PCOS, Letrozol

@Lisett, ik slik maar 2,5 mg! Vanaf de eerste cyclus meteen 28 of 29 dagen. Twee rondes controles gehad en nu inderdaad zelf 4 rondes proberen. Ik weet eerlijk gezegd niet wat er gaat gebeuren… de laatste gynaecologe sprak ik telefonisch, zij was niet mijn ‘eigen’ gyn en nogal kort door de bocht.. Ik moet maar een afspraak maken tzt? Ergens net voor ik weer aan de letrozol moet? Ik wilde hier nog vragen hoe de dames hier dat doen/deden? Ze gaf geen info over hoe of wat, alleen dat er dan onderzoeken komen… Ik wacht dus maar af als ik een afspraak ga maken wat ze dan zeggen?

Ik hoop dat dit jullie ronde wordt!! Dat zou toch wat zijn ?

Ik reageer later even op alle berichtjes, maar ik ben inderdaad meteen weer met letrozol begonnen. Ik ben alleen echt behoorlijk lang ongesteld deze keer... Het is nu CD8, ben 1 dag later met letrozol begonnen dus vandaag laatste pilletjes genomen, maar ik had vandaag ook nogsteeds bloedverlies.... ik hoop dat het wel werkt deze ronde, want als mn lichaam nog met de menstruatie bezig is als ik de laatste pillen neem.... nouja afwachten maar weer ?

@MilouP: fijn om even iets van je te horen :). Hoe gaat het met je? Denk je dat het voor het ontwikkelen van een follikel iets uitmaakt of je menstruatie nog ‘bezig’ is? Zou het anders zeker even aan de gynaecoloog vragen! Wanneer heb je een afspraak staan voor een echo? Of doen jullie zonder echo’s?
@just-me: waarvoor moet je dan een afspraak moeten maken als ze zeggen dat je nu maar 4 rondes zelf aan de slag moet? Zou gewoon bellen hoor; als het niet helemaal duidelijk is. Klinkt een beetje vaag.. ik bel gewoon elke keer als m’n menstruatie is gestart en ik een echo wil inplannen voor dag 10.
@Lisett: frustrerend lijkt me dat, als je maar gewoon weer verder moet proberen..een jaar is zo lang wat dat betreft :(. Is er iets uit die foto gekomen? Succes met de wachtweken; ik zal voor jullie duimen!
@rshaa: wat balen dat de follikel niet zo goed is doorgegroeid. Echt een tegenvaller.. Heb je inmiddels al van de gynaecoloog gehoord of je een spuit mag zetten om de eisprong op te wekken? Heb je dat al eens eerder gedaan trouwens?

@hier: vandaag op cd16 een follikel van 21 mm. Hoop heel erg dat ik dit weekend mijn eisprong heb.

@MilouP, ik kan het je niet zeggen. Je lichaam is misschien toch nog aan het ‘opruimen’ dan? Kan van slag zijn lijkt mij… Even afwachten maar… Ik hoop dat het goed loopt voor jullie deze ronde!

@Flipflap, nee we gaan nu ronde 5 in, waarvan dit de 3e zonder controles is. Maar als ik na ronde 6 (dus over 2 maanden niet zwanger ben) willen ze eerst verdere onderzoeken doen, of er een andere reden is dat het niet lukt. Voordat we weer verder zouden mogen met letrozol. Maar er werd niet gezegd wat voor onderzoeken, of wanneer ik daarvoor dan een afspraak zou moeten maken. Dat moest ik zelf maar uitvogelen. Zodra ik ronde 6 heb geslikt ga ik maar bellen met de assistentes en vragen wanneer dat dan handig is denk ik.

@Just-Me: wat fijn dat de 2,5 mg al zo goed zijn werk doet bij jou! ? 
Bij ons was 't ook niet duidelijk hoe of wat verder hoor, alleen dat we zoveel rondes door mochten. En na de 5e ronde moest ik weer een nieuwe lading Letrozol halen in het ziekenhuis, dus dacht dan ga ik eerst een afspraak inplannen zodat ik wellicht maar 1 keer naar het zkh hoef :). Uiteindelijk werd dat een telefonisch overleg waarbij m'n arts zei dat we dus "als gewoon stel" worden gezien nu haha. 

@FlipFlap: wij hebben destijds die foto niet laten maken. Er werd aangegeven dat dit een stuk minder prettig was dan "gewoon even een inwendige echo". En dat zo'n foto sws geen pretje is, maar met PCOS nog net een stukkie minder haha. En door de situatie waar we prive in zaten besloten we het nog even te laten zitten. Dus die gaan we pas doen als de 12 rondes geweest zijn ?. Frustrerend was het semi. Ene kant zeer zeker wel, omdat je nu al zo lang onderweg bent en dan dus nóg langer door moet zeg maar. Aan de andere kant vonden we het ook wel prima, konden we onze prive situatie eerst weer op de rit krijgen voordat we in de "echte medische" molen zouden gaan stappen.

Klink voor jou als dat je een goed weekend tegemoet gaat! Duimen voor een goeie eisprong!

@MilouP: wat vervelend dat je menstruatie nu ook zo lang duurt ? misschien heeft je lichaam inderdaad wat langer nodig om alles weer schoon te maken? Ik duim voor je voor een goede ronde in ieder geval! ?

@MilouP: Hoe is het nu met je? Is je menstruatie alweer gestopt? En heb je het idee dat de letrozol iets doet? 
@flipflap: is je eisprong geweest dit weekend? Met zo'n groot follikel kan dat bijna niet mis gaan! Alhoewel het bij mij de vorige keer nog een week duurde bij 21mm. Maar dat was mijn rare lijf. Dat van jou werkt hoop ik wel gewoon goed mee ;-) 
@Lisett: wat goed dat jullie ervoor hebben gekozen om andere dingen in jullie leven eerst wat meer aandacht te geven. Hoe gaat dat nu? Snap wel dat het vertrouwen minder wordt naarmate het langer duurt. Maar hopelijk hou je de moed er nog een beetje in. Iedere maand kan het tenslotte gewoon raak zijn :) 
@Hier: vanmorgen had ik tegen alle verwachting in toch nog een goede echo. Ik zit op CD18 en de follikel was nu 19mm. En ook mooi dik baarmoederslijmvlies. Ik heb voor deze keer Ovitrelle gekregen om de eisprong ook echt op te wekken. Was voor mij de eerste keer dus wel even spannend om zo'n naald in je eigen buik te steken. Maar het viel uiteraard hartstikke mee. Volgende week woensdag heb ik een afspraak met de arts om te bespreken hoe we dit in de toekomst gaan doen. De vraag is of ik altijd Ovitrelle moet gaan gebruiken en of de huidige dosering letrozol nog wel voldoende is. En ook nog even spannend hoe snel ik deze keer ongesteld ga worden na de eisprong. Maar hopelijk word ik gewoon niet ongesteld en is een vervolgbeleid ook helemaal niet nodig :) 

Hoi allemaal,

Dank voor jullie berichtjes. Gister is dan eindelijk de ongeteldheid doorgebroken (echt stuk minder heftig dan normaal, maar het is in ieder geval bloed) na mijn Provera kuur. Morgen CD 3 dus van start met de Letrozol en volgende week vrijdag (CD12) de eerste echo. Ben zoooo benieuwd!

Zo even een tijdje minder gereageerd, maar nu weer wat uitgebreider :) heel lang bericht zie ik achteraf ?

@just-me ja ik hoop dat het stomme pech is inderdaad, en de kans op domme pech is gewoon groter bij pcos.. wat herkenbaar wat je schrijft, zo graag het nog net aan oma kunnen vertellen (met mijne gaat het ook slecht, al krabbelt ze wonderbaarlijk genoeg weer een beetje op, dat zag niemand aankomen), en het leek mij leuk om het met sinterklaas te vertellen (als het gelukt was hadden we dat misschien wel gedaan, bijv met chocoladeletters opa erbij, haha), maar zo krijg je steeds plaatjes in je hoofd inderdaad… wat kut dat je weer ongesteld geworden bent ? wat een geduld moeten we hebben hè!

@juliass heel spannend dat je morgen gaat beginnen! Ik duim mee!!

@lisett Dankjewel ❤️. Ik hoop inderdaad echt op 3x is scheepsrechts, optimistisch denken want het is al zwaar genoeg ??. Succes nog met wachten komende week!

@flipflap Ik heb geen idee of het uitmaakt dat mn menstruatie langer is, maar ik ben bang dat ik dan toch nog te veel hcg in mn bloed had (wat niet uit de urinetest kwam) of iets anders waardoor t niet goed werkt… we hebben geen echo’s meer, alleen de eerste ronde hadden we dat.. Heb jij afgelopen weekend inderdaad je eisprong gehad?

@Rshaa Goed om te weten dat die hartslag niet echt abnormaal is! Ik las dat ze pas onderzoek kunnen doen naar stollingsfactoren enzo als je 3 maanden niet zwanger geweest bent, tsja daar wil ik gewoon niet op gaan zitten wachten… dus ik heb uiteindelijk niet aan de bel getrokken. Nee de begeleiding bij de vorige miskraam was gewoon… tsja non-existent. Niet eens een ‘wat naar’ ofzo, die telefoniste vroeg mij eigenlijk hoe nu verder (omgekeerde wereld), toen heb ik aangedrongen op een afspraak bij de gyn, dat kon 2 weken later (?!) en ze zei nog even ‘oh dan kan de echo met 7 weken er wel uit hè? Je moet trouwens bellen als je bloedverlies hebt’. (Bloedverlies bij een miskraam?!) En dat ik geen nieuw recept kreeg voor letrozol omdat ik moest afwachten. Nou je begrijpt misschien waarom ik deze keer geen moeite heb genomen om te bellen. De gynaecoloog heeft hier later wel heel fijn op gereageerd toen ik het terugkoppelde, ze ging er iets mee doen, want vond dit ook niet kunnen. 
Ik duim mee dat vervolgbeleid bij jou inderdaad niet nodig is!! Fijn dat dit een geslaagde ronde is en dat je ovitrelle mocht spuiten. 

@Hier Inmiddels zit ik op CD13, misschien moet ik het tellen als 12 want ik ben 1 dag later met de letrozol begonnen. Het bloedverlies is uiteindelijk na 9 dagen gestopt. Ik voel nog geen eisprong aankomen. Vorige ronde merkte ik al op CD11 aan mijn afscheiding dat er een eisprong aankwam, nu helaas dus (nog) niet. Ik voelde in vorige rondes tussen dag 15 en dag 17 mn eisprong. Ik heb voor deze ronde weinig verwachtingen merk ik, het was natuurlijk een beetje een gok om zo snel na de miskraam weer aan de letrozol te gaan. Maar als ik het niet deed was deze tijd sowieso weggegooid. Natuurlijk hoop ik gigantisch dat het (wellicht iets later) toch aanslaat!!
Verder heb ik door mn migraine altijd wel wat last van mn ogen, maar het lijkt erger de laatste tijd. Dat kán een bijwerking zijn van letrozol. Weet ook niet goed wat ik daarmee moet, deze ronde had ik er vooral ná het nemen van de letrozol last van, dag of 3 erna. Zou het er dan nog door komen? Ben ook bang dat ik straks geen letrozol meer mag als ik aangeef dat ik er last van heb. Maar ik wil ook niks aan mn ogen krijgen natuurlijk. 
Verder gaat het wel goed, alleen ik ben zo vreselijk moe. Mijn werk lijdt er echt onder, op een thuiswerkdag val ik overdag echt in slaap, werkdagen in het ziekenhuis gaan opzich wel (al smokkel ik wel met wat later beginnen of eerder weggaan). Tsja, is dat omdat het mentaal zwaar is? Laag hb door al het bloedverlies? Bijwerking van medicatie? Heb geen idee… hoop dat het snel wat beter is, want het gaat binnenkort echt opvallen dat ik mijn werk niet afkrijg…. En het is ook gewoon heel erg frustrerend.
edit: net ineens toch iets wat leek op vruchtbaar slijm, de vorige keer kreeg ik 4 dagen daarna een eisprong... hopen dat het inderdaad vruchtbaar slijm was!! Al hebben we door het lange bloedverlies, alle emoties, dat ik me niet echt lekker voel etc niet geklust. Dus ik blijf proberen niet te veel verwachtingen te hebben van deze ronde.  

Terug
Bovenaan