PCOS, Letrozol

LY
Ik hoop voor je dat de knaller er snel aankomt! Ik begrijp je zorgen maar probeer je niet te druk te maken, je ei kan nog prima komen! 

Patty
Daar heb je gelijk in en ben er ook blij mee dat we zo respectvol met elkaar omgaan hier. Begrijpelijk hoor dat je over zaken heen leest. Dit deed ik op het begin ook, maar nu ik er zelf ook meer ervaring mee heb herken je je ook in meer dingen zeg maar. 

Fijn te lezen dat je de nare ervaring naast je neer kan leggen, als jij je er maar goed bij voelt: dat is het aller aller belangrijkste!

Wat goed dat je gestart bent met de ovulatietesten; ben benieuwd of ze gaan oplopen? Ben je ook van plan om je temperatuur op te nemen? Op het begin was ik bang dat ik er daardoor te veel mee bezig zou zijn maar het zorgt bij mij juist voor heel veel rust!! Anders vroeg ik me waarschijnlijk constant af of mijn ei gesprongen zou zijn en nu bevestigt mijn temperatuur dit. 

San
Welkom! 

Vervelend van je ovulatiestoornis, maar fijn dat daar nu dmv letrozol eindelijk wat aan gedaan kan worden. 

Niet fijn van de bijwerkingen; heel eerlijk gezegd heb ik echt totaal geen last van de letrozol. Misschien omdat ik me er op had voorbereid dat het erger zou zijn ofzo… Maar merk echt helemaal niks ervan!

Ik heb enkel droge plekken op mijn ooglid als ik het gebruik, vreemd maar zeker te overzien. 

Ik zit nu in mijn 3e ronde. 1e ronde: 2,5 mg deed niks, 2e ronde: 5 mg zorgde voor een eisprong maar geen zwangerschap en zit nu in de 3e ronde: 5 mg en heb nu een week geleden mijn eisprong gehad. 

@San; ja, ovulatietesten als er niets verschijnt zijn echt killing hè? Ik had dat dus ook altijd maar vandaag voor de derde dag op rij een test gedaan en als ik ze naast elkaar leg, dan zie ik toch echt dat het lijntje wat donkerder wordt. Zo grappig. Overigens verwacht ik echt helemaal niets hoor, ik ben super realistisch. Zelfs bij een eisprong is de kans op een zwangerschap in een ronde geloof ik minder dan 10%, dus ik zou het gewoon al mooi vinden als ik komend kwartaal gewoon een min of meer regelmatige cyclus krijg. 
@Just-me: Precies wat je schrijft! We zijn allemaal (hoop ik) ook gewoon nog onszelf, een partner, dochter, vriendin etc. Ik heb de afgelopen 3.5 jaar op de wachtbank echt hele moeilijke momenten gehad al (dat ik het bijv niet aankon om naar vrienden te gaan omdat de dame in kwestie zwanger was, of omdat ik het niet aankon om op kraamvisitie te gaan bij een nichtje) en dat wil ik niet meer. Dus ik probeer ook zoveel mogelijk op het andere leuke (wat ik gelukkig heel veel heb!) te focussen.  Wat goed dat je nog om een echo hebt gevraagd, ik had er echt nog nooit over nagedacht dat de letrozol 'ineens' niet meer kan werken..!
@Juliass, ja, de ovu testen lijken op te lopen! Ik vind het vooral grappig om te zien, ik zou het al super mooi vinden als ik gewoon mijn cyclus terugkrijg. Dan 'doet' mijn lijf het voor mijn gevoel weer. Temperaturen ben ik nog niet aan gestart, maar dat is denk ik ook omdat ik (nog) niet heel erg bezig ben met het feit of de eisprong wel of niet heeft plaatsgevonden. En dat is nu heel makkelijk gezegd, want volgende week dinsdag checken ze dat met bloedonderzoek in het ziekenhuis :) Temperatuur jij elke ochtend op dezelfde tijd? Is dat goed te doen?

Oeps zie nu dat het lettertype in mijn vorige post er een beetje vreemd uitzien haha. Komt door het kladblok dat ik op mijn computer gebruikte. 
Wat goed dat je ovu testen oplopen! Zoals je bij mij hebt gezien hoeven ze niet per se te knallen voor een eisprong. Ik heb slechts een 2e lichte lijn gezien maar mijn temperatuur duidt wel degelijk op een eisprong! Probeer dus niet te snel te stressen (zoals ik deed) als het lijntje niet donker wordt zoals in iedere gebruiksaanwijzing etc. staat. Ook lees je overal online dat meiden zeggen dat 'ie pas echt positief is als de lijn knalt. Nou, heb al meerdere voorbeelden gelezen van vrouwen waarbij dat echt niet het geval is. Een duidelijk oplopende lijn - de donkste lijn die je krijgt - en vervolgens weer een aflopende lijn geeft volgens mij ook al een duidelijk beeld van een eisprong! 
Ik begrijp dat je daardoor er nog niet mee bezig ben. Ik dacht bij de vorige ronde ook 'ik word gecontroleerd dus ga nog niet temperaturen - achteraf gezien heb ik daar spijt van. Juist als je vanuit het ziekenhuis gemonitoord wordt is het fijn om daar je eigen bevindingen naast te leggen voor de rondes die daarop volgen en je niet meer gecontroleerd wordt.
Slechts een tip he! Maar ik wou dat iemand mij destijds die tip had gegeven. 
Stel je temp stijgt maar een klein beetje (ik geef maar een voorbeeld) zou het kunnen dat je daar straks door gaat twijfelen. Maar stel je temp steeg ook een beetje in de cyclus toen je te horen hebt gekregen dat je een eisprong hebt gehad, dan weet je dat dat dus niet erg is en bij jou past! Hetzelfde geldt voor ovulatietesten; als ik dat destijds had gedaan en mijn 2e lijn bleef ook licht, en ik kreeg vervolgens bij mijn echo te horen dat 'ie gesprongen was, dan had ik daardoor zekerheid gehad dat dat OK was. 
Succes in ieder geval!

@Ly, ja helaas, maar die echo is wel fijn! Ik merk hetzelfde hoor, de onzekerheid overheerst dan en door de stress rommelt er dan van alles in mijn lichaam en dat helpt ook niet haha ? En het loslaten, dat lukt mij ook echt niet altijd hoor! Soms gaat het even niet, maar dan is dat zo. Het is gewoon een pittig proces, maar ik merk dat ik na al die maanden wel begin te ervaren dat ik er ook iets van kan leren hier en daar. Dus dat probeer ik dan op die momenten! Die het vooral op jou manier en wat voor jou goed voelt, het is voor iedereen anders!

@PattyRose, ja precies! En het is zelfs met die gedachte soms echt moeilijk en dan lig je er gewoon een paar dagen af… We kunnen ons best doen, maar we dealen er allemaal toch elke dag mee en die dagen zijn niet allemaal even goed vol te houden. Maar ik merk zelf wel heel erg door het op die manier te relativeren, dat mij toch wel helpt. En over de letrozol: ik dus ook niet. Maar twee maanden geleden kwamen we daar dus achter, de dosis deed het van de ene op de andere ronde gewoon niet meer ? Was even schrikken en merk nu dat ik het vertrouwen erin wel een beetje kwijt ben. Ik kijk daardoor meer ronde voor ronde en niet meer echt vooruit. Voor nu werkt het en daar ben ik dan al blij mee! En hopelijk blijft het zo ?

Oh ja, ik temperatuur 's ochtends meestal rond om en nabij hetzelfde tijdstip. Door de weeks sowieso en in het weekend kan het wel eens een uurtje (of 2) later zijn. Als je het niet stipt op de minuut meet zou het kunnen dat er wat meer schommelingen inzitten, maar het geeft je overall wel een goed beeld of je voor of na je eisprong zit. 
Voor mijn eisprong was m'n temp gemiddeld 36,6 en na mijn eisprong (sinds vrijdag) steeds 37+. Ik doe het niet om bijv. dips etc. goed in te gaten te houden (dit neem ik met een korreltje zout, mn temp is nou eenmaal niet constant) maar het geeft mij de bevestiging dat ik een eisprong heb gehad en als ik het niet had gedaan, had ik het nooit zeker geweten. 

Hoi iedereen,
Goede tips! Ik ga het direct een thermometer kopen en het bijhouden. Ben heel benieuwd! Wat ik dus uit jullie verhalen opmaak is dat 2,5 mg vaak in het begin wel wat doet, maar het later vaak ook wel ophogen nodig is. En wat leuk dat jullie het wel zien oplopen. Ik dacht inderdaad dat een knal test altijd nodig is, maar dat hoeft dus helemaal niet als ik het zo lees (als het maar oploopt). Misschien dan morgen toch nog maar eens proberen.
En ja klopt je hebt ook helemaal gelijk. Zwangerschapkans per ronde is al niet heel hoog. Maar een goede cyclus zou wel helpen. We blijven duimen toch en hopen :). Wel spannend dat jullie ook allemaal in de eerste rondes zitten.
Ik heb morgen dus de eerste echo, maar ik heb wel een beetje een drukkend gevoel bij mijn eierstokken. Hebben jullie dat ook al eens ervaren? Ik dacht eerst dat het misschien van het sporten zou komen aangezien dat ook net pas weer kan. 
Groetjes San 

@ san; Soms heb ik ook wel wat drukkend gevoel gehad richting mijn eisprong. Als het goed is, is een eierstok ook hard aan het werk om een eitje te produceren. Wie weet voel je dat wat op dit moment! Bij mij is het niet heel consequent hoor dat gevoel iedere ronde. Maar sporten zou ook goed kunnen, mijn spieren in mn onderbuiken voelde ik ook weer goed na het sporten, haha :p.
Ik ervaar hetzelfde Juliass, vind het ook prettig om het zelf ook in de gaten te houden voor mijn rust. Maar een ander wordt er weer meer gestresst van. Dus kijk zelf eens hoe jij dat gaat voelen. De belasting van ovulatietesten en temperaturen ervaar ik niet als zwaar of te veel controle willen hebben, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk! En inderdaad, niet iedereen heeft altijd die knaltesten hoor! Bij mij gaat het wel beter sinds ik Letrozol gebruik, ze zijn een stuk duidelijker. Maar dus echt niet bij iedereen!
@Patty; fijn dat je testen iets beginnen op te lopen! Hopelijk over een paar dagen ook in de buurt van je eisprong :D. Ik temperatuur ook iedere ochtend als ik wakker wordt in de badkamer (vaak wordt gezegd dat je het gelijk bij wakker worden in bed het beste kan doen, maar mijn temperatuur wordt niet anders van de paar stappen naar de badkamer heb ik gemerkt). 

Hoi lieve dames,
mij ben een tijdje weg geweest hier omdat ik er even teveel mee bezig was.
wel wil ik jullie vertellen dat ik inmiddels in verwachting ben?
Ik heb 2 pogingen gehad met 2,5 letrozol en toen is het al gelukt.
Verlies de hoop niet!  En ik hoop met jullie allemaal mee ??

liefs 

Terug
Bovenaan