PCOS, Letrozol

@julias, ja ik temp er ook bij. Zit nog op 36.5/36.6 dus zeker geen eisprong. Jouw temp ziet er goed uit voor na eisprong hoor! Het opstaan snachts heeft bij mij iig geen invloed op mijn ochtendtemp. Ziek zijn kan dat wel hebben.. maar als je geen koorts hebt verder denk ik dat je wel kan uitgaan van je eisprong. Hier is het voor de sprong heel stabiel 36.5/36.6 en na de eisprong ook 36.9 maar soms wel een dip of een lichte stijging. Vooral rondom 4dpo kan het wisselen. Maar over het algemeen redelijk stabiel. Wat cervixeslijm betreft is het hier altijd wisselend. Ook niet dat het "er uit loopt" zoals je vaker leest. Maar vaak merk je wel dat het wat vochtiger is down there, zeg maar. Lekker onderwerp altijd maar als je er draden van kan trekken... dan is het sowieso goed haha. Ik kan het gelukkig daar wel aan merken en dat alles in combi met pijn...slijm...tempen en testen maakt me gelukkig altijd wel zeker van mn ovulatie... 
@smus aah shit.. klinkt ook niet heel top. Dacht dat je daar juist wat meer persoonlijkheid had.. daar ben ik meer naar op zoek. Ik loop nu in het JBZ Den Bosch. Ben daar verder heel tevreden over en ken het goed daar. Maar wat het persoonlijke betreft is dat hier ook iets minder heb iknhet idee. Moet zeggen dat corona ook wel een rol speelt met artsen die afwezig waren en wisselde. Ik kijk het nog maar even aan dan
@justme zo hey! Dat zijn er al wat... hoe lang mag je hier nog mee door dan? Normaal 6x toch? En al enig idee wat ze dan gaan doen mocht dit nog geen zwangerschap brengen?

@Camhay; wat rot dat je het zonder extra checks moet doen en ook nog eens tot na de 35 dagen moet wachten. Stuur je digitaal sterkte! 
@NYC; ik heb telefonisch maar om een vrouw gevraagd :) Ik weet natuurlijk wel dat het voor hen gewoon werk is, maar ik voel me er echt super onprettig bij. Komt misschien wel omdat ik alleen samen ben geweest met mijn man (leerde hem kennen met 17, trouwde met 19).  Totaal niet uit geloofsovertuiging ofzo, maar gewoon omdat het zo liep. Vind dan een man als gyn toch net even wat moeilijker. En als het niet anders is, dan is het zo hoor. Maar gelukkig was er die dag ook een vrouw beschikbaar haha. Scheelt toch iets van de stress. 
Dat stressen doe ik trouwens nu ook al haha. En we starten nog maar net met de pillen en controles. Komt denk ik ook een beetje omdat we al richting de 4 jaar proberen gaan en ik dan snachts echt wel eens wakker schrik met het idee 'straks nog 4 van dit soort nare jaren'. Denk dat dat heel normaal is in dit soort trajecten, toch?
@allemaal:
Ik zat eens na te denken over het vervolg met letrozol. Ik heb volgende week een echo en dan hoop je dat er een eitje groeit natuurlijk, dat is het beste nieuws. Als je dan niet zwanger wordt (en die kans is natuurlijk veel groter dan dat het wel lukt), wordt je dan altijd ongesteld daarna? Of moet je dan op dag X weer aan de progesteron om een doorbraakbloeding op te wekken? 

@pattyrose hoe komt het dat je al zo lang bezig bent als ik vragen mag? Nooit eerder de stap naar het zkh gezet dan?
Als je een eisprong hebt gehad dan wordt je sowieso vanzelf ongesteld ja dus als er volgende week een eitje zit die groot genoeg is dan zullen ze ongeveer een week later je progesteron prikken en als die hoog genoeg is heb je een eisprong gehad. Gemiddeld 14 dagen later wordt je ongesteld, afhankelijk van je lf natuurlijk. Maar medicatie om je ms op te wekken is niet meer nodig als de letrozol gewoon zijn werk doet ;)
Probeer bij de gyn gewoon te denken dat je echt een van de duizenden bent die daar zo ligt hoor ;) proberen ontspannen is echt belangrijk en ik snap het hoor, helemaal met je verhaal over je man...maar het valt zo enorm mee. Voor hun is dit dagelijks werk.. en gebruik die tip van een lang shirt of jurkje dat voelt al iets minder naakt zeg maar ;) 

Goede tips ook allemaal van jullie; enkel je afscheiding checken geeft dus ook niet een heel goed beeld. Vorige ronde met de echo's liep het echt heel mooi op en na mijn eisprong werd mijn slijm weer gelijk ondoorzichtiger/dikker/witter, ik dacht nog: top! Maar deze ronde varieert het nogal dus helaas minder een touw aan vast te knopen dan gedacht.
Mijn temperatuur was vanmorgen weer lager, 36,65 ipv zo hoog al gister 37,02, kwam dus echt doordat ik me niet lekker voelde denk ik. Verwacht dus dat m'n eisprong nog niet is geweest. Hopen dat m'n eitje op m'n vriend aan het wachten is die morgenavond thuiskomt!
Om een beetje houvast te hebben, heb ik vanmorgen toch maar een ovulatie test gedaan (heb er tig thuis liggen maar gewoon nog nooit de stap gezet). Ik weet dat ik obv 1 test geen conclusies kan trekken, dus ga er vanavond nog 1 doen en evt morgen / overmorgen en zo verder. Ik ga proberen de foto te uploaden. Met een beetje geluk zie ik vanavond een dikker lijntje en vind ik morgen op z'n vroegst m'n piek, dan zouden we nog op tijd zijn deze ronde!!

Link naar ovutest: kunnen jullie deze zo zien? https://ibb.co/PGX52QV
Als het lijntje vanavond/morgenochtend dikker wordt, hoop ik snel m'n piek te vinden. Als 'ie gelijk blijft of niet oploopt heb ik 'm misschien toch al gehad, alhoewel ik dat ook niet kan geloven, anders was m'n temp vanmorgen wel hoog geweest. 
Heeft iemand van jullie toevallig een goed voorbeeld van het verloop?
Hoe snel na je piek wordt het lijntje weer lichter en hoe snel verdwijnt het lijntje helemaal?
Ik heb een aantal maanden geleden wel eens sporadisch een test gedaan om te zien of m'n lichaam wat deed (was toen maanden niet ongesteld) en zag eigenlijk nooit een lijntje, altijd spierwit. Het is voor mij dus al wel bijzonder dat ik nu een licht lijntje zie.
Wat denken jullie?

@juliass: ik heb iedere ronde mijn ovutesten weer weggegooid, dus kan je mijn verloop helaas niet laten zien. Maar te zien aan de test heeft je LH nog geen piek bereikt. Bij mij kan het lijntje wisselend zoals bij jou tot bijna wit zijn vlak voor een positieve LH test, dus niet eens per se oplopend. Volgensmij komt dat omdat de LH piek heel snel opkomt en relatief kort duurt. Als ik een dag na m'n gevonden LH piek nog een testje doe is deze meestal al weer heel vaag, of in ieder geval minder sterk dan de dag ervoor. Soms heb ik 2 dagen achter elkaar een relatief donkere streep, lange LH piek dan gehad. Nog even blijven door testen dus!! Dan komt het in ieder geval wel op tijd voor je vriend weer thuis komt, dat is fijn ?. En zeker gezien je temp weer laag is, lijkt het me dat je eisprong nog moet komen! Op welke cd zit je nu? Vast al eerder gezegd, maar kan het met terug scrollen even niet zo gauw vinden. Succes!! ?

Wauw wat een berichten weer allemaal! ?

@Camhay: wat enorm stom dat je verplicht moet wachten tot 35 dagen en je niet een tussentijdse controle kan krijgen... :-( Ik hoop (hoe stom ook) dat je alsnog ovulatie pijn krijgt! Dan weet je tenminste zeker dat er toch een eisprong is! ? 
Ik weet eigenlijk niet wat bij ons (zowel Just-Me als ik zitten in het Diak, Utrecht) de minimale prog. gehalte moet zijn, maar ik weet wel dat mijn laatste gecontroleerde ronde (bijna jaar geleden) ik een waarde van 48 had en dat ze daar enorm tevreden mee waren. ?
Vind het trouwens wel echt vervelend voor jullie dat je nog zo lang moet wachten tot je eindelijk verder mag met bijv. iui, maar kan me ook voorstellen dat je juist hoopt dat de zaadstaal wel weer goed is en je met de Letrozol nog even doorkan of heb je dat gevoel juist niet?
Trouwens, wat jij zei oevr 6x Letrozol klopt in principe wel. Maar als het goed werkt, moet je een jaar door. Dat heb ik namelijk ook. Nadat wij 6 werkende rondes hadden gehad maar nog altijd geen zwangerschap, moesten we verplicht door. Het zkh behandelde ons vanaf dat moment als "normaal stel" en dus moet je het 12 rondes zelf proberen... 

@NCY: Als ik de wisselende ervaringen met ovu.testen hier zo lees, kan het zeker dat ze bij jou niet werken en dat je dus wel gewoon een eisprong hebt gehad! En wat je bij andere ook leest kan het heel erg wisselen, bij mij ook! Soms einde ochtend nog een licht tot amper een streepje en als ik dan in de avond test zit er ineens een redelijk dikke streep en de volgende dag dus een knaller ;-) Kortom, kan alle kanten op gaan. Hopelijk vind je snel je LH piek! 

@Smus: jij had dus een mooie ovu.test zo te lezen, top! 

@Ly: Fijn dat je er vertrouwen in hebt, hoe spannend het ook allemaal is! Jij dus nu weer aan de Letrozol, hopelijk een mooie ronde voor je! ? ik had morgen volgens normale cyclus ongesteld moeten worden, maar ik denk dat m'n eisprong weer eens laat is geweest (doe ook eens een ronde niet checken en gelijk van de leg ?). Vanmorgen even temperatuur gecheckt en die was nog netjes hoog op 37.0 dus duurt nog even denk ik ;-) 

@Juliass: Wat stom dat je temperatuur vanmorgen toch weer lager was. Misschien dan toch verhoogd vanwege beetje ziek zijn?  
Ikzelf controleer mijn afscheiding niet. Heel soms is die mega kleverig en weet ik dat de vruchtbare dagen eraan komen, maar dat heb ik maar 1 of 2 rondes echt kunnen constateren. Dus ik ben er maar weer mee gestopt haha. 
Ik had trouwens ook even naar de foto gekeken die je had geupload, maar ik zie er amper een streep op ? ziet er voor mij niet uit dat je bijna je piek hebt. Zou toch even doortesten dan nog! ? Ik zal zo eens kijken, volgens mij heb ik de afgelopen 4 rondes met testen ook foto's van gemaakt, dus zal proberen die te uploaden! :) 

@Patty: Als je volgende week een mooi eitje hebt met de echo en je bent niet zwanger, dan wordt je inderdaad in principe gewoon ongesteld. En dan weer opnieuw Letrozol slikken vanaf dag 3 (tenminste dat is bij ons zo). Zoals Camhay al zei moet je waarschijnlijk bloed prikken om idd je prog. gehalte te checken om er zeker van te zijn dat je eisprong geweest is. En als deze dosis niet werkt, heb je dus de ruimte om op te hogen naar de 5 of 7,5 mg. Jij hebt nu eerste ronde met Letrozol 2,5mg toch? Enne verder dan dat zou ik voorlopig niet over nadenken (hoe moeilijk ook ?). Zoals je hier kunt lezen werkt of de 2,5 of 5 mg wel bij iemand. En zo niet, heb je dus nog ruimte naar de 7,5 te gaan. Pas als je daar aan toe bent, zou ik niet te veel piekeren over eventuele vervolgstappen dáárna ?.

Terug
Bovenaan