Me gek he hoe je gevoel soms met je kan sollen! Hopelijk is het inderdaad raak deze maand, wie weet!

@MilouP: wat een vervelende ronde zo. Zoals Rshaa ook zegt: ga je nu gewoon door of toch even laten checken door het zkh? Hoe dan ook, virtuele knuffel en sterkte ?.

@AnnekES: fijn dat je CB test ook duidelijk positief was! Nu "rustig" afwachten tot de eerste echo dus, spannend!

Goeie opmerking over die vaccinatie wel, 2 rondes geleden was ik ineens een week later en daar snapte ik niets van. Maar nu ik terug gekeken heb, was dat inderdaad in de ronde met de vaccinatie. Is dat ook weer opgehelderd ?.

Ben inderdaad blij dat de Letrozol in ieder geval goed aanslaat! Na de 5e ronde hebben we groen licht van het zkh gehad voor 1 jaar zelf proberen. Dus we mogen 12 rondes met deze doses. Nu dus ronde 7, maar ik moet toch toegeven dat het vertrouwen met elke ronde wel afneemt haha... Maar goed we gaan gewoon door en dan gaan we het wel zien. Goed om te lezen dat meerdere van jullie vaker wisselende dag van eisprong hebben. Ik zal nog even af moeten wachten dus :)

@Rshaa: ik las inderdaad dat jij een rare ronde had gehad. Snap heel goed dat je dan deze ronde dan meer als testronde ziet, maar wie weet valt het inderdaad mee! Ben benieuwd wat ze maandag weer gaan zien!

@Just-me: Leuk dat jij ook zo begonnen bent met meeschrijven! Bij mij werkte de vorige ronde de testen dus ook zo, maar nu ineens weer niet? Of ik moet m'n eisprong nog krijgen dus... Anyway irritant he als je niet kan inschatten hoe de ronde gaat? Hoe moeilijk ook, zit er niets anders op dan afwachten... Maandag je NOD dus? Hopelijk gebeurd er dan niets en heb je daarna gewoon positieve test in handen ?!

He meiden,
Mag ik meedoen? Lijkt me fijn om ervaringen te kunnen delen en dat we elkaar kunnen steunen. Ik zit nu aan een 5-daagse kuur provera (vandaag dag 3) en vanaf mijn 3e dag mag ik van start met letrozol. Zodra mijn 'menstruatie' doorbreekt moet ik het ziekenhuis bellen voor het maken van een afspraak voor cyclusdag 12. Vind het allemaal zo spannend... 
Knuffel en sterkte voor jullie allemaal.
Oh ja, ik heb PCOS - net als de meesten hier geloof ik? -, dit is nog niet zo heel lang geleden ontdekt. 
Wat is jullie ervaring met letrozol? Vind het eigenlijk wel bijzonder dat sommige meiden clomid krijgen en sommigen letrozol. Volgens mij heeft het redelijk dezelfde werking toch?

Welkom Juliass!
Spannend om van start te gaan met dit traject. Ik hoop dat het zijn werk gaat doen! 
Ik heb begrepen dat letrozol een stuk minder bijwerkingen heeft dan Clomid en dat de kans op een zwangerschap groter is. Maar letrozol is relatief nieuw, dus ik denk dat het daarom nog niet overal wordt voorgeschreven.
Zelf heb ik weinig bijwerkingen. Behalve extreme vermoeidheid op de dagen dat ik het slik. Maar dat vind ik te overzien :)
Ik was relatief snel zwanger met de 5mg Ronde 2 (maar dat werd vroege miskraam) en ronde 5. Helaas is mijn kindje 3 weken na de geboorte overleden dus ben ik nu weer opnieuw begonnen. Inmiddels ronde 2 (al was de 1e zo 'mislukt' dat ik die eigenlijk niet meetel). Ben benieuwd of deze beter gaat :)

@MilouP: hoe gaat het nu met je?

@Rshaa Ik ga meteen door naar de volgende ronde. Weet niet of je de vorige keer ook meelas, maar toen had ik het gevoel dat ik echt niks aan het ziekenhuis had na de miskraam. Ik had dit keer nog niet eens gebeld dat de test positief is. En als het misgaat voor je hebt getest (want dan weet je niet dat je zwanger was) kun je ook gewoon verder, waar ligt dan dat omslagpunt dat het echt een miskraam is en je niet meteen verder mag… ik wist eigenlijk 1 dag na mn NOD al dat het mis zou gaan en uiteindelijk gebeurde het 3 dagen na NOD. dus ik heb gekeken of het hcg inderdaad uit mn lijf is en ga gewoon morgen weer aan de letrozol..
Ze zouden na de 2e miskraam verder onderzoek willen doen, maar wij hebben daar op dit moment nog even geen behoefte aan. Na de 3e keer willen we dat wel doen. Enige waar ik nog over twijfel is om even na te vragen of mn hartslag normaal is. Ik lees wel eens dat vrouwen bloedverdunners krijgen omdat het steeds mis gaat namelijk. En als het raak is lig ik al voor mn NOD wakker van hartkloppingen, met normaal fietsen is mn hartslag dan 180 (niet overdreven), met rustig wandelen ook gerust 130 en mn rusthartslag is dan boven de 80. Normaal heb ik een rusthartslag van 50 en ik ben bestwel sportief dus dan haal ik die 180 en 130 ook niet. Weet wel dat hij iets hoger kan zijn als je zwanger bent maar hartkloppingen en zoveel hoger? Even navragen of ze daar iets naar zouden willen/moeten onderzoeken, of dat het normaal is. 
Aan de ene kant geeft het hoop dat ik zo snel zwanger kan raken, maar aan de andere kant juist helemaal niet: waarom kan ik niet zwanger blijven?? Het ene moment gaat het dan ook goed, het andere moment denk ik vooral ‘wat als het geluk was en nu heel veel maanden uberhaupt niet raak’ ‘wat als het de volgende keer wéér gebeurt’. Tuurlijk, daar heb ik geen antwoord op en moet ik van me afzetten, maar nu door de emoties lukt dat nog niet altijd even goed… 
Ik hoop dat het bij jou meevalt en niet alleen een testronde is! Maar ik snap je wel na de vorige ronde… benieuwd wat ze maandag zien!
@just-me ik hoop zo dat 3 keer scheepsrecht is! Het voelt nu wel anders dan de vorige keer, omdat het al de hele tijd niet goed voelde, vorige keer had ik me écht zwanger gevoeld deze keer niet. Al baal ik natuurlijk alsnog heel erg. Ironische is dat ik voor ik überhaupt wist dat het raak was al een keer ‘3 keer is scheepsrecht’ geroepen heb en daarna dacht ‘shit de 2e keer is nog niet geweest…’ haha hopelijk klopte dat toch ? zoals ik hierboven ook al zei; ik weet niet zo goed of ik het nou een geruststelling vind dat ik zwanger kan raken omdat ik niet weet of ik zwanger kan blijven… 
Ik duim voor jullie voor maandag!!!
@xbo Het gaat op en af… Ene moment redelijk andere moment huilbuien. Het bloedverlies is inderdaad heel erg doorgezet, het ziekenhuis heb ik niet gesproken (hierboven al uitgelegd..). Ik hoop écht dat 3 keer scheepsrecht is ?? 
@Lisett Dankjewel ❤️  12 rondes letrozol is inderdaad wel lang! Snap dat je dan opgegeven moment iets minder vertrouwen krijgt… aan de andere kant: je krijgt wel gewoon een eisprong en er doen best veel mensen een jaar over zwanger worden! Dus waarom niet? Ze geven het niet als zij er geen vertrouwen in hebben. 
@Juliass Welkom!! Spannend, succes. Letrozol en clomid hebben inderdaad een vergelijkbare werking, behalve dat letrozol net wat beter werkt en minder bijwerkingen geeft. Maar clomid is echt hiervoor op de markt en bij letrozol is het ‘off label gebruik’ zegmaar. Om dat laatste schrijven niet alle zkh’en het voor. 

Welkom Juliass!

@MilouP, ik snap wel wat je zegt. Niet weten of je zwanger kunt blijven is misschien wel net zo moeilijk als niet weten of je wel zwanger kunt worden… Natuurlijk komen miskramen voor, ik hoop dat dat het ‘is’, gewoon domme pech… En het bij deze blijft voor jullie en het binnenkort wil lukken! Wat gek van je hartslag, ik heb het nog niet zo extreem gehoord? Maar misschien is navragen geen gek idee inderdaad.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen touw aan vast kan knopen deze keer. Rationeel gezien zeg ik echt vrij zeker: is m weer niet. Maar als ik alleen naar mn lijf luister twijfel ik door een paar gekke dingetjes. Maar nogmaals, die ik allemaal kan verklaren. Dus ergens merk ik dat toch wat hoop heb, dan heb ik toch al een plaatje in mijn hoofd: oma ligt heel slecht, wie weet kunnen we het nog net vertellen. Mijn vader is bijna jarig, wat zou dit een leuk cadeautje zijn ? Nou zo dus, maar dit hebben we twee rondes geleden ook gedaan en ben dus bang voor een lelijke teleurstelling maandag of dinsdag… Ik probeer mezelf dus een beetje nuchter te houden, maar ergens wil ik ook wel wat hoop hebben, want dat hebben we toch ook een beetje nodig??

Terug
Bovenaan