PCOS, Letrozol

@Ly, ja echt hè! Ik vond 28 dagen al kort, maar kom nu dus op nog minder uit! Fijn dat de 5mg bij jou ook goed werkt! Fingers crossed dat wij binnenkort misschien de gelukkigen zijn ?

@NCY, welkom! Wat balen dat ook jij te maken hebt met pcos, maar zoals je leest ben je niet alleen. Ik denk inderdaad dat ik hier een van de weinigen ben die goed ging op 2,5 mg. Nu sinds deze ronde over op 5 mg. Ik herken het controle verhaal enorm, en nog kan ik echt stress krijgen van een ronde die niet volgens een ritme gaat. Maar van de week zei iemand mij: geen ritme is ook een ritme ? haha, tja! Als dit proces je iets leert, is het proberen los te laten van die controle. Het heeft mij (noodgedwongen) wel geholpen de zaak te relativeren en in een ander daglicht te zetten. Zo ook om het leven eromheen, wat zeker de eerste twee maanden helemaal weg viel weer op te pakken. Maar ik kan net zo goed twee dagen van mijn padje zijn, en er helemaal de balen van hebben! Dan wil het liefst gewoon huilen. Gelukkig is er dan dit forum en mag ook dat er allemaal zijn! Hopelijk haal jij hier hetzelfde uit. Succes met je eerste ronde, ik duim voor goed nieuws! Stap voor stap, is het beste advies dat ik je kan geven…

@ NCY: Welkom! Ik had zelf pech met clomid die niet aansloeg, maar letrozol 2,5 ging de eerste ronde goed (en blijft vanaf nu hopelijk goed gaan)! Mij is verteld dat ze in ieder geval niet voor niks tot dag 20/21 doorgaan met echo's want het kan dat er op die dag pas activiteit te zien is.. Iedere echo waar je niks op ziet is een teleurstelling, maar uiteindelijk is er voor iedereen wat dat werkt! Hopelijk doet de letrozol in de eerste ronde zijn werk voor jou! 

Hoi! 
Ik hoop dat ik me bij dit topic mag aanmelden :) 
Ik ben Patty en vanmorgen gestart met Duphaston om hopelijk een cyclus op te wekken. Daarna mag ik Letrozol 2.5 mg gaan gebruiken en hopelijk gebeurt er dan eindelijk iets in mijn lijf. Want door onverklaarbare redenen heb ik al meer dan een jaar geen cyclus. Alle bloeduitslagen en scans zijn normaal, maar toch werkt er iets niet. 
Ik hoop hier wat herkenning te vinden, ik zag in ieder geval al meer dan 3700 berichten! 

@Smus

Voor jou ook spannend dus, de eerste ronde zonder controles. Van tevoren dacht ik nog; ik wil controle en wordt het liefst iedere cyclus gevolgd, maar het idee dat je het gewoon op een normale manier kan proberen en ‘enkel op dag 3 t/m 7 2 (in mijn geval) pilletjes hoeft te slikken’ is ook wel weer een heel fijn idee. Het liefst zou je willen dat je dmv dit traject een streepje voor zou hebben ofzo, maar vanaf het moment dat je een dosering hebt die aanslaat maak je evenveel kans als alle anderen, dus vanaf nu gaat het pas echt beginnen. Hopelijk laat de positieve test niet al te lang op zich wachten, vind het allemaal zó spannend, maar toch ook wel weer leuk tegelijkertijd. Ik probeer er ook wel weer oprecht van te genieten, deze periode waarin je samen met je partner heel bewust voor een kindje gaat. Als het straks gelukt is vallen alle negatieve zaken zo van je af, denk ik. 

@Ly
Ovulatietesten zat ik ook over na te denken maar als mijn lichaam deze maand weer een beetje hetzelfde doet als vorige cyclus, hoop ik het wel te gaan herkennen. Ik vond een ronde met echo’s echt heel erg fijn om zo te herkennen wanneer je lichaam wat doet zeg maar en het op die manier een beetje te gaan leren kennen. Nadat mijn eitje gesprongen was (bevestigd dmv een echo) werd mijn afscheiding weer wit ipv doorzichtig, dit is (in ieder geval voor mij, maar geloof dat dit voor iedereen geldt?) dus echt een teken dat de vruchtbare periode voorbij is. De ronde daarvoor, toen ik 2,5 mg slikte en deze niet aansloeg, was mijn afscheiding op dag 17 nog steeds hartstikke wit en was nog niet doorzichtig geweest, dat zorgde ervoor dat ik voor mijn echo op CD17 eigenlijk zelf al wist; het slaat niet aan, en ja hoor, dat klopte ook. 

Ik heb het vertrouwen dat als ik op mijn lichaam let en we seks hebben t/m het moment dat mijn afscheiding weer wit wordt, we goed zitten. Ben bang dat die testen alleen maar onzekerheid en stress gaan opleveren, maar ieder moet doen wat goed voelt!!

@Just-Me:
Super fijn dat een hogere dosis nu ook weer heel goed voor je werkt. En wat heb je al vroeg een groot eitje zeg, wauw! Dat is echt super. Ik wens jou en natuurlijk alle anderen ook een heel mooi nieuwjaar!

@NCY en @Patty:

Welkom. Ik kan me het gevoel nog zo goed herinneren dat bij mij PCOS werd vastgesteld. Ik heb afgelopen september aan de bel getrokken nadat mijn cyclus ook een zooitje was/bleef, nadat ik in februari met de pil gestopt was. 

Voor mij was het dubbel: ik was blij dat er iets gevonden was maar tegelijkertijd vond ik het ook lastig dat ik hiermee kampte. Zeker het begin was spannend, gaat het wel aanslaan? En zo ja, welke dosis?

Nadat 2,5 mg niets bij mij deed zorgde dit bij mij voor best wat stress en teleurstelling. Maar: 2e ronde, waarin ik 5mg slikte, was er een mooie groei te zien en heb ik ergens tussen CD15 en CD20 mijn eisprong gehad. Mijn cyclus was gevolgd en vanaf deze ronde moet/mag ik het zonder echo’s gaan proberen. Ik zit op dit moment midden in mijn letrozol kuur. 

Mijn gevoel nu? Wisselend; maar voornamelijk omdat je een grote wens hebt en je het spannend vindt wanneer deze in vervulling mag gaan, maar ja, welke vrouw heeft dat niet? Ongeacht of je PCOS hebt of niet. We hebben op dit moment gewoon iedere maand een kans; dit heb ik een paar maanden geleden nooit gedacht. Er even vanuitgaande dat deze dosis voorlopig gewoon blijft aanslaan, hoef ik komende maanden enkel 5 dagen 2 pilletjes te slikken, en that’s it. Ik heb totaal geen last van bijwerkingen. Dus: ondanks het feit dat ik me soms onrustig voel omdat ik gewoon graag een positieve test wil, ondervind ik op dit moment eigenlijk ‘geen nadelen’ door mijn PCOS. 

Heel verhaal hierboven en weet niet of er echt een touw aan vast te knopen is, maar mijn doel hiermee is voornamelijk om jullie positiviteit toe te sturen. Op het begin zal het zoeken zijn naar de juiste dosis, maar als ‘ie eenmaal aanslaat zal je je vanzelf een stuk beter gaan voelen! Als jullie vragen hebben, stel ze gerust!

@Juliass, wat lief, dank je wel! Ik ga nog zoveel ervaren en leren komende maanden, want er is nog zoveel dat ik niet weet. Ik vind het wel spannend allemaal, maar ook fijn dat we 'iets' proberen. Tenslotte blijkt uit alle test dat ik fysiek helemaal gezond ben en is er geen enkele reden dat er geen cyclus is. Raar maar waar. Ik hoop vooral dat ik niet al teveel een vaste klant in het ziekenhuis ga worden maar we gaan wel zien. 1 stap tegelijk. 
Ik hoop voor je dat je komend jaar een positieve test hebt!

@juliass: Ja snap ik heel goed hoor! Als je daarmee de cyclus redelijk mee onder controle hebt is dat heel fijn! Ik merk dat bij mij niet iedere keer de afscheiding heel duidelijk veranderd, of meer dat het iedere keer op hetzelfde moment in de cyclus gelijk is. wel minder wit idd, maar twijfel soms over het moment waardoor ik bang ben het goede moment te missen). Ik heb eens ergens gelezen dat sommige vrouwen met pcos überhaupt minder doorzichtig cervixslijm hebben tijdens de vruchtbare dagen. Weet niet in hoeverre dit wetenschappelijk onderbouwd was, maar het zou ongetwijfeld kunnen! Zolang we allemaal op onze eigen manier een beetje controle houden over onze cyclus geeft dat een beetje houvast iedere maand ☺️. Al proberen we het stukje loslaten behalve maandelijks de medicatie innemen ook te blijven doen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan ;).
@ncy: Welkom! Wat goed dat je zoveel bent afgevallen zeg. Je instellen op dat de 2,5 mg misschien niet werkt is enerzijds fijn, maar probeer het ook positief te benaderen! Ik heb ook een paar goede cyclussen gehad met de 2,5 mg. En anders kan je altijd ophogen, waarbij bij velen de 5mg dus heel goed gaat! Het is soms gewoon erg rot en je mag zeker balen van de situatie.. denk dat we allemaal hier onze momenten hebben. Maar we willen elkaar ook graag een hart onder de riem steken, dus bij deze ook voor jou ??.
@patty: ook welkom!! Voor jou natuurlijk hetzelfde! Schrijf lekker van je af en vraag alles waar je tegenaan loopt, zo kunnen we elkaar een handje helpen. En hopen dat 2022 voor ons allemaal het jaar mag worden ?

Hoi allemaal, zijn er hier ook ervaringen met Duphaston (om cyclus op te wekken)? Ik slik dit nu vier dagen en merk eigenlijk niets? Als ik er straks mee stop (heb een kuur van 7 dagen), is dan 'ineens' je cyclus terug? Weet niet zo goed wat ik er van moet verwachten...
liefs Patty

@Ly:
Ik ga deze ronde voor een middenweg: we gaan het om de dag doen maar ik ben vanmorgen wel begonnen met temperaturen. Hopelijk gaat dat deze ronde een stukje bevestiging geven dat mijn eisprong (hopelijk) is geweest. Dan hebben we het wel in de juiste periode gedaan, maar dan kan ik het daarna ook beter loslaten dat het geweest is en we niet voor de zekerheid langer doormoeten etc. 

Zo is het, het belangrijkste is dat we allemaal doen wat goed voelt! 
@Patty:
Ik heb geen ervaring met duphaston, ik denk dat dit ongeveer hetzelfde als provera is? Voor mij was het puur bedoeld om een onttrekkingsbloeding op te wekken zodat ik weer verder kon met een nieuwe ronde met letrozol. De ene keer duurde het 7 dagen na de laatste pil en de andere keer brak het al na 3 dagen na de laatste pil door. Dat je er tijdens de kuur zelf niets van merkt is niet gek, meestal breekt het pas na het stoppen met de laatste pil door. Succes!

Terug
Bovenaan