PCOS, Letrozol

@Juliass wat kan ik me dat goed voorstellen. Fijn om anderen belevenissen en verhalen te horen van vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten. Het is toch niet niks allemaal. 
Je verhaal klinkt heel herkenbaar. Bij mij deed de eerste ronde 2,5 mg ook niks helaas. Nu twee rondes met 5 mg. Ik ben alleen in de eerste twee rondes gemonitord met bloedprikken na de eisprong. Verder niks eigenlijk. Ik ga dat vanaf volgende ronde zelf maar doen met ovulatietesten, word nu toch wel een beetje gek van de onzekerheid. Valt me op dat bij veel vrouwen de 5 mg uiteindelijk niet meer zijn werk doet. 
Ik heb inderdaad ook PCOS en een trage schildklier. De schildklier lijkt nu gelukkig redelijk onder controle, maar ga vragen of dat binnenkort nog een keer gecontroleerd kan worden. 
Dat ziet er goed uit bij jou, ik denk dat je zeker een kans maakt. Spannend allemaal!
@Gebruikersan, wat vervelend zeg. Hopelijk voel je je snel weer beter!
@Just-Me, wat een gedoe allemaal joh. Veel succes vandaag en hopelijk kom je wat wijzer thuis.
@Ly Gefeliciteerd en fijn dat alles goed gaat!

Goedemorgen lieve meiden,
@Just-Me:
Fijn dat deze persoon het tenminste serieus nam en dat je vandaag voor een echo mag. Succes! Laat je weten hoe het is gegaan? 
@Camhay:
Ja precies, maar het begin is er zeker! Laten we van het positieve uitgaan. 
@Gebruikersan:
Beterschap meid, heel vervelend. Hoop dat je je snel beter voelt!
Oh wat interessant joh! Goede vetten icm PCOS is ook heel erg goed toch? Heb er het eea over opgezocht maar wat nu 100% goed is, weet ik nou eigenlijk ook niet.. Ik probeer in ieder geval vaak zat een avocado te eten en gerookte zalm ligt standaard in de koelkast bij ons om een lekkere lunch mee te maken. 
@Ly:
Wat super goed zeg!! Heerlijk van genieten, t'is je zo gegund! Het is altijd jammer als mensen hier afscheid nemen maar oh zo begrijpelijk. Jij moet je helemaal niet bezig houden met de vraag of letrozol wel of niet nog werkt, eisprongen etc. etc. daar heb je lang genoeg ingezeten; nu heerlijk genieten. Jij ook alle geluk en geniet van je zwangerschap en van alles! ❤️
@EDB:
Hoe lang zijn je 2 rondes met 5mg geweest?
Voor iedereen geldt dat iets anders prettig is, maar een beetje houvast vind ik inderdaad wel heel fijn. Zoals je hebt kunnen lezen waren mijn ovulatietesten deze ronde geen knallers (vorige ronde wel) dus dat brengt ook wel weer enige onzekerheid met zich mee, maar icm je temperatuur meten heb je echt voldoende inzicht! Fijn te lezen dat je schilklier nu redelijk onder controle is, dat maakt het allemaal extra lastig. 
Zou je misschien iets meer over jezelf kunnen vertellen? Dan leren we elkaar iets beter kennen, voor jou misschien ook leuk. 
Ik ben 27 en samen met mijn vriend zijn we nu bezig voor ons eerste kindje. Mijn vriend is nog niet nagekeken maar dat gaat begin mei wel gebeuren mocht het dan nog nodig zijn. 
@Hier:
Mijn temperatuur was vanmorgen wederom hoog dus heb nu wel voldoende bevestiging dat mijn eisprong geweest is. Breken nu weer spannende tijden aan (wanneer is dat eigenlijk niet in dit traject? haha). Ondanks dat ik hier natuurlijk lekker met jullie meeklets en er nogsteeds constant rekening mee ben (zal ik dit drankje wel of niet doen?; oh ja nog even granaatappelsap drinken) haha probeer ik komende dagen zo goed mogelijk m'n zinnen te verzetten en niet bij elk steekje en dingetje wat te denken. Even 'rust'. Zeg ik nu he haha maar is mijn voornemen. 
Fijne dag allemaal!

@Juliass:
Ja natuurlijk, hartstikke leuk! :)
Ik ben ook 27 (over 3 weekjes 28) en ik probeer ook samen met mijn vriend voor ons eerste kindje. Hij wordt bijna 32 en is inmiddels wel nagekeken. Bij hem was alles gelukkig goed, dat vond ik wel een opluchting. En hij natuurlijk ook haha! PCOS had ik niet zien aankomen, heb geen overgewicht o.i.d. Maar merk dat ik nu wel last heb van een slechte huid, wat natuurlijk wel weer klopt. Bij de diagnose een te trage schildklier vielen meer dingen op zijn plek qua vage klachten etc.
De eerste ronde met 5 mg was 31 dagen, vrij gemiddeld denk ik?
Deze tweede ronde zit ik nog volop in, momenteel op dag 17. We hebben het deze week dus al een paar keer gezellig gehad en dit zet ik nog even door tot in ieder geval na het weekend. Dan hoop ik dat ik een goede kans heb gehad. Dus ik denk dat wij een beetje rond dezelfde periode zitten.
Dat herken ik heel erg inderdaad. Gisteren ook nog een discussie over gehad hier. Ik heb één wijntje na werk gedaan, ik weet dat het niet slim is. Maar ik had er zo'n behoefte aan. Hoe gaan jullie daarmee om? Leven jullie extra gezond, laten jullie dingen of doen jullie juist extra dingen? Ik merk dat ik de balans soms best wel moeilijk vind tussen 'ik ben nog niet zwanger' en 'ik hoop het zo erg'. Ik wil niet alles zo in het teken van stellen, maar ik wil ook niet de kans verkleinen natuurlijk en alles eraan doen om zwanger te worden.
Fijne dag :)

@san gelukkig geen corona. Maar wel veel beterschap! Vervelend dat het nu slechter gaat... misschien ook in combi met het zwanger zijn. Je hebt toch een lagere weerstand dan ook.
Ik ben idd begonnen met testen... licht maar duidelijk streepje dus die zal de komende dagen wel oplopen verwacht ik.

@ly, super fijn meis!!! Geniet van je zwangerschap en alles wat er bij komt kijken... het gaat echt super snel voorbij en voor je het weet is je kindje een kleuter van 4 ? ga je ons wel nog even laten weten wat het gaat worden ? Of houden jullie dat voor je ??

@juliass, jouw eisprong is gewoon goed geweest dus... om je temp kan je iig niet heen en je hebt goed geklust dus idd weer spannend zeg! Duimen draaien???

@edb, ik ben zelf 32 en heb al een zoontje van 3.5 jaar. Die is ook via een traject gekomen maar met ex partner. Duurde 3 jaar voordat ik hem kreeg maar gelukkig maar 1 ronde clomid/pregnyl. Mijn ex daar was alles goed bij alleen heeft hij kanker gehad als kind en moesten wij eerst allerlei onderzoeken (erfelijkheid) laten doen en konden pas met het traject starten nadat alle risicos waren uitgesloten anders zou het een pgd/ivf traject worden. Gelukkig dus 1e ronde raak. Nu heb ik een nieuwe partner en daar zijn de zwemmers niet goed bij... dit icm mijn pcos maakt dat we nu in de 13 of 14e ronde zitten waarvan de 4e met letrozol. Ook opgehoogd naar 5 mg nu voor de 2e keer.

Wat betreft de drank en gezond eten. Ik heb 1 jaar lang niet gedronken rondom en na eisprong. En vorige maand voor het eerst 1 dagje carnaval gevierd (en dus wel gedronken). Eigenlijk een heel stuk ongezonder gedaan en ik was plots WEL zwanger ?? dus ik weet het niet... het is wel misgegaan maar ik verwacht niet dat dat daardoor komt. Ik denk eerlijk gezegd dat het allemaal wel meevalt als het bij je partner gewoon goed zit. Je kan best op zijn tijd wijntjes drinken. Maar een beetje opletten is natuurlijk altijd goed.

Mijn vriend drinkt sowieso niet en eet gezond... hij blowt wel af en toe omdat hij adhd en nog wat autistische trekjes heeft (klinkt heftiger dan het is haha) maar dat werkt voor hem beter dan zware medicaties welke ook weer niet bevorderend zijn voor zijn zwemmers en gemoed.

Er is ook daarin geen pijl op te trekken. De een wordt zwanger en zit zwaar aan drugs en alcohol en de ander leeft super gezond en wordt maar niet zwanger. Ontspanning is iig ook heel belangrijk!

Ohja ik dronk de vorige ronde wel granaatappelsap zoals een aantal hier nu ook doen. En die ronde was het ook weer raak. Dronk dit bij mn zoontje ook... dus wie weet dat het toch bevorderend werkt :)

Dames iig succes op het wachtbankje. Wij gaan dit weekend iig alvast aan de klus haha... zo nog even een ovutestje doen ben benieuwd wat die aangeeft!

Even een korte update: de gyn was niet zo vriendelijk vandaag, want ik had toch een eisprong gehad? Wat kwam ik dan doen? Nou ja, het lijkt er niet op dat ik eisprong heb gehad, dus dat kom ik doen… Maar goed, de echo: de buikpijn kon ze meteen verklaren: cyste bijna 5cm nu. Daarin of net achter zit een wat treurig eiblaasjes van ong 3cm waarvan ze niet kan zeggen wat het is of doet of heeft gedaan. Conclusie: we weten het niet. Maar na overleg heb ik de mogelijkheid over te stappen naar spuiten. Het kan natuurlijk zijn dat letrozol gewoon gewerkt heeft maar deze ronde gewoon een keer mis ging, met cyste of andere oorzaken… Dat weten we alleen als we nog een ronde letrozol doen… Mijn gevoel zegt dat de resistentie weer op is komen zetten, maar dit zullen we dus nooit zeker weten. De andere optie is dan dus Gonal-f. Dit vind ik wel eng, want ook daarop geen garanties. Maar er zijn wel meerdere redenen om het te overwegen.. De korte piek plus snelle eisprong, dit geeft moeilijkheden met de donor, de onzekerheid en stress van resistentie, elke ronde dus gedoe daarmee. Spuiten betekent intensiever controle, geen garantie, kan lang duren, geen idee van de bijwerkingen… Maar als het werkt is er dus meer controle, en hopelijk meer zekerheid en door de ovitrelle een specifieker tijdsframe voor de donor… Ik ben een beetje overspoeld en heb nog geen idee wat we gaan doen… Een gesprek met de donor moet er wel komen, want hij moet wel echt 100% aan boord zijn… Sorry dames, gaat een beetje veel over mij? Even mijn hart gelucht, want behalve met mijn vrouw heb ik niemand waarmee ik dit echt kan bespreken… Liefs voor jullie allemaal

@Camhay Oh jeetje joh, dan is het voor jullie wel echt dubbele pech. Houden jullie het nog een beetje vol? 13/14 rondes lijkt mij wel echt zwaar. 
Dat zul je altijd zien natuurlijk haha. Wat erg voor jullie dat het is misgegaan, hopelijk is het snel weer raak en wel goed. 
Daar heb je ook gelijk in inderdaad. Mijn vriend drinkt wel nog regelmatig een drankje. Ook hij heeft een lichte vorm van autisme en dit is zijn ontspanning en manier om zijn hersenen tot rust te brengen af en toe. Gelukkig drinkt hij al veel minder sinds we het proberen en zit bij hem alles gewoon goed. 
Ik denk ook dat ontspanning af en toe belangrijk is, maar inderdaad alles met mate. Ik moet nog even mijn weg vinden in de afweging en waar ik mij prettig bij voel. 
Granaatappelsap is een goede tip, dat ga ik ook maar gebruiken! 
Ik heb net toch ook maar een ovutest gedaan, toch wel benieuwd na alle verhalen hier te hebben gelezen en dat mijn eisprong bijna zou moeten zijn. Ik heb het natuurlijk niet al de hele week gemonitord, maar de test gaf net wel echt een knalstreep aan. We hebben het woensdag nog gezellig gehad en vanavond dan maar weer aan de bak. Hopelijk moet dat genoeg zijn! En betekent het dus dat de letrozol deze ronde gewerkt heeft.
Allemaal succes op het wachtbankje inderdaad, spannend weer!!

@Just-Me, jeetje wat een verhaal zeg! 
Wat vervelend dat de gynaecoloog niet zo vriendelijk was. Maar wel fijn dat je langs kon komen. Gaat een cyste vanzelf weg of hoe werkt dat?
Dat zijn heel wat opties om af te wegen inderdaad. Zelf zou ik spuiten ook wel heftig vinden, maar qua controle is het misschien wel fijn. Ook omdat je natuurlijk te maken hebt met een donor lijkt me het plannen rondom een mogelijke eisprong nog lastiger. En misschien geeft dit wat meer rust. 
Een gesprek zal hopelijk wat meer duidelijkheid voor je krijgen en wat meer rust om een keuze te maken die bij jullie past. 
En dat geeft natuurlijk niks, je hart luchten is echt nodig!!! Ik wens je veel sterkte toe en hou ons op de hoogte van je keuze!

Terug
Bovenaan