PCOS, Letrozol

@juliass: Ja dat is top toch, temperaturen vind ik ook een prettige en laagdrempelige manier om het bij te houden ?. 

Hi Dames,
Ik wil graag meeschrijven hier :) ik heb een flink aantal paginas meegelezen. Ik zal mezelf ook even voorstellen.
Ik ben 32 jaar en mama van een zoontje van 3.5 jaar. In 2018 ben ik na 3 jaar eindelijk zwanger geworden dmv clomid en direct in de 1e ronde. Er is pcos geconstateerd bij mij toen der tijd al. Ik heb echt nog nooit een normale cyclus gehad. 
Vorig jaar 2020 is mijn spiraal verwijderd en sinds en heb ik mezelf weer een aantal maanden gegeven in de hoop dat ik misschien toch spontaan zwanger kon worden. Inmiddels dus ruime tijd verder en in aug weer doorverwezen naar de fertiliteitsafdeling van ons zkh. Pcos was enorm verslechterd en er was een cyste te zien (deze is inmiddels geslonken). Ook mijn partner moest een staal inleveren en daar kwam een vcm score van 11 uit. Niet erg best dus... wij zijn daardoor dubbel verminderd vruchtbaar. Over 2 maanden moet hij weer terug voor een nieuw staal om te kijken of dit is verbeterd en om te evalureren hoe verder...(waarschijnlijk zal het dan iui worden, tenzij het opeens wonderlijk verbeterd). 
Voor nu heb ik letrozol 2.5 mg meegkregen om eerst te zorgen dat het bij mij weer op orde komt. De 1e ronde 2.5 mg deed goed zijn werk en ik had bij de laatste follikelmeting een mooie follikel van 21 mm en bms van 7 mm welke 3 dagen later is gesprongen en progesteron was 33 een week na eisprong. (Ovulatie testen werken redelijk goed bij mij en ik temperatuur). Helaas heeft het niet tot zwangerschap mogen komen en ben ik momenteel bezig aan de 2e ronde letrozol, ik zit nu op cd 7 en slik vandaag de laatste pil. 
Ik krijg deze ronde ook geen controle echos dus ik vind het best spannend omdat ik toch weleens lees dat de medicatie opeens toch niet aanslaat. Verder heb ik gelukkig minder klachten als bij de clomid maar heb wel op en af last van lichte misselijkheid, vermoeidheid en vooral veel opvliegers. Op zich prima te doen... ben erg benieuwd naar hoe het andere vergaat met de letrozol.
En natuurlijk de succesverhalen.. dus ik lees en schrijf graag mee :) 

Zo, wat een hoop berichten weer haha ?. Als eerste voor iedereen: de beste wensen voor het nieuwe jaar! Dat het maar een mooi vruchtbaar en liefdevol jaar mag worden ?!

@Sonnie: hoe gaat het nu bij jou? Je laatste bericht was dat je zwangerschapstesten iets verder op liepen, maar hoe is dat nu? Heb je al een definitieve positieve test?! Ik hoop het zo voor je! ?

@Just-Me: Wat slechts trouwens nog van de huisarts van jullie donor zeg! Inderdaad, waar bemoeit die zich mee?! ? maar goed, fijn dat hij nu alsnog een check krijgt. Ik dacht dat je zei dat die eerder ook al gecheckt was en dat toen alles goed was. Of heb ik dat verkeerd? Ik snap hoe dan ook dat het toch spannend is. Weet je inmiddels al meer?
Hoe gaat het verder met je? Inmiddels op de wachtbank zeker, is de je eisprong nog definitef gecontroleerd door het zkh? Fijn dat de 5mg in ieder geval zijn werk doet! ?

@Smus: hoe gaat het nu bij jou? Waar in je cyclus zit je nu? Als ik het goed lees gebruik je dus de 2,5mg die goed werkte, dat is fijn! :) Eerste ronde zonder het ziekenhuis dus, spannend wel!

@Zootje: hoe gaat het nu met jou? Je moest van de gyn alsnog binnenkomen voor een echo, dat was gisteren als het goed is. Dus hoe was die??? ?

@Rshaa: als je nog mee leest, jij moest ook gisteren voor je eerste echo: hoe was die??? Ik ben zooo benieuwd!! ?

@Mickie: en als jij ook nog mee leest: wanneer mag jij voor je eerste echo? ?

@Juliass: jij bent dus helaas een ronde doorgeschoven, jammer. Wel fijn dat je een duidelijke cyclus had! Inmiddels de Letrozol weer op denk ik en dus weer wachten op je eisprong. Heb je deze ronde ook nog controles of dat niet? 

@Ly: jij had een mooi eitje net na de kerst zeg! Neem aan dat je inmiddels dus je eisprong hebt gehad, is dit door het zkh ook nog bevestigd of niet? En nu verder zonder zkh? Voor nu in ieder geval op dat irritante wachtbankje dus ? hihi! 

@NCY: welkom! Goed dat je voor jezelf al voorbereid bent op dat het misschien niet werkt, maar zoals je ook hebt kunnen lezen werkt het bij sommige meiden wel! Dus niet gelijk opgeven ?. Dat control-freak herken ik ook wel hihi. Maar ik moet zeggen dat na zoveel mislukte rondes (bij mij) ik dat best heb kunnen loslaten, althans dat dacht ik ? haha. Hopelijk gaat de Letrozol voor jou hoe dan ook mooie dingen doen! 

@Patty: jij ook welkom! Wat vervelend eigenlijk dat al je scans en uitslagen goed zijn, maar je toch geen cyclus hebt :-( Ik heb zelf geen ervaring met Duphaston maar volgens mij werkt het inderdaad (zoals Juliass ook al zei) gewoon als Provera en dat is enkel om een bloeding op te wekken. Pas daarna ga je aan de Letrozol en die moet er voor gaan zorgen dat je cyclus terug komt. Anyway hopelijk wordt je snel ongesteld en gaat de Letrozol mooie dingen voor je doen! ?

@Hier: deze ronde alles dus een beetje losgelaten, en ik zou afgelopen week controleren of m'n eisprong geweest is d.m.v. temperatuur, maar nou stijgt die dus niet voldoende... En dus tot zover het loslaten hahaha ?. Enfin, we doen er verder niets mee, einde week ga ik nog een keertje tempen voor de zekerheid en anders wachten op dag 35. Dan testen en indien negatief, dan gaan we weer naar het ziekenhuis. Door het verhaal van @just-me ben ik nu ook wel beetje bang dat de Letrozol ineens zijn werk niet meer doet... :-( En dat zou ik echt méga kut vinden, want ik kon het tot nu toe nog redelijk volhouden al die rondes. Nou goed, er zit (zoals altijd) weer niets anders op dan gewoon doorgaan met de seks om de dag en afwachten... ? We hopen maar op het beste... ??

@Camhay: ook jij welkom natuurlijk! :) Wat fijn dat je (ook al heeft het 3 jaar geduurd) uiteindelijk wel een kindje hebt mogen krijgen! Geeft dat je ook moed voor de nieuwe ronde? 
Wat vervelend wel zeg dat jullie allebei verminderd vruchtbaar zijn nu :-( Dat lijkt me dan wel weer een enorme domper! Hopelijk verbeterd het snel en/of komt er snel meer duidelijkheid! Kan me voorstellen dat deze ronde Letrozol in ieder geval enorm spannend is zonder zkh! Succes in ieder geval en hopelijk lijdt het alsnog tot het gewenste resultaat ❤️?

Dankjewel! 
Ja ik ben natuurlijk gezegend met hem en weet dat mn lichaam wel kan zeg maar. Maar omdat het al moeilijk ging bij de 1e en het nu bij beide niet goed zit... vind ik het wel heel lastig. De vorige keer lag het probleem alleen maar bij mij, zeg maar. Dus ik heb er ook niet echt heel veel hoop op dat het deze aankomende rondes nog gaat lukken eerlijk gezegd. Het is al 10 rondes niet gelukt met"slecht zaad" en zonder letrozol terwijl ik wel ovuleerde.
We zullen wel zien. Ben blij dat ik hier kan/mag meelezen en erg benieuwd naar alle ervaringen. Iemand hier positieve ervaringen met de 1e ronde letrozol zonder opvolging? (2.5 mg). 
Ik lees dat jij ook in afwachting bent of de letrozol heeft gewerkt en tot dusver nog geen tempstijging? Welke cd zit je nu dan?

@lisett: ach wat spannend nu je temperatuur niet helemaal mooi stijgt.. hoe zit je nu een beetje qua temperatuur? Misschien is het gemiddelde nu iets lager dan je normaal hebt, dat zou natuurlijk ook kunnen!
Ik heb afgesproken met het zkh dat wanneer de temp hoog bleef een aantal dagen na eisprong ik m'n progesteron niet hoefde te prikken, ze hadden er vertrouwen in dat de eisprong wel goed zou komen. Ik zit nu met m'n temp op 37,1-37,3, vrij hoog voor mijn doen. 
Nog een weekje afwachten dus! 
Op welke CD zit jij nu? 
@Camhay: spannend hè zo'n eerste ronde zonder controles van het zkh! Bij de 2,5 mg ging het bij mij 2 rondes goed, daarna ben ik overgegaan naar 5 mg. Zit nu in eerste ronde met 5. Hopelijk werkt deze dosis gewoon goed voor je! ?

@Ly: ja bloedirritant gewoon haha. Normaal gesproken heb ik rond CD 16 of 18 een eisprong en dan is daarna m'n temp zo'n 36.9 of 37 en dat is rond 8 uur a half9 gemeten. Nu ben ik momenteel later wakker en temp ik pas rond half 10 maar temp is op dit moment 36.8 :( wat dus eigenlijk gelijkt staat aan de 36.7 rond 8 uur/half 9 en ik zit nu op CD24. Standaard voor eisprong zit ik op 36.6 a 36.7 dus daarom twijfel ik enorm of ik nu wel een eisprong heb gehad.
Maar goed, aan de ene kant had ik gewoon niet moeten temperaturen en de rust moeten bewaren en aan de andere kant wordt ik er ook wel weer gek door ?. Dusss wachten tot CD35, testen en wanneer negatief (wat ik dus nu wel verwacht) moeten we weer terug naar het ziekenhuis...

@Camhay: kan me inderdaad voorstellen dat het enerzijds een troost is, maar aan de andere kant juist ook nóg frustrerender doordat het bij beide minder is nu :-( Hopelijk wordt het alsnog snel een positieve ronde, maar snap dat je er minder rekening mee houdt.
Ik heb al veel rondes gehad, 10 keer met Letrozol waarvan 8x werkend (5mg). Maar nu in ronde 9 van 5mg doet me lichaam dus ineens extreem raar, en dat terwijl we het deze ronde juist los zouden laten. Wilde alleen even checken of ik werkelijk een eisprong had met en daarom temp.check. Maar nu op CD24 nog steeds geen volledige stijging. Kortom, irritante 10 dagen te gaan... ?

@Lisett, dank je! Ik hoop het ook :) Het wachten is zo irritant, maar dat herkennen jullie vast allemaal hier! Voor mijn gevoel wacht ik al super lang voordat er actie komt; eerst 1.5 jaar voordat we naar de huisarts gingen die wilde dat we nog een half jaar wachten. Daarna eerste keer na de gyn die na inwendig en bloedonderzoek + checks bij hubby aangaf dat er bij beide niets mis was en we gewoon een jaar moesten blijven proberen. Daarna een half jaar op de wachtlijst gestaan (iets met Corona) en weer onderzoeken bij mij, met 2x een maand wachttijd ertussen. Dus al met al zijn we nu al een ruim 3.5 jaar bezig met wachten. Ik hoop zo dat het wat doet. Want inderdaad, het lijkt allemaal goed en daardoor zetten ze je in het ziekenhuis erg makkelijk op de wachtbank. Snap ik ook wel, alleen is 3.5 jaar wensen ook wel lang....  Fijn in ieder geval dat ik jullie heb gevonden!

Terug
Bovenaan