PCOS, Letrozol

@RCeline: Wat een knappe prestatie! Goed bezig! Ik slik methialyn, dci, nac, omega 3 en foliumzuur. Verder ben ik gestopt met het drinken van light frisdranken (de aspartaam hierin schijnt ook niet goed te zijn). Ik heb zelf geen overgewicht en ben deze supplementen pas gaan slikken nadat ik al met clomid gestart was (baat het niet schaadt het niet). Ik slik nu letrozol, maar als ze op het ziekenhuis mij hadden willen laten spuiten dan wilde ik het eerst inderdaad op eigen kracht gaan proberen (supplementen en koolhydraatarm dieet). Nu de letrozol werkt doe ik dat dus niet! Ben ook wel heel benieuwd dus of dat werkt! Ik voel mezelf wel veel fitter sinds deze supplementen slik (minder vermoeid), maar het is wel een behoorlijke kostenpost..

@Gebruiker10364932
Bedankt voor je reactie! Ik heb ook gelezen dat je huid veel beter wordt en je overbeharing minder wordt. Ik ben hier zo benieuwd naar! Wat is de nac precies? Hoe lang zijn jullie al in t traject? Sorry voor de vele vragen hoor heb vandaag dit forum ontdekt en het is zo fijn om eindelijk een beetje erkenning ergens te lezen.

@RCeline: nac = n acetylcysteine. Zou helpen de hormoonbalans te herstellen en kan zelfs helpen tot het terugkrijgen van een natuurlijke cyclus. Zelf heb ik niet zo'n last van overbeharing, maar wel van acne. Dit is wel beter dan een aantal maanden geleden, maar of dat door de supplementen komt kan ik ook niet met zekerheid zeggen. Ik ga ook iedere 4 weken naar een huidtherapeut en maak mijn gezicht nu 2x per dag echt grondig schoon. De ene dag is het beter onder controle dan de andere helaas.
In februari/maart heb ik mij voor het eerst bij de huisarts gemeld en heb ik de eerste echo en bloedonderzoeken gehad. Omdat daar in eerste instantie niks uit kwam ben ik pas in juni bij de fertiliteitskliniek gestart. Nu zit ik pas in mijn eerste ronde dat ze mijn cyclus ook echt aan de praat hebben gekregen, dus eigenlijk begint het nu pas echt!

@Smus:
wat fijn dat ze je cyclus aan de praat hebben gekregen!! Ik had dit jaar elke 6 weken een cyclus en helaas is vanaf september mijn menstruatie weer uitgebleven.. wat spannend voor je dat het nu echt gaat beginnen! Ik had in de eerste 4 jaar helemaal geen last van acne en alleen last van overbeharing. Sinds het afgelopen jaar heb ik ineens aan mijn rechterwang acne gekregen. Ik krijg binnenkort de oproep van het ziekenhuis om te komen voor de start van het traject. Ik ga er vanuit dat de afspraak in januari is. Ik ben zo benieuwd wat ons allemaal te wachten staat! Ik hoop voor jou/jullie dat het voorspoedig verloopt! Vind je het oké om mij soms even op de hoogte te houden? Aangezien jij net het traject ben ingestapt en ik binnenkort erin stap ?.

@Rshaa Dankjewel voor je reactie, ik heb er zeker iets aan. Met de gonal f krijg ik inderdaad veel meer controle en dat is wel fijn. Ik was nu elke maand bang dat het niet aan zou slaan. De eerste 2 weken was het spannend of ik mn eisprong al bijna voelde en vervolgens 2 weken spannend of het gelukt was. Maar aan de andere kant wil ik er het liefst zo min mogelijk mee bezig zijn, en ben ik wel letterlijk de helft van de letrozolpogingen pril zwanger geworden. Ook heb ik een drukke baan, een behoorlijk stuk van mijn woonplaats, dus de combi met gonal f lijkt me lastig, al ga ik de beslissing daar niet door laten beïnvloeden (dat regel ik linksom of rechtsom wel). Wat me vooral tegenhoudt is dat gonal f voelt als een laatste kaart spelen, zolang ik letrozol gebruik heb ik meer t gevoel dat er nog genoeg mogelijkheden over zijn….
Wat spannend dat je nu ook corona hebt! Volgens mij maakt het vooral later in je zwangerschap uit, dus ik hoop dat dat geen gevolgen heeft! 
@Just-me Jij ook bedankt, ik snap dat bij jou de keuze nog gaat naar letrozol. Wat betreft de HSG: het lijkt mij ook eng maar het schijnt maar 2 minuten ofzo te duren, dat kun jij! 2 minuten met je kiezen op elkaar als het tegenvalt en denken aan je doel, dan is het zo weer voorbij! Hoelang was je cyclus als dat inderdaad een eisprong was? Moet je inderdaad ophogen?
@Lisett mijn cyclus wás heel goed met de letrozol, als ik ervoor provera had gebruikt voelde ik mn eisprong op CD15 aankomen (dan was hij rond dag 17 gok ik), als ik de ronde ervoor normaal gemenstrueerd had dan voelde ik hem op CD17 aankomen (dan was hij op dag 19 gok ik). Misschien al wat aan de late kant, maar keurig regelmatig. 
@Smus fijn dat jullie zelf mogen gaan proberen, zonder de ziekenhuisbezoeken, succes! 
@Mickie Jij ook veel succes! 
@Celine Volgens mij zijn er wel wat vrouwen waarbij vitamines helpen, maar is dat vooral als je een tekort hebt of echt ongezond leefde. Ik heb zelf echt alles geprobeerd, ben heel wat kosten verder, maar echt niks maakte verschil… (dit is niet pessimistisch bedoelt hoor, maar eerlijk)

@Hier Dus nogsteeds druk bezig met voor en nadelen op een rijtje zetten. 
Gonal F: Meer controle, niet weer nogmeer loze cyclussen als het niet aanslaat, iets hogere slagingskans, minder bijwerkingen. Maar ook: lastig plannen door de vele ziekenhuisbezoeken, en vooral: het gevoel dichter bij de ‘laatst mogelijke optie’ te komen, al zit dat mogelijk vooral tussen mn oren.
Letrozol: ik weet een beetje wat ik kan verwachten, kan meer ‘zelf’ zonder steeds in het ziekenhuis te zitten. En 2 van de 4 rondes pril zwanger geraakt, dus het werkt goed. Maar ook: Bang voor veel migraine en oogklachten. En de keren dat het raak was ging het mis, zou dat nog anders kunnen zijn met een ander medicijn?
Morgen zou ik gebeld worden, maar zie geen afspraak in het systeem staan. Nouja, we gaan het meemaken. Ik neig nu naar letrozol toch nog een keer proberen, en overstappen als de bijwerkingen erger worden. Maar dit kan zeker nog veranderen. 

@MilouP:
Alleen maar fijn dat je het zegt! Daarom vroeg ik het ook. Mijn vriend en ik geloven niet dat ik op deze manier "ineens" natuurlijk zwanger word maar al zou ik een stuk beter in m'n vel zitten, minder last hebben van acne en overbeharing ben ik al tevreden! Ik merk dat ik na m'n diagnose echt in een dip zat omdat ik dacht oh nee ik kan dalijk geen kinderen krijgen en jullie verhalen geven mij wat meer hoop en steun! 

Wauw, wat een boel berichten zijn erbij gekomen! 
@LY: wat ontzettend vervelend dat er niks gebeurd is. Hopelijk slaat 5mg wel aan, er zijn hier genoeg dames die hier goede ervaringen mee hebben dus hopelijk geeft dat moed! 
@zootje: Ik werk zelf in het onderwijs, dat is dus echt super vervelend plannen met al die echo's. Ik ben vanaf de eerste dag eerlijk geweest naar de directrice en nu zorg ik dat ik altijd het eerste plekje heb in het ziekenhuis en dan ben ik rond 8.30 op school. Iemand vangt mijn klas dan even op. (En de ouders denken dat ik 7x per maand in de file sta ofzo, maargoed). 
@Juliass: spannend!! Laat je weten wat er uitkomt dinsdag? 
@Rshaa: gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik duim enorm met je mee dat het deze keer goed gaat en je in augustus(?) een kleintje in je armen kunt sluitne. 
@MilouP: Jeetje, lastige keuze inderdaad. Spuiten lijkt me een grote stap, maar minder bijwerkingen is wel fijn. Ik snap wel dat het voelt alsof je een optie overslaat.. 
@just-me: wat een verhaal van je lange cyclus zeg! Ik moest wel erg lachen om je opmerking: 'ik heb de gyneacoloog nog nooit zo veel woorden horen zeggen' heel erg herkenbaar hahaha. 
@Rceline: Wat knap dat je zo veel afgevallen bent! Ik slik algenolie voor de omega 3 (vegan) en prenatal multivitamine van de vitamin store. Verder heb ik ook DCI en Six Sense geslikt, maar ik merkte helemaal geen verschil en het was ontzettend duur. 
Hier helaas een mindere week gehad. Vorige week maandag CD16 een mooi eitje van 19mm. Vrijdag CD20 zat het eitje er nog en was hij 27mm geworden, gemiddeld, want in de breedte zelfs 35 mm. De echoscopiste zei dat we maandag weer gingen kijken. Die middag kreeg ik via de app een berichtje van het ziekenhuis dat ze de poging willen afbreken en volgende ronde met 5mg letrozol willen proberen. Ik helemaal emotioneel natuurlijk, want ik dacht dat er nog een kans was. Dus ik heb gebeld dat ik toch graag tot maandag CD23 wilde wachten. Dit weekend giga pijn in m'n borsten gehad, dus ik heb toch nog goede hoop dat het eitje wat laat gesprongen is. We zullen het morgen zien.
Verder ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn, ik vind het dus een beetje gek dat we nu meteen de dosis zouden verdubbelen, terwijl ik eigenlijk goed op 2,5mg Letrozol gereageerd heb. Ik ben erg bang voor overstimulatie en zou liever volgende ronde weer 2,5mg Letrozol icm Otrivelle proberen, maar dan ben ik natuurlijk wel een vreselijk eigenwijze patient die het allemaal beter denkt te weten.. 
Ik ben ook benieuwd hoe lang ze bij jullie in het ziekenhuis doorgaan met de cyclus, tot welke CD mag het eitje springen zeg maar? 
Liefs en veel digitaal geluk voor iedereen! 

@Sonnie:
Bedankt! Ik zal het in de gaten houden. Het is inderdaad allemaal erg prijzig.. ik hoop dat ik er toch wat van ga merken. 7x per maand in de file kan best toch? Hahaha! Heel veel succes morgen. En laat je het even weten? Ben stiekem erg nieuwsgierig! Succes morgen en ik zal voor je duimen.

Terug
Bovenaan