PCOS, Letrozol

@mickie: vind het zo raar..bij mij precies hetzelfde. Bloedonderzoek was "oke"( te veel testosteron). Op de echo duidelijke pcos. Ik moet eerst maar zelf proberen voordat ze met tabletten beginnen. Ben blij voor je dat je dat niet hebt want (weet ik niet zeker natuurlijk of dat aan de pcos ligt) bij mij doet zich niks. Ben nu bijna een half jaar bezig.
@rceline: ik slik alleen foliumzuur. De rest geloof ik niet echt in. Gezond eten en zuivel vermijden werd er tegen mij gezegd. 
@lizette: hoe gaat het nu bij jou? Zit je nog op de wachtbank of? Ben heel erg benieuwd bij jou ☺ Liefs x zootje

@zootje;
wat gek! Tegen mij zeiden ze juist dat zuivel goed is alleen dat je er op moet letten dat het van goede kwaliteit komt en niet teveel mee gedaan is. 

@Rceline, ik slik wel vitaminen en mineralen bij. Maar dat proces begon bij mij per toeval tegelijk met de letrozol, omdat ik hulp zocht bij voedingsintoleranties. Ook had ik langdurig veel stress gehad en merkte icm met de voedingsproblemen dat ik niet lekker ging. Nu na 6 maanden wisselende middelen geslikt te hebben om tekorten aan te vullen (en nog steeds) en mijn voeding aangepast te hebben (intoleranties voor gluten en lactose) en daarnaast ook koolhydraten verminderd, voel ik mij 20 keer beter, energieker en heb veeeeel minder klachten. Ik heb wel heel kort op natuurlijke basis een middel geslikt voor hormonale regulatie, maar nu niet meer en ben er toch ook voorzichtig mee naast de letrozol. Ik heb geen van de bekende pcos verschijnselen, geen overgewicht, acne, overbelasting of anders. Dus ik deed het puur vanwege voeding. Of het toegevoegde waarde heeft voor de pcos? Ik reguleer mijn suikers en eetmomenten beter en zorg dat ik alle tekorten netjes heb aangevuld zodat mijn lijf gezond is met het idee dat dit wellicht ook helpt als ik in de toekomst zwanger zou raken. Ik denk persoonlijk dat gezond leven en afwisselend eten het belangrijkste zijn! Maar weet ook dat doen wat goed voelt zwaar weegt. Dus; doe wat goed voelt! Het is een proces wat best lang kan duren en waar je een lange adem en geduld voor nodig hebt, alles wat jou daarbij kan helpen is mooi meegenomen :)

@MilouP, ze durven achteraf geen uitspraak te doen over of het nu een te lange cyclus was, of een extreem korte… Ze waren zelf ook in de war. Mijn onderzoek lijkt even uitgesteld te worden omdat ze een volle maand willen monitoren, en ik heb ze niet gehoord over de onderzoeken tussendoor. ze willen nu eerst weten wat er gebeurd in mijn lijf en of de letrozol nog aanslaat. Ik wacht dat dus maar af, al vind ik het niet erg als het nog even op zich laat wachten haha! Succes met je keuze… lastig hè? Doe wat voor jou goed voelt en het beste past bij wat je wil… Lekker cliché, sorry ?

@Sonnie, hahaha maar echt! Die zeggen echt zo min mogelijk ? Verwarring lijkt echter een goede opening voor gesprek ?

@Rshaa:
Wauw, gefeliciteerd! Ik begrijp dat het onzeker voelt als je al eerder een hele vroege miskraam hebt gehad, maar we gaan keihard duimen dat het dit keer gewoon lekker goed gaat. Hopelijk kun je er snel helemaal van gaan genieten. 

In latere berichten lees ik dat het streepje oploopt. Dat is super!!! 

@Just-Me:
Fijn dat ze je gaan monitoren. Natuurlijk is het fijn als je het ‘zonder’ (als in; zo min mogelijk) het ziekenhuis mag doen, maar dat brengt ook weer onzekerheid met zich mee. Ik ben de vorige (2,5 mg; deed niks) en deze cyclus flink gevolgd, ondanks dat het best intensief is vind ik het ook wel weer een fijn idee. Ik kijk er zelfs een beetje tegenop om het de volgende rondes zelf te moeten doen. Ik heb morgen nog een echo - omdat ik die zelf heb aangevraagd - om te checken of het eitje is gesprongen. Het idee dat ik dat morgen zeker weet geeft me zoveel rust. Ik schrik van de verhalen dat de follikels zó groot worden dat het eigenlijk geen goede eisprong meer wordt. Dan denk je goed op weg te zijn…

Bizar van jouw laatste cyclus, zo zie je, goed dat je naar je eigen lichaam hebt geluisterd!

@MilouP:
Balen dat de 5 mg niet meer voor je werkt. Ik ben even benieuwd; wat merk je aan je oog? Ik heb namelijk ook sinds ik letrozol slik vaker een brandend gevoel in mijn ogen en dan gaat het soms ook ineens als een gek tranen, het stopt dan pas weer als ik bijv. een doekje met water er tegenaan houd. Ook is mijn rechter ooglid best droog, dus dat smeer ik nu steeds in. 

@Ly:
Ik was ook zo onzeker toen 2,5mg niet had aangeslagen, maar 5 mg dus wel! Ik ga duimen voor je. Echt vervelend dat doseringen in bijv. de eerste ronde(s) wel aanslaat/aanslaan, en later niet meer. Denk je eigenlijk het juiste ‘recept’ voor je lichaam gevonden te hebben, dat zou het een stuk makkelijker maken allemaal he? 

RCeline:
Wauw, wat een prestatie. Super knap! 

Ik had toen ik door het ziekenhuis werd gebeld net een aantal dagen teunisbloemolietabletten geslikt, maar ik ben hier gelijk weer meegestopt omdat ik naar het ziekenhuis mocht. Heb daar wel goede verhalen over gelezen. 

Ik slik Davitamon Compleet Zwanger Omega-3 Visolie en extra 1000mg vitamine C. 

@Sonnie:
Ik laat het jullie zeker weten als ik morgen mijn echo heb gehad. 
Vervelend om te lezen dat je een mindere week hebt gehad. Heb je dat wel eens eerder gehad? Als je een echo krijgt waarop een eitje van 19mm te zien is denk je dat je wel goed zit. Laat je weten als je straks meer weet? Ik ga duimen dat je eitje gesprongen is. 

Met hoeveel mm springt jullie eitje over het geheel gezien? Ik heb er nog onvoldoende een gevoel bij bij mezelf. Ergens denk ik dat ik vrijdag een eisprong heb gehad (had toen echt ontzettend rekbare, dikke, snot-achtige afscheiding bij mezelf ontdekt, heb dat nog niet eerder zo meegemaakt). Maar is een gevoel en weet het niet zeker. Daarom ben ik ook zo blij dat morgen gecheckt wordt of ‘ie gesprongen is. 

@Zootje, 
wat vreemd.. hadden ze daar geen reden voor? Anders zou ik daar misschien nog wel naar vragen. 
Wij zijn al wel een jaar bezig, misschien dat ze daarom nu "al" helpen? 
Hoop dat je, hoe stom ook, snel hulp mag krijgen of dat het snel lukt!

@Rshaa: wat fijn dat je testen oplopen! Wanneer mag je naar het zkh (of vk) voor je eerste echo?! Hopelijk heb/krijg je niet te veel last van corona en blijft het bij deze verkoudheid! 

@Ly: ik herken je gevoel ook met dat het toch als een teleurstelling voelt dat de 2,5mg niet werkt. Maar zoals je hier op het forum leest, werkt de 2,5 eerder niet dan wel en werkt de 5mg voor de meeste hier wel! Dus houdt vertrouwen, dat moet goed komen! :-D 

@Sarah/Smus: wat fijn dat je eisprong daadwerkelijk geweest is en dat je nu een halfjaar zelf verder mag! Als ik het mij goed herinner was het jouw eerste ronde met 2,5mg toch? Super fijn dat dit direct werkt! En nu maar hopen op snel een mooi resultaat ?!

@Mickie: Fijn dat het onderzoek van je vriend wel goed was! En dan nu aan de slag voor jouw cyslus. Jammer dat er PCOS is geconstateerd, maar nu kun je er wel mee aan de slag toch? ? Heb je nu provera meegekregen en al aan het slikken? Ben benieuwd of de 2,5mg direct bij je werkt! 

@RCeline: ik slik zelf geen andere vitaminen behalve foliumzuur. Heb dus er ook geen ervaringen mee ?. Jullie gaan dus volgend jaar ook het traject in, weet je al hoe die er uit gaat zien? Moet je inderdaad aan de Letrozol of gaan ze eerst nog meer dingen onderzoeken?

@MilouP: Heb je al een keuze voor jezelf kunnen maken? Snap wel wat je zegt met dat spuiten wat meer voelt als "laatste optie". Wat zegt het ziekenhuis daar over? Zijn er nog wel meer opties eventueel ná dit gedeelte? Hopelijk natuurlijk gewoon niet nodig! Maar misschien toch fijn om te weten dat het bijvoorbeeld niet werkelijk de laatste optie is? Hoeveel rondes ben jij eigenlijk al bezig, ook al best een tijd toch?

@Sonnie: hoelaat is vandaag je afspraak? Weet je al meer? Hopelijk heb je alsnog een eisprong gehad dit weekend! Ik heb zelf geen ervaring met een goede reactie en toch afbreken van de cyclus. Ik ben benieuwd wat er vandaag uit komt in je afspraak/echo?! Hou je ons op de hoogte? 

@Just-Me: hoe gaat het nu bij jou? Want je hebt dus recent een eisprong gehad, maar dus niet kunnen benutten. Moet je nu wachten tot menstruatie of krijg je er provera voor? 

@Juliass: klinkt inderdaad dat je afscheiding een aankondiging van je eisprong was! Ben benieuwd wat er morgen met de echo uitkomt! :)

@Zootje: jij zit dus nog 1 week te wachten en dan eindelijk je afspraak! Ben benieuwd en ik hoop voor je dat je gewoon zwanger bent dan en niet die vervelende operatie moet ?! 

@Hier: bij mij is gisteren inderdaad de menstruatie begonnen zoals verwacht... ;-) dus helaas we gaan weer een ronde door. Ronde nummer 9... @Rshaa: ik vind dan inderdaad dat ronde 9 gewoon dé ronde moet zijn en dat deze maar eindelijk eens raak moet zijn ?! Enige lastige is wel dat ik dan een eisprong rond kerst heb #drank, dus hopelijk heeft dat niet teveel invloed haha ?! Haha maar goed, we gaan het weer zien. Krijg er iedere ronde toch minder vertrouwen in, wat eigenlijk wel weer helpt want daardoor worden de teleurstellingen steeds minder erg ;-) 

@Lisett:
Ik heb in juni een gesprek gehad met mijn gynaecoloog en toen heeft ze ons al een beetje uitgelegd hoe ons traject eruit gaat zien. Ze heeft toen niks benoemd over andere onderzoeken behalve de "check" bij m'n vriend. Ik ga er vanuit dat ze misschien nog even willen kijken hoe het er nu voor staat met m'n pcos maar dat we wel kort daarop kunnen starten met de Letrozol of Clomid. Al met al kan niet wachten op 2022 ?

Ugh, ik zit dus nu op de "wachtbank" en tegelijkertijd super zenuwachtig voor maandag. Mijn borsten doen echt heel erg veel pijn, normaal heb ik dit nooit. Zou dit nu gewoon tussen mijn oren zitten omdat ik echt hoop dat het deze ronde zonder alles is gelukt of zou het echt een voorteken zijn? Iemand die mij de weg kan wijzen?

Terug
Bovenaan