PCOS, Letrozol

@Juliass, wat jammer dat er toch een menstruatie doorkwam! Ik denk wel dat het inzicht wat waard is, een mooie stabiele cyclus en weten hoe je lijf reageert op dit moment en hoe je dat kunt bijhouden gaf mij in elk geval een stukje rust! Hoop dat dat voor jou ook zo is! Nu duimen voor een mooie volgende ronde ???

@ly, ik snap dat je wat voorzichtig ben met vroege testen. Ik heb met mijzelf ook afgesproken om geen vroege testen te gaan doen. Nu ik jou verhaal lees is dat voor mij wel meer bevestigd. Ja dat piekeren is dus herkenbaar, ik vind dat soms wel lastig hoor. Ik hoop dat zodra ik een eisprong gehad heb, dat piekeren ook weer minder wordt. Vooral 's avonds in bed.. pff haha. Maar jij herkent dat dus ook. 
@smus, ik hoop het ook! waar zit jij nu in het traject? Op hoeveel mg zit jij en hoe lang zijn jou cyclussen? En bij jou is het piekeren dus ook herkenbaar. Vind je dit ook lastig of kan jij hier wat mee omgaan? 
@miloup, jij bent dus ook over gegaan op prikken. Ook vanwege de bijwerkingen of vanwege het effect? Ja verhogen was voor mij eerst nu geen optie, zoveel stemmingswisselingen met 2,5 mg en een hoop andere bijwerkingen (waar ik opzich wel mee om kan gaan), maar dat geen zin in de dag hebben / huilbuien trok ik echt niet. Dit gevoel was echt heel erg nieuw voor mij. Dus de arts zei; "we gaan niet verhogen, maar prikken proberen". Als het niet bevalt mag ik wel weer terug naar tabletten. Zojuist mijn eerste injecties opgehaald voor de volgende ronde, heel spannend. Morgen nog een echo voor deze ronde en daarna prikinstructie. Maar bij jou bevalt het dus goed? Geen bijwerkingen? Hoe lang zijn je cyclussen en wanneer was je ovulatie? Spannend dat je op het wachtbankje zit. Ik heb ovitrelle meegekregen en geen pregnyl, maar volgens mij is het het zelfde. 
@justme, ja dat snap ik helemaal. Hoort het piekeren er dus wel echt bij. Wel echt een bijzonder en mooi traject zo en ik snap dat je daar dankbaar voor bent! En je vrouw vindt het dus ook spannend. Volgens mij heeft mijn man er ook veel zin in, maar volgens mij vindt hij het soms wel lastig. Ik probeer er ook maar niet elke dag over te beginnen haha. Hopelijk hebben we snel allemaal een mooi resultaat :D

@Just-me: haha, ik zie jullie al helemaal stressen om alles op tijd geregeld te krijgen met de donor! 
@San: ja, ik denk dat iedereen wel teleurgesteld is bij een mislukte ronde hoor. ook ik. Maar omdat we al zo lang bezig zijn, merk ik dat ik ook niet heel veel ruimte meer heb in mijn hoofd om teveel te hopen. We gaan zeker positief door, maar ik ga vooral uit van een laaaange adem! En ik herken het piekeren dus ook wel, mijn man is er ook niet echt mee bezig. Dus daarom vind ik deze plek wel fijn, toch allemaal vrouwen die het snappen. 
@Juliass; wat jammer dat je waarschijnlijk geen positieve ronde hebt! 
@Milou: wat spannend dat afwachten! Ik duim voor je! 
@Hier: mijn voorgevoel dat deze ronde niet werkte klopte toch. Deels dan. Ik heb vanmorgen gebeld met het ziekenhuis en positief nieuws, er is zeker weten een eisprong geweest! Vijf minuten daarna negatief nieuws, want: ongesteld geworden. Alleen, het is pas CD19. Weer ziekenhuis gebeld en die geven aan dat dit eigenlijk niet kan. Ongesteld worden op dag 19 is niet te verenigen met een eisprong. Dus nu gaan ze overleggen wat te doen. IK baal er wel een beetje van, want ik hoor nu al bijna 4 jaar dat alles goed is, en steeds is er wel weer iets waardoor ze zeggen 'wacht maar, het komt wel goed' en dan zijn er weer vreemde zaken. Beetje klagende opmerking, i know. Ik begin gewoon het gevoel te krijgen dat er echt iets niet in orde is en dat de artsen dat gewoon niet zien. Maarja, eerst maar eens de reactie van het ziekenhuis afwachten :) 

@just-me; spannend dat het er weer op zit, mag je ook op het wachtbankje gaan zitten ?. Heb je nog contact gehad met het zkh over een dubbele eisprong? 
Was je temperatuur al gestegen vanmorgen?
@Juliass; Balen dat je ongesteld bent geworden.. maar wel fijn om te lezen dat je cyclus niet langer is geworden en je nu wel een duidelijk beeld hebt van het verloop van je cyclus! Hopelijk is het deze ronde raak ?.
Ik zit nu op CD19! Ik denk pas op 3dpo, dus nog even te gaan. Hopelijk een mooie uitkomst deze ronde!!
@Patty; super goed nieuws dat je toch een eisprong hebt gehad! Maar wat gek dat je vandaag bloedverlies hebt.. zet het door? Ben heel benieuwd wat het ziekenhuis er van vindt en of ze er achter kunnen komen waarom je nu bloedverlies hebt en of dit te maken heeft met de Letrozol of niet.. Even een knuffel voor jou! 

@Ly ja het geeft wel extra hoop zo’n bloeding op de dag dat een innestelingsbloeding zou moeten zijn, maar ik wil eigenlijk geen hoop omdat ik zoooo bang ben voor teleurstelling ?. Haha ik moet gewoon ineens onverwacht 12 weken zwanger zijn zodat ik dat megaspannende stukje van teleurstellingen oversla, hahaha. Dus probeer vooral steeds te denken ‘helft gaat bij innesteling fout’ ‘het is vast geen innestelingsbloeding maar komt vast van de hormonen’ etc ?
Het is inderdaad net als letrozol om een eisprong op te wekken, je begint ook op dag 3 alleen heb je net zo lang echo’s (waarbij je medicatie verhoogd/verlaagd kan worden) tot je een grote follikel hebt (of natuurlijk overstimulatie, of het moet écht veel te lang duren dan beginnen ze opnieuw na provera met een hogere dosis), dus je spuit door tot je een grote follikel hebt .  Jij ook succes op het wachtbankje! 
@Justme Nee precies zoals ik hierboven ook schrijf: durf gewoon niet te veel te hopen. Haha ging echt heel snel deze ronde bij jou, succes weer met afwachten!
@Juliass Dankjewel! Tsja een cycluslengte is niet echt te zeggen. Ronde 1 dat letrozol aansloeg volgens mij 30 ofzoiets, daarna zwanger dus wist ik het niet, die keer daarna weer zwanger dus wist ik ook niet, die daarna 32, daarna sloeg het weer niet aan….  bij de ene keer dat ik zwanger was had ik mn eisprong pas op dag 21 ofzo, die andere keer een stuk eerder denk ik. Dus dan weer langer dan weer korter, tot het ineens niks meer deed. Al zei de verpleegkundige dat het vaker eerst langer wordt voor het helemaal niet meer werkt, dat was bij mij helaas niet zo. Nu waarschijnlijk ongeveer 33 dagen met de gonal f maar dat hoeft niks te zeggen voor volgende ronde, want het kan met gonal f elke keer anders gaan. 
@gebruikersan Ik ben overgestapt omdat het niet meer werkte en ik ophogen niet zag zitten vanwege de bijwerkingen (gebruikte 5mg). Bevalt goed inderdaad, geen bijwerkingen gemerkt! Heb het pas één keer gebruikt maar wordt waarschijnlijk een cyclus van 33 dagen. Het kan de eerste ronde wel heel erg zoeken zijn naar een goede dosering, dus een eerste ronde kan wel langer duren. Er is ook nog een forum over hier, gonal f + ovitrelle heet die, als je meer verhalen wil lezen. 
@Pattyrose Dankjewel! Wat gek dat je nu al ongesteld bent, heeft het doorgezet? 

@hier Hierboven al duidelijk denk ik, haha. Vind het heel spannend. Maar door de drukte kan ik het gelukkig redelijk goed loslaten allemaal!

@Gebruikersan; wij hadden het er de eerste maanden ook echt vaak over, maar nu is dat wat minder. Het is misschien voor de andere partij ook wel anders, het gebeurt allemaal met ons lijf natuurlijk en dat is toch anders denk ik…

@PattyRose, maar echt hahaha! Wat jammer dat het weer een gekke wending neemt, maar in elk geval een eisprong. Hoop dat ze je snel meer kunnen vertellen! Baal wel voor je hoor, had gehoopt dat het nu een beetje rustiger zou worden voor jullie!

@Ly; mijn temperatuur was gister ietsje verhoogd en vanmorgen overduidelijk verhoogd. Dus ik durf wel uit te gaan van eisprong. De vraag is dus alleen een beetje welke dag, omdat er al een lichte stijging in zat? Ga maar uit van de laatste denk ik. Ik heb nog even gebeld met de afdeling. Twee follikels kunnen tegelijk springen. Er zijn een soort van drie mogelijkheden omschreef ze: soms als de eerste door de hormoonwaarden al springt, springt de tweede toch niet. Als ze wel beide dominant zijn dan kunnen ze (bijna) tegelijk springen, maar er kan ook een beetje tijd tussen zitten. Qua temperatuur zou het niets uit moeten maken, want een eisprong is een eisprong dus je lijf geeft hetzelfde aan. Ik had best wel steken onder in mn buik en borsten dinsdag op woensdag, daarna een tijdje niets en later op de dag had ik weer steken op dezelfde plekken. Of dat iets was, geen idee! Nu is alles weg! En gaan we dus afwachten ???Jij ook wachten? Ben benieuwd of er deze ronde weer mooi nieuws komt ?

@ ly: ik ga niet iedere dag een test doen.. vanochtend wel gedaan, want ik dacht dan kan ik bij goed nieuws vandaag het ziekenhuis nog bellen ipv maandag pas, maar weer witter dan wit helaas..
@ly/just-me/milou: succes op het wachtbankje! En ook voor wie er nog meer op zit die ik gemist heb ;)

@ Juliass: jammer dat je menstruatie door kwam, maar nu weer vol goede moed door! Fijn dat deze ronde in ieder geval zo verhelderend is geweest lijkt mij ook al heeft het niet de gewenste uitkomst gehad!
@ san: ik heb 1 ronde met letrozol 2,5 achter de rug en deze duurde 32 dagen. Nu in mijn tweede ronde zit ik op cd37 en ik twijfel nu dus of het deze ronde wel iets gedaan heeft (behalve mij een hele hoop bijwerkingen en verwarrende signalen geven). Daarvoor had ik na het stoppen met de pil in een jaar tijd helemaal geen cyclus, dus ik weet het allemaal nog niet precies! Piekeren vind ik het moeilijkst rondom de eisprong, daarna kan ik het best goed loslaten, maar nu maakt het mij wel weer onzeker en ik was zo hoopvol vorige maand toen ik eindelijk dacht iets gevonden te hebben wat werkt!
@ pattyrose: wat vreemd! Zou het ook niet een eventuele innestelingsbloeding kunnen zijn?! Wel fijn dat je bevestigd hebt gekregen dat je een eisprong hebt gehad!
Ik zit dus op cd37, nog steeds dezelfde symptomen en geen menstruatie in zicht.. Ik weet het niet! Denk nu eigenlijk dat de letrozol gewoon niet goed gewerkt heeft of ik heb pas heel erg laat mijn eisprong gehad na mijn positieve ovulatietest (nu 17 dagen geleden). Vanochtend heb ik wel getest met een extra vroege test, weet niet of dat wat uit kan maken? Ik bedoel dus, als je deze gebruikt na je NOD? Iemand hier ervaring mee?
Verder heb ik gelukkig ook wel wat andere dingen aan mijn hoofd waardoor dit mij nu gelukkig niet helemaal gek maakt. Gisteren mijn kat van 14 in moeten laten slapen en het doet mij echt heel veel. Denk dat het ook extra moeilijk is door een traject als dit. Hij was toch een beetje mijn kind aangezien ik die misschien wel nooit ga krijgen!

@pattyrose, ja snap ik helemaal. Wel fijn dat je probeert zo posistief mogelijk te blijven. Maar snap jou helemaal, lange adem. Nee precies, daarom vind ik het ook fijn hier om er met jullie over te praten. Weet je nu hoe dat zit met ongesteld worden op dag 19? Heeft het ook echt doorgezet? 
@MilouP, oke 33 dagen dat valt nog mee. Hoevaak heb je echo's gehad? Ik heb net mijn prikinstructie gehad. Ik moest direct oefenen, durfde eerst natuurlijk niet. Maar uiteindelijk wel gedaan en daarna werd ik niet lekker haha. Ik heb dat altijd met naalden. Maar liever dat dan zoveel bijwerkingen. Het komt wel eens voor dat vrouwen er zo op reageren met veel bijwerkingen. Waar had jij last van met de letrozol? Moet jij ook op cyclus dag 3 beginnen met prikken en dan op 10 een echo? 
@justme, ja precies je hebt gelijk. Wij maken het dan toch meer mee en ook al die echo's. 
@smus, ja snap ik helemaal. Dat is ook spannend. Heb je ook gebeld met het ziekenhuis omdat je nu een cyclus langer dan 35 dagen hebt? Piekeren rond ovulatie of dat wel of niet gaat komen heb jij dus ook. Opzich wel mooi de eerste ronde met 32 dagen. Was je dan erg teleurgesteld dat je ongesteldheid kwam? Heb jij PCOS? Bij mij duurde het dus ook heel erg lang voordat ik ongesteld werd na het stoppen met de pil. Ik ga dit echt nooit meer slikken. Ik heb geen pcos dus ik geef soms de pil de schuld, alhoewel de fertiliteitsarts zegt dat het niet van de pil kan komen.. Ik zat vandaag in de wachtkamer en toen hoorde ik ook iemand zeggen dat ze een langere cyclus had dan 35 dagen. Ze moest primolut gaan slikken en dubbele dosering nemen.
@allemaal
Ik heb zojuist een prachtige echo gehad dus ik ben echt super blij. Letrozol 2,5 heeft gewerkt. Waarschijnlijk zondag mijn eisprong, wel een cyclus van 35 dagen maar geeft niet. Mijn eitjes zijn ineens gegroeid en ik heb er 2, een van 18 en een van 19 mm. Dus ik ben even heel blij. Nu nog zwanger worden, maar ik ben gewoon blij dat ik uberhaupt een keer een kans heb. Spannend! 

Terug
Bovenaan