PCOS, Letrozol

@Lara. Ik snap je opluchting wel zeg. Zo klopt het tenminste gewoon. Anders blijf je maar rommelen.
Ik denk dat de keuze voor echo's aan jou is. Als alles gewoon goed gaat hoeft de gyn 1 keer in een cyclus een echo te maken. Net wat Wilkindje zegt; als je rond dag 12 een echo krijgt en daarop is te zien dat je ei (hooguit 2) en je bms goed groeien, dan hoef je daarna niet nog een echo. Alleen later bloedprikken om te kijken of het ei ook gesprongen is.
Bij mij groeiden er op cd 12 van m'n vorige cyclus teveel eitjes. Daarom moest ik op cd16 nog een keer komen om overstimulatie uit te sluiten. Dit gebeurt lang niet bij iedereen, dus 2 echo's per cyclus zijn ook vaak niet nodig. Toch vind ik het wel een beetje nonchalant van je gyn dat hij/zij wel je dosering Letrozol verhoogd heeft en daarna geen afspraak voor een echo maakte om inderdaad te controleren op overstimulatie. En eigenlijk gewoon überhaupt om ook je bms te meten.
Als alles bij controles van de 1ste en vaak ook 2e cyclus helemaal netjes loopt lees ik wel dat sommige gynaecologen zeggen dat je niet elke cyclus hoeft terug te komen voor echo's en/of bloedprikken.
@Thmaar. Hoi! Welkom. Heel logisch dat je niet alles onhouden hebt. Ik vraag bij de afspraken met de gyn steeds al die metingen 2 x na omdat ik het na een paar minuten weer kwijt ben ? Wat Wilkindje zegt is inderdaad hoe het gaat bij de gyn. Ik hoop ook mee dat de letrozol z'n werk goed doet voor je en dat er over een paar dagen een mooi eitje gegroeid is.
 
@lilo ja klopt eigenlijk loopt het allemaal heel raar. Net wat je zegt ze hebben nog geen enkele keer bij mij een echo gedaan tijdens een cyclus om te kijken hoe het nou daadwerkelijk allemaal zit. Klopt wat je zegt ook niet naar verhoging van de letrozol. Ik zal vanmiddag naar mijn werk weleens contact opnemen met de gynaecoloog. Aangezien de echo voor aanstaande dinsdag nu toch niet hoeft. Bedankt voor je tip en ga er vanmiddag eens achterna.
 
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier, sinds kort is er bij mij pcos geconstateerd dus ik wil me er graag verder in verdiepen, zijn nu jaar verder en werd eerst niet ongesteld, na 7 maanden wel maar zeer onregelmatige cyclus en luteale fases van 5-7 dagen.
 
Het is frustrerend. Verder goed gezond en ook geen overgewicht, wel herken ik heel duidelijke symptomen. Zoals menstruatiepijn, laag vitb12, lange cyclussen,  uitblijven menstruatie, hoge ontstekingswaarden.
Komende weken meer onderzoeken en starten behandeling. Weet iemand of er met medicatie je luteale fase verlengd kan worden? 
Groetjes Doutzen
 
Vanochtend echo gehad. Ze zagen 2 eitjes! Dinsdag weer terug om te kijken of ze gesprongen zijn.. Ik ben benieuwd!
 
@Thmaar. Dat is goed nieuws! Heeft de gyn ook gezegd hoe groot ze nu zijn en hoe dik je baarmoederslijmvlies is? Ben even nieuwsgierig ?
@Ikbendoutzen. Hoi! Welkom ? Wat vervelend zeg dat je naast PCOS ook nog een te korte lf hebt. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik heb wel gelezen dat ze je hiervoor extra progesteron kunnen voorschrijven. Geen flauw idee of je dat dan naast Letrozol kan gebruiken, of dat misschien Letrozol (of een andere medicatie) alleen genoeg is. Ik heb zelf pas 1 ronde Letrozol gehad en mijn lf was zowaar 2-3 dagen langer dan normaal. Ik heb maandag weer een echo voor ronde 2 en dan vraag ik meteen of het aan de Letrozol kon liggen.
Ik denk dat je het beste de komende onderzoeken kunt afwachten. Dan legt je gyn je ongetwijfeld uit wat voor traject jij mag volgen. Heel veel succes en sterkte. Ik hoop ook voor jou dat het in 2020 wel mag lukken. 
 
@lilo1988
 
Eitjes 13 mm kan dat? Over baarmoederslijmvlies niets gezegt geloof ik.. alleen dat ik binnen 4 dagen weer terug moest komen voor een echo. Zoals ik al aangaf.. gaat veel langs me heen.. het nieuws dat b er wat zat is het enige wat is blijven hangen haha!
 
THMAAR: wat een super nieuws meid, waarschijnlijk gaan die eitjes nog wel even verder groeien was wat ze bij mij zeiden bij de controle echo ☺️ Gebruik je er nu nog ovulatietesten bij of wacht je de volgende echo verder blanco af? Vergeet het niet om de dag of 2 dagen gezellig te maken he nu er eitjes zijn ??
 
Terug
Bovenaan