PCOS, Letrozol

Ik slik letrozol omdat ik geen cyclus kreeg nadat ik met de pil was gestopt. Ik heb een lichte vorm van pcos. Geen overgewicht of andere symptomen. Alleen iets te veel eiblaasjes en geen eisprong. 
Vorig jaar zomer heb ik de eerste dosis van 2,5mg gebruikt. Geen eisprong. Vanwege corona deden we geen echo's dus ik weet niet of er wel iets gebeurde. Daarna 5mg. Cyclus 1: eisprong op dag 17, cyclus van 28 dagen. Cyclus 2: eisprong op dag 20, cyclus van 38 dagen (chemische zwangerschap). Cyclus 3: 3 follikels van 13mm op dag 11, 1 follikel van 18mm op dag 13, eisprong op dag 18, cyclus van 30 dagen. Cyclus 4: eisprong op dag 19, cyclus van 32 dagen. Cyclus 5: eisprong op dag 18,  cyclus van 33 weken ?
1 cyclus dit jaar was een rommeltje. De 2e had ik op dag 19 een follikel van 19mm en heb ik direct Ovitrelle gekregen voor de eisprong. Die was op dag 21. Hopelijk wordt dit ook weer een heeeeele lange cyclus ☺️
Kortom: ik kreeg een eisprong maar het wisselde wel per cyclus wanneer precies. En dat zal echt per persoon verschillend zijn. Dus hoe lastig ook: je zal echt moeten afwachten. Uiteindelijk leer je jouw lijf en cyclus wel kennen. Maar het is echt voor iedereen anders. Ik hoop met je mee dat er vrijdag een mooi eitje klaarzit. Maar hou er ook rekening mee dat het even zoeken kan zijn. 

@Just-Me: heb je toevallig al een positieve ovulatietest? ? Ik duim hoe dan ook nog voor je! 

@Rshaa: oh hihi nou als het zkh erop vertrouwd dat er altijd een eisprong volgt na Ovitrelle, dan moet jij daar ook maar van uit gaan haha ?. Maar herkenbaar hoor van je temperatuur, ik vond het ook altijd lastig en was er tegen die tijd dan ook altijd weer klaar mee haha. Maar sinds vorige ronde werken de ovu.testen schijnbaar toch wel goed dus dat helpt veel! Succes op de wachtbank nog! :)

@Juliass: goeie vragen eigenlijk wel, ik wist het ook van de meeste niet hihi :-D Van mij even op een rijtje:
ik ben in mei 2020 gestopt met de pil, 1 eisprong gehad (4 weken later) en sindsdien was het stil. Dus geen enkele eisprong van mezelf en dus ook geen natuurlijke cyclus. Daardoor mochten wij al met 6 maanden door naar het ziekenhuis gelukkig.
In december is toen PCOS vastgesteld, dus nieuwe jaar begonnen met Letrozol. Daarvan nu 9 rondes gehad, 2 rondes met 2,5 mg maar die bleken niets te doen. Vervolgens 7 rondes met 5mg. Die hoeveelheid werkt voor mij. Heb iedere ronde een cyclus van (exact) 32 dagen met op dag 16 de eisprong. Soms een ronde wat langer, maar dan toch meestal door een verklaring (vaccinatie, griepje). Eigenlijk best wel netjes volgens het boekje als ik het zo bekijk haha. Voor de rest dus 7 werkende rondes gehad en ik mag er 12 doen. :) 

Ik zou als ik jou was wel rekening mee houden dat de 2,5mg niets doet, dan kan de teleurstelling alleen maar meevallen! Ik blijf hoe dan ook voor je duimen dat er vrijdag alsnog een mooi eitje klaar zit! :-D 

Haha wauw van stilte naar 100reacties achter elkaar, haha. Leuk!
@Justme: Inmiddels al een positieve ovulatietest gehad? Zou het ook nog kunnen dat je de piek gemist hebt of zijn de testen bij jou altijd heel duidelijk? Hoop natuurlijk dat hij eraan komt!
@Juliass Fijn dat je nauwelijks bijwerkingen hebt! Spannend de eerste echo overmorgen. Ik kreeg de eerste echo op dag 10 en dat was bij mij echt te vroeg, heb toen ook aangegeven dat ik het niet meer wilde voor dag 12, dan was er toch nog niks te zien. Ene ronde met echo’s was het op dag 10 8x12mm en op dag 15 21,5mm. Andere ronde was het op dag 12 13,5mm, daarna geen echo’s meer gehad. 
Ik gebruik het ook vanwege PCOS, ik heb van mezelf wel een soort van cyclus (met eisprong) maar die is tussen 5 weken en 6 maanden, dus dat schiet gewoon echt niet op. Na stoppen met de pil werd ik eerst een heel jaar niet ongesteld… 2,5mg deed bij mij niks 5mg wel. Ik ben ook slank en verder geen andere pcos symptomen. 
@Lisett al ongesteld geworden? Ik voelde me bij de rondes dat het raak was echt hetzelfde als wanneer ik ongesteld werd, dus hoop dat het misschien toch gelukt is!! Temperatuur zegt me trouwens niet heel veel, is dat zo betrouwbaar? 
@Rshaa we duimen mee! Nu dus 7DPO, wanneer word je ‘normaal’ ongesteld? Wij proberen deze ronde wel gewoon, het duurt allemaal steeds al zo lang met wachten dus pauze kan mijn geduld niet aan, haha. 

@hier Het gaat redelijk, nogsteeds erg moe maar er zitten weer meer dagen tussen waarop het wel goed gaat gelukkig! Ik heb mn eisprong inmiddels gehad en we zijn er wel gewoon voor gegaan deze ronde. Ik merk dat het me, nu ik ‘officieel’ in de wachtweken zit, minder goed meer lukt om het gewoon los te laten dan hiervoor. De afgelopen rondes waren zo’n achtbaan, wat staat ons deze ronde te wachten? Wanneer komt er een zwangerschap die wel goed blijft gaan? Ben iniedergeval wel echt blij dat ik eigenwijs gewoon met de letrozol begonnen ben zonder contact met het ziekenhuis, want het werkt dus gewoon prima! Ik verwacht mn NOD pas op 23 november dus ik mag nog wel even duimen draaien… 

@MilouP: ja joh even niet er naar kijken en gelijk bladzijdes bijlezen haha ? fijn dat je je steeds beter gaat voelen! En ik snap dat je geduld geen ronde meer over wil slaan hihi ?! Laten we hopen dat daadwerkelijk 3 keer scheepsrecht is, je deze ronde "gewoon weer" zwanger wordt en dat het deze keer wel een plakker wordt! ? Heb je moeite met de wachtweken? Of ben je vooral benieuwd naar wat jullie nu weer te wachten staat deze ronde?

Bij mij is de menstruatie inderdaad wel doorgekomen ;-) Ik kan er altijd de uren op na tellen, zeker als m'n temperatuur zo naar beneden gaat. Dat is eigenlijk ook het stomme bij mij. Mijn lichaam doet super braaf alles op de dag, op het uur zelfs volgens het boekje (met een beetje hulp van de Letrozol dan). Dat maakt het ook wel frustrerend dat ik na 7 rondes nog altijd niet zwanger ben... 

Ik weet eerlijk gezegd ook niet of het temperaturen zo strak voor iedereen werkt. Zoals de ovulatietesten ook niet werken bij iedereen, misschien is dat met temperaturen ook wel zo? Geen idee ?.
Bij mij werkt het in ieder geval wel, al wordt ik soms nog overvallen erdoor. Maar zodra m'n temp zakt van 36.9/37 naar 36.6 of 36.7 weet ik al genoeg ;-) heel af en toe temp ik in de ochtend gewoon nog hoger en wordt ik alsnog ongesteld. Maar goed, we gebruiken nu echt ovu.testen en dat geeft meer vetrouwen en inzicht. Wie weet welke komende rondes het mischien toch raak gaat zijn! ?

@juliasss: Welkom! Spannend, die eerste echo om te zien of 2,5 mg aanslaat. Ik zou ervan uit gaan dat 2,5 mg in slechts enkele gevallen werkt. Ik hoop voor jou dat jij een van die gevallen bent ;)
@Liset: ik heb ergens eens gelezen dat temperaturen bij pcos niet werkt (iemand had een ‘typische pcos-temperatuurkaart’). Aan de andere kant wordt je cyclus met letrozol toch meer gestuurd, waardoor ook ovulatietesten toch blijken te werken. Zou dat bij temperaturen dan niet ook zo zijn vraag ik me af? Ik snap je frustraties wat betreft het nog niet zwanger zijn heel goed; elke maand is er één teveel zegmaar..
@milouP: fijn dat je een eisprong hebt gehad deze maand en dat jullie er voor zijn gegaan! De 23e is nog wel een tijdje..blegh. Die wachtweken zijn echt niet fijn hè. Heb je iets om jezelf af te leiden? Zal voor je duimen!
@rshaa: ook jij zit op het wachtbankje nu! Spannend! Merk je al iets? En kun je je beheersen met testen tot NOD? Ik zal voor je duimen :)

@hier: zit nu op 11 dpo en helaas geen positieve test. Gaat er ook niet komen. Ben heel erg uit het veld geslagen omdat ik toch een beetje had gehoopt/verwacht dat deze maand ‘onze’ maand zou worden omdat alles er goed uit zag. Wat Liset zegt herken ik wel: het duurt nu al zó lang. Ik ben nog steeds op precies hetzelfde punt als 1,5 geleden. Voelt echt als weggegooide tijd. Hebben na aandringen over 2 weken een gesprek met de hoofdbehandelaar over ‘hoe nu verder’.

Dank voor het vragen dames! Ik vond het toch wel vreemd, dus ik heb gister gebeld met de afdeling. Ze wilden me graag even zien, dus vanochtend voor controle. Gelukkig zag het er goed uit, maar ik ben gewoon laat deze cyclus. Nu CD 17 met follikel 15.5 mm. Ze verwacht zoals alles eruit zag, dat het wel gaat gebeuren over een aantal dagen, dus voor nu gerustgesteld. Test gewoon door! Stress kon zeker een rol spelen, zo ook ‘gewoon’ een keer te laat. Resistentie kunnen ze niet helemaal uitsluiten, dus ik moet het wel in de gaten houden. Maar wij vinden dat we wel eens raak mogen gaan schieten haha! ? Fingers crossed dat er dit weekend een positieve test aan komt!

Ik reageer als ik rustig zit morgen even wat uitgebreider, als ik alles heb gelezen ? fijne avond voor iedereen!

@lisett en flipflap: wat balen dat het deze ronde niet gelukt is voor jullie! Jullie zijn allebei ook wel even bezig. Kan me voorstellen dat de teleurstelling dan echt wel even hard binnenkomt. Liefs voor jullie!! 
@MilouP: welkom op het wachtbankje. Goed dat jullie er wel voor gegaan zijn! En wel herkenbaar wat je zegt. Ook ik dacht dat ik deze ronde wel kon loslaten. Nou nee. Haha. Maar snap dat het voor jou nu wel extra spannend is. Hopelijk wordt deze ronde iets minder turbulent voor jullie.
@just-me: goed dat je aan de bel getrokken hebt. Ik hoop dat je dit weekend alsnog een positieve test hebt!  
@hier: gisteren de arts gesproken en zij wilde dat ik alsnog progesteron zou gaan prikken vandaag (eerder had ik alleen de verpleegkundige aan de telefoon). Maar ik ben vandaag minimaal 8 dpo en dus te laat. Mijn progesteron was dus nog maar 3,5. Super laag en ik baalde verschrikkelijk. Maar volgens de arts heb ik gewoon een mooie eisprong gehad en zat ik waarschijnlijk net na mijn progesteronpiek. Ik merk toch dat ik hierdoor geen vertrouwen meer heb in deze ronde. Al ga ik zondag (11 dpo) toch wel testen. Ik word meestal 13dpo ongesteld. Hierna ga ik verder met letrozol en ovitrelle en dat betekent dat mijn cycli gevolgd blijven worden in het ziekenhuis. Dat vind ik zelf ook wel fijn, net als de ovitrelle. Geeft me net wat meer rust.
edit: vanmorgen op 9dpo ongesteld geworden. Viel te verwachten met zo'n laag progesteron. Maar veel te vroeg natuurlijk ?. Dus vanmiddag weer bellen naar het ziekenhuis. 

Even van me afschrijven hoor. Ik voel me echt zo verdrietig. Waarom moest ons dit allemaal overkomen? Ik zie allemaal mensen met baby's en die van mij is dood. En met dat stomme lichaam van mij vraag ik me af of het ons uberhaupt nog gaat lukken. Ik had nu zo graag met mijn kindje willen knuffelen en een ander leven willen hebben dan ik nu heb. Het voelt zo intens oneerlijk en kut. En dan die stomme feestdagen in het vooruitzicht en gisteren allemaal kindjes die Sint Maarten liepen. Blegh. Ik ben er echt even helemaal klaar mee. 

Terug
Bovenaan